Rätit vaunuissa, miksi??

kummastelja

Haluaisin tietää, miksi suurin osa vanhemmista pitää lapsen vaunujen edessä erilaista rättiä ulkoillessa? Useimmiten edessä on harso...miksi teette näin?
Eihän lapsi saa edes ilmaa vaunun sisään ja varmasti paistuu kesä helteillä, kun ainokainen ilmarako tukitaan räteillä?

En keksi mitään järkevää syytä laittaa rättiä vaunuihin..joten te niitä käyttävät, kertokaa miksi niitä laitatte?

50

5833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei leikin paikka

Olisisvatkohan hyönteiset kenties yksi syy;)

Hengittäväthän nuo sideharsot, ja tuskin kukaan vaunuja suoraan porotukseen jättää.

• aurinko..

pääse häikäisemään.

• saamelaisen puoliso

Harsojen ansiosta vaunuihin ei tuule, tuttavan vauva alkoi heti haukkomaan henkeä kun pihalle päästiin, rauhoittui kun sai suojan ylleen.

ötökät eivät kiusaa.
        Suojaa auringolta ja miksei sateeltakin (jos sade yllättää esim. kesken päiväkävelyn).
        Rauhoittaa lapsen puolelta, ei ole ympärillä parveilevia ihmisiä, kirkkaita valoja, kovia ääniä häiritsemässä unta.

• kolmen äiti

Bakteerisuoja, tuulensuoja, valosuoja, lika- ja lokasuoja, itikkasuoja ja yksityisyyssuoja.

• harsoilija

Meillä on käytetty säällä kuin säällä harsoa, nukahtaa paremmin vaunuihin kun on näköeste. Lisäksi on hyönteissuoja, joten kun jätän vaunut ulos niin raotan harsoa sen verran että lapsi saa varmasti happea (mikä oli sinulla huolen aihe). Ei se harso eikä kyllä vaunutkaan ole niin ilmatiiviit, ettei happea saisi ja onko sitten tuulisella säällä kiva jos ei suojaa ole, että kaikki hiekat lentää vaunuihin... Käyttää ken käyttää.

• tarja 2

jos sinulle ei ihan oikeasti nuo ötökät tullut mieleen niin miten olet sinä suojannut lastasi niiltä?

• kuullut

kaupasta ostettavista hyönteissuojista?!?!?!

• tarja 2
        kuullut kirjoitti:

kaupasta ostettavista hyönteissuojista?!?!?!

niin kiitos vastauksesta...kyllä olen kuullut,mutta itse olen sitä pihimpää sorttia sitten vissiin etten ole siihen tuntenut tarvetta tuhlata kun on halvempikin vaihtoehto,eli ne rätit:):)tosin 16v sitten kun sain ensimmäiseni niin en ollut kuullut.....

• ainakin
        tarja 2 kirjoitti:

niin kiitos vastauksesta...kyllä olen kuullut,mutta itse olen sitä pihimpää sorttia sitten vissiin etten ole siihen tuntenut tarvetta tuhlata kun on halvempikin vaihtoehto,eli ne rätit:):)tosin 16v sitten kun sain ensimmäiseni niin en ollut kuullut.....

kaupasta ostettu hyttysverkko silloin kun esikoiseni syntyi ja hän täyttää kesällä 20v.

• Meillä oli kaupasta

ostettu hyttysverkko, vauhuihin tehty vartavasten, ja läpäsee hyvin ilmaa, mutta ei päästä ötököitä vaunuihin.

• PAISTAA SUORAAN SINNE VAUNU...

todellakin ilma kulkee sinne vaunuun ei se sitä tuki. Toiseksi siellä on hieman hämärämpää nukkumiseenkin..

• alkup.

Meidän vaunuissa on ainakin integroituna tumma aurinko-/hyönteisverkko, jota itse aion käyttää. Lisäksi vaunuissa on heittoaisa, joten vauvan saa käännettyä auringosta pois päin...eli RÄTTIÄ en tarvitse, se on lisäksi tosi kamalan näkönen...

• olikin vain
        alkup. kirjoitti:

Meidän vaunuissa on ainakin integroituna tumma aurinko-/hyönteisverkko, jota itse aion käyttää. Lisäksi vaunuissa on heittoaisa, joten vauvan saa käännettyä auringosta pois päin...eli RÄTTIÄ en tarvitse, se on lisäksi tosi kamalan näkönen...

sitä varten, että päset kertomaan miten kalliit rattaat olet hankkinut. Hanki elämäkin!

• taida koskaan
        alkup. kirjoitti:

työnnellä vaunuja mutkaisella tiellä auringon paisteessa. Se heittoaisan käyttö on nimittäin jokseenkin rasittavaa touhua, kun usein joutuu kääntämään.

Ootko muuten koskaan nukkunut teltassa? Tiiviimpi sellainen on kuin vaunu harsoineen, ja sinnekään ei tukehdu.

• tiedoksi...

että sideharso paketti on kalliimpi kuin hyönteisuojaverkko!!!!

ja onko kauheasti järkeä pihistellä vauvan tarpeista...hei haloo!

itse maksoin marketissa myynnissä olleesta hyönteisuojasta kolmisen euroa.

• tarja 2

,mutta kuten joku jo mainitsi niin niitä RÄTTEJÄ tuli pakkauksessa joten ne oli ilmaisia,ja minun/meidän taloudellinen tilanne oli ensimmäisen lapsen syntyessä ainakin että jostain oli säästettävä,emme ole syntyneet kultalusikka suussa.Eikä mummot ja ukit sponsoroineet.Paljossa pystyy "pihistämään".Ja nyt vaikka kenties ei enää tarve pihistellä olekaan niin suuri niin siitä on tullut elämäntapa että kaikki ei ole kultaa mikä kimaltaa:):)

• on hyvin

vähän tarpeita. Kysypä vaikka suurimmalta osalta maailman äitejä - kun vauvat eivät itse osaa vastata.
        Erityisen vähän vauvat tarvitsevat kalliita vaunuja ja kauppakeskuksessa kärräämistä. Eikä vauvoista olisi yhtään mukavaa, jos he tietäisivät, että aikuiset riitelevät jopa sideharsovaipoista heidän vaunuissaan.

• harsoa

ettei tuullut suoraan vaunuihin ja ettei aurinko paista silmään. hyttysverkko meillä on myös erikseen. ja kun joku laittoi että harsot maksaa enemmän kun suojaverkko, harsoja tulee äitiyspakkauksessa joten niistä ei tarvitse maksaa!
      ja kyllä harsot on hengittäviä joten ei se lapsi sinne tukehdu!

• Hämmästys

Joo mä en tajua näitä harsoilijoita ollenkaan, ne rätit on ihan hirveen näkösiä. Ostareilla mammat paahtaa harsot pyykkipojilla kiinnitettynä vaunuihin; meillä niitä liinoja käytetään puklujen ja pepun pyyhkimiseen... Hyönteis- & valosuojaksi vaunuun on ihan omat tarvikkeet, minä maksoin omastani 4,90 €, joten hinnasta tuskin on kiinni. Ja onko järkeä säästää tuollaisessa, kun vaunuista monet ovat maksaneet monia satoja?!?! Mä en ainakaan kehtaisi omaa arvokkainta aarrettani kärrätä puklurätteihin käärityissä vaunuissa.

• tai lakanaa

yksityisyyden suojana, hämärtää myös mukavasti. Harsot liian heppoisia.

Kyllä siellä ilma kulkee, koska ei ole vielä tukehtunut, eikä hikinenkään herättyään. :)

• siksi...

että vauva ei suostu nukahtamaan ilman vaan kattelee vaan maisemia...
      ite oon ostanut vaunut satasella kirppikseltä,ovat kyllä tosi hyvän näköset,mutta enpä oo ikinä ajatellu että sillä olis mitään väliä miltä se rätti siinä näyttää,kuhan vauva nukkuu ja sillä on kaikki hyvin...hyttyssuoja verkko on meillä sit kyl erikseen kans...ja tosiaan olkaa äidit varovaisia siellä vaunuissa voi oikeesti lämpötila nousta tosi paljonkin,vaikka olis vaan se puklurätti siinä eessä.

• .-.-.-.-.-.-.-

Kai JOKAINEN äiti tekee lapsensa puklurättien ja hyttysverkkojen kanssa juuri niin kuin itse haluaa..

Kylläpä sain hyvät naurut ajatellessani joidenkin ajattelun tasoa ;)))) Vai että oikein lapsi tukehtuu ja rätit ovat rumentamassa kalliita vaunuja..

Jos keskittyisitte tuunaamaan ja kaunistamaan ihan vaan oman lapsenne kulkupelejä ja antaisitte muiden kulkea maailmassa rätteineen ja viltteineen. Sitäpaitsi, pitäisi olla tyytyväinen näistä "rumista" kulkijoista.. Silloinhan TEIDÄN lapsenne rattaiden kauneus pääsee oikeuksiinsa ja jopa oikein korostuu..

• jos ei
        .-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

Kai JOKAINEN äiti tekee lapsensa puklurättien ja hyttysverkkojen kanssa juuri niin kuin itse haluaa..

Kylläpä sain hyvät naurut ajatellessani joidenkin ajattelun tasoa ;)))) Vai että oikein lapsi tukehtuu ja rätit ovat rumentamassa kalliita vaunuja..

Jos keskittyisitte tuunaamaan ja kaunistamaan ihan vaan oman lapsenne kulkupelejä ja antaisitte muiden kulkea maailmassa rätteineen ja viltteineen. Sitäpaitsi, pitäisi olla tyytyväinen näistä "rumista" kulkijoista.. Silloinhan TEIDÄN lapsenne rattaiden kauneus pääsee oikeuksiinsa ja jopa oikein korostuu..

pienten lasten äideillä ole muuta miettimistä kuin toisten äitien vaunuharsot, niin jo on kapeaksi muuttunut elämänpiiri, kannattaisi hankkia muutakin elämää kuin ne lastenvaunut (joissa on se integroitu aurinko/hyttyssuoja).

• kolmen lapsen äiti, huono ä...

Siis missä vaiheessa ollaan alettu kritisoimaan sitä käyttääkö rättiä aurinko suojana vai kaupasta ostettua, eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä siihen eteen laittaa, ei se että ei osta aurinkosuojaa kaupasta tarkoita sitä että olisi jotenkin huono äiti, eikä se tee lapsesta alempiarvoista jos näkösuojana on rätti.
      Tästäkin ketjusta joiden vastauksista sai sen näkökulman että vauvat ja äidit jaetaan eri kasteihin, ne joilla on monen sadan vaunut, varta vasten ostettu hyttysverkot,aurinkosuojat, vauvat merkkivaatteissa ja äidit tietenkin tiptop kunnossa ovat jotenkin ylempiarvoisia verrattuna meihin jotka käyttävät rättiä edessä ja joilla on kuluneet vaunut.
      Voi jessus, oletteko te noin teinejä vai onko kyseessä sellainen asia että elämänne on tyhjää?

• olikin

Miksi ne teidän ihanat pienet vauvelit pitää suojata????

Uloshan mennään ottamaan raitista ilmaa ja kävelylle..niin minkä helkatin takia vauvat pitää suojata??

Eikös se nyt ole niin tyhmää kun olla ja voi. Kunnon kuomu kyllä suojaa ihan pikkuvauvan, joka nukkuu alhaalla vaunuissa ja itse olet vielä edessä ja kyllä se vauva nukkuu vaikka on valosaakin, jos niin väsyttää. Ei vieläkään kukaan ole kertonut järkevää selitystä!

Mitatkaapa nyt kesällä vaunujen lämpötilaa rätteinenne siinä edessä! Ja menkää itse puiston penkille istumaan rätti naamassa...varmaan on mukavaa!

• edelleenkin:
        olikin kirjoitti:

Uloshan mennään ottamaan raitista ilmaa ja kävelylle..niin minkä helkatin takia vauvat pitää suojata??

Eikös se nyt ole niin tyhmää kun olla ja voi. Kunnon kuomu kyllä suojaa ihan pikkuvauvan, joka nukkuu alhaalla vaunuissa ja itse olet vielä edessä ja kyllä se vauva nukkuu vaikka on valosaakin, jos niin väsyttää. Ei vieläkään kukaan ole kertonut järkevää selitystä!

Mitatkaapa nyt kesällä vaunujen lämpötilaa rätteinenne siinä edessä! Ja menkää itse puiston penkille istumaan rätti naamassa...varmaan on mukavaa!

Minä en ole niin suuri että peittäisin aurinkoa paistamasta suoraan lapseni päälle, joka on jo vuoden ikäinen eikä siis ole niin pieni että vähän hiustupsua näkyisi vaunuista... Hyönteissuoja ei estä aurinkoa paistamasta lapseni päälle, joten harso on sen verran edessä että suojaa suoralta auringonvalolta. Ja tuulisella säällä, kun itselläkin hiekka lentää silmiin niin kyllä ne sinne vaunuihinkin pääsee jos ei ole jotain edessä. Jos näitä asioita ei ymmärrä niin ei sitten väkisin.

• tarja 2
        olikin kirjoitti:

että monenkin vauvalla se rätti on "naamalla"?Tosin meidän keskimmäisellä oli yksi "lutkurätti" sielläkin:):)
        Minusta on taas tosi kurjaa katsoa kun nämä sanottakoon nyt vaikka "cityäidit" istuvat katukahviloissa ihanien vauvojensa kanssa jotka on puettu niiin ihanasti,että tokihan kaikkien täytyy nähdä tämä,ja kuinka herttaisia ne ovatkaan siellä uusissa,ja varmasti kalliissa vaunuissa,joissa kaikki suojat on otettu pois että vauvat varmasti näkyvät,eihän raitis,aurinkoinen ulkoilma voi pahasta olla....

• ihme vouhotusta

siis mitä se muille kuuluu jos laitan puhtaan sideharson lapsenen vaunuihin tuuli ja aurinko suojaksi. Mulla vanhemmat vaunut jotka olen saanut sukulaiselta niin siinä ei tod ole mitään käännettävää kupua aurinkosuojaksi. Hyvin kulkevat eteen päin ja vauva nukkuu tyytyväisenä vaikka eivät olekkaa 800 eur emmaljungat..

• onkin tämän

viestiketjun perusta..asun alueella jossa on paljon lapsiperheitä, näin ollen paljon vaunuilijoita.

9:llä 10:stä on uudehkot vaunut, joissa aivan varmasti on hyönteisverkot ja/tai aurinkoverkot integroituna vaunuihin, kuten esimerkiksi naapurillani ja hän käyttää ainoastaan tätä verkkoa(en häntä tunne, mutta on ainoa tämän alueen ihminen, jolla ei rättiä ole).

Vauvaa ei todellakaan näe vaunuissa, vaikkei siinä rättiä olekaan..ellei mene tunkemaan päätä sisään..puhun nyt siis ihan vauvoista 0-12kk, jotka ovat makuuasennossa...kun ettehän te niitä rättejänne laita istuvan, hereillä olevan lapsenne eteenkään, kun hän katselee ulos..kukas niitä sitten suojaa esim. ampiaisilta/hyönteisiltä..tai auringolta?
        Kyllä se aurinko enemmän paistaa siihen teidän pieneen 7kk ikäiseen, joka istuu rattaissa vähissä vaatteissa, kun saman ikäiseen, makuullaan nukkuvaan(kuomu ylhäällä). Siltikään tämä rättilogiikka ei ole mistään kotoisin.

• murheet sulla!
        onkin tämän kirjoitti:

viestiketjun perusta..asun alueella jossa on paljon lapsiperheitä, näin ollen paljon vaunuilijoita.

9:llä 10:stä on uudehkot vaunut, joissa aivan varmasti on hyönteisverkot ja/tai aurinkoverkot integroituna vaunuihin, kuten esimerkiksi naapurillani ja hän käyttää ainoastaan tätä verkkoa(en häntä tunne, mutta on ainoa tämän alueen ihminen, jolla ei rättiä ole).

Vauvaa ei todellakaan näe vaunuissa, vaikkei siinä rättiä olekaan..ellei mene tunkemaan päätä sisään..puhun nyt siis ihan vauvoista 0-12kk, jotka ovat makuuasennossa...kun ettehän te niitä rättejänne laita istuvan, hereillä olevan lapsenne eteenkään, kun hän katselee ulos..kukas niitä sitten suojaa esim. ampiaisilta/hyönteisiltä..tai auringolta?
        Kyllä se aurinko enemmän paistaa siihen teidän pieneen 7kk ikäiseen, joka istuu rattaissa vähissä vaatteissa, kun saman ikäiseen, makuullaan nukkuvaan(kuomu ylhäällä). Siltikään tämä rättilogiikka ei ole mistään kotoisin.

Elä ja anna toisten elää! Ole onnellinen omasta "rätittömyydestäsi" ja omista ratkaisuistasi. Onko se niin kamalaa jos joillakin on ne kutsumasi rätit vaunujen edessä? Miksi se on sinulle niin vaikeaa? Pitääkö kaikkien kulkea samassa muotissa, ostaa samanlaiset vaunut heittoaisoineen ja integroituine suojineen?

• tarja 2
        onkin tämän kirjoitti:

selvennystä omasta "rättikäytännöstäni" eli en käyttänyt välttämättä aina esim. lenkillä vaunujen kanssa sitä tai muutoin paikalla ollessani jos aurinko ei tosiaan suoraan paistanut,mutta vauvan nukkuessa yksin pihalla niin silloin oli aina se rätti siinä suojana,etenkin niiltä hyönteisiltä.Eli kun joku on paikalla hätistämässä niitä ötököitä niin tarpeetonhan silloin on ylipäätään mikään hyönteissuoja...ja istuva lapsihan on jo ihan eri asia tässä tapauksessa kuin nukkuva lapsi.

• kolmen äiti
        tarja 2 kirjoitti:

selvennystä omasta "rättikäytännöstäni" eli en käyttänyt välttämättä aina esim. lenkillä vaunujen kanssa sitä tai muutoin paikalla ollessani jos aurinko ei tosiaan suoraan paistanut,mutta vauvan nukkuessa yksin pihalla niin silloin oli aina se rätti siinä suojana,etenkin niiltä hyönteisiltä.Eli kun joku on paikalla hätistämässä niitä ötököitä niin tarpeetonhan silloin on ylipäätään mikään hyönteissuoja...ja istuva lapsihan on jo ihan eri asia tässä tapauksessa kuin nukkuva lapsi.

Mun 4kk vanha on vaunuissa niin että selkänoja on toiseksi alimmalla eli periaatteessa makuuasennossa mutta hieman koholla, ja kyllä vaikka kuinka pistän kuomun alas niin se aurinko vaan paistaa. Joten silloin käytän rättiä edessä
        en ala siihen että vaihdan koko ajan työntöaisaa koska sitä saa vaihtaa niin usein kun käännytään niin täysin turhaa.

• silmillä....kysyjällä...kö

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Kai nyt järkikin sanoo että on suojana lpselle tuulelta, itikoilta, lumisateelta (mun lapsi nukkui ulkona päikkärinsä vauvana, sään salliessa)No kesäheltellä pidin useimmiten hyttysverkkoa, kun lapsi nukkui ohuissa vaatteissa ilman peittoa. Ei ne harsot ilmatiiviitä ole ja onhan kuomussakin ilmavaraa sivuilla vaikka kuinka ei ne niin tiivitä ole.Lapsi kun kasvaa se harso jää automaattisesti pois, älä sure.

• tietyissä

olosuhteissa voin ymmärtää harsot, mutta entäpä kun niitä käytetään pilvisellä säällä, syksyllä/talvella, jolloin itikoita ei ole, ilmalla joka ei ole mitenkään erityisen tuulinen...mikä selittää harson käytön silloin?

Niitä kun siis käytetään säällä kuin säällä, vuodenajasta riippumatta!

• Tyhmä?
        tietyissä kirjoitti:

olosuhteissa voin ymmärtää harsot, mutta entäpä kun niitä käytetään pilvisellä säällä, syksyllä/talvella, jolloin itikoita ei ole, ilmalla joka ei ole mitenkään erityisen tuulinen...mikä selittää harson käytön silloin?

Miksi kaipaat "järkevää perustelua"? Mene kysymään suoraan joltain kun sellaisen rättivaunuilijan näet, että miksi hän nyt tänä päivänä sen on laittanut... Jos noin kovasti vaivaa. Kuten joissakin viesteissä on lukenut, se voi olla lapsen nukahtamisen kannalta tärkeä, pakkasella hengityksen kannalta helpompi (ettei lapsen tarvi hengittää kuivaa pakkasilmaa). Voisit ehkä lukea kaikki viestit vielä kertaalleen niin kyllä sieltä vastausta löytyy.

• kumma..
        Tyhmä? kirjoitti:

Miksi kaipaat "järkevää perustelua"? Mene kysymään suoraan joltain kun sellaisen rättivaunuilijan näet, että miksi hän nyt tänä päivänä sen on laittanut... Jos noin kovasti vaivaa. Kuten joissakin viesteissä on lukenut, se voi olla lapsen nukahtamisen kannalta tärkeä, pakkasella hengityksen kannalta helpompi (ettei lapsen tarvi hengittää kuivaa pakkasilmaa). Voisit ehkä lukea kaikki viestit vielä kertaalleen niin kyllä sieltä vastausta löytyy.

kun lapsetkaan ei nykyään saa ilmaa hengitellä! Miksi sitä lastasi ulos viet jos on kova pakkanen ja ilmaa joutuu hengitteleen..ettekös juuri väittäneet, että harso hengittää ja ilmaa pääsee sisään..joten mikä ihme sen pakkasen pysäyttää??!?!?

Jos ei lapsi osaa nukahtaa päivänvalossa ulkona, niin teillä taitaa olla todellinen ongelma!

• tarja 2
        kumma.. kirjoitti:

kun lapsetkaan ei nykyään saa ilmaa hengitellä! Miksi sitä lastasi ulos viet jos on kova pakkanen ja ilmaa joutuu hengitteleen..ettekös juuri väittäneet, että harso hengittää ja ilmaa pääsee sisään..joten mikä ihme sen pakkasen pysäyttää??!?!?

Jos ei lapsi osaa nukahtaa päivänvalossa ulkona, niin teillä taitaa olla todellinen ongelma!

siitäkin onnellinen,että sinulle on sattunut "ongelmaton" vauva.Talvikeleissä harson käyttöä minä perustelen mm sillä että se pitäisi sitten lämpöä vaunussa sisällä,vaikkei se sitä nyt ihan konkreettisesti teekkään,mutta kun minulla on ollut aina ihan tavalliset "halpisvaunut" joissa ei ole ollut näitä "oikeita" suojia niin on tuntunut kivemmalta ettei se vaunu ole ihan avonainen...

• lisäystä...
        tarja 2 kirjoitti:

siitäkin onnellinen,että sinulle on sattunut "ongelmaton" vauva.Talvikeleissä harson käyttöä minä perustelen mm sillä että se pitäisi sitten lämpöä vaunussa sisällä,vaikkei se sitä nyt ihan konkreettisesti teekkään,mutta kun minulla on ollut aina ihan tavalliset "halpisvaunut" joissa ei ole ollut näitä "oikeita" suojia niin on tuntunut kivemmalta ettei se vaunu ole ihan avonainen...

että se harso pakkasilmalla kosteuttaa vaunuihin tulevaa ilmaa, ettei ole niin kuivaa hengitellä. Tämä rättejä vastaanoleva voi vaikka ensi talvena kokeilla, miltä tuntuu hengitellä 15 asteen pakkasella ilmaa suoraan ja vaikka kaulahuivin läpi, ihan vain kokeilumielessä :) Meillä ei onneksi ole ongelmia vaikka ei osaakaan nukahtaa ilman sitä harsoa edessään, ja annamme myös toisten kulkea vaunuilemassa ilman rättejä jos haluavat (ei se minulle kuulu eikä minun elämään vaikuta miten toiset tekevät). Tämä teksti ei siis tarja2:lle kohdistettu, vain vähän lisäyksenä hänen tekstiin.

• todellakin
        tietyissä kirjoitti:

on ongelmia luetun ymmärtämisessä.

• ämmyli

Et sitten muuta aihetta keksinyt, mistä voisit yöunesi menettää.

• samaa olen minäkin ihmetellyt!!!

ei se rätti niitä itikoita pois pidä,mutta kivoja syitä tulin lukeneeksi ja kukin uskoo mitä tykkää ja tekee mitä tykkää...

itse olen sitä mieltä,että kun on se itikkaverkko,nii käytetään sitä(eivät maksa niin paljon että kannattaisi olla pihi),
      aurinko jos paistaa,niin käännän kopan tai vedän perässä tai vaihdan suuntaa,enkä tuki sitä aukkoa mistä se raitis ilma tulee!
      juu ja jos tuulee niin sama juttu!
      ja jos sitä pakkasta on niin kauheesti niin pakkoko sitä on sinne ulos mennä!!!

no saa sillä uteliaat silmäparit pidetty poissa,jos jotain rätin etuja pitää sanoa,mutta oma uteliaisuus ainakin herää,että mikä otus siellä on kun täytyy silmiltä suojata.... ;D

• alkup.

Huomen, että olet samaa mieltä...aloinkin jo miettimään, onko kaikki äidit tosiaan niin erikoisia, että se oma ihana kullannuppu pitää piilottaa katseilta ja elämän menolta. =)

Puhuit juuri kun omasta suustani..niin ja siis olen samaa mieltä, jokainen tehköön kuten haluaa, olin vaan kiinnostunut siitä, miksi niin monet niitä rättejä pitää. Mutta nämä "tekosyyt" eivät todellakaan avanneet omia silmiäni ja mielelläni annan oman lapseni nauttia raittiista ilmasta ja niistä silmäpareista, onhan hän oma ihana luomukseni, jota kehtaa esitellä!

• lapsillekko

"ja jos sitä pakkasta on niin kauheesti niin pakkoko sitä on sinne ulos mennä!!! "

Eli ei päästä kauppaan, eli ei ole ruokaa, eli lapset ynnä aikuiset laihdutuskuurille

• just joo
        alkup. kirjoitti:

Huomen, että olet samaa mieltä...aloinkin jo miettimään, onko kaikki äidit tosiaan niin erikoisia, että se oma ihana kullannuppu pitää piilottaa katseilta ja elämän menolta. =)

