Kävin viikonloppuna rotinoilla. Miten moni tietää mitkä rotinat on? En tiedä miten laajalti tämä sanana on levinnyt.
Mitä rotinoille viedään? Ennenvanhaan kotipuolesa vietiin aina karjalanpiirakat, pullakranssi ja täytekakku.
Enää ei sellaisia määriä syötävää kanneta. Nythän sitä saa kaupastakin. Itse vein vain kukkia ja vauvan vaatteita.
Rotinat
15
2215
Vastaukset
- piikalikka
Eikös se ennenaikaan ollut ruokaa mitä vietiin, siis kun mentiin vauvaa ja äitiä ensimmäisen kerran tervehtimään.....
Vaatteet kuullostaa tosi Ok
Minä olen ollut sellaisissa nykyajan "syntymättömyys"-kutsuilla
Eli "amerikkalais-mallisilla" kutsuilla n.2 kk ennnen vauvan syntymää
Sinne vied.vauvan vaatteita ym.
Varsin käteviä nämä tällaiset kutsut(jos jakssa niitä pitää)
Ensin ennen vauvan syntymää-kutsut sitten "rotinat" ......ja vielä kastejuhlat
Mukavasti saa vaatetta ym. :)Tyttäreni ystävät järjestivät yllätys vauvakutsut. Olivat sellaiset nyyttikestit. Jokainen sinne toi jotain pientä purtavaa ja tietenkin lahjoja tulevalle vauvalle.
Vanhojen perinteiden jatkoksi voi ottaa käyttöön jotain uusiakin. Nämä vauvakutsut on mielestäni juuri sellainen uusi kiva tapa.
Meillä päin sanottiin vietävän saunaruokia. Ja meillä päin oli myös tapana, ja pidetään edelleenkin tapana, että laitetaan setelirahoja salaa vauvan tyynyn alle.
Saunaruoka-sanaa mutta ihan loogista, lapset syntyivät ennen saunassa. Jossainpäin rotinat sanan vastine on laps-sauna. Mentiin käymään laps-saunassa.
Vietiin ruokaa ettein äidin tarvinnut heti synnytyksen jälkeen alkaa perheelle sapuskaa höösäämään.
Rahan antamisesta en myöskään ole kuullut. Mutta ihan kivoja tapoja ne on. Pidetään vaan perinteistä kiinni.piive kirjoitti:
Saunaruoka-sanaa mutta ihan loogista, lapset syntyivät ennen saunassa. Jossainpäin rotinat sanan vastine on laps-sauna. Mentiin käymään laps-saunassa.
Vietiin ruokaa ettein äidin tarvinnut heti synnytyksen jälkeen alkaa perheelle sapuskaa höösäämään.
Rahan antamisesta en myöskään ole kuullut. Mutta ihan kivoja tapoja ne on. Pidetään vaan perinteistä kiinni.Siis pohjoispohjanmaalla/kainuussa tehdään noin. Ja siellä mennään myöskin "miilun vartijaksi", kun mennään viimeisillään raskaana olevalle seuralaiseksi.
miljoona kirjoitti:
Siis pohjoispohjanmaalla/kainuussa tehdään noin. Ja siellä mennään myöskin "miilun vartijaksi", kun mennään viimeisillään raskaana olevalle seuralaiseksi.
Tämäkin on ihan uusi ja outo sana, en ole kuullut!
- misislisbet
Muistaakseni siinä leipomisten viemisessä oli ajatuksena , et äiti pääsee helpommalla jonkun aikaa. Mummollani oli vakiona leipoa lusikkaleipiä reilu lasipurkillinen, ja jotain vaatetta taaperolle.
Eipä sitä enää niinvaan kenenkään luo mennä, odotetaan kutsua, mieluimmin. - muistan, kyllä.
Ihan puolitutuille kyläläisille vietiin rotinat, jos vaan oli vauva syntynyt. Pulla oli kranssi, ja usein niitä Hanna-tädin kakkuja keskellä. Tuo rotinat tais ääntyy jotenki rotjinat. Ja tämä oli Pohjois-Karjalassa, vaikka vanhemmat oli Karjalaisia. Kiitos piive muistelusta!
- Pirre*
eli rotinat, ovat tuttuja käsitteitä, - niitähän ne naapurin mummot kantoivat silloinkin vielä kun kaksi vanhinta lastamme syntyi, siellä maalla anoppilassa.
Rotinoiksi tuotiin piirakoita, täytekakkua ja pullakransseja.
Leipomikset olivat kaikkien taiteensääntöjen mukaan valmistettuja, olihan ne juhlatarjottavia, eli tuotiin tietenkin vain parasta.
Nykyisin rotinaviemiset on menneet vaatepuolelle, ja se ei ole yhtä kivaa..minusta.
Ja pikkuiselle annetaan hammasrahaa.. :)- Mummo55
Mulla on se käsitys että nämä karjalaisten rotinat ovat (tai siis olivat aikoinaan) vain ja ainoastaan leipomuksia/paistoksia. Karjalaissyntyinen mummoni tänne Savoon evakoksi tultuaan niin vanhaksi kuin kykeni, teki naapuruston vauvataloihin piirakoita ym. Hän aina sanoi kun vauva syntyi "A, pittää tuas rotinat paistua". Mummon mielestä raha, vaate tai muu tavara ei ollut "rotinua"
- Pirre*
Mummo55 kirjoitti:
Mulla on se käsitys että nämä karjalaisten rotinat ovat (tai siis olivat aikoinaan) vain ja ainoastaan leipomuksia/paistoksia. Karjalaissyntyinen mummoni tänne Savoon evakoksi tultuaan niin vanhaksi kuin kykeni, teki naapuruston vauvataloihin piirakoita ym. Hän aina sanoi kun vauva syntyi "A, pittää tuas rotinat paistua". Mummon mielestä raha, vaate tai muu tavara ei ollut "rotinua"
alkuperäähän ne varmasti olivatkin, - rotinat paistoksineen.
Meilläpäin mennään nyt uusin "eväin" rotinoille, vaatetta ja kyllä me joskus jotain leipomuksiakin vielä viemme, mutta rotin -sana elää vieläkin tässä asiayhteydessä. :) - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
alkuperäähän ne varmasti olivatkin, - rotinat paistoksineen.
Meilläpäin mennään nyt uusin "eväin" rotinoille, vaatetta ja kyllä me joskus jotain leipomuksiakin vielä viemme, mutta rotin -sana elää vieläkin tässä asiayhteydessä. :)paikkakunnalla puhuttiin vain laps saunoista, tuolla savon pohjois suunnalla, rotinat -sana tuli minulle tutuksi idempää löytyneen elämän myötä, mutta sama asia muuten, - evväät oli mukana. :)
- muitelu
Olen jo yli 50 vuotisa mies mutta muistan rotinat, se oli ollut karjalassa ainakin sellainen tapa että taloon johon oli syntynyt lapsi viettin ruokaa ja vaatetta jos sttui oleman, muosistan vielä lapsuudesta kuinka meiiläkin leivottiin karjalanpiirakuita ja rotinapullaa, se oli muistaakseni vähän niinkuin piirakkaa jonka sisällä oli riisipuuroa ja rusinoita se oli aika makeaa, uskottiin että äiti pystyy paremmin imettämään kun saa hyvää ravintoa etenkin makeaa, nyt en ole kuullut koko sanaa ainakaan 40 vuoteen ennen kuin nyt.
- Otto-Vaan
Rotinat.Muistan kun mun nuoremmat siskokset syntyi,
niin kyläläiset kärräsi rotinoitaan.Sylentäyteisiä
pullakranssia ja kaiken maailman kakkuja ja pipareita.
Tietenkin meilläkin muori leipoi vastaavasti kylille syntyneille.
Mielellään vietiinkin kun se tiesi aina meille
muksuille vähän parempaa suuhunpantavaa sillä reissulla.:)
Mie olenkin joskus ehdotellut pilanpäiten jossakin
nais väelle vielä rotinoitten vientiä, kun sukuun
on ilmaantunut uusi pieni tulokas.Hyvä etten ole
saanut pitkin korvia, kun kuulemma liian suuri töisiä ovat.
Seteli kirje kuoressa korvaa nyt "laiskan" viejän rotinat.- mustikka666
Jatketaan vaan eväiden vientiä.Se on kiva perinne.Me keräsimme ystäväporukan ja viemme työkaverille pullapitkon,karjalanpiirakoita ja täytekakun.Sekä vauvalle vaatteita.Uskon,että kaikki ollaan tyytyväisiä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822