Akvaario tuhonpartaalla?

helpme!

Akvaaariossa oli sinilevä ongelma ja pimensin sen viideksi päiväksi. Otin hupun veks pari päivää sitten. Ja lisäsin samalla nestehiiltä. No seuraavana päivänä akvassa olikin sitten happikato mihin pistin hätä avuksi 15ml vetyperoksidia, vaihdoin vettä ja nostin suodattimen pintaan. Kaikki albiinomonniset ehti kuitenkin kuolla. Sitten outo juttu kierteissarvikotilot ovat kuolleet myös. Tänään olen niitä kerännyt veks varmaan satakunta raatoa ja lisää vain tulee en tosiaan tajua mistä se sitten johtuu. Muut hengissä olevat kalat ovat edelleen tosi vaisuja eivät syö mitään ja nykivät vain paikoilleen. Pistin akvaan tänään kalojen vitamiini valmistetta ja Waterlife bakteerilääkettä koska kuolleitten albiinojen kyljet olivat täynnä verenpurkaumia ja parilla hengissä olevalla viisiraitabarbilla näyttäisi olevan sama ongelma. Mitäs tälle tilanteelle voisi tehdä annanko ajan vain kulua vai onko vielä joku toimempide olemassa? En tosiaankaan tahtoisi menettää koko kaikkia kaloja.

7

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      Ennen pimennystä kerätä kaikki näkyvät sinilevät pois ? Ne kun käsittääkseni kuollessaan pilaavat veden.

      • helpme!

        Ei siis tullut kerättyä. Eläinkauppa ei maininnut tuosta minulle mitään kun sieltä kysyin neuvoa. Onko tilanteelle mitään tehtävissä näin jälkikäteen? Akvaarion vesi muuttunut yön aikana harmaan sameaksi.


      • hoitaja
        helpme! kirjoitti:

        Ei siis tullut kerättyä. Eläinkauppa ei maininnut tuosta minulle mitään kun sieltä kysyin neuvoa. Onko tilanteelle mitään tehtävissä näin jälkikäteen? Akvaarion vesi muuttunut yön aikana harmaan sameaksi.

        Ja koita jollakin, haavi/siivilä systeemillä kerätä ne kuollet kierteiset sieltä pohajhiekan/soran seasta, tai vaihda koko pohja. Muuta en keksi, äläkä nyt enempäänsä litkuja sinne laita, toivotaan että käy hyvin.


      • helpme!
        hoitaja kirjoitti:

        Ja koita jollakin, haavi/siivilä systeemillä kerätä ne kuollet kierteiset sieltä pohajhiekan/soran seasta, tai vaihda koko pohja. Muuta en keksi, äläkä nyt enempäänsä litkuja sinne laita, toivotaan että käy hyvin.

        vettä ja kierteisiä noukittu mutta ei niitä kaikkia saa sieltä millän veks. Miten usein sitä vettä uskaltaa vaihtaa tänään olen vaihtanut kolmanneksen eilen ja toissapäivänä samanverran. Miten se koko pohjan vaihto toimisi? Tungenko kalat kenties sankkoon siksi aikaa?


      • hoitaja
        helpme! kirjoitti:

        vettä ja kierteisiä noukittu mutta ei niitä kaikkia saa sieltä millän veks. Miten usein sitä vettä uskaltaa vaihtaa tänään olen vaihtanut kolmanneksen eilen ja toissapäivänä samanverran. Miten se koko pohjan vaihto toimisi? Tungenko kalat kenties sankkoon siksi aikaa?

        Vaihdon, aikoinaan, niin että kalat olivat altaassa, mutta jos haluat voi ne ottaa vaikka sankoon. Vettä voi vaihtaa reilustikin, suositushan olisi puolet viikossa, mutta itse vaihdoin sinilevä myrkytyksen jälkeen (joo laiskana käytin myrkkyä) reilusti yli puolet vedestä, vajaa neljännes jäi. Tuolloin pohjan vaihdon yhteydessä, vettä oli jätin vain sen verran, että kalat mahtui uimaan. Ne hyvät bakteerit elävät pinnoilla ei vedessä.


      • helpme!
        hoitaja kirjoitti:

        Vaihdon, aikoinaan, niin että kalat olivat altaassa, mutta jos haluat voi ne ottaa vaikka sankoon. Vettä voi vaihtaa reilustikin, suositushan olisi puolet viikossa, mutta itse vaihdoin sinilevä myrkytyksen jälkeen (joo laiskana käytin myrkkyä) reilusti yli puolet vedestä, vajaa neljännes jäi. Tuolloin pohjan vaihdon yhteydessä, vettä oli jätin vain sen verran, että kalat mahtui uimaan. Ne hyvät bakteerit elävät pinnoilla ei vedessä.

        Siihen pohjan vaihtoon kun ovat varmaan jo nyt super stressaantuneita jatkuvasta veden vaihtamisesta ja kotiloiden keräilystä ja kaikesta muusta säätämisestä. Voisinhan sitä toisaalta kokeilla kun vanha pohjahan on varmasti täynnä niitä sinilevä jäämiä.


    • fish KING

      ... harmin paikka, miten ne nyt liikkeessä osasivatkaan neuvoa väärin, no, niinhän tapahtuu liki joka kerta kun niiltä kysyy neuvoja.

      Kysy harrastajilta, sitä varten nämä foorumit on.

      Silti, koitetaas jelpata.

      Lue tuo juttuni .. JOS KALASI ON... ja vastaile kysymyksiin! Se on tärkeätä että täällä osataan antaa oikeita vastauksia.

      Miten tarkalleen teit tuon pimennyksen?

      Kuinka laimeata vetyperoksidia tuo oli, miten sen liotit ensin annosteluveteen?
      Vai oliko se jo valmista liuosta?
      - annos määrä n. viisi tippaa kymmentä litraa kohden
      Ruiskautitko suoraan vai tipauttelitko pitkin akvaariota...

      Jos hapenvähyys ei korjaannu, voi annostelun kerran uusia saman vuorokauden kuluessa, mutta ei useammin. Liika-annostelu "polttaa" kalojen kidusten pinnan, jolloin kalat menehtyvät.
      Epäilempä pahinta... ;(
      Sama koskee kierteisiä tietenkin, kerää kaikki kuolleet vain pois, niitä ilmaantuu nyt jatkuvasti... jos kaikki kuolevat on akvaario desifioitava ja aloitettava kaikki alusta kypsytystä myöden, valitan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe