Pesupähkinät

Loistava juttu!

Tosiluontoystävällinen tapa pestä pyykkinsä!
Suosittelen!

43

13752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ette tiedä mitään

Ota pajuvitas, ja sido pyykki koskeen.On viikon päästä puhdasta.

• Oletko edes kuullut?

Et ole näköjään edes tietoinen, mitä ne pesupähkinät on. Käypä vähän internetin sivuilla ja tutustu aiheeseen.
        Voit itse huljutella pyykkejäsi vaikka ojassa, pesupähkinät on tulevaisuuden juttu, jossa sinä et pysy oikein perässä!

• Pesupähkinät
        Oletko edes kuullut? kirjoitti:

Et ole näköjään edes tietoinen, mitä ne pesupähkinät on. Käypä vähän internetin sivuilla ja tutustu aiheeseen.
        Voit itse huljutella pyykkejäsi vaikka ojassa, pesupähkinät on tulevaisuuden juttu, jossa sinä et pysy oikein perässä!

Ne on intialaisia pähkinöitä. Laitetaan 6-8 kpl pesupussiin, voi käyttää pari kolme kertaa. Puhdasta tulee. Ei mitään kemikaaleja. Voi laittaa sitten ne pähkinät multaan ja kasvaa tuuhea kasvi.

• että niistä enää
        Pesupähkinät kirjoitti:

Ne on intialaisia pähkinöitä. Laitetaan 6-8 kpl pesupussiin, voi käyttää pari kolme kertaa. Puhdasta tulee. Ei mitään kemikaaleja. Voi laittaa sitten ne pähkinät multaan ja kasvaa tuuhea kasvi.

mitään kasvia kasvaa tuon jälkeen..

• Kokeile
        että niistä enää kirjoitti:

Niin sanottiin minulle. Kunhan pesen, niin kokeilen. Kerron sitten. Voithan kokeilla itsekin.

• pähkinöihin
        Kokeile kirjoitti:

Niin sanottiin minulle. Kunhan pesen, niin kokeilen. Kerron sitten. Voithan kokeilla itsekin.

Itse kokeilin pesupähkinäöitä ja vaatteet jäivät tunkkaisen hajuisiksi. Vaikuttaako asiaan kun ne olivat hikisiä liikuntavaatteita.

• meillä.
        pähkinöihin kirjoitti:

Itse kokeilin pesupähkinäöitä ja vaatteet jäivät tunkkaisen hajuisiksi. Vaikuttaako asiaan kun ne olivat hikisiä liikuntavaatteita.

Kyllä niillä on kaikki lähtenyt. En olisi uskonut moisista pähkinöistä, mutta todella toimivat ja puhdasta tulee! meillä ei enää tarvitse pyykinpesun takia kemikaaleja veteen ja viemäriin laskea.

• abra76
        että niistä enää kirjoitti:

Itsekin olen ajatellut alkaa käyttämään noita pesupähkinöitä (tai siis niitä kuoria) pyykin-ja astioidenpesussa, mutta minua häiritsee kovasti se, että vaikka niillä intialaisilla ihmisillä on hyvät oltot kun poimivat noita jne. (Reilun kaupan hengen mukaisesti). Mutta kun ne tuodaan siis sieltä kaukaa asti tänne Suomeen.
        Tulee hiilidioksidipäästöjä, jne.
        Olen itse päätynyt käyttämään kuitenkin kotimaisia ekotuotteita (Ole Hyvä, Frantsila, Lifehair...) juuri siksi, että kuljetusmatkat ovat pienemmät.
        Muuten kyllä huippujuttu tuo pesupähkinä!

• xxxffg
        abra76 kirjoitti:

Itsekin olen ajatellut alkaa käyttämään noita pesupähkinöitä (tai siis niitä kuoria) pyykin-ja astioidenpesussa, mutta minua häiritsee kovasti se, että vaikka niillä intialaisilla ihmisillä on hyvät oltot kun poimivat noita jne. (Reilun kaupan hengen mukaisesti). Mutta kun ne tuodaan siis sieltä kaukaa asti tänne Suomeen.
        Tulee hiilidioksidipäästöjä, jne.
        Olen itse päätynyt käyttämään kuitenkin kotimaisia ekotuotteita (Ole Hyvä, Frantsila, Lifehair...) juuri siksi, että kuljetusmatkat ovat pienemmät.
        Muuten kyllä huippujuttu tuo pesupähkinä!

Hei!

On totta, että pesupähkinöiden tuomisesta Suomeen tulee päästöjä. Mutta onko olemassa pesuaineita, joista ei tulisi? Mainitset esimerkiksi Ole Hyvä -pesuaineet kotimaisiksi. Oletko koskaan tarkistanut, mitä ne sisältävät? Suureksi osaksi kookoksesta peräisin olevia aineita. Ne tuskin kasvavat Suomessa.....

• tavallinen tyyppi

Joitakin käyttökokemuksia pesupähkinöistä:

- toimivat parhaiten 60asteisessa pesussa
      - jos pesulämpötila alhaisempi, ja vaatteet kovin 'eritteisiä' eli hikisiä/pissaisia/muuten skämäsiä eli ei puolipuhtaana pestäviä, niin ainakin mulla jääny jotenki pesu 'kesken'
      --> tähän auttaa se, että lajittelee likaisuuden mukaan, niin että likaisimmat 60 ja puhtoisemmat 40 asteiseen
      --> tähän auttaa myös se, että keittää pesupähkinäjauheesta valmiin liuoksen, joka toimii hyvin myös alle 60 asteessa, kuten tav nestemäinen pesuaine (kysy ohjetta siitä kaupasta, mistä ostat pähkinät/pähkinäjauheen)

- pesupähkinät ei poista tahroja!Tahrat pitää joko liottaa, tai sitten laittaa sappisaippuaa tahraan (luomua, mutta ei vegaanista) tai sitten tahrasuolaa pyykin sekaan (halpaa, vaaratonta, valkoista, riittoisaa)

- pesupähkinät ei sisällä mitään hajusteita, eli märkä pyykki haisee märälle kankaalle, voi tuntua tunkkaiselta jos tottunut 'tuulenraikkaisiin' teollisuuden tuoksuihin
      --> pähkinöiden ja tahrasuolan lisäksi voi koneeseen laittaa jotakin eteeristä öljyä tipallisen (kokeile oikea määrä), siitä tulee tuoksua ihan tarpeeksi, jos sellaista kaipaa

Ite oon ollut aika tyytyväinen pähkinöihin. Ne on todella hyvin päästöttömiä, ja niiden tuottaminen on myös varsin vähäpäästöistä ja reilua. Kun niksit oppii, sujuu 'pähkäily' itsestään.
      Oon kokeillut sekä jauhetta että kokonaisia pähkinöitä, en osaa vielä sanoa suosikkia, että kumpi parempi.
      Ja meillä on lapsia eli todella likaista ja 'eritteistä' tahrapyykkiä piisaa..
      Vähän saa olla enemmän tee-se-itse-henkeä, kuin valmiista pullosta/purkista ammentaessa.
      Riittoisuus riippuu paljon pyykin likaisuudesta.
      Ja sitte tietysti pesukoneet ja pesuohjelmat rumpsutuksineen on erilaisia, kokeilemalla löytyy oman koneen parhaat tehot.
      Käytetyt pähkinänkuoret on kompostoitunu ihan hyvin, eli multaa niistä kyllä ainakin saa!

• Ariellit

Pähkinästäkö puu? Tuleeko tuosta pähkinäjauheesta metsä? Onpa ekoa meininkiä.

• tavallinen tyyppi
        Ariellit kirjoitti:

Pähkinästäkö puu? Tuleeko tuosta pähkinäjauheesta metsä? Onpa ekoa meininkiä.

Siis, ymmärsit kenties väärin:
        Ei siitä käytetystä pähkinästä enää puuta kasva, mutta ravinnetta siitä saa muille kasveille (miksei puille tai metsällekin)
        Se nimittäin kompostoituu hyväksi lannoitteeksi... kuten kasvijätteet yleensäkin...

• tosiaan?

Sinähän sen sanoit: toimii puhtaita vaatteita pestessä!

Hien haju ei lähde, tahrat ei lähde. Mutta jos vaatteet on oikeastaan vaan tuuletuksen tarpeessa, niin sellaiseen pesuun riittää pesupähkinätkin. Riittäisi kyllä ihan pelkkä vesikin. Se lika lähtee, joka lähtisi pelkällä vedelläkin hankauksen voimasta, kun vaatteet koneessa hankaavat toisiaan vasten. Yhtä hyvin koneeseen voisi laittaa lego-palikoita.

Kannattaako tätä varten kuljettaa tänne näitä pähkinöitä Intiasta? Intialaiset itse eivät käytä pesupähkinöitä, he pesevät pesuaineilla vaikka olisivat kuinka köyhiä.

• ica_gree
        tosiaan? kirjoitti:

Sinähän sen sanoit: toimii puhtaita vaatteita pestessä!

Hien haju ei lähde, tahrat ei lähde. Mutta jos vaatteet on oikeastaan vaan tuuletuksen tarpeessa, niin sellaiseen pesuun riittää pesupähkinätkin. Riittäisi kyllä ihan pelkkä vesikin. Se lika lähtee, joka lähtisi pelkällä vedelläkin hankauksen voimasta, kun vaatteet koneessa hankaavat toisiaan vasten. Yhtä hyvin koneeseen voisi laittaa lego-palikoita.

Kannattaako tätä varten kuljettaa tänne näitä pähkinöitä Intiasta? Intialaiset itse eivät käytä pesupähkinöitä, he pesevät pesuaineilla vaikka olisivat kuinka köyhiä.

Itselläni ei hien haju lähde vaatteista millään pesuaineilla. Toimivaksi kikaksi olen todennut etikan lisäämisen huuhteluveteen. Loraus etikkaa huuhteluaine lokeroon. Haju ei jää vaatteisiin.

Itse ostin tänään ensimmäisen Samu-pakettini. Täytyi heti vaihtaa lakanat, että pääsi kokeilemaan. Olen tottunut pesemään pyykin 30 tai 40 asteessa, mutta kun talossa on vihreä sähkö, niin ehkä voin kohtalaisella omallatunnolla nostaa pesulämpötilan 60, jos pähkinät tuntuvat tehottomilta.. :) Kiitos siis tästä vinkistä aiemmin kommentoineelle.
        Harvoinpa aikuisen ihmisen pyykki on likaista/tahraista, joten pesuaineen tai -pähkinöiden tarpeellisuudesta voidaan tietenkin keskustella ja olla eri mieltä.

• rasvakertymiä

Sekin huono puoli pesupähkinöissä on, että niistä jää koneeseen ruskea rasvainen kerros, jota on todella vaikea saada pois. Reilun kaupan myyjäkin myöntää netissä: "Pesupähkinöiden miinuspuolia on nuo rasvakertymät..."

• emson

• vainkin
        emson kirjoitti:

En ole kuullut aikasemmin. Kuka noin väittää?
        Tähän mennessä kaikki on sanonnu että kone jää puhtaaksi.
        Pesupähkinät halvalla
        http://garudakauppa.fi/nettikauppa/index.php?main_page=index&cPath=4

Niinpä, pesupähkinöitä mainostetaan netissä valehtelemalla kaikenlaista, kaikki haluavat uskoa ihmeeseen.

Mulla on oma kokemus noista rasvakertymistä. Kokeilin pesupähkinää astianpesukoneessa ja koneeseen kertyi ruskehtava rasvainen kerros, joka ei kaikista kohdista ihan helposti lähtenyt poiskaan, sihti oli kaameassa kunnossa. Sihdin valkoiset osat saivat ikiajoiksi hiukan likaisemman sävyn.

Pyykinpesukoneessahan sitä varsinaista allasta ei näy, joten niitä rasvakertymiäkään ei näe. Enpä usko, että minkään pesukoneen valmistaja suosittelee käyttämään pesupähkinöitä!

Tuon sitaatin poimin tuolta:
        http://www.varjojenkirja.com/palsta/11366.html

• marttatantta
        vainkin kirjoitti:

Niinpä, pesupähkinöitä mainostetaan netissä valehtelemalla kaikenlaista, kaikki haluavat uskoa ihmeeseen.

Mulla on oma kokemus noista rasvakertymistä. Kokeilin pesupähkinää astianpesukoneessa ja koneeseen kertyi ruskehtava rasvainen kerros, joka ei kaikista kohdista ihan helposti lähtenyt poiskaan, sihti oli kaameassa kunnossa. Sihdin valkoiset osat saivat ikiajoiksi hiukan likaisemman sävyn.

Pyykinpesukoneessahan sitä varsinaista allasta ei näy, joten niitä rasvakertymiäkään ei näe. Enpä usko, että minkään pesukoneen valmistaja suosittelee käyttämään pesupähkinöitä!

Tuon sitaatin poimin tuolta:
        http://www.varjojenkirja.com/palsta/11366.html

Ostakaa omoa. Ihan niin kun yksilöitten pyykinpesu vaikuttais mihinkää.

• Anne814

• emsonni
        marttatantta kirjoitti:

Meit on 6 miljardia yksilöä täällä!
        Kilo omoa per nuppi tekee siis kuusimiljardia kiloa

• Pyykkäri ja pesujauh
        marttatantta kirjoitti:

Itse tulee osteltua Sertoa, Tendiä ja Xtraa, voi sitten olla melko varma, että pyykki on puhdasta ja konekin käy ilman mitään sakkoja.
        Olen kyllä kokeillut jo pesupähkinöitä, mutta tavalliset jauheet on varmoja.. tai varmempia. Ei sitten harmita, jos pyykki on likaista kalliiden pesupähkinöiden vuoksi.

• Wuppi

Käytän myös pesupähkinöitä ja puhtaaksi pesee, eikä rasita luontoa. Enää harmittaa ettei tätä tullut keksittyä jo 10 vuotta sitten. :)

• Wuppia myös

Samaa mieltä wupin kanssa, pesupähkinät on meilläkin käytössä ei niistä enää luovuta. Hyvinvoinnin tavaratalosta saa nykyään myös ekologista valkaisuainetta joka käyttämällä ongelmat valkopyykin kanssakin poistuvat.

• Ruohiksesta
        Wuppia myös kirjoitti:

Samaa mieltä wupin kanssa, pesupähkinät on meilläkin käytössä ei niistä enää luovuta. Hyvinvoinnin tavaratalosta saa nykyään myös ekologista valkaisuainetta joka käyttämällä ongelmat valkopyykin kanssakin poistuvat.

Tässäkin perheessä Helsingin ruohonjuuresta ostetut pesupähkinät olleet käytössä jo pitkään, tavallisiin kaupan myrkkyihin en enää koske. Loistojuttu!

• Nature75
        Ruohiksesta kirjoitti:

Tässäkin perheessä Helsingin ruohonjuuresta ostetut pesupähkinät olleet käytössä jo pitkään, tavallisiin kaupan myrkkyihin en enää koske. Loistojuttu!

Sieltä ostan itsekin pesupähkinäjauheeni, ja tähän asti ei ole ollut mitään moitittavaa. Ihan vähällä en vanhoihin pesuaineisiin palaa.

• sapindus

Pidän pesupähkinöitä kanssa loistava tuotteena, on ollut käytössä jo parin vuoden ajan enkä hevillä aio tavallisia myrkkyjä enää takaisin ottaa. Jos olisi pieniä lapsia, en edes voisi ajatella mitään muuta pesuainetta.

Valkopyykkiin vaan välillä vähän valkaisuainetta, siinä kaikki mitä tarvitsee pesupähkinöiden lisäksi.

• Crystal06

Toimii tummissa ja "ei niin likaisissa" vaatteissa. Pähkinät menee joko kerran 60 asteen pesussa tai kaksi kertaa alle 60 asteen pesussa (lukee pakkauksessa). Parempi tulos, kun murskaa ne ennen pesukoneeseen heittämistä eikä laita kokonaisena pussiin ja pussia koneeseen. Meillä on Samu pähkinät käytössä ja tosiaan tummille vaatteille ok. Valkoisista ei poista mitään tahroja ja ajan kuluessa (paljon käytettynä) voi värjätä valkoista pyykkiä ruskeaan suuntaan eli valkoisille kannattaa käyttää ihan omia aineita (meillä nestemäisiä hippipesuaineita). Meillä testatut merkit: AlmaWin, Ecover ja Samu. Ihan jees. Huuhteluainetta, nestemäistä pesuainetta ja pesupähkinöitä. Oman suosikin ja omassa perheessä toimivan kun löytää niin ei haluakaan palata enää ns. tavallisiin pesuaineisiin.

• VirastoNainen

Luovuin pyykinpesukoneesta ja kuivausrummusta kun kuulin miten paljon niiden laitteiden valmistaminen, pakkaaminen ja kuljettaminen maailman laidalta kuluttaa ympäristöä.
      Pesupähkinästä: halvemmat 250 - 450 euroa maksavat pyykinpesukoneet ovat heikkoa tekoa, laakeroinnit ja tukirakenteet ovat muovia. Nuo koneet on tehty kestämään 2-3 vuotta. Niiden valmistajat eivät missään nimessä suosittele pesupähkinöiden käyttöä, takuunkin voi menettää jos pinnoilla on pähkinärasvaa. Kalliimmissa mm. Miele ei käytetä muoviosia kriittisissä rakenteissa. Siksi köyhän ja luonnonystävän ei kannata ostaa halpaa.
      Käsinpesuun siirtyminen 5-henkisessä perheessämme oli melkoinen muutos. Työssäkäyvänä äitinä lähes kaikki vapaa-aikani menee pyykinpesussa vaikka mies ja lapsetkin auttavat.
      Osaako joku kertoa toimiiko pesupähkinä myös käsinpesussa? Jos siirryn biopesujauheesta siihen niin meneeköhän käsipyykinpesussa vieläkin kauemmin?

• EkologiaKunniaan

Voi pesupähkinä sentään. Ihan ilmaseksihan se kävelee Intiasta Suomeen, ekologiaa että vallan.

Poltetaan kasa kuivia koivuhalkoja, otetaan tuhla talteen ja siivilöidään. Otetaan sika ja tapetaan. Parhaat rasvat pataan ja koivutuhka sinne. Eikun keittämään iltapäivä veden kanssa. Kuoritaan illalla suopa pinnasta ja siinäpä on omatekemä saippua. Vailla yhtään mitään ekologista rasitetta.

Loppu siasta syödään ja ne koivuklapitkin käy samalla lämmitykseen. Äläpä vänkytyä.

• ekomamma
        EkologiaKunniaan kirjoitti:

Voi pesupähkinä sentään. Ihan ilmaseksihan se kävelee Intiasta Suