Ison tuijan istutus

tuijis

Ostin kaksi isoa kartiotuijaa, 180 cm ja istutin aurinkoiselle paikalle. Tiedän, että tuijat pitää suojata kevät auringolta, mutta mitä muuta? Pitääkö leikata/koska?

Onko teillä kokemuksia onnistuuko ison tuijan istutus? Isäni pelotteli, että tulee olemaan vaikeaa pitää hengissä. Olisi pitänyt kai vaan ostaa pienemmät. :(

8

15776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin...............

      Kyllä ne isät yleensä tietää aika paljon asioita.

      Ensinnäkin tuon mittaiset puut pitä jo tukea, ettei tuuli niitä heiluttele..........katso googlesta puun tukeminen tai puun istuttaminen.........elikkäs ideana se on niin, että eihän se pysty ikinä juurtumaan, jos tuuli koko ajan heiluttaa - eli runko on tuettava vähintään kolmelta sivulta paikalleen - ja tietysti tämän kesän ajan vielä varjostettavakin, ettei aurinko kuivata sitä - ja kastelusta huolehdittava.............siinähän nuo tärkeimmät jo tulikin.........

      Ai niin...........ei tarvitse leikata !!!! - ei tuuhennu, vaikka leikkaisitkin........miksi pitäisi leikata !!!!!!!!!!

      • tuijis

        ok, kiitos vinkeistä! Laitan tuet kuntoon heti. En tiennytkään että pitää kesälläkin suojata auringolta!? Kastelen niitä kyllä ahkerasti.


      • matula
        tuijis kirjoitti:

        ok, kiitos vinkeistä! Laitan tuet kuntoon heti. En tiennytkään että pitää kesälläkin suojata auringolta!? Kastelen niitä kyllä ahkerasti.

        Eihän tuija kesällä suojausta tarvitse muutoin kuin nyt istutusvaiheessa kun keskenkasvuinen juuristo ei vielä saa haettua riittävästi vettä/ravintoa maasta. Jos nyt kastelet niin kastele niin paljon, että juuret lähtevät hakemaan vettä alhaaltapäin ja siis juurtuvat oikeaan suuntaan.

        Tuijat pitävät leikkaamisesta. Smaragdis tosin on kasvumuodoltaan niin kauniinmallinen ja kokoinen, ettei sitä juuri tarvitse leikellä. Joku brabant kasvaa niin suureksi, että sitä on jo pakko leikellä. Lisäksi ihjan kuin muissakin kasveissa, leikkaaminen tuuhentaa myös tuijaa...


      • KEVÄT ISTUTUKSESSA
        matula kirjoitti:

        Eihän tuija kesällä suojausta tarvitse muutoin kuin nyt istutusvaiheessa kun keskenkasvuinen juuristo ei vielä saa haettua riittävästi vettä/ravintoa maasta. Jos nyt kastelet niin kastele niin paljon, että juuret lähtevät hakemaan vettä alhaaltapäin ja siis juurtuvat oikeaan suuntaan.

        Tuijat pitävät leikkaamisesta. Smaragdis tosin on kasvumuodoltaan niin kauniinmallinen ja kokoinen, ettei sitä juuri tarvitse leikellä. Joku brabant kasvaa niin suureksi, että sitä on jo pakko leikellä. Lisäksi ihjan kuin muissakin kasveissa, leikkaaminen tuuhentaa myös tuijaa...

        Pitää suojata kaikki IKIVIHREÄT KASVIT koko kesän jos haluaa että aurinko ei pääse poltamaan kasvien neulasia,kokomusta nimittäin on oman tyhmyyteni takia mutta oppirahat täyttyy maksaa.


      • istutuspaikka
        KEVÄT ISTUTUKSESSA kirjoitti:

        Pitää suojata kaikki IKIVIHREÄT KASVIT koko kesän jos haluaa että aurinko ei pääse poltamaan kasvien neulasia,kokomusta nimittäin on oman tyhmyyteni takia mutta oppirahat täyttyy maksaa.

        Jos tuijan istuttaa oikeaan paikkaan, varjoon,ei tarvi mitään suojauksia.Itse istutin metrisen tuijan pari viikkoa sitten, en suojannut mitenkään ja vihertää hyvin ja on kasvattanut uusia päitäkin.Kastelen kerran viikossa.
        Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa.


      • tuijis
        istutuspaikka kirjoitti:

        Jos tuijan istuttaa oikeaan paikkaan, varjoon,ei tarvi mitään suojauksia.Itse istutin metrisen tuijan pari viikkoa sitten, en suojannut mitenkään ja vihertää hyvin ja on kasvattanut uusia päitäkin.Kastelen kerran viikossa.
        Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa.

        Kiitos kaikille neuvoista!
        Tiedän kyllä että aurinko ei ole tuijalle paras mahdollinen paikka, mutta uskaltauduin kokeilemaan kun luin paljon hyviä kokemuksia aurinkoon kasvattamisesta. Haluan nimenomaan meidän ja naapurin väliin näkösuojaksi ainavihreää, joten päätin ottaa riskin ja laittaa siihen tuijan.. Ei tarvitse siis tyhmäksi haukkua. :)

        Laitan suojauksen täksi kevääksi, että pääsee juurtumaan kunnolla. Sitten toivon mukaan riittää kevätsuojaus..


      • vanamotarha
        istutuspaikka kirjoitti:

        Jos tuijan istuttaa oikeaan paikkaan, varjoon,ei tarvi mitään suojauksia.Itse istutin metrisen tuijan pari viikkoa sitten, en suojannut mitenkään ja vihertää hyvin ja on kasvattanut uusia päitäkin.Kastelen kerran viikossa.
        Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa.

        Olen itse istuttanut parikymmentä reilun metrin kokoista tuijaa sekä varjoon että aurinkoon ja kaikki ovat voimissaan. Ajattelen kokemukseni pohjalta, että tärkeintä on tainnut olla istuttamistapa. Olen kaivanut jokaiselle tuijalle n. 40x40x40 kuopan ja käyttänyt siihen pääasiassa rhodoille tarkoitettua multaa johon olen lisännyt vähän hiekkaa. Istuttamisen jälkeen olen antanut ämpärillisen vettä aluksi päivittäin ja sitten viikottain ja n. 1,5 kuukauden kuluttua harvemmin. Osa tuijista on jo elänyt kahden talven yli ja kasavaneet tuuheiksi ja ovat ihanan vihreitä. Vaikka erikoismullan hankkiminen tuntuu ehkä kalliilta, olen kuitenkin säästänyt, kun ei ole tarvinnut menettää taimia. Eilen taas ostin yhden n. 1,3 metrisen tuijan ja istutin sen aurinkoon varjostamaan pienempiä kasveja. Syksyllä olen lannoittanut "talvilevolle" ja keväällä herätellyt lainnoitteella. Aurinkosuojat pidän varhaisesta keväästä toukokuulle.


    • äläostaerikoismultaa

      Tuijat voi laittaa aurinkoiselle paikalle, jos huolehtii että maaperä pysyy kosteana (tähän auttaa mm. kuorikate). Ja huom: tuijille ei tarvitse ostaa erikoismultaa (havu-ja rodomultaa), koska niille käy ihan yhtä hyvin tavallinen multa, siihen ei kannata rahoja tuhlata. Havu- ja rodomulta on tarkoitettu enemmänkin esim. kuusille. Yllä oleva ohje on asiantuntijalta taimistolta saatu, ja tuijat voivat hyvin! Istutukseen kannattaa katsoa plantagenin sivuilta ohjet (google: "tuijien istutus")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe