Kaivoimme ison männyn kannon pois ja tilalle oli tarkoitus laittaa terijoensalava. Huomasimme sitten että isona se olisi liian lähellä viereistä koivua. Nyt mietin pylväshaaparyhmän laittamista. Koivusta poispäin olisi tilaa enemmänkin. Miten pitkä istutusetäisyys puiden välillä pitäisi olla? Onko yksittäinen parempi, vai onko ryhmä parempi idea?
Pylväshaapa ryhmänä
6
6840
Vastaukset
- oikean päätöksen
ettet valinnut Terijoen salavaa joka roskaa aina nurmiko sekä syksyllä on hankala saada märkiä lehtiä poia. On myös pylvästammija,istutus väli noin 5 metriä
- kaunehimpi
Yleensä istutetaan kolme samaan ryhmään,väliä ei tarvi olla kuin parikolme metriä, tiedän kokemuksesta.
Onko naapureita lähellä, sen juurivesat menee sitten sinne ja saat vihamiehiä, kokemusta siitäkin.- akjs
Naapurin autotalli on n.10m päässä mutta siinä kohtaa naapurilla ei ole mitään istutuksia. Menestyyköhän tammi täällä Oulun korkeuksilla? Tämä on V-aluetta mutta kyllä täällä jotkin IV-vyöhykkeen kasvit menestyvät ihan ok. Pienilmasto on ilmeisesti hyvä. Kiitos kommenteista!
- jalopuupää
akjs kirjoitti:
Naapurin autotalli on n.10m päässä mutta siinä kohtaa naapurilla ei ole mitään istutuksia. Menestyyköhän tammi täällä Oulun korkeuksilla? Tämä on V-aluetta mutta kyllä täällä jotkin IV-vyöhykkeen kasvit menestyvät ihan ok. Pienilmasto on ilmeisesti hyvä. Kiitos kommenteista!
Lehmus on jaloista lehtipuistamme luontaisesti pohjoisin ja pärjää viljeltynä Oulu korkeudellakin. Lehmus ei ole niin vaatelias kasvupaikkansa suhteen ja kestää hyvin pakkasta. Tammi taas on saarnin jälkeen eteläisin jalo lehtipuumme.
Lehmus on muuten aivan upea puu. Itse pidän sitä kauneimpana kotimaisena lehtipuuna. Sen lehdet ovat kauniit sydämen muotoiset ja kasvutapa latvuksen muotoineen upea.
Metsälehmus, Tilia cordata
Isolehtilehmus, Tilia platyphyllos
Puistolehmus, Tilia vulgaris
Tutustu myös ao. sivuun. Sieltä löydät tietoja mm. Oulussa kasvavista puista.
http://my-best-plantphotos-2.blogspot.com/
- ååpo
Pihlajaakin on myös saatavana pylväsmuotoisena, vink vink ;)
- pylväs-/pilarimuotona
Pylväskoivu, pilaritervaleppä, pylvästammi, pylväsvaahtera, pylväskuusi, pylväsmänty jne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308438Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571123Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17766Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?64670Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28663En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617- 34588