Puhuit juuri kun omasta suustani..niin ja siis olen samaa mieltä, jokainen tehköön kuten haluaa, olin vaan kiinnostunut siitä, miksi niin monet niitä rättejä pitää. Mutta nämä "tekosyyt" eivät todellakaan avanneet omia silmiäni ja mielelläni annan oman lapseni nauttia raittiista ilmasta ja niistä silmäpareista, onhan hän oma ihana luomukseni, jota kehtaa esitellä!

onhan hän oma ihana luomukseni, jota kehtaa esitellä

no, kaikilla ei ole tarvetta esitellä luomuksiaan, elämäänsä, rahojaan tai mitään muutakaan... kutsutaan myös nimellä itsetunto

• mnää

Kävin eilen reilun tunnin kävelyllä. Vastaan tuli ehkä paritkymmenet vaunut, joista 2 käytti rättiä. Aurinkosuojia ja hyttysverkkoja ei ollut kellään, enkä kyllä nähnyt ötököitäkään. Eli pienestä on ap ongelmansa keksinyt. Eikö sitä voisi sen pari kertaa vaan kääntää katseensa toisaalle, jos noin pahasti silmään käy.
      Katselin silläsilmällä myös omaa hyttyssuojaa: se se vasta on ruma, vaikka on ihan kaupasta ostettu. Ei kyllä yhtään sovi valkoinen harsohuppu meidän tummiin vaunuihin, mitkä nekään ei oo kalliit, vaikka uutena ostettiinkin.
      Elä ja anna elää.

• en pidä

omissa vaunuissa rättiä, mutta olen hoitanut kaverin vauvaa, joka ei nukahtanut ilman sitä. En tiedä oliko totuttamisesta kyse, mutta kaveri sanoi, että hän ei meinannut saada lasta nukahtamaan ja sitten keksi, että rätti auttaa. Oisko vähän sama, että minäkään en helposti nukahda verhot auki ja valoisassa.

Kyllä ne lapset saa ilmaa, eikä paistu. Jos ei siellä pystyis hengittämään, niin johan ihmiset kuolisi sukupuuttoon.

Ne hyönteisverkot muuten hengittää vielä huonommin ja niiden alla paistuu herkemmin. Kokeile itse, jos et usko.

• minä annan omani

Mulla ei rätit tee ötökkäsuojan virkaa...on hyvä ilman läpiantava(hengittävä)hyönteisverkko ja tarvittaessa varjoa, sitä varten on erillinen aurinkosuoja.

• syytä

1. estää ötököiden lentämisen lapsen silmille
      2. estää suoran auringonpaisteen silmille
      3. estää pölyn lentämisen silmille
      4. tuulisilla ilmoilla estää suoran tuulenpuhurin silmille
      5. ihmisjoukossa liikkuessa estää ihmisten aiheuttamat räiskeet, aivastelut ja ryukimiset lapsen naamalle

siinä voisi olla muutama syy miksi noita rättejä pidetään. Itse olen ihmetellyt, eikö tämän päivän vaunuissa ole olemassa noita harsosuojia jo vakiovarusteena kuten oli 70-luvulla. Ovat kalliita nuo vaunut, eikö sillä rahalla saisi sitä riepua jo vakiovarusteeksi.
      Tarpeellinen se hyvinkin on,sen ymmärtää jokainen joka joskus on vauvan kanssa ulkona liikkunut.

• tarja 2

että "ennenvanhaan" (olen 41v ite) oli vaunuissa tosiaan ne "verhot" itsessään:):)mutta ne taisi olla kuitenkin semmoset liehuvat,eli vaan ylhäältä kiinni,muistanko oikein?

• siitepölyn
        tarja 2 kirjoitti:

että "ennenvanhaan" (olen 41v ite) oli vaunuissa tosiaan ne "verhot" itsessään:):)mutta ne taisi olla kuitenkin semmoset liehuvat,eli vaan ylhäältä kiinni,muistanko oikein?

vuoksi ainakin kotikulmillani ihan välttämätön. Mereltä tuulee siihen malliin, että haluaa itsekin suihkuun ulkoilun jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe