Eroon hämähäkkikammosta?

Pelkäävä

Minulle on tässä muutaman vuoden aikana kehkeytynyt hirveä hämähäkkikammo! Muistan kun pienenä aina keräilin hämppyjä luonnosta ja ihastelin niitä, nyt en pysty enää edes katsomaan sellaista, kun sydän alkaa tykyttää ja tulee hirveä pakokauhu. Tämä ei mielestäni ole enää tavallista hämähäkin pelkoa.

Edellispäivänä näin ihan järjettömän kokoisen hämähäkin ja minulle nousi tuskanhiki pintaan ja rupesin itkemään. Tuttuni pitävät sitä ihan naurettavana ja aina toistavat "ei se hämähäkki tee sinulle mitään pahaa" en minä nyt ajattele, että se kimppuun kävisi, mutta kun ne ovat niin hirveitä!

Tiedän itsekin, että se saattaa olla aika hölmöä, mutta en vain voi sille mitään ja haluaisin kammosta eroon.
En tiedä mistä tämä kammo on tullut.. Ikinä hämähäkki ei ole minua purrut tms. Ja pelkään jo ihan minimaalisiakin hämppyjä.

Onko kellään samoja oireita?

6

1483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I hate spiders

      En ihan noin vahvasti pelkää hämppyjä, mutta en mielelläni mene paikkoihin, joissa luulisi olevan hämähäkkejä esim. kellariin, ullakolle, joskus metsään ym.

      Kerran huoneessani oli hämähäkki ja huomasin sen vasta yöllä. En kyennyt menemään huoneeseeni kahteen tuntiin, vaikka väsyttikin. Lopulta uskaltauduin tappamaan sen hämähäkin.

    • Siiri.

      Koita siedättää itseäsi, se on tuollaisissa määräkohteisissa peloissa tehokkain hoitokeino. En tietenkään kehota mihinkään pelkokerroin-tyyppisiin kohtaamisiin...

      Voi kuulostaa tyhmältä, mutta aloita hämähäkkien kuvista. Katsele ja räplää niitä ja kun ne eivät enää ahdista, siirry vaikka kuolleisiin hämähäkkeihin ja lopulta varmaan siedät jo eläviäkin. Aikaa siihen menee, mutta aivan varmasti toimii. Tärkeää on, että etenet tarpeeksi hitaasti, omaan tahtiisi etkä missään nimessä pakotettuna.

      Ja jos se yhtään lohduttaa, niin minua ainakaan ei ole koskaan hämähäkki purrut. Varmaan ainut hämähäkkilaji, joka puree ihmistä, on vesihämähäkki, ja sekin vain härnättynä.

    • hrrrrr

      """minulle nousi tuskanhiki pintaan ja rupesin itkemään."""

      Samat oireet on. En pelkää niiden purevan tms, vaan yleensä, että joudun KOSKETUKSIIN niiden kanssa.
      Varmasti on naapureilla huvittavaa seurattavaa, kun yritän häätää niitä patiolta/ verannalta olematta niihin kosketuksissa... Kaikenlaisia myrkkyjä ja pitkävartisia lätkiä on aina saatavilla.

      Kuolleet ällöttää ihan yhtä paljon, kuvia katsellessa nousee karvat pystyyn.
      Yritän olla lietsomatta itseäni, mitä enemmän ajattelen hämppyä, saan itseni jo sillä hysteeriseksi ja vaikka itkemään.

      Mies on ainoa, joka ymmärtää tätä, ja kiikuttaa hämyt vaivihkaa pois näkyvistä, muut jauhaa tota ei ne mitään tee-juttua. Tekeehän ne, saa mut hysteeriseksi... Ei kai tälle voi kuin YRITTÄÄ nauraa...

      • paraneva

        Mulla ainaski on alkanu pikkuhiljaa meneen ohi hämppiskammo. Ennen mä aina kiljuin ja huusin ku mä näin hämähäkin. Sit mä aloin pikkuhiljaa totuttelemaan niihin. Ny mä voin jo ottaa käteen jos se on tarpeeks pieni eikä liiku nopeaa. Mut jos mä näen semmosen yllättäen nii sit tulee pakokauhu. Enkä mä koskaan anna niiden mennä lähelle hihaa. Ja mä ymmärrän kyl niitä jotka ei kestä ees kattoo. Itellä ollu sama ongelma.


    • Fobias

      Hei, minäkin haluaisin tietää onko jotain muuta järkevää keinoa kuin siedätyshoito? Siedätyshoito ei tule kyseeseenkään, ja pelkät kuvat hämähäkeistä aiheuttavat jo paniikinomaisia reaktioita. Yritin lukea aiheesta muutamalta sivustolta mutta oli aina palattava nopeasti takaisin kun araknofobiasta kertovilla sivuilla on melkein aina kuva hämähäkistä. Olen matkoilla juuri nyt ja kohtasin ensimmäistä kertaa elämässäni todellakin ison hämähäkin, jonka jälkeen olen saanut useampiakin itkupaniikkikohtauksia vaikka näinkin hämähäkin vain kerran. Tämä pelkotila on hankaloittanut elämääni jo pitkään, mutta nyt se on tehdä minut hulluksi. Onko kellään kokemuksia terapiasta tai mielikuvaharjoittelusta johon ei tarvittaisi hämähäkkien koskettelua tai kuvien katselua?

    • Eee22

      Tämä aihe kiinnostaa minuakin. Hämähäkkipelkoni rajoittaa elämistä jonkin verran. Olen myös lapsena keräillyt hämähäkkejä ja katsellut, mutta iän myötä pelkoni on vain pahentunut. Varsinkin isoista ja nopeista hämähäkeistä syntyy minulle paniikki. Jos joudun kosketuksiin yllättäen hämähäkkien kanssa saan paniikinomaisen itkukohtauksen ja rauhottuminen on hyvin vaikeaa tämän jälkeen. Olen omatoimisesti yrittänyt siedättyä, mutta aina kun kohtaaminen on yllättävä, paniikki ja itku tulee saman tien. Harvat ymmärtävät tätä koska pelko ei ole rationaalista enkä osaa selittää sitä. Olisin kiinnostunut hoitokeinoista, onko kukaan kokeillut terapiaa tai esimerkiksi hypnotisointia? Olen todella kyllästynyt olemaan varuillani koko ajan ja aina tarkkailemaan ympäristöä hämähäkkien varalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe