Niska-hartia- sekä päänsärky - jännitysniska??

kipuinen panikoija tyttönen

Hei!

Minua on vaivannut maaliskuusta asti ajoittain paheneva niska-hartiaseudun kipu ja särkytilat, myös päänsärkyä minulla on ollut jos jonkinlaista. Lisäksi joskus puutumista käsissä, selkäkipuja, rintakipua(lähinnä kyljissä rintojen alla) huimausta, pistelyä kasvoissa jne. Oireeni pahenevat siis ajoitain ja ovat hyvin moninaiset, olisiko kaiken syynä jännitysniska? Sillä minulla on ollut todella raskas kevät niin fyysisesti kuin henkisestikkin ja olen saanut panikki- ja ahdituskohtauksia. (vapinaa, oman kehon tarkkailuan, kylmät kädet, tykyttelyä, epätodellisuuden tuntoa, hypenventilaatioita ja vaikka mitä...) olen käyttänyt ahdistukseen xanor depottia ja se on auttanut mielestäni kohtalaisesti. Olen käynyt 5 kertaa fysioterapiassa, välillä siitä on ollut apua, välillä ei...eli välillä voin todella hyvin ja sain liikkuvuuteni takasin, että pääsin jopa harrastamaan bodypumppia (mikä myös tekee niskoille hyvää).. mutta viime viikonloppuna niska-hartiakivut tulivat takasin, samoin vihlova päänsärky (esim. kun kääntää äkkiä katsetta tai päätä otsaa vihloo).. Maanantaina nousi korkea kuume 39,2. kävin päivystävällä, tulehdusarvot olivat 19 eli hieman koholla, sanoi olevan vaan flunssaa ja määräsi särkylääkettä ja lepoa...Tänään ei ole ollut kuumetta, mutta kipuja on ollut edelleen sekä välillä kuvottava olo, vatsakipuja yms. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? ja onko tämä nyt sitä niin sanottua jännitysniskaa?? Sinä joka tunnistat oireet omiksisi, olisi mukava vaihtaa muutama sananen...

12

7944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja rahoitu

Tässä vaihtoehtoja koulutetuista manipulaatiohoitajista.

Kannattaa ottaa huomioon, jotta osa on lisäksi fysioterapeutti ja näinollen heidän hoidoistaan saa KELA-korvauksen, joka tosin ei paljoa ole.

http://www.kiropraktikkoliitto.fi/

http://www.omt.org/cgi-bin/index.php

http://www.osteopatia.fi/

http://www.naprapaatti.info/index.php?sivu=3

Täällä lisätietoa vaihtoehtohoidoista ja elintärkeä oma liikunta ja venyttely.

http://www.lkl.fi/index.php?page=1005

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm

Manipulaatiohoitoja on tehty jo tuhansia vuosia.

Hieronta

Klassinen hieronta kuuluu olennaisena osana suomalaiseen terveydenhoidon kulttuuriin. Tarpeesta ja tavoitteesta riippuen hierontamenetelmiä on useita.

Klassinen hieronta on perinteistä pehmytosakäsittelyä lihaskireyksien ja
      – jännitysten laukaisemiseksi. Muokkaamalla lihasta erilaisin ottein aineenvaihdunta tehostuu ja kipu lievittyy, ihon joustavuus paranee ja kudoksen uusiutuminen tehostuu. Hierontaa voidaan käyttää ennaltaehkäisemään vaivoja.

Mobilisoivalla hieronnalla käsittely kohdistetaan nivelen tai nikaman ympäristökudoksiin liikkuvuuden lisäämiseksi.

Makea kipu on sallittua, mutta tuskaiset tuntemukset eivät edistä elimistön parantavia prosesseja. Siksi on tärkeää, että kerrot tuntemuksistasi hoitajalle.
      rentouttaa
      lievittää lihasjännityksiä ja särkyjä
      parantaa nivelten liikkuvuutta
      nopeuttaa paranemista
      auttaa liikkujan lihashuollossa

http://www.mmkuntotalo.com/index.html?n=1010

• näitäkin
    • niskahartialapa tai sinnepä...

KAikkea muuta löytyy täältäkin, paitsi kuumetta ei kai ole ollut.

Mielenkiintoista, luulin olevani ainoa jolla näin outoja oireita. Kaikka alkoi helmikuulla.
      Olis kiva kirjoitella? Tai laittaa tähän paremmin, nyt mulla on kauhee kiire, koska työssä vielä.

Paniikit, tykytykset, niska hartia, pääsäryt, ja kuvotus. Olenko kirjoittanut unissani tänne? Niin samalta kuulosti sinun viesti.
      JAtketaan, nyt pakko tehdä töitä....

• keskustelun aloittaja

kirjoita kokemuksistasi miel. tänne kunhan kerkiät! jaksamista sinulle!!!

• päätetyöläinen
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

kirjoita kokemuksistasi miel. tänne kunhan kerkiät! jaksamista sinulle!!!

Olen potenut n. 10 vuotta hankalaa niska-hartiaseudun kipu jännitystilaa....jos jonkinlaiset pillerit on tullut kokeiltua...vielä en ole saanut mistään kunnon apua vaivaani.
        Joskus jopa toivoisi,että lääkärikin kokisi samanlaista....
        "muka täysin työkyinen 54:n"

• keskustelun aloittaja...

nyt sitten kuvottava olo ja masukivut on vaihtunut kellertävään ripuliin? tosi ikävä vaiva, kun pitää juosta vessaan harvaseltaan...olisko vaan normaali vatsataulti? otin kyllä maanantai-iltana kuumeeseen mobic-tulehduskipulääkkeen, jonka haittavaikutuksia voi olla huonovointisuus ja ripuli... mutta voiko se alkaa vaikuttaa näin jälikäteen? otin maanantai-iltana siis vaan yhen ainoan pillerin, masukivut alko eilen ja tänä aamuna ripuli... :( ja eikun jatkuu....niska-hartia seutu on toisaalta nyt parempi, eli ei vaivasta toiseen, ei tervettä päivää...

• kuulostaa hurjalta

Hei!

Kun on kummia oireita kannattaa käydä eri lääkäreillä. Monelta jää jokin olennainen huomaamatta. Monet lääkärit eivät kuitenkaan tiedä niin kovin laajasti monistakaan asioista. Sinut oireet viittaavat minusta johonkin mahdolliseen sairauteen (säryt alkanut maaliskuussa ja pahentunut, kuume, tulehdusarvot, ripuli), jonka yhtenä oireena päänsärky on. Jos näin on sinun on mitä kiireemmin saatava diagnoosi. Taustalla voi olla jotain vakavaa. Älä tyydy lääkärien jossitteluun vaan jatka syiden selvittelyä.

• vähän samoja oireita

Sori, en ole ehtinyt aiemmin kirjoitella mitään. Töissä kohtuu kiire.
      Tuossapa mun pari viestiä tuolta maaliskuuntienoilta, jolloin oli pahimmillaan mun juttu.
      Tällähetkellä isompi panikointi hallinnassa, mutta välillä olen kyllä niin jäykkäniska, luultavasti työnvuoksi, että se aiheuttaa sillointällöin tuota huonoa-oloakin. Pääsääntöisesti sitä ei nyt ole.

Joko vatsasi on rauhoittunut?
      Taidat olla aika nuori vielä? Siksikin kannattaa etsiä hyvä lääkäri, itse löysin sellaisen terveyskeskuksesta jopa :), joka voi auttaa pääsemään eteenpäin.
      Koitahan jaksaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000405&posting=22000000035270138

• SAMAA KOKENUT

Kannattaa kokeilla hirssi-akanatyynyä. Olen saanut siitä avun ja myös tyttäreltäni ovat nämä ko. säryt lähteneet pois. Näitä tyynytjä myy Ruskovilla.

• :Tanjuzka:

Kuulostaapa tutulta tuo kirjoittamasi :-/

Eli itse olen 22v nainen ja kärsinyt ns. jännitys päänsärystä jo yläaste ikäisestä saakka. Tammikuussa-08 alkoi yhtäkkiä aivan jumalaton päänsärky jonka kanssa sinnittelin lähes 2 viikkoa (buranan ja tramalin voimin), kunnes lähdin polille itkua pidätellen kun koski niin pirusti. Tuolloin ei kipuilua missään muualla vielä. Sain yöksi panacodia ja seuraavana aamuna aivokasvaimen tms. sairauden poissulkemiseksi TT-kuviin sekä lisätutkimuksiin. Kuvissa ei mitään normaalista poikkeavaa ja veriarvot sun muutkin aivan kohdillaan. Sain sairaalasta lähtiessä pakaraan lihaksia rentouttavan sekä kipupiikin migreenilääke reseptin. Kipu helpotti muutamaksi päiväksi, mutta palasi ja migreenilääkkeistä ei mitään hyötyä. Ainoa joka tehosi niin tramal.

Helmikuun lopulla kuvoihin astui todella kova selkä, niska, hartiasärky päänsäryn lisäksi. Mies hieroi tuolloin paljon ja jää/kipugeelejä kului runsaasti (tosin hyötyä ei hirmuisesti ollut). En pystynyt nukkumaan kunnolla ja monta yötä menikin sohvalla maatessa telkkua katsoessa niin kauan kunnes uni vei voiton. Kipu oli pahinta selkärangan vasemmalla puolella (yläselässä sekä niskassa). Sinnittelin taas ja soitin jo Terkkarille uutta aikaa. Kuvioihin astui sormien sekä varpaiden 'nykiminen' varsinkin lepotilassa, raajojen puutuminen ja tuntohäiriöt.

Huhtikuun lopulla alkoi kipuilu helpottamaan ja sain viettää kesäkuun alkuun 'tervettä elämää' :) Nyt viikko takaperin palasi taas päänsärky ja selän oireilu (takana kaksi valvottua yötä). Mies hieroi selän lihaksia ja aivan jumalaton muljahtelu ja pauke, tästä johtuen selkä turposi hieman hieronnan jälkeen. Olen venytellyt joka päivä ja yrittänyt voimistella lihaksia, mutta tuntuu että koko touhu vaan pahentaa :(. Huomaan lihaksien vaikuttavan verenkiertoon sillä kädet puutuvat nyttenkin todella helposti ja huimausta esiintyy.

Mutta jos palailet vielä tänne kirjoittelemaan niin jutellaan lisää.

• ei apua mistää

mulla samat oireet todellakin,ihan ku ittestää lukisi,eiole ollut apua lääkkeistä,tramalistakin sivuoireina jonku sorttist kipua päässä..muut lääkkeet ei aputa ollenkaa,pahin kipu otsassa ja niska ylä selässäkin..lääkäri huono määrään tramalia,mielummin antaisi paskoja lääklkeitä,mutta joudun sen takia kun eivät auta kokoajan ramppaamaan terpparissa,mitää poikkeevaa eioo tutkimuksis kuiteskaa löytyny..jännä juttu koska kipu on välillä helvetillistä.3pv sitten mul meni tunto 2 sormesta ja menin eilen lekurille sen takia,sanoi tunnon 2-3 pv:ssä palaavan että eiole vakavaa mut ei osannu sanoa mix tunto on ees poissa,ei ole tunto tullut takasin..huomena takas lekurille

• nainen vanina päänsä sisällä

hei!

mulla on ollu paniikkikohtauksia aika ajoin on ollut tykyttelyä usein iltaisin samalla on hyvin väsynyt olo vähän sellanen leijuva että ei niinkään todellinen olo nimenomaan nupissa huimausta on liiankin usein melkein päivittäin olo on silloinkin kuin kävelisi ja maa huojuisi jalkojen alla välillä oikeen pelottaa näitä on aina välillä et välillä pystyn käveleen ja teen kaikenlaista välillä olen kuin vankina itsessäni! en pysty menemään mihkään hyvä jos ulkona käyn kotini lähellä ja äkkiä sisälle muutama viikko sitten mun sormeni ja reiteni on nykiny kuin elo hiiri ärsyttävää sekä hyvin pelottavaa oon aatellu käyntiä neurologilla ymmärän hyvin että helppoo ei oo niinku ei mullakaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe