virtsarakon tähystys

kokemuksia?

onko kovin kivulias toimenpide? pelottaa jo valmiiks... :(

21

9562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;k,k,

      Mutta epämiellyttävä. Oletko mies vai nainen?

    • Naisen kokemus

      Varsinaista tähystystä en voi sanoa omalla kohdalla kivuliaaksi. Epämukavaa se kuitenkin oli. Voisi ehkä kuvailla hetkittäiseksi nipistelyksi..
      Tipasta laitetaan jo ennen tähystyksen alkua kipulääkitystä (tai rauhoittavaa?) ja sitä voidaan lisätä jos tuntuu kovin kivuliaalta.
      Minulta otettiin virtsarakosta samalla pieni näytepala, ja sen ottaminen tuntui enemmän, joten tipasta laitettiin lisää lääkitystä.
      Tähystyksen jälkeen olin pikkuisen "maistissa", joten piti makoilla osastolla jonkin aikaa ennen kuin sain lähteä kotiin.
      Kannattaa yrittää jutella mukana olevien hoitajien kanssa ja mahdollisuuksien mukaan rentoutua ja olla ajattelematta mitä alapäässä tapahtuu. Se on vähän vaikeaa, mutta mitä paremmin siinä onnistuu, sen vähemmän jännittää ja sen vähemmän sattuu - jos on sattuakseen.
      Kyllä se hyvin menee, älä turhia murehdi :) .

      • Nimetön

        hyi kun kuulostaa kamalalta! vähän ihmettelinkin kun siinä lähetteessä luki että varaa aikaa 4-6 tuntia vaikka se itse toimenpide kestää n.15min. Saavat antaa mulle kyl paljon rauhottavia, oon ihan hirveen herkkä kivulle! ja pelkään jo sitä tipan laittoo.. viimex kun sain tipan käteeni, satu se jo koko ajan ja olin niin kauhuissani! tää kuulostaa varmaan ihan pimeeltä, mut pelkään kipua tosi paljon ja mulla on kamala piikkikammo! onhan sinne pakko mennä koska haluan todellakin päästä tästä vaivasta... mut kiitos vastauksesta! :)


      • Naisen kokemus
        Nimetön kirjoitti:

        hyi kun kuulostaa kamalalta! vähän ihmettelinkin kun siinä lähetteessä luki että varaa aikaa 4-6 tuntia vaikka se itse toimenpide kestää n.15min. Saavat antaa mulle kyl paljon rauhottavia, oon ihan hirveen herkkä kivulle! ja pelkään jo sitä tipan laittoo.. viimex kun sain tipan käteeni, satu se jo koko ajan ja olin niin kauhuissani! tää kuulostaa varmaan ihan pimeeltä, mut pelkään kipua tosi paljon ja mulla on kamala piikkikammo! onhan sinne pakko mennä koska haluan todellakin päästä tästä vaivasta... mut kiitos vastauksesta! :)

        tippa on tietenkin se toinen asia.. Tuntuihan senkin laittaminen ja oleminen myöhemmin. Varsinkin kun oli harjoittelija laittamassa, eikä se oikein meinannut onnistua. Mutta kaikkinensa siitä selvisi ihan kohtuudella. Itse ajattelen, että huonomminkin olisi voinut mennä ja kipeämpääkin käydä. Ja jos joudun uudelleen samaan koitokseen, niin en pelkää niin paljon kuin viimeksi. Mutta olinhan jälkeen päin aika pökkyrässäkin, joten oli minuun kipulääkitystä pumpattu ihan kiitettävästi ja joka kerta kun osoitin, että nyt ei tunnu oikein kivalta.. :)
        Mitään apua tuosta tähystyksestä ei minun tapauksessa ollut, ikävä kyllä. Toivottavasti sinulle on :) .
        Lääkäri/hoitaja varmaankin selvittää sinulle toimenpiteiden edetessä mitä on milloinkin tekemässä. Sekin vähän helpottaa, kun tietää mitä oikein on tapahtuu. Näin ainakin minulla.


      • Anni
        Naisen kokemus kirjoitti:

        tippa on tietenkin se toinen asia.. Tuntuihan senkin laittaminen ja oleminen myöhemmin. Varsinkin kun oli harjoittelija laittamassa, eikä se oikein meinannut onnistua. Mutta kaikkinensa siitä selvisi ihan kohtuudella. Itse ajattelen, että huonomminkin olisi voinut mennä ja kipeämpääkin käydä. Ja jos joudun uudelleen samaan koitokseen, niin en pelkää niin paljon kuin viimeksi. Mutta olinhan jälkeen päin aika pökkyrässäkin, joten oli minuun kipulääkitystä pumpattu ihan kiitettävästi ja joka kerta kun osoitin, että nyt ei tunnu oikein kivalta.. :)
        Mitään apua tuosta tähystyksestä ei minun tapauksessa ollut, ikävä kyllä. Toivottavasti sinulle on :) .
        Lääkäri/hoitaja varmaankin selvittää sinulle toimenpiteiden edetessä mitä on milloinkin tekemässä. Sekin vähän helpottaa, kun tietää mitä oikein on tapahtuu. Näin ainakin minulla.

        En minä saanut mitään lääkitystä mutta hyvin sen kestää.Ei ollut kummoinenkaan toimenpide verrattuna esim.paksunsuolentähystykseen.Heti vain lähdin ajamaan pitkälle kotimatkalle!


      • Naisen kokemus
        Anni kirjoitti:

        En minä saanut mitään lääkitystä mutta hyvin sen kestää.Ei ollut kummoinenkaan toimenpide verrattuna esim.paksunsuolentähystykseen.Heti vain lähdin ajamaan pitkälle kotimatkalle!

        ollut tippaa ollenkaan? Outoa, eikö se laiteta kaikille? Jos sinulla oli tippaletku, niin mistä tiedät mitä sieltä annettiin - vai kerrottiinko sinulle ettei kipulääkettä tarvita?
        Sinänsä ihan hyvä juttu, jos kestit sen ilman lääkitystä :) . Minä en olisi kestänyt, mutta minä nyt olenkin tällainen..


      • stellina
        Naisen kokemus kirjoitti:

        ollut tippaa ollenkaan? Outoa, eikö se laiteta kaikille? Jos sinulla oli tippaletku, niin mistä tiedät mitä sieltä annettiin - vai kerrottiinko sinulle ettei kipulääkettä tarvita?
        Sinänsä ihan hyvä juttu, jos kestit sen ilman lääkitystä :) . Minä en olisi kestänyt, mutta minä nyt olenkin tällainen..

        Tässä yksi naisen kokemus toimenpiteestä. Mulle ei laitettu mitään tippoja eikä lääkityksiä, paikallispuudutus vaan. Kyllä se vähän sattu mutta kyllä sen kestää.... :) Jälkeen päin sattu vuorokauden verran virtsaaminen.


      • minä vain
        stellina kirjoitti:

        Tässä yksi naisen kokemus toimenpiteestä. Mulle ei laitettu mitään tippoja eikä lääkityksiä, paikallispuudutus vaan. Kyllä se vähän sattu mutta kyllä sen kestää.... :) Jälkeen päin sattu vuorokauden verran virtsaaminen.

        Täällä myös yksi naisen kokemus. Mitään tippoja ei laitettu. Pelkkää sitä puuduttavaa geeliä paikallisesti. Ja voin sanoa, että sattui ihan helvetisti. En halua pelotella, mutta tämä minun kokemus. Sattui, ja piti vaan kestää.. Jälkeen päin virtsaaminen sattui myös tosi paljon ja verta tietty tuli mukana. Toivottavasti ei siihen operaatioon tarvii mennä enää ikinä.


      • miehen kokemus

        Pitää nyt laittaa tähän "miesnäkökulmakin", kun tuli just tuollasessa operaatiossa olluksi. Homma kävi kivuttomasti ja oli kaikkine keskusteluineen ja odotteluineen ohi runsaassa tunnissa.
        Ensteks laitettiin puudutusainetta virtsaputkeen, odottelua parikymmentä minuuttia ja sitten tähystys. Sai kattella värimonitorista ja selostus ohessa. Ei tuntunut edes hampaan paikkauksen vertaa.


      • Anonyymi
        minä vain kirjoitti:

        Täällä myös yksi naisen kokemus. Mitään tippoja ei laitettu. Pelkkää sitä puuduttavaa geeliä paikallisesti. Ja voin sanoa, että sattui ihan helvetisti. En halua pelotella, mutta tämä minun kokemus. Sattui, ja piti vaan kestää.. Jälkeen päin virtsaaminen sattui myös tosi paljon ja verta tietty tuli mukana. Toivottavasti ei siihen operaatioon tarvii mennä enää ikinä.

        Jokainen kokee asiat eri tavalla, itse pelkäsin kolonkopiaa kamalasti kun kaikki sanoivat että se on kamalaa,
        Turhaa pelkäsin ei edes ottanut vähääkään kipeää vaan ihmettelin kun lääkäri sanoi että tutkimus on valmis. Joten kun menee kokeisiin ilman ennakkoluuloja ja ei jännittele etukäteen , niin menee hyvin, kamalinta on ihmisten pelottelut aina jos jollakin on meno kokeisiin mitä jännittää etukäteen .
        Jos nipistelee koe niin sano hoitajalle niin saat läääkettä


    • Anonyymi

      Ainakaan miehelle tähystys ei ole millään lailla kivulias, yhden kokemuksen perusteella kerron.
      Se ei myöskään ole epämiellyttävä siinä määrin että tarvitsisi yhtään pelätä. Minä pelkäsin hieman.

      Mikään vaihe ei sattunut yhtään eikä tuntunut hankalalta.

      • Anonyymi

        Oliko toimenpiteen jälkeen virtsanpidätys normaalia vai tuliko karkailua enemmän kun ennen toimenpidettä. Itselläni on lähete tiputteluvuodon takia urologille ja tähystys edessä. Olen mies puoleinen olento


      • Anonyymi

        Hmm... ihmeellistä, sillä minulla on ollut kyllä erittäin kivulias ajoittain. Puudutettiin kyllä, mutta ei muistaakseni kummempaa kipulääkitystä, ei ainakaan tippaa. Jälkeenpäin virtsatessa kirvellyt pirusti ja tullut verta reippaanlaisesti (tai sitten näytti vain?) sekä pidätyskyky ollut huonompaa. Että liekö sitten sulkijoita vaurioitettu tai mitä, mutta onhan se outoa kun katetrointi niinkin kivulias vaikken ole kovin kipuherkkä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm... ihmeellistä, sillä minulla on ollut kyllä erittäin kivulias ajoittain. Puudutettiin kyllä, mutta ei muistaakseni kummempaa kipulääkitystä, ei ainakaan tippaa. Jälkeenpäin virtsatessa kirvellyt pirusti ja tullut verta reippaanlaisesti (tai sitten näytti vain?) sekä pidätyskyky ollut huonompaa. Että liekö sitten sulkijoita vaurioitettu tai mitä, mutta onhan se outoa kun katetrointi niinkin kivulias vaikken ole kovin kipuherkkä.

        Monisairas

        Siis toki tarkoitin tähystystä, mutta virtsaputkessa se kait on tuntumaltaan aika lähellä katetrointia.

        Monisairas


    • Anonyymi

      20 vuotta sitten ,epämiellyttävä kokemus .- Hoitsu puristi jotain puudutus salvaa virtsaputkeen , jonka jälkeen leguri tyrkkäs sen vempeleen sisälle rakkoon asti jotta näki oliko siellä jottai erikoista.- Kovasti koski , turpa kii sanos leguri , säikytät muut potilaat :( Vikon päivät sitten kusin verensekaista ! Jos vielä sellaiseen nii täys nukutus kyllä , en muuten :´-(

      • Anonyymi

        Olen mieshenkilö, riskiryhmään kuuluva henkilö. Mun virtsarakkonsa tähystettiin alkukesästä 2020.
        Kun puudutus oli vaikuttanut tarvittavan ajan, lääkäri suoritti tähystyksen sairaalassa. En muista sen erityisen kovasti sattuneen.

        Lääkäri diagnosoi vaivani yliaktiiviseksi rakoksi. Asialle ei voida hänen mielestään tehdä kuin itsehoitoa, eli tietynlaista jumppaa kaksi kertaa päivässä.

        Hain siihen painetut ohjeet oman kunnan terveysasemalta.
        Lääkehoito auttaa vähän. Niin että pärjään omatekoisilla rättivaipoilla, ilman suuria, ikäisilleni ilmaisia suuria vaippoja. Ne pystyvät imemään ainakin puolenpäivän virtsamäärän, ellei nyt liikaa käytä juotavaa.


    • Anonyymi

      Ei pitäisi olla kivulias.

    • Anonyymi

      Kaksi kertaa tehty, ei ollut kivulias. En tiedä, oletko mies vai nainen, ja en tiedä, onko toimenpiteessä tässä suhteessa eroja. Olen itse nainen.

    • Anonyymi

      Jännitin itse ihan turhaan.. ei satu yhtään.

      • Anonyymi

        Voihan se joillakin hieman sattuakin, jos vaikka virtsaputkessa on tulehdus. Ilmeisesti tähystimen mukana menee puuduttavaa geeliä, siitä päätellen ettei minulle ole äskettäin tehdyllä parilla tähystyskerralla ole sellaista laitettu erikseen. Ei saanut mitään kipulääkityksiäkään, vaikka jälkimmäisellä kerralla otettiin virtsarakosta näytepalakin. Näytteen ottaminen sattui vähän, mutta näytekohdan polttaminen (verenvuodon lopettamiseksi) sattui melkoisesti. Onneksi se on lyhyt "tuikkaus".


    • Anonyymi

      Olen mies. Kokemus oli epämiellyttävä, joskaan ei tuskallinen. Minua on vain iljettänyt aina kaikki virtsaputkeen liittyvä ja ajatus sen sisään työntymisestä. Polvet menivät sen verran hyytelöksi että lepäilin pari tuntia potilashuoneessa.
      Virtsaa karkaili jonkun verran lirauksina. Vaippaan ne menivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe