Vatipäät asialla

Joo.

11

9645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hämmästellä täytyy

      Joo, hämmästellä täytyy. Näitä vatipäitä kun on tolkuttoman paljon. Ei mitään käsitystä kytkentämassoista, eri materiaalien painoista, kuormauksesta, sidonnasta, positiivisesta ja negatiivisesta aisapainosta eikä nopeusrajoituksista. Näitä suistuneita meikäläinenkin joka vuosi näkee kymmeniä. Huippusesongit ovat kevät ja syksy.
      Kuinkahan paljon halvemmaksi tulisi tilata ne laituri- ja terassilaudat pihaan kuorma-autolla? Tai kuinka paljon järkevämpää olisi hankkia jarrullinen, oikean pituinen perävaunu?
      On nää uskomattomia veikkosia nää joilta tieto ja ymmärrys puuttuu ilmeisesti kokonaan.

    • motti tai 1 1/2

      Puutavaraa ja hyvinkin märkänä jo sen 700-850kg/m3 eli hyvinkin 2xkuorma, no vakuutusyhtiö ei taida maksaa mitään tuosta kuormasta johtuen.

      Tuttavani sai joskus lankkuja "ilmaiseksi" ja nuukuuttaan lastasi kärryn täyteen ja unohti koko aisapainon eli tuli nostava aisa.
      Audi kaiteeseen sillanliikuntasaumasta ja todellakin kärsi koko jutun ihan itse.

      Ehkä se kuorma-auto olisi tullut halvemmaksi.

      • arviosi yläkanttiin

        Tuo kuorma kärrineen ei paina yli 750 kg,
        joten katumaasturilla olisi kulkenut hyvin
        ja turvallisesti ja isommalla muullakin au-
        tolla, joka sallii vetää tuon jarruttoman
        maksimin.

        Toisaalta on edesvastuutonta yrittääkään
        selviytyä keikasta noin pienellä autolla,
        jonka vetopaino ei riitä.


      • Taidatkos sanoa?
        arviosi yläkanttiin kirjoitti:

        Tuo kuorma kärrineen ei paina yli 750 kg,
        joten katumaasturilla olisi kulkenut hyvin
        ja turvallisesti ja isommalla muullakin au-
        tolla, joka sallii vetää tuon jarruttoman
        maksimin.

        Toisaalta on edesvastuutonta yrittääkään
        selviytyä keikasta noin pienellä autolla,
        jonka vetopaino ei riitä.

        Yleisin virhe näissä tapahtumissa on se ettei ihmisillä ole hajuakaan eri materiaalien painosta.

        Puutavaralla ei ole vakiopainoa. Ns. painekyllästetty puutavara, josta tässä näyttäisi olevan kyse, on erittäin painavaa.

        Laskehan: nipun pituus 3,5 metriä, leveys 1,5, korkeus 0,3 = 1,57 kuutiota. Varovainen arvio kuutiopainosta 600 kg (ja se kuule on tosi alakanttiin), eli kiloissa koko nippu 942 kg. Siis toista tonnia massaa Polon perässä. Täysin laiton myös maasturin tai katumaasturin tai kuorma-auton perässä.

        Tuore koivuklapi kärryssä jonka mitat 150 x 300 viidenkymmenen sentin pinona painaa 1400 kg.

        125 x 265 x 20 kärryssä tasalaidallinen sorakuorma painaa 1300 - 1500 kg


      • suurentamalla
        Taidatkos sanoa? kirjoitti:

        Yleisin virhe näissä tapahtumissa on se ettei ihmisillä ole hajuakaan eri materiaalien painosta.

        Puutavaralla ei ole vakiopainoa. Ns. painekyllästetty puutavara, josta tässä näyttäisi olevan kyse, on erittäin painavaa.

        Laskehan: nipun pituus 3,5 metriä, leveys 1,5, korkeus 0,3 = 1,57 kuutiota. Varovainen arvio kuutiopainosta 600 kg (ja se kuule on tosi alakanttiin), eli kiloissa koko nippu 942 kg. Siis toista tonnia massaa Polon perässä. Täysin laiton myös maasturin tai katumaasturin tai kuorma-auton perässä.

        Tuore koivuklapi kärryssä jonka mitat 150 x 300 viidenkymmenen sentin pinona painaa 1400 kg.

        125 x 265 x 20 kärryssä tasalaidallinen sorakuorma painaa 1300 - 1500 kg

        näyttäisi siltä, että oli kuumentamalla
        "kyllästettyä", joten ei paina puoltakaan
        märästä painekyllästetystä.

        3,5 m:n tavaraa ei vakiona ole, lienee
        ollut korkeintaan 3,3 m, tosin toista päätä
        ei kuvassa näy.


      • Joo.
        suurentamalla kirjoitti:

        näyttäisi siltä, että oli kuumentamalla
        "kyllästettyä", joten ei paina puoltakaan
        märästä painekyllästetystä.

        3,5 m:n tavaraa ei vakiona ole, lienee
        ollut korkeintaan 3,3 m, tosin toista päätä
        ei kuvassa näy.

        Näkyy tulleen tuo lasti etulaudasta lävitse,lastattu tietysti etupäätä vasten ja takapäästä yli,eli ihan hiton takapainoinen kuorma.

        Meinaan näin tuon yhdistelmän,hinurin kyydissä,Polo perässä ja kärry lavalla ja jos oikein näin niin vielä siinäkin vaiheessa tuo lankkulasti tuli 20-30cm kärryn takapäästä ylitse,eli ennen mälliä se ylitys on ollut tosi reilu.

        Ei tarvitse paljoa ihmetellä miksi lähti käsistä,kuski tosin ihmettelee varmaan vieläkin.


      • kyllästetty
        suurentamalla kirjoitti:

        näyttäisi siltä, että oli kuumentamalla
        "kyllästettyä", joten ei paina puoltakaan
        märästä painekyllästetystä.

        3,5 m:n tavaraa ei vakiona ole, lienee
        ollut korkeintaan 3,3 m, tosin toista päätä
        ei kuvassa näy.

        Tuo tavara on ns. ruskeaa painekyllästettyä mäntyä, joka on myytäessä vielä märkää. Kuutiopaino jossain 7-800kg:n paikkeilla. Tavaraa myydään myös lankeavina pituuksina, jolloin se voi olla vaikka yli 5-metristä.


      • jarrullinen
        Taidatkos sanoa? kirjoitti:

        Yleisin virhe näissä tapahtumissa on se ettei ihmisillä ole hajuakaan eri materiaalien painosta.

        Puutavaralla ei ole vakiopainoa. Ns. painekyllästetty puutavara, josta tässä näyttäisi olevan kyse, on erittäin painavaa.

        Laskehan: nipun pituus 3,5 metriä, leveys 1,5, korkeus 0,3 = 1,57 kuutiota. Varovainen arvio kuutiopainosta 600 kg (ja se kuule on tosi alakanttiin), eli kiloissa koko nippu 942 kg. Siis toista tonnia massaa Polon perässä. Täysin laiton myös maasturin tai katumaasturin tai kuorma-auton perässä.

        Tuore koivuklapi kärryssä jonka mitat 150 x 300 viidenkymmenen sentin pinona painaa 1400 kg.

        125 x 265 x 20 kärryssä tasalaidallinen sorakuorma painaa 1300 - 1500 kg

        Olisiko jarrullinen kärry, jonka kantavuuden rajoihin kuorma olisi ehkä sopinut, käyttäytynyt yhtään siivommin Polon perässä?


      • Oikein kuormattuna
        jarrullinen kirjoitti:

        Olisiko jarrullinen kärry, jonka kantavuuden rajoihin kuorma olisi ehkä sopinut, käyttäytynyt yhtään siivommin Polon perässä?

        Ehdottomasti kyllä, mutta tietysti vain oikein kuormattuna. Tiedän asian kokemuksesta. Eivätkä autonvalmistajat aivan hatusta vetele noita arvoja jotka rekisteriotteeseen kirjataan.


    • sdjfsjflkj

      tosi paljon näin alkukesästä kun rakennus- ja remonttihommat ovat alkamassa. Parhaimmat vetävät vastaavalla ylikuormalla vielä reilua ylinopeutta - tätähän se on, kun poliisi ei enää valvo...

    • saa pelätä ja

      sydän syrjällään väistellä maantiellä. Ja kuulla kuinka ylinopeutta ajavat henkilöautot ovat liikenneturvan vihollinen n:o 1. Tiedän kyllä, mistä puhun, olen itsekin tuhansia kilometrejä vetänyt venetraileria pitkin ja poikin Suomea. Ilman vahinkoja. Mutta nyt vaan kohtaan maantiellä kuormia, joiden sidonta, paino tai painojaottelu on ensi silmäykseltä sellainen. että äkkiä on selvittävä pois sellaisen kuljetuksen vaikutuspiiristä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe