Mitenkäs mahtaa vakioautossa Neste City Pro 5W-40 täyssynteettinen kestää rata-ajoa? Ei ole tarkoitus paljon ajaa, mutta ehkä pari kertaa kesässä. Tosin noin 200 km/kerta ja silloin piiskata moottoria niin paljon kun voi.
Oma kokemukseni rajautuu Castrolin öljyihin, jotka tuntuvat kestävän hyvin radalla.
Mietin vain, että onko kenelläkään kokemuksia Neste City Pro:sta kuumissa oloissa?
Neste City Pro 5W-40 radalla?
20
4715
Vastaukset
- suumahheri
Kestää se. Jos ei kestäisi sitä ei myytäisi. Vakio moottori ei hajoa missään olosuhteissa mihinkään öljymerkkiin. Öljyjen erot on niin pieniä eri merkkien kesken jotta tälläiset aiheet on turhaa paskanjauhantaa.
- kilpa-ajaja234
Jos tietäisin miten öljyt käyttäytyvät raskaassa kuormituksessa, niin en sitä kysyisi.
Voihan se olla, että moottori leikkaa kiinni jo puolen tunnin rasituksen jälkeen (käyttökierrokset 5000-6800 rpm).
Toisaalta, jos öljyjen voitelu romahtaisi kovilla kierroksilla, niin Saksan autobahnoilla olisi jatkuvasti tienposkessa kiinni leikanneita moottorivikaisia autoja.
Eli, Mobil 1:stä lukuunottamatta, täyssynteettisellä moottoriöljyllä voideltua moottoria ei saa normaalilla ajolla leikkaamaan kiinni. Niin se kai on ja pian Neste City Pron osalta vielä omakohtaisesti käytännössä testattua. - kilpa-ajaja234
Tuli muuten yht'äkkiä mieleeni Saabin kokeilu Talledegan ovaalilla 90-luvulla.
Poimivat muutamaa eri mallia olevat 900-Saabit suoraan tehtaan liukuhihnalta ja ajojivat niillä 100.000 km (siis sata tuhatta kilometriä!) yhteen menoon kaasu pohjassa. Vai oliko se peräti 100.000 mailia? No, kuitenkin, siis tavallisilla vakioautoilla kaasu pohjassa yhteen menoon vuorokauden ympäri, yötä-päivää monta päivää peräkkäin.
Ei muuten yksikään moottori leikannut kiinni, joten ei taida se kiinnileikkaaminen olla kovin yleistä, vaikka joku aina tarinan kertoo pyydettäessä. Ehkä kilpakoneet leikkaa huonolla voitelulla helpommin kiinni, mutta vakiomoottorissa mikä tahansa täyssyntettinen kestää jatkuvaa kaasu ohjassa, täysyillä kirroksilla ajoa vuorokauden ympäri.
Saabit veivät muistaakseni 25-30 litraa bensaa/100 km. Eli tankkasuta varten sai pysähty yhtenään. Keskinopeudet olivat kailla malleilla pitkälti yli 200km/h. Eli 50 litran tankki tyjeni vajaassa tunnissa! - kilpa-ajaja234
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
Tuli muuten yht'äkkiä mieleeni Saabin kokeilu Talledegan ovaalilla 90-luvulla.
Poimivat muutamaa eri mallia olevat 900-Saabit suoraan tehtaan liukuhihnalta ja ajojivat niillä 100.000 km (siis sata tuhatta kilometriä!) yhteen menoon kaasu pohjassa. Vai oliko se peräti 100.000 mailia? No, kuitenkin, siis tavallisilla vakioautoilla kaasu pohjassa yhteen menoon vuorokauden ympäri, yötä-päivää monta päivää peräkkäin.
Ei muuten yksikään moottori leikannut kiinni, joten ei taida se kiinnileikkaaminen olla kovin yleistä, vaikka joku aina tarinan kertoo pyydettäessä. Ehkä kilpakoneet leikkaa huonolla voitelulla helpommin kiinni, mutta vakiomoottorissa mikä tahansa täyssyntettinen kestää jatkuvaa kaasu ohjassa, täysyillä kirroksilla ajoa vuorokauden ympäri.
Saabit veivät muistaakseni 25-30 litraa bensaa/100 km. Eli tankkasuta varten sai pysähty yhtenään. Keskinopeudet olivat kailla malleilla pitkälti yli 200km/h. Eli 50 litran tankki tyjeni vajaassa tunnissa!Se olikin siis 100.000 mailia!
When Saab's Talladega Challenge came to a halt late Thursday, the six Saab 900s had together covered 38,000 laps - the equivalent of 100,000 miles - at the superfast speedway in Alabama, USA. All of them at average speeds above 200 km/h (120 mph).
The result: A string of International records and a solid confirmation of Saab's reliability.
For many years car manufacturers have performed test drives in order to demonstrate the reliability of their products to the press as well as to the car buying public. Never before, however, has someone dared to perform a record run of this magnitude with journalists as drivers. Not until Saab started the Talladega Challenge ten days ago, that is. More than 100 journalists were then given the opportunity to put different 900 models to test under the most severe driving conditions.
100,000 miles with only routine maintenance
Saab's mechanics have had very little to do. "Beside fill-ups, tyre changes and normal routine maintenance, we only had to change a radiator and two drive-shafts - all due to stones being thrown up from the track by another car," says Kenth Johansson, head of the pit crew. "A stone travelling at some 120 mph can really cause trouble! But apart from that, we haven't had to make any adjustments at all on the cars." - Mitä häh?
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
Jos tietäisin miten öljyt käyttäytyvät raskaassa kuormituksessa, niin en sitä kysyisi.
Voihan se olla, että moottori leikkaa kiinni jo puolen tunnin rasituksen jälkeen (käyttökierrokset 5000-6800 rpm).
Toisaalta, jos öljyjen voitelu romahtaisi kovilla kierroksilla, niin Saksan autobahnoilla olisi jatkuvasti tienposkessa kiinni leikanneita moottorivikaisia autoja.
Eli, Mobil 1:stä lukuunottamatta, täyssynteettisellä moottoriöljyllä voideltua moottoria ei saa normaalilla ajolla leikkaamaan kiinni. Niin se kai on ja pian Neste City Pron osalta vielä omakohtaisesti käytännössä testattua.> Eli, Mobil 1:stä lukuunottamatta, täyssynteettisellä moottoriöljyllä voideltua moottoria ei saa normaalilla ajolla leikkaamaan kiinni.
Mistä tuo 'tieto' on peräisin?
- kokeillisi
onneani Nesteen litkuilla. Kyllä Castrol tai Kendall olis tuohon tarkotukseen suositeltavempia
- se on
joka merkitsee, eikö vain
- kilpa-ajaja234
Castrol olisi kyllä se "varmin" valinta, mutta taidan lähteä parin viikon kuluttua koittamaan miten Nesteen täyssynteettinen kestää.
Aloin vain nimittäin miettiä sitä miten Keski-Euroopan kuumassa kesässä autoilla ajetaan usein kovilla kierroksilla moottoriteillä pitkät matkat. Kyllä vakiomoottorin pitäisi kestää normaaleilla täyssynteettisillä öljyillä. Moottorin puristussuhde on "normaali" eikä se kierrä yli 6800 rpm.
Jos auto olisi jokin Hondan Integra tai muu vastaava todella kireä vakiokone, joka ottaa paljon kierroksia, niin sitten voitelun pitäisi olla parasta mahdollista! - harvinaista tällä palstalla
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
Castrol olisi kyllä se "varmin" valinta, mutta taidan lähteä parin viikon kuluttua koittamaan miten Nesteen täyssynteettinen kestää.
Aloin vain nimittäin miettiä sitä miten Keski-Euroopan kuumassa kesässä autoilla ajetaan usein kovilla kierroksilla moottoriteillä pitkät matkat. Kyllä vakiomoottorin pitäisi kestää normaaleilla täyssynteettisillä öljyillä. Moottorin puristussuhde on "normaali" eikä se kierrä yli 6800 rpm.
Jos auto olisi jokin Hondan Integra tai muu vastaava todella kireä vakiokone, joka ottaa paljon kierroksia, niin sitten voitelun pitäisi olla parasta mahdollista!vähemmän mainoksiin uskova yksilö. Mielikuvat ovat harvoin todellisuutta. Maalaisjärkeä jep jep.
- meisteri69
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
Castrol olisi kyllä se "varmin" valinta, mutta taidan lähteä parin viikon kuluttua koittamaan miten Nesteen täyssynteettinen kestää.
Aloin vain nimittäin miettiä sitä miten Keski-Euroopan kuumassa kesässä autoilla ajetaan usein kovilla kierroksilla moottoriteillä pitkät matkat. Kyllä vakiomoottorin pitäisi kestää normaaleilla täyssynteettisillä öljyillä. Moottorin puristussuhde on "normaali" eikä se kierrä yli 6800 rpm.
Jos auto olisi jokin Hondan Integra tai muu vastaava todella kireä vakiokone, joka ottaa paljon kierroksia, niin sitten voitelun pitäisi olla parasta mahdollista!Kyllä se varmin valinta on Motul tupla esteri 300v löytyy myös 5w-40 viskositeetillä jos kerta autosi sitä haluaa? ja neljä litraa tätä maksaa saman verran kuin tankki bensaa nykypäivänä. Ajaa varmasti 15tkm noilla, vaikka ajaisi joka vkl rataa.
http://www.boove.se/images/addin_0503_300V5w40.pdf - meisseli69
meisteri69 kirjoitti:
Kyllä se varmin valinta on Motul tupla esteri 300v löytyy myös 5w-40 viskositeetillä jos kerta autosi sitä haluaa? ja neljä litraa tätä maksaa saman verran kuin tankki bensaa nykypäivänä. Ajaa varmasti 15tkm noilla, vaikka ajaisi joka vkl rataa.
http://www.boove.se/images/addin_0503_300V5w40.pdfSun täytyy työskennellä öljyjen tutkimisen ja kehittelyn parissa. Vai onko työnantajasi American Petroleum Institute? Vai oliko tuokin vaan mainonnan ja kavereiden luoma mielikuva?
- Nesteessä
Paska öljy, testeissä menesty huonosti.
- Niinkö tosiaan
Ai siinä TM:n kaiken kattavassa öljytestissä?
Se olikin surkuhupaisa esitys, lähinnä öljypurnukoiden ulkonäön vertailua marketissa. - hiekkalaatikko leikkiä
Niinkö tosiaan kirjoitti:
Ai siinä TM:n kaiken kattavassa öljytestissä?
Se olikin surkuhupaisa esitys, lähinnä öljypurnukoiden ulkonäön vertailua marketissa.Kyllähän aiheen aloittaja varmaan kertoo jos moottori mennyt palasiksi. ottaa öljynäytteen rikkinäisestä moottorista ja tutkituttaa sen jossain muualla kuin nesteellä. Sen jälkeen ottaa yhteyttä Nesteeseen ja saa autoonsa aivan tuliterän moottorin ja Nesteen piikkiin.
- kilpa-ajaja234
hiekkalaatikko leikkiä kirjoitti:
Kyllähän aiheen aloittaja varmaan kertoo jos moottori mennyt palasiksi. ottaa öljynäytteen rikkinäisestä moottorista ja tutkituttaa sen jossain muualla kuin nesteellä. Sen jälkeen ottaa yhteyttä Nesteeseen ja saa autoonsa aivan tuliterän moottorin ja Nesteen piikkiin.
En ole vielä kerinnyt radalle. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus tai sitten menee heinäkuulle.
Käyn vain pari kertaa vuodessa radalla ajamassa, joten öljyn ei tarvitse olla huippuluokan kisaöljyä.
Edellisessä autossani (Alfa 147 2.0 TS) käytin Teboilin 10W-60 racing öljyä ja se toimi ihan hyvin. Luotan Nesteen öljyn kestävän satunniasta rata-ajoa.
Mutta jos joka viikonloppu pyörisi radalla, niin sitten jokin oikea kisaöljy voisi olla ehdoton valinta! Itse olen kuitenkin tällainen satunnainen harrastelija... - mukavata
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
En ole vielä kerinnyt radalle. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus tai sitten menee heinäkuulle.
Käyn vain pari kertaa vuodessa radalla ajamassa, joten öljyn ei tarvitse olla huippuluokan kisaöljyä.
Edellisessä autossani (Alfa 147 2.0 TS) käytin Teboilin 10W-60 racing öljyä ja se toimi ihan hyvin. Luotan Nesteen öljyn kestävän satunniasta rata-ajoa.
Mutta jos joka viikonloppu pyörisi radalla, niin sitten jokin oikea kisaöljy voisi olla ehdoton valinta! Itse olen kuitenkin tällainen satunnainen harrastelija...On kuule ihan sama mitä litkua siihen paskaasi laitat, joka ei edes ota kierroksia paljoo enempää kuin ruohonleikkuri.
Jos olisit joku kilpa-ajaja, et kyselisi näin tyhmiä täällä.
- kilpa-ajaja234
Hyvin tuntui Nesteen City Pron täyssynteettinen voitelevan radalla. En tosin ehtinyt tahkota Alastaron rataa 1,5 tunnin aikana kuin 85 kilometriä, mutta kovalla kädellä tuli autoa piiskattua.
Kertaakaan ei öljyn paineen merkkivalo tms. syttynyt.
Öljymäärä oli 3/4 täynnä mittatikun mukaan. En ole ajon jälkeen katsonut kuluiko öljyä. Tuskin paljoa.- kilpa-ajaja234
Öljyä ei silmämääräisesti kulunut ratareissulla ollenkaan.
- Voi harmi.......
kilpa-ajaja234 kirjoitti:
Öljyä ei silmämääräisesti kulunut ratareissulla ollenkaan.
Et sitte saannu uutta konetta Nesteen piikkiin. Kyllä nyt Castrol ja Motul miehiä (poikia) harmittaa.
- onko hyvä öljy
Voi harmi....... kirjoitti:
Et sitte saannu uutta konetta Nesteen piikkiin. Kyllä nyt Castrol ja Motul miehiä (poikia) harmittaa.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589,2655,2710,2734,2738,3182
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022276- 1041694
- 831366
- 1291361
- 1171256
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘731204Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631101- 511047
- 36972
- 33834