Ostin käytettynä Eheimin

ulkosuodattimen

ollut ed. omistajalla käytössä vain 7kk. Massat paikoillaan. Pitääkö minun pesä suodatin ja massat, vai voiko laittaa suoraan käyntiin? Minulla ei ole ollut ennen ulkosuodatinta. Pitääkö ulkosuodattimen lisäksi myöskin käyttää sisäsuodatinta keräämässä roskia? Muistaakseni suodattimen malli oli 2215.

10

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-

      Jos suodatinmassat ovat käytetyt, likaiset ja olleet akvassa, jossa äskettäin on ollut pöpöjä/sairauksia, heittäisin pois. Jos suodatin on "terveestä altaasta" ja massat hyväkuntoisia, huuhtelisin ne huolisesti kuumalla vedellä ja laittaisin sitten käyttöön.
      Jos suodattimessa on vanua tai/ja suodatuslevy, vaihtaisin ne(jokatapauksessa) uusiin.

      Sisäsuodattimen tarve riippuu kalastosta ja akvaarion koosta, voisitkin valaista asiaa hiukan niin katsotaan riittääkö pelkkä ulkosuodatin..
      Kerro siis perustiedot altaasta jne.

      • alkup.kir

        allas on 180 l. Siellä on kalasto aivan pyllyllään, mutta olen tilanetta korjaamassa.

        Elikkäs nyt siellä on 2 albiinomonnista, taistelukala pariskunta, 3 kirsikkabarbia, 8 miljoonakalaa (5 aikuista ja 3 poikasta) 2 pientä partamonnia ja 5 neontetraa.

        Elikkäs olen luopumassa miljoonakaloista ja taistelukaloista (kunhan löydän niille uuden kodin). Tilalle ajattelin ottaa lisää tetroja ja monnisia, ehkä jotain muutakin.

        Eli se suodatin on ollut käytössä vain 7 kk. Ja ymmärtääkseni ollut pitkään käyttämättä. Saan sen vasta ensiviikolla. Massoina on ainakin keraamisia makarooneja. Muusta en oikein sitten tiedä.

        Vedestä vaihdan kerran viikossa vajaa puolet. KÄytän vedenparannusainetta ja kasvien nestemäistä lannoitetta. Valoja poltan n. 12 h päivässä.


      • fish KING
        alkup.kir kirjoitti:

        allas on 180 l. Siellä on kalasto aivan pyllyllään, mutta olen tilanetta korjaamassa.

        Elikkäs nyt siellä on 2 albiinomonnista, taistelukala pariskunta, 3 kirsikkabarbia, 8 miljoonakalaa (5 aikuista ja 3 poikasta) 2 pientä partamonnia ja 5 neontetraa.

        Elikkäs olen luopumassa miljoonakaloista ja taistelukaloista (kunhan löydän niille uuden kodin). Tilalle ajattelin ottaa lisää tetroja ja monnisia, ehkä jotain muutakin.

        Eli se suodatin on ollut käytössä vain 7 kk. Ja ymmärtääkseni ollut pitkään käyttämättä. Saan sen vasta ensiviikolla. Massoina on ainakin keraamisia makarooneja. Muusta en oikein sitten tiedä.

        Vedestä vaihdan kerran viikossa vajaa puolet. KÄytän vedenparannusainetta ja kasvien nestemäistä lannoitetta. Valoja poltan n. 12 h päivässä.

        Komppaan rihmaa, taas...
        - hanki nyt ennen suodattimen tuloa noita massa aineita lisää uusia, kaikki vanut ja karkeammat sienilevyt, sitten ottaisin siihen vielä yhdeksi kerrokseksi jotain biologista kuularae massaa.

        karkeimmat aineet alimmaiseksi ja hienoimmat päälle
        - alimmaiseksi sienilevy, sen päälle kerros keramista raetta, sitten taas sienilevy sitten toista biomassaa lopuksi karkea levy ja vielä se hieno/tiheä vanu muovisuoja levy, älä laita liian tiukkaan, muuten moottori ei jaksa kierrättää vettä tarvittaessa riittävällä vauhdilla, tarkista myös suodattimen käteen saadessasi että siinä on poisto ja imuletkujen välillä venttiilit, muuten huolto työt hankalaoituu moninkertaisesti, vaikea selittää tkstillä


      • alkup.kirj
        fish KING kirjoitti:

        Komppaan rihmaa, taas...
        - hanki nyt ennen suodattimen tuloa noita massa aineita lisää uusia, kaikki vanut ja karkeammat sienilevyt, sitten ottaisin siihen vielä yhdeksi kerrokseksi jotain biologista kuularae massaa.

        karkeimmat aineet alimmaiseksi ja hienoimmat päälle
        - alimmaiseksi sienilevy, sen päälle kerros keramista raetta, sitten taas sienilevy sitten toista biomassaa lopuksi karkea levy ja vielä se hieno/tiheä vanu muovisuoja levy, älä laita liian tiukkaan, muuten moottori ei jaksa kierrättää vettä tarvittaessa riittävällä vauhdilla, tarkista myös suodattimen käteen saadessasi että siinä on poisto ja imuletkujen välillä venttiilit, muuten huolto työt hankalaoituu moninkertaisesti, vaikea selittää tkstillä

        akvaariopuodista tarjontaa. Mikä olisi se oikea biomassa, niitäkin näkyy olevan vaikka mitä. Kuinka kauan samoja massoja voi käyttää? Anteeksi tyhmyyteni, mutta minulla ei ole ollut ennen ulkosuodatinta.


      • fish KING
        alkup.kirj kirjoitti:

        akvaariopuodista tarjontaa. Mikä olisi se oikea biomassa, niitäkin näkyy olevan vaikka mitä. Kuinka kauan samoja massoja voi käyttää? Anteeksi tyhmyyteni, mutta minulla ei ole ollut ennen ulkosuodatinta.

        - tosta .. http://www.akvaariopuoti.net/shop/product_details.php?p=317

        - tosta .. http://www.akvaariopuoti.net/shop/product_details.php?p=2328

        - ota parin litran paketit noita, riittää seuraavaankin vaihtoon

        - ite vaihtelen viiden vuoden välein, tarvittaessa jos ei suodata enää ja akva likaantuu jatkuvasti vaikka joudunkin sitä suodatin peseskelemään, no täytyy kyllä tunnustaa jotta noi uudet massat on niin hyviä ja mulla on noita molempia ollut nyt testissä parivuotta uudessa suodattimessa ja toimii, vanhimmassa on taas muhimassa kohta kymmenettä vuotta massat mutta se onkin ja toimii nk. lisäsuodattimena antamassa oskari akvassa lisä massatehoa. Silti kirkas akva ;)


      • alkup.kirj
        fish KING kirjoitti:

        - tosta .. http://www.akvaariopuoti.net/shop/product_details.php?p=317

        - tosta .. http://www.akvaariopuoti.net/shop/product_details.php?p=2328

        - ota parin litran paketit noita, riittää seuraavaankin vaihtoon

        - ite vaihtelen viiden vuoden välein, tarvittaessa jos ei suodata enää ja akva likaantuu jatkuvasti vaikka joudunkin sitä suodatin peseskelemään, no täytyy kyllä tunnustaa jotta noi uudet massat on niin hyviä ja mulla on noita molempia ollut nyt testissä parivuotta uudessa suodattimessa ja toimii, vanhimmassa on taas muhimassa kohta kymmenettä vuotta massat mutta se onkin ja toimii nk. lisäsuodattimena antamassa oskari akvassa lisä massatehoa. Silti kirkas akva ;)

        Elikkäs näiden erilaisten biomassojen väliin pitää laittaa ne vanukerrrokset. Pitää panna tilaukseen kaikki. Entäs tarvinko sitä sisäsuodatinta lisäksi?


      • fish KING
        alkup.kirj kirjoitti:

        Elikkäs näiden erilaisten biomassojen väliin pitää laittaa ne vanukerrrokset. Pitää panna tilaukseen kaikki. Entäs tarvinko sitä sisäsuodatinta lisäksi?

        Mitä sulla on mielessä sen suhteen??


      • alkup.kirj
        fish KING kirjoitti:

        Mitä sulla on mielessä sen suhteen??

        vielä mitä sinne sopisi. Minulle jää 2 partamonnia, 3 kirsikkabarbia, 5 neontetraa ja 2 albiinomonnista. Eli miljoonakalat lähtevät ensiviikon lopulla. Taistelukalapariskunnalle en ole vielä löytänyt kotia. Ne vaativat niin lämpöisen veden, että tetrat eivät ainakaan siinä lämpötilassa viihdy. Akvan lämpö on nyt n. 25 astetta. Taistelukala vaatii vissiin 24-29 astetta. Mutta hyvin tuntuvat tuossa 24-25 lämmössäkin viihtyvän. Monnisia otan ainakin lisää, nämä kaksi vanhaa rouvaa (niiden ikää en tosin tiedä, mutta vaikuttavat vanhoilta mummoilta ja en tiedä ovatko koiraita vai naaraita)) ovat vähän yksinäisiä ja tetroja ainakin 10 lisää.


      • fish KING
        alkup.kirj kirjoitti:

        vielä mitä sinne sopisi. Minulle jää 2 partamonnia, 3 kirsikkabarbia, 5 neontetraa ja 2 albiinomonnista. Eli miljoonakalat lähtevät ensiviikon lopulla. Taistelukalapariskunnalle en ole vielä löytänyt kotia. Ne vaativat niin lämpöisen veden, että tetrat eivät ainakaan siinä lämpötilassa viihdy. Akvan lämpö on nyt n. 25 astetta. Taistelukala vaatii vissiin 24-29 astetta. Mutta hyvin tuntuvat tuossa 24-25 lämmössäkin viihtyvän. Monnisia otan ainakin lisää, nämä kaksi vanhaa rouvaa (niiden ikää en tosin tiedä, mutta vaikuttavat vanhoilta mummoilta ja en tiedä ovatko koiraita vai naaraita)) ovat vähän yksinäisiä ja tetroja ainakin 10 lisää.

        Neonit vaatii oikeesti miel. 24
        Taistoille 27

        Jotakin täytyy vielä muuttaa tai sis jokin???


      • alkup.kirj
        fish KING kirjoitti:

        Neonit vaatii oikeesti miel. 24
        Taistoille 27

        Jotakin täytyy vielä muuttaa tai sis jokin???

        ne taistotkin lähtevät kunhan löydän niille kodin. En vaan oikein tiedä mitkä kalat niiden vanhojen kanssa kävisi. Tänään hain kaksi uutta albiinomonnista niiden vanhojen seuraksi. Piti ostaa kolme, mutta myyjä laittoikin vain kaksi pussiin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe