Ostin kaksi isoa kartiotuijaa, 180 cm ja istutin aurinkoiselle paikalle. Tiedän, että tuijat pitää suojata kevät auringolta, mutta mitä muuta? Pitääkö leikata/koska?
Onko teillä kokemuksia onnistuuko ison tuijan istutus? Isäni pelotteli, että tulee olemaan vaikeaa pitää hengissä. Olisi pitänyt kai vaan ostaa pienemmät. :(
Ison tuijan istutus
8
16375
Vastaukset
- niin...............
Kyllä ne isät yleensä tietää aika paljon asioita.
Ensinnäkin tuon mittaiset puut pitä jo tukea, ettei tuuli niitä heiluttele..........katso googlesta puun tukeminen tai puun istuttaminen.........elikkäs ideana se on niin, että eihän se pysty ikinä juurtumaan, jos tuuli koko ajan heiluttaa - eli runko on tuettava vähintään kolmelta sivulta paikalleen - ja tietysti tämän kesän ajan vielä varjostettavakin, ettei aurinko kuivata sitä - ja kastelusta huolehdittava.............siinähän nuo tärkeimmät jo tulikin.........
Ai niin...........ei tarvitse leikata !!!! - ei tuuhennu, vaikka leikkaisitkin........miksi pitäisi leikata !!!!!!!!!!- tuijis
ok, kiitos vinkeistä! Laitan tuet kuntoon heti. En tiennytkään että pitää kesälläkin suojata auringolta!? Kastelen niitä kyllä ahkerasti.
- matula
tuijis kirjoitti:
ok, kiitos vinkeistä! Laitan tuet kuntoon heti. En tiennytkään että pitää kesälläkin suojata auringolta!? Kastelen niitä kyllä ahkerasti.
Eihän tuija kesällä suojausta tarvitse muutoin kuin nyt istutusvaiheessa kun keskenkasvuinen juuristo ei vielä saa haettua riittävästi vettä/ravintoa maasta. Jos nyt kastelet niin kastele niin paljon, että juuret lähtevät hakemaan vettä alhaaltapäin ja siis juurtuvat oikeaan suuntaan.
Tuijat pitävät leikkaamisesta. Smaragdis tosin on kasvumuodoltaan niin kauniinmallinen ja kokoinen, ettei sitä juuri tarvitse leikellä. Joku brabant kasvaa niin suureksi, että sitä on jo pakko leikellä. Lisäksi ihjan kuin muissakin kasveissa, leikkaaminen tuuhentaa myös tuijaa... - KEVÄT ISTUTUKSESSA
matula kirjoitti:
Eihän tuija kesällä suojausta tarvitse muutoin kuin nyt istutusvaiheessa kun keskenkasvuinen juuristo ei vielä saa haettua riittävästi vettä/ravintoa maasta. Jos nyt kastelet niin kastele niin paljon, että juuret lähtevät hakemaan vettä alhaaltapäin ja siis juurtuvat oikeaan suuntaan.
Tuijat pitävät leikkaamisesta. Smaragdis tosin on kasvumuodoltaan niin kauniinmallinen ja kokoinen, ettei sitä juuri tarvitse leikellä. Joku brabant kasvaa niin suureksi, että sitä on jo pakko leikellä. Lisäksi ihjan kuin muissakin kasveissa, leikkaaminen tuuhentaa myös tuijaa...Pitää suojata kaikki IKIVIHREÄT KASVIT koko kesän jos haluaa että aurinko ei pääse poltamaan kasvien neulasia,kokomusta nimittäin on oman tyhmyyteni takia mutta oppirahat täyttyy maksaa.
- istutuspaikka
KEVÄT ISTUTUKSESSA kirjoitti:
Pitää suojata kaikki IKIVIHREÄT KASVIT koko kesän jos haluaa että aurinko ei pääse poltamaan kasvien neulasia,kokomusta nimittäin on oman tyhmyyteni takia mutta oppirahat täyttyy maksaa.
Jos tuijan istuttaa oikeaan paikkaan, varjoon,ei tarvi mitään suojauksia.Itse istutin metrisen tuijan pari viikkoa sitten, en suojannut mitenkään ja vihertää hyvin ja on kasvattanut uusia päitäkin.Kastelen kerran viikossa.
Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa. - tuijis
istutuspaikka kirjoitti:
Jos tuijan istuttaa oikeaan paikkaan, varjoon,ei tarvi mitään suojauksia.Itse istutin metrisen tuijan pari viikkoa sitten, en suojannut mitenkään ja vihertää hyvin ja on kasvattanut uusia päitäkin.Kastelen kerran viikossa.
Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa.Kiitos kaikille neuvoista!
Tiedän kyllä että aurinko ei ole tuijalle paras mahdollinen paikka, mutta uskaltauduin kokeilemaan kun luin paljon hyviä kokemuksia aurinkoon kasvattamisesta. Haluan nimenomaan meidän ja naapurin väliin näkösuojaksi ainavihreää, joten päätin ottaa riskin ja laittaa siihen tuijan.. Ei tarvitse siis tyhmäksi haukkua. :)
Laitan suojauksen täksi kevääksi, että pääsee juurtumaan kunnolla. Sitten toivon mukaan riittää kevätsuojaus.. - vanamotarha
istutuspaikka kirjoitti:
Se onkín oma tyhmyys, jos paahteeseen istuttaa.Olen itse istuttanut parikymmentä reilun metrin kokoista tuijaa sekä varjoon että aurinkoon ja kaikki ovat voimissaan. Ajattelen kokemukseni pohjalta, että tärkeintä on tainnut olla istuttamistapa. Olen kaivanut jokaiselle tuijalle n. 40x40x40 kuopan ja käyttänyt siihen pääasiassa rhodoille tarkoitettua multaa johon olen lisännyt vähän hiekkaa. Istuttamisen jälkeen olen antanut ämpärillisen vettä aluksi päivittäin ja sitten viikottain ja n. 1,5 kuukauden kuluttua harvemmin. Osa tuijista on jo elänyt kahden talven yli ja kasavaneet tuuheiksi ja ovat ihanan vihreitä. Vaikka erikoismullan hankkiminen tuntuu ehkä kalliilta, olen kuitenkin säästänyt, kun ei ole tarvinnut menettää taimia. Eilen taas ostin yhden n. 1,3 metrisen tuijan ja istutin sen aurinkoon varjostamaan pienempiä kasveja. Syksyllä olen lannoittanut "talvilevolle" ja keväällä herätellyt lainnoitteella. Aurinkosuojat pidän varhaisesta keväästä toukokuulle.
- äläostaerikoismultaa
Tuijat voi laittaa aurinkoiselle paikalle, jos huolehtii että maaperä pysyy kosteana (tähän auttaa mm. kuorikate). Ja huom: tuijille ei tarvitse ostaa erikoismultaa (havu-ja rodomultaa), koska niille käy ihan yhtä hyvin tavallinen multa, siihen ei kannata rahoja tuhlata. Havu- ja rodomulta on tarkoitettu enemmänkin esim. kuusille. Yllä oleva ohje on asiantuntijalta taimistolta saatu, ja tuijat voivat hyvin! Istutukseen kannattaa katsoa plantagenin sivuilta ohjet (google: "tuijien istutus")
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569