Endless Summer

ei menesty

ostin viime kesänä Endless Summer - hortensian. Se teki muutaman verson. Talveksi suojasin sen mullalla ja katteella. Nyt hortensia kituu ja näkyy vain muutama lehti. Hortensia on aurinkoisella paikalla nurmikon keskellä.
Mikä vikana, kun se ei lähde kasvamaan ? Onko kasvi sopimaton Suomen oloihin ? Ei paljon silmää hivele, jos se tekee koko kesänä vain muutaman lehden eikä kuki lainkaan.

17

5478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikään kasvi

      ei menesty keskellä nurmikkoa. Perussääntö istutettaessa mitä tahansa kasvia on se, että istutusalueet erotetaan selkeästi nurmikkoalueesta. Istutusalue (johon laitetaan pensaita, perennoja, sipulikasveja jne.) pidetään mulloksella. Näin menetellään myös istutettaessa puita. Tämä johtuu siitä, että nurmikko vie älyttömästi ravinteita muilta kasveilta. Todennäköisesti tästä johtuen myös hortensiasi kituu.

      • ap. kirjoittaja

        Hortensian ympärillä on halkaisijaltaan 30 vm:n mullos katteella, joten ruoho ei kasva hortensian juurella. Siksi ihmettelenkin, mikä tätä kasvia vaivaa. Maahantuojan sivuilla kerrotaan, että hortensia voi paleltua talvella, mutta se tekee siinäkin tapauksessa silmuja seuraavana kesänä. Tämä minun kasvini on niin kitukasvuinen, että tekee mieli heivata se jorpakkoon. Harmittaa vain se yli 20 euroa, jonka siitä maksoin.


      • ???
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Hortensian ympärillä on halkaisijaltaan 30 vm:n mullos katteella, joten ruoho ei kasva hortensian juurella. Siksi ihmettelenkin, mikä tätä kasvia vaivaa. Maahantuojan sivuilla kerrotaan, että hortensia voi paleltua talvella, mutta se tekee siinäkin tapauksessa silmuja seuraavana kesänä. Tämä minun kasvini on niin kitukasvuinen, että tekee mieli heivata se jorpakkoon. Harmittaa vain se yli 20 euroa, jonka siitä maksoin.

        Kevät on ollut harvinaisen kuiva tänä vuonna. Kasvit tarvitsevat muutaman vuoden (3-4) juurtuakseen kunnolla, niin että rupeavat pärjäämään ilman keinokastelua kuivien kausien yli.


      • on liian pieni
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Hortensian ympärillä on halkaisijaltaan 30 vm:n mullos katteella, joten ruoho ei kasva hortensian juurella. Siksi ihmettelenkin, mikä tätä kasvia vaivaa. Maahantuojan sivuilla kerrotaan, että hortensia voi paleltua talvella, mutta se tekee siinäkin tapauksessa silmuja seuraavana kesänä. Tämä minun kasvini on niin kitukasvuinen, että tekee mieli heivata se jorpakkoon. Harmittaa vain se yli 20 euroa, jonka siitä maksoin.

        eihän se ole mitään pensaalla, ei perennallekaan.


      • 20:ntä euroa
        ap. kirjoittaja kirjoitti:

        Hortensian ympärillä on halkaisijaltaan 30 vm:n mullos katteella, joten ruoho ei kasva hortensian juurella. Siksi ihmettelenkin, mikä tätä kasvia vaivaa. Maahantuojan sivuilla kerrotaan, että hortensia voi paleltua talvella, mutta se tekee siinäkin tapauksessa silmuja seuraavana kesänä. Tämä minun kasvini on niin kitukasvuinen, että tekee mieli heivata se jorpakkoon. Harmittaa vain se yli 20 euroa, jonka siitä maksoin.

        kun on itse pilannut asian.


    • Hortensia kituu myös

      Minulla 7 vuotta vanhaan hortensiaan oli kerennyt puhjeta jo silmut kun lumi tuli uudelleen maahan ja halla tappoi melkein kaikki. Nyt on vain muutama lehti siellä täällä.
      Oliko sinulla taimessasi kuitenkin silmuja enemmän kuin nyt lehtiä?

      • kuollut on

        Katsoin hortensiaa nyt ja ei siinä ole yhtään silmua vaan muutama lehti vain. Yhtään uutta oksaa ei ole. Huomasin, että pihasyreenimmekin oli kuollut pystyyn. Kummallista. No, luonto on joskus ihmeellinen.


      • kuollut,koska
        kuollut on kirjoitti:

        Katsoin hortensiaa nyt ja ei siinä ole yhtään silmua vaan muutama lehti vain. Yhtään uutta oksaa ei ole. Huomasin, että pihasyreenimmekin oli kuollut pystyyn. Kummallista. No, luonto on joskus ihmeellinen.

        Höh, jos siinä kerran lehtiä on, ei kait se silloin kuollut ole.Kyllä ne uudet oksat ehtivät ytuleen,oletko kastellut, kun on ollut kuivaa ?


      • .......................
        kuollut,koska kirjoitti:

        Höh, jos siinä kerran lehtiä on, ei kait se silloin kuollut ole.Kyllä ne uudet oksat ehtivät ytuleen,oletko kastellut, kun on ollut kuivaa ?

        Minulla samanlainen hortensia jo neljättä vuotta. Ensimmäisen vuoden jälkeen ei tehnyt kukkia. Ei oikein menesty suomen oloissa.


    • antaa hortensiallesi

      havu-rodo-lannoitetta. Hortensiat pitävät happamasta ja syvämultaisesta maasta. Olisiko sinun maaperäsi liian kalkkipitoista?

    • kärsivällisyyttä

      Minulla on Endless Summer talvehtinut III vyöhykkeellä nyt 3 talvea. Eka kesänä kukki ja muut kesät ovat olleet melko kituliaita. Tänä vuonna myös vanhoja oksia selvisi, mutta keväthalla mokoma palellutti silmut. Mutta nyt yllätyksekseni vahvasta juurenniskasta on puskemassa 6-7 oikein pirteää silmua. Joten kärsivällisyyttä. Hortensioilla on yleensä tapana ensin vaatia useamman vuoden juurtumisaika, ennenkuin "asettuvat" aloilleen. Eka vuoden jälkeen ei kannata lähteä vielä kaivamaan ylös, seurailisin useamman vuoden. Ja jos yksikin vihreä lehti on kasvissa, niin elossahan se silloin on. Ja silmut näyttävät puhkeavan erittäin myöhään, vasta kesäkuun puolella. Joten ei saa hötkyillä!
      Endless summerin omat sivut suosittavat kukittamiseen fosforipitoista lannoitusta...

      • Immuz

        Minulla on ollut kolme kesää.Hyvin on kukkinut ja kasvattanut joka kevät uudet versot.Annan sille kolme kertaa kuussa rodolannotetta ja keväällä lisään palanutta kompostia juurelle.Laitan aina kaikki vanhat piimät myös sen juurelle jotta maa pysyisi happamana.Asun ykkös ja kakkosvyöhykkeen taitteessa.


      • Ei kuki
        Immuz kirjoitti:

        Minulla on ollut kolme kesää.Hyvin on kukkinut ja kasvattanut joka kevät uudet versot.Annan sille kolme kertaa kuussa rodolannotetta ja keväällä lisään palanutta kompostia juurelle.Laitan aina kaikki vanhat piimät myös sen juurelle jotta maa pysyisi happamana.Asun ykkös ja kakkosvyöhykkeen taitteessa.

        Minulla on maassa kaksi Endless Summer -kasvia, jotka ovat maassa nyt kolmatta vuotta. Molemmat ovat reheviä ja hyväkuntoisia, mutta kukan kukkaa eivät ole ostokesän jälkeen tehneet. Kummaa on se, että myydessä sanottiin kukan olevan sininen tai punainen maan happamuudesta riippuen. Se antaa ymmärtää, että maa kuin maa sopii tälle lajille? Mut kun ei kuki, niin ei kuki. Odotellaan vielä vähän...


      • Ei kuki kirjoitti:

        Minulla on maassa kaksi Endless Summer -kasvia, jotka ovat maassa nyt kolmatta vuotta. Molemmat ovat reheviä ja hyväkuntoisia, mutta kukan kukkaa eivät ole ostokesän jälkeen tehneet. Kummaa on se, että myydessä sanottiin kukan olevan sininen tai punainen maan happamuudesta riippuen. Se antaa ymmärtää, että maa kuin maa sopii tälle lajille? Mut kun ei kuki, niin ei kuki. Odotellaan vielä vähän...

        sama ongelma Endless Summerin kanssa. Minulla sen kasvu on todella rehevää. Ensin se oli pari vuotta ruukussa, mutta kun ei enää mahtunut siinä, istutin maahan , siinä ei ole enää kukkinut. Ei sinisiä eikä punaisia.


    • Vasta-alkaja

      Hieno pensas tuo Endless Summer, jolla aloitin puutarhani! Kaksi kesää takana ja upea kukinta (heinä-marraskuu) ja mahtava lehdistö koko kesän heti alusta lähtien! Ekana kesänä kukinta oli vaaleansininen ja toisena vaaleanpunainen. Paikka on ilta-auringossa 3 vyöhykkeellä nurmialueella. Eikä käytössä mitään poppakonsteja, vain syyslannoite ja kastelu helteillä.

    • Endless Summer

      Minulla on viime vuonna hankittu Endless Summer, ja se talvehti omasdsa ruukussaan alakerrassamme olevassa ikkunallisessa autotallissamme.
      Muistin kastella sitä vasta kevätpuolella, ja siitä huolimatta siihen tuli runsaasti uusia versoja.
      Vein sen toukokuun puolivälissä, (jolloin oli erittäin lämpimät ilmat) ulos ja kastelin sitä lannoitetulla vedellä.
      Yhtenä kauniina aamuna kaikki uudet versot olivat kuolleet, eikä siinä ole sen koommin näkymyt elonmerkkejä.
      Viime vuotiset kuihtuneet kukat ovat edelleen tallessa, mutta ei mitään vihreää.
      Onko tämä siis kauniin (ja kalliin) hortensiani loppu? Tähänkö minun kesäni loppui, vaikka minulla piti olla loputon kesä?

    • Endless Summer (taas

      Vastaan nyt itse:

      En siis heittänyt lakastunutta asvia pois, vaan roudasin se n takaisin autotalliin, ja "unohdin" sen sinne.
      Seuraavana keväänä huomasin, että pientä vihreää alkaa taas pilkistää kuihtuneiden oksien lomasta. Ripautelin muutaman kerran hieman vettä sille, ja nostin toukokuun lopussa ulos.
      Kukka oli koko kesän niin upeassa sinisessä kukassa, että en voi muuta kuin ihmetellä.

      Tiedoksi muillekin, että kuhtunutta kukkaa (ruukussa olevaa) ei kannata heittää pois, koska seuraavan keväänä se herää uudelleen henkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe