Turku, Avoin Yliopisto, Psykologia

psykan opiskelija

Hei!

Onko kenelläkään täällä kokemuksia Turun avoimen psykologian perusopinnoista?

Lähinnä mietin, että ehtiikö työn/koulun ohella käymään koko perusopintojen 25op setin vai olisko järkevämpää valita vain joku viidestä perusopintojen jaksoista.

1. Kehityspsykolgian perusteet
2. Terveyden ja mielenterveyden psykologian perusteet
3. Persoonallisuuspsykologian perusteet
4. Tutkimuksenteon perusteet
5. Kognitiivisen ja neuropsykologian perusteet

Kokemuksia jaksoista?

Oletteko suorittaneet psykologian opintoja monimuoto-opintoina vai itsenäisesti? Kokemuksia?

Muidenkin kaupunkien avoimien psykologian opiskelijoiden kokemukset ovat tervetulleita!

12

5465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tötötötö

      ...tietysti siitä, paljonko sinulla on aikaa käytettävissä noille opinnoille. Itse olen tehnyt psykologian perusopintoja Turun yliopistossa sivuaineena, joten eiköhän sama kokonaisuus ole kyseessä.

      Voit laskea omasta lukunopeudestasi, paljonko tarvitset asioiden omaksumiseen niin, että saat haluamasi/riittävän arvosanan tentistä. Luennoilla ei ole pakko käydä, jossei halua. Kokeile, pidätkö niistä.

      Itselläni yhden kurssin, jolle on noin 500 sivua kirjallisuutta (englanniksi), kunnolla lukemiseen menee ehkäpä noin 10 päivää, eli 50 sivua kirjaa päivässä ja luentomateriaalit. Tuo kun teen ohella muita opintoja jonkin verran. Joskus olen lukenut 70 sivua päivässä, mutta se menee jo työlääksi. Jotkut lukevat viikonlopussa tuollaiset, mutta he lienevät nopeita lukijoita ja minua motivoituneempia (erityisesti pääaineopiskelijat).

      Mutta jos osaat lukea järjestelmällisesti, niin eipä tuo 25 op kovin paljon ole tehtäväksi. Kun alkaa kuukautta ennen lukemaan, niin siinä voi ohessa tehdä vaikka 12 tunnin työpäivää. Järjestelmällisyydestä on apua lukutehtävissä.

      • psykan opiskelija

        Näin varmasti on ettei voi tietää ennen kuin kokeilee. Kai se ongelma on enemmän siinä, että jos mielii väylän kautta sisään olisi pärjättävä erinomaisesti. Tämä tietysti luo paineita. Tiedän myös että vaikka voin lukea kaksikinsataa sivua päivässä tuskin pystyn omaksumaan edes viittäkymmentä sivua päivässä. Riippuu tietysti aiheesta ja siitä onko se jo ennestään tuttu.

        Paininkin lähinnä sen kanssa että onko avoin yliopisto kannattava jos mielii sisään yliopistoon vai kannattaisiko vaan päntätä pääsykoekirjoja ulkoa. :) Enemminstö tuntuu tukevan pääsykokeita. Itsekin taidan kallistua siihen, koska avoimen maksut eivät oikein innosta.


      • Psykol. yo
        psykan opiskelija kirjoitti:

        Näin varmasti on ettei voi tietää ennen kuin kokeilee. Kai se ongelma on enemmän siinä, että jos mielii väylän kautta sisään olisi pärjättävä erinomaisesti. Tämä tietysti luo paineita. Tiedän myös että vaikka voin lukea kaksikinsataa sivua päivässä tuskin pystyn omaksumaan edes viittäkymmentä sivua päivässä. Riippuu tietysti aiheesta ja siitä onko se jo ennestään tuttu.

        Paininkin lähinnä sen kanssa että onko avoin yliopisto kannattava jos mielii sisään yliopistoon vai kannattaisiko vaan päntätä pääsykoekirjoja ulkoa. :) Enemminstö tuntuu tukevan pääsykokeita. Itsekin taidan kallistua siihen, koska avoimen maksut eivät oikein innosta.

        Mitä psykologiaan tulee, yliopistoon pääsemisessä auttaa vain valintakoe, ei avoimessa suoritetut kurssit. Parhaimmassa tapauksessa perusopinnot tukevat pääsykoekirjan tietoja, mutta ensisijainen lähestymistapa sisäänpääsyyn ne eivät kyllä ole.

        Aika monet tuttavani ovat kertoneet lukeneensa ensin täysipainoisesti valintakokeisiin, ja jos eivät silloin päässeet, käyttivät pakollisen "välivuoden" avoimen psykan perusopintojen tekoon. Sitten taas seuraavana kesänä keskittyivät valintakokeeseen. Kun ovet aukesivat, heillä oli joko kokonaan psykan appro taskussa tai ainakin niin hyvällä alulla, ettei tarvinnut aloittaa ihan nollapisteestä.

        Tsemppiä! :)


      • psykan opiskelija
        Psykol. yo kirjoitti:

        Mitä psykologiaan tulee, yliopistoon pääsemisessä auttaa vain valintakoe, ei avoimessa suoritetut kurssit. Parhaimmassa tapauksessa perusopinnot tukevat pääsykoekirjan tietoja, mutta ensisijainen lähestymistapa sisäänpääsyyn ne eivät kyllä ole.

        Aika monet tuttavani ovat kertoneet lukeneensa ensin täysipainoisesti valintakokeisiin, ja jos eivät silloin päässeet, käyttivät pakollisen "välivuoden" avoimen psykan perusopintojen tekoon. Sitten taas seuraavana kesänä keskittyivät valintakokeeseen. Kun ovet aukesivat, heillä oli joko kokonaan psykan appro taskussa tai ainakin niin hyvällä alulla, ettei tarvinnut aloittaa ihan nollapisteestä.

        Tsemppiä! :)

        Kiitoksia vinkeistä!

        Jätän varmaan avoimen välistä ja menen mielummin töihin kouluni ohella. Alan jo nyt lukea ensi vuoden psykologian pääsykokeisiin. Täytyy toivoa että samat kirjat pysyvät. :)

        Näyttää liian pahasti siltä, että se tieto ei päähän itsestään luikertele, joten parempi varmaan ottaa kunnon "eutmatka". Jos paikkaa ei tipu on ainakin tukku rahaa töistä ja ammatti alla. :)


      • onneen
        psykan opiskelija kirjoitti:

        Kiitoksia vinkeistä!

        Jätän varmaan avoimen välistä ja menen mielummin töihin kouluni ohella. Alan jo nyt lukea ensi vuoden psykologian pääsykokeisiin. Täytyy toivoa että samat kirjat pysyvät. :)

        Näyttää liian pahasti siltä, että se tieto ei päähän itsestään luikertele, joten parempi varmaan ottaa kunnon "eutmatka". Jos paikkaa ei tipu on ainakin tukku rahaa töistä ja ammatti alla. :)

        Suositteleisin kuitenkin käymään ensi vuonna noita psykan opintoja avoimessa. Saisit hyvää pohjatietoa, termistö tulisi tutuksi ja sitten kun pääset sisään, on sinulla jo appro suoritettuna etkä lähde nollapisteestä. Opinnot maksavat hieman, mutta mikäli käyt töissä, kannattaisi osa noista tuloista "sijoittaa" tulevaisuuteesi. Et ehkä ehdi käymään päätoimisena opiskelijana töissä, vaan kituuttelet tuen avulla. Tuo itse maksettu appro varmasti maksaa itsensä takaisin, sillä se nopeuttaa valmistumistasi hieman.


      • psykan opiskelija
        onneen kirjoitti:

        Suositteleisin kuitenkin käymään ensi vuonna noita psykan opintoja avoimessa. Saisit hyvää pohjatietoa, termistö tulisi tutuksi ja sitten kun pääset sisään, on sinulla jo appro suoritettuna etkä lähde nollapisteestä. Opinnot maksavat hieman, mutta mikäli käyt töissä, kannattaisi osa noista tuloista "sijoittaa" tulevaisuuteesi. Et ehkä ehdi käymään päätoimisena opiskelijana töissä, vaan kituuttelet tuen avulla. Tuo itse maksettu appro varmasti maksaa itsensä takaisin, sillä se nopeuttaa valmistumistasi hieman.

        Kyse on lähinnä siitä, että olen jo toisessa koulussa. Tämä koulutus kestää enää vuoden ja aikasemmin olen lukenut psykaa lukiossa n. 7 kurssia. Joten olisi ärsyttävää käydä koulussa ja avoimessa, koska olisin aika rahaton enkä välttämättä hyötyisi siitä pääsykokeihin nähden. Väylän kautta taas on niin vaikea päästä sisään, että siitä olen jo lakannut haaveilemasta.


      • mahdollisimman paljon...
        psykan opiskelija kirjoitti:

        Kyse on lähinnä siitä, että olen jo toisessa koulussa. Tämä koulutus kestää enää vuoden ja aikasemmin olen lukenut psykaa lukiossa n. 7 kurssia. Joten olisi ärsyttävää käydä koulussa ja avoimessa, koska olisin aika rahaton enkä välttämättä hyötyisi siitä pääsykokeihin nähden. Väylän kautta taas on niin vaikea päästä sisään, että siitä olen jo lakannut haaveilemasta.

        avoimessa ennen kuin edes hakisin yliopistoon varsinaiseksi opiskelijaksi.


      • santi3
        mahdollisimman paljon... kirjoitti:

        avoimessa ennen kuin edes hakisin yliopistoon varsinaiseksi opiskelijaksi.

        edellisen kirjoittajan kanssa. Itse olen myös suunnitellut lukevani mahdollisimman paljon avoimessa yliopistossa. Avoimen väylän kautta ei kuitenkaan pääse psykaa opiskelemaan kuin kandin tutkintoon asti, jonka jälkeen joka tapauksessa täytyy läpäistä pääsykokeet, jos aikoo jatkaa. Avoimen yliopiston opinnot antavat kuitenkin hyvää pohjaa valontakoekirjojen pänttäämiselle. Ja vastauksena alkuperäiselle kysyjälle, perusopinnot ehtii hyvin tehdä työn ohessa.


    • Joannaa

      Itse hain tänä keväänä ekaa kertaa yliopistoihin psykaa lukeen, eikä mistään ovet auennu. Mun ongelmaksi koitui keskiverto yo-todistus (C, noin 42 todistuspistettä). Jkl:n valintakokeissa pisteraja oli 47 ja itse sain 50, mut en päässy jatkoon, koska yhteispisteet ei riittäny. Niitä tuli vaan 84 ja 101 oli se raja. Tätä ihmettelenki, et eikö valintakoekiintiössä pitäis ottaa pelkän valintakokeen perusteella? Mutta ei näköjään ainakaan ylioppilaita :(

      Osaisko joku sanoa, että onko Turun pääsykokeissa sama homma? Nimittäin jos on, niin ei mun kannata sit sinnekään ens vuonna hakea :/ Ku ei välttämättä edes täydet pisteet kokeesta riittäis sen todistuksen takia.

      Turun avoin yliopisto alkaa vaikuttaan tosi varteenotettavalta vaihtohdolta mullekin. Tää on nyt vähän tyhmä kysymys, mut voiko esim. Tampereen yliopiston psykan valintakokeeseen osallistua samaan aikaan, ku hakee Turun yliopistoon väylän kautta? Epäilisin, että voi.

      Toinen kysymys koskee näitä maksuja eli tietääkö kukaan, että paljonko suurinpiirtein maksaa suorittaa avoimessa vaikka 35op? Tai sen verran mitä approon asti suoritetut opinnot maksaa?

      • psykan opiskelija

        Turussa valinta menee näin:
        Haastattelu ja ryhmätilanne

        Haastatteluun ja ryhmätilanteeseen valitaan ylioppilastodistuksen ja kirjallisen valintakokeen yhteispistemäärän perusteella 28 parasta hakijaa ja valintakokeen perusteella 28 parasta hakijaa eli yhteensä 56 hakijaa. Ensin valitaan yhteispisteiltään parhaat hakijat. Saman pistemäärän saaneiden järjestyksen ratkaisevat valintakoepisteet. Sen jälkeen valitaan jäljellä olevista hakijoista valintakoepisteiltään parhaat hakijat. Saman pistemäärän saaneiden järjestyksen ratkaisee ylioppilastodistuksen ja valintakokeen yhteispistemäärä. http://www.utu.fi/opiskelu/oppaat/valintaopas/yht.html#psykologian_maisteri

        Turun avoin:
        http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Opetustarjonta/StudyUnit.aspx?StyleSuffix=UrlQuery&StudyUnitId=e27a7612-a79f-411d-8265-7e92244e84b1

        http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Opetustarjonta/StudyUnit.aspx?StyleSuffix=UrlQuery&StudyUnitId=61579e31-bfe3-4b7b-9db0-08f46a4478d3


      • psicologia

        Heips!

        Pahoitteluni ettei vielä ovet psykaan auenneet, mutta tsemppiä kovasti yritykseen ensi vuonna!

        Itse opiskelen Turun yliopistossa psykaa ja noista valintakokeista voin kertoa sen verran, että ekasta vaiheesta (eli kirjallisesta kokeesta) puolet jatkoon otettavista valitaan yo-todistuksen ja valintakokeen yhteispistemäärän perusteella ja toinen puolisko sitten pelkän valintakokeen perusteella. Eli jatkoon on mahdollista päästä vaikkei yo-todistuksesta suuria pistemääriä saisikaan. Itsekin pelasin tossa vaiheessa pelkän valintakokeen kiintiössä, kun en kuutta ällää aikoinani kirjoittanut.. :)

        Se toka vaihe on sitten soveltuvuuskoe ja sen perusteella tehdään lopullinen opiskelijavalinta.

        Tsemppiä sulle pääsykoelukuihin!!


    • jinkkis

      Entäpä onko avoimessa mahdollista suorittaa perus- ja aineopinnot, eli 60 op kevääseen mennessä? Onko kokemuksia tai ajatuksia moisesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      154
      27137
    2. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      627
      24105
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      189
      17140
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      402
      10137
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      336
      9062
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6308
    7. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4053
    8. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      191
      3728
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      79
      2203
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      124
      1823
    Aihe