Kasvaako villiviini pistokkaista?

Ansu

Jos katkaisen oksan nyt ja laitan vesilasiin,
tekeekö imujuuret?
Haluaisin siirtää sitä myös toiseen paikkaan,
mutta aika myöhäistä taitaa olla.
Vai mitä ammattilaiset sanovat?
Kiitos :))

16

9514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lift

      Olen saanut viimekesänä villiviinin taimia juurtumaan. Laitoin ne sisälle kukkaruukkuun, kastelin ja niiden päällä oli muovipussi huppuna jossa oli joitakin reikiä (ilmanvaihdon vuoksi).

      Lähtivät kasvuun, laitoin ne loppukesästä puutarhani seinustalle mutta pakkanen oli palelluttanut ne talvella.

      Kyllä ne juurtuvat, mutta ensikerralla laittaisin ne vasta keväällä ja muistaisin kyllä peitellä talveksi.

    • Nilla

      on jakaa juurakko.

    • Paula

      Villiviini kasvaa pistokkaista. Syyskuussa ei kannata kuitenkaan enää ottaa pistokkaita, koska kasvit valmistautuvat jo lepokauteen. Ota pistokkaat kasvukauden alussa: keväällä tai alkukesästä.

      Jos joudut muista syistä leikkaamaan villiviiniäsi nyt syksyllä, niin voit tietysti kokeilla pistokkaan juurruttamista sisällä. Senhän voi siirtää ulos ensi keväänä, jos se vielä on hengissä. Juurakon voi siirtää lepokauden aikana.

    • wille

      ostin talon, jonka edelliset asukkaat olivat katkoneet kaikki villiviinit, syytä en tiedä. katkotut pätkät oli kannettu tunkiolle liiterin taakse ja päälle oli haravoitu lehtiä, siis avokompostin tapainen. tänä keväänä kävin kaivamassa, jo kovasti kasvaneita versoja, ja istutin ne seinustalle. kesän aikana ne kasvoi pari metriä.

      • Ansu

        Minulla ei käynyt yhtä onnellisesti.
        Otin uusia versoja vesilasiin
        ja ne kyllä menehtyivät..

        Yritän vielä kerran silti.
        Pitäisiköhän kompostoida ne ensin, heh :)


      • likedat
        Ansu kirjoitti:

        Minulla ei käynyt yhtä onnellisesti.
        Otin uusia versoja vesilasiin
        ja ne kyllä menehtyivät..

        Yritän vielä kerran silti.
        Pitäisiköhän kompostoida ne ensin, heh :)

        Otithan meneillään olevan kesä kasvustoa? Puuvartiset, aikaisempien vuosien "versot" eivät lähde yhtä hyvin (jos ollenkaan?) juurtumaan kuin tuoreet, nuoret saman kesän versot.


      • Anonyymi
        likedat kirjoitti:

        Otithan meneillään olevan kesä kasvustoa? Puuvartiset, aikaisempien vuosien "versot" eivät lähde yhtä hyvin (jos ollenkaan?) juurtumaan kuin tuoreet, nuoret saman kesän versot.

        Sama havainto minulla. Otin talteen helmikuun lopussa. Alkuun pidin vedessä muutaman viikon. Tämän jälkeen istutin ämpäriin noin neljän nivelen syvyyteen. Hienosti lähtivät kasvamaan, paitsi nuo ylivuotiset versot. Talvi asussa oli haastavaa tunnistaa ylivuotiset versot. Olen iloinen kun näyttää näinkin lupaavalta kasvatus. Ensi vuonna nähdään onnistuiko.


    • voi sentään

      hahh, katsokaa vähän kuinka vanhaan viestiketjuun kirjoitatte. 2003 vuonna kyselty, on tainnut ostaa jo monta villiviiniä tällä välin .

      • Pah837

        Voi sentään: hah hah ittelles vaan. Kyllä näitä lukee muutkin kuin alkuperäiset kysyjät. Kiitos vaan viimeisellekin vastaajalle jonka viestistä oli itselleni hyötyä.


      • Tyhmäkö

        Hahahaha. Edelleen on ihmisiä jotka tätä tietoa tarvii. Ei nämä ketjut vanhene koskaan koska tieto niissä ei vanhene koskaan.


      • Anonyymi
        Tyhmäkö kirjoitti:

        Hahahaha. Edelleen on ihmisiä jotka tätä tietoa tarvii. Ei nämä ketjut vanhene koskaan koska tieto niissä ei vanhene koskaan.

        Niinpä!!!!!


      • Anonyymi

        Kasvit eivät tietääkseni seuraa viesti ketjuja vaan toteuttavat elämäänsä niille ominaiseen tapaan. Ihana saada kivoja vinkkejä ja rohkeutta kokeilla uutta.


    • näin teen minä

      Otin keväällä oksia maljakkoon, teki ensin lehdet ja senjälkeen ilmestyi myös juuret .
      Taivuta kesällä oksa maahan multaan, laita jokin paino päälle, myöhemmin siinä on juuret.
      Villiviini on aika hyvä juurtumaan.

      • Anonyymi

        Kiva👍


    • Eipuutarhuri

      Kiitos tiedoista vaikka vanha ketju onkin. Laitan pistokkaita juurtumaan.

    • Anonyymi

      Voiko villiviiniä kasvattaa sisällä, siis ihan ympärivuotisesti ruukussa tai kasviseinänä? Vai vastiiki jonkin kylmän kauden? Mitäs jos veisi kuukaudeksi tms. ruukun aina syksyllä ulos? Ja sit taas sisään. On hieno kasvi ja kasvaa nopeastikin isoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4520
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2249
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1660
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      291
      1337
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1094
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      62
      1031
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      967
    Aihe