Kumma kasvi, mikä lie?

IhanaPiha

Yritän kuvailla, pihalta löytämääni kasvia. Jos joku bonjaisi mikä se on. Itse en tiedä.

Kasvi kasvattaa pitkää varttansa jonka päässä on nuppu (kas kummaa)
Lehdet ovat pitkät vahvaa vihreää. Hopeaan vivahtavat. Kasvavat vastakkain vuorotellen (pohjoinen-etelä ja länsi-itä suuntiin). Kurkistin nupun sisään ja siellä pilkottaa keltaisia terälehtiä paljon. Kukat kasvavat jo noin puolessa metrissä ja tuntuvat vain venyvän ja venyvän.

Kilkattaako jollain kello? JOs niin olen kiitollinen avusta =)

15

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurinkoikukalta

      aurinkokukat kasvavat nopeaan yli puoleen metriin ja kukkivat jos on lämpövää. oleppa hyvä.

      • IhanaPiha

        Eipä ole auringonkukka. Kyllä minä nyt sen tiedän.
        Lehdet ovat kovat ei pehmeät ja karvapintaiset kuten auringonkukalla. Vähän neilikkamaisen tuntuiset lehdet. Pitkät, teräväkärkiset.


    • eeeee

      oisko jokin lilja

      • IhanaPiha

        Eikös liljat ole yleensä kellokukkaisia? Nupun sisällä näyttäisi olevan useampikin terälehti tulossa.. Hitsi kun kestää tää kukkiminen!!! =D


    • kuvaile lisää

      Minkäkokoiset pituiset ja levaät, minkä malliset, tasareunaisetvai ei, ovatko ylä ja alapuolelta samanlaiset ?
      ettei olisi ohdake ;)

    • en tiedä

      Harjaneilikka?

      • IhanaPiha

        Onko harjaneilikoita keltaisiakin? Nupun suojalehdet muodostavat siitä tulppaaniin vivahtavan näköisen, mutta nupun sisältä on avautumassa paljon keltaisia kukan terälehtiä (kuten auringonkukassa, paitsi että tämä ei ole se)
        Lehdet eivät ole pehmeää materiaalia ollenkaan!!! Lehdet ovat alhaalta leveät ja kärkeä kohti suippenevat. Lehden reuna on ehyt. Väri harmaan vihertävä.


      • mää tiedän mistä puhut
        IhanaPiha kirjoitti:

        Onko harjaneilikoita keltaisiakin? Nupun suojalehdet muodostavat siitä tulppaaniin vivahtavan näköisen, mutta nupun sisältä on avautumassa paljon keltaisia kukan terälehtiä (kuten auringonkukassa, paitsi että tämä ei ole se)
        Lehdet eivät ole pehmeää materiaalia ollenkaan!!! Lehdet ovat alhaalta leveät ja kärkeä kohti suippenevat. Lehden reuna on ehyt. Väri harmaan vihertävä.

        mutta en muista nimeä. Mulla on pihassa sitä vaikka kuinka paljon. Tutkin netistä.


      • kuukkelista
        IhanaPiha kirjoitti:

        Onko harjaneilikoita keltaisiakin? Nupun suojalehdet muodostavat siitä tulppaaniin vivahtavan näköisen, mutta nupun sisältä on avautumassa paljon keltaisia kukan terälehtiä (kuten auringonkukassa, paitsi että tämä ei ole se)
        Lehdet eivät ole pehmeää materiaalia ollenkaan!!! Lehdet ovat alhaalta leveät ja kärkeä kohti suippenevat. Lehden reuna on ehyt. Väri harmaan vihertävä.

        maksaruoho ja tyräkki. Molemmissa on keltakukkaisia versioita.


      • tätä linkkiä..
        IhanaPiha kirjoitti:

        Onko harjaneilikoita keltaisiakin? Nupun suojalehdet muodostavat siitä tulppaaniin vivahtavan näköisen, mutta nupun sisältä on avautumassa paljon keltaisia kukan terälehtiä (kuten auringonkukassa, paitsi että tämä ei ole se)
        Lehdet eivät ole pehmeää materiaalia ollenkaan!!! Lehdet ovat alhaalta leveät ja kärkeä kohti suippenevat. Lehden reuna on ehyt. Väri harmaan vihertävä.

        mulle tuli mieleen vuohenjuuri mutta jotenkin se ei sovi kuitenkaan..

        http://www.elisanet.fi/sirpan_sivut/perennat/vuohenj.html


      • IhanaPiha
        tätä linkkiä.. kirjoitti:

        mulle tuli mieleen vuohenjuuri mutta jotenkin se ei sovi kuitenkaan..

        http://www.elisanet.fi/sirpan_sivut/perennat/vuohenj.html

        ..mukavia vastauksia, mutta ei ollut noistakaan mikään=(
        Nyt keltaiset terälehdet ovat alkaneet tunkeutua nupusta ulos nupun kuitenkaan aukeamatta!
        Kasvi on myös haarautunut niin että jokaisesta lehden kohdasta tulee myös kukkavarsi!!!
        Lehdet ei ole niin jäykkä enää, mahtaa johtua tästä kuivuudesta. Kasvit ovat nyt 80cm pitkiä,


      • Töyhtis
        IhanaPiha kirjoitti:

        ..mukavia vastauksia, mutta ei ollut noistakaan mikään=(
        Nyt keltaiset terälehdet ovat alkaneet tunkeutua nupusta ulos nupun kuitenkaan aukeamatta!
        Kasvi on myös haarautunut niin että jokaisesta lehden kohdasta tulee myös kukkavarsi!!!
        Lehdet ei ole niin jäykkä enää, mahtaa johtua tästä kuivuudesta. Kasvit ovat nyt 80cm pitkiä,

        Mielenkiintoinen juttu, ihan uteloittaa että mikä ihme siellä pihallasi kasvaa... kumminkin joku ihan tuttu kun kuvan näkis...
        Siis versot ja lehdet niinkuin piiskulla tai horsmalla, mutta kukka kuin päivänkakkaralla? Olisko hirvenjuuri tai häränsilmä? Tai ihan vaan jokin kuisma?


      • IhanaPiha
        Töyhtis kirjoitti:

        Mielenkiintoinen juttu, ihan uteloittaa että mikä ihme siellä pihallasi kasvaa... kumminkin joku ihan tuttu kun kuvan näkis...
        Siis versot ja lehdet niinkuin piiskulla tai horsmalla, mutta kukka kuin päivänkakkaralla? Olisko hirvenjuuri tai häränsilmä? Tai ihan vaan jokin kuisma?

        Niin se auttaisi itseäkin kummasti kun se edes kukkisi!!!
        Ollaan asuttu tässä nyt neljättä vuotta ja ennen on ajettu vaan kylmästi siitä kohtaa ruohonleikkurilla ja nyt on kummasti ;) päässy rehottamaan ja hyvä että jäi! Tiedä mikä harvinaisuus on ja ollaan sitä katkottu =/
        Voi olla että muistan kun se kukkii..
        Mulla on luonnonkasvi opus kateissa...sekin voisi mua muuten tässä auttaa.

        Tuo Hirvenjuuri oli aika hyvä oaitsi että lehdet on vihreänharmaat ja paljon kapeammat ja häränsilässä on taas tuo nuoun suojalehden jotenkin karvaisen oloiset ja nämä on ihan sileät ja myöskin harmaan vihreät.

        Kuismakin on aika kaukaa haettu, enemmän juuri tuo hirvenjuuri kukkana..luulisin..


    • IhanaPiha

      Eihän tämä mikään perenna ollutkaan vaan ihan luonnonkasvi!!!
      KOva leviämään, tekee samanlaiset siemenvillakot kuin voikukka. Ei ole närä paikasta missä kasvaa, meidän hyvässä kosteassa savimaassamme on kasvanut jo yli metrin mittaisiksi ja tuolla ojissa kuivimmillakin paikoilla jää 30cm:n mittaiseksi.
      Kasvi oli:
      PUKINPARTA

      • pulma...

        Saatiin aivovoimistelua mukavasti.

        En ole edes kuullut moisesta kasvista joten uuttakin tuli opittua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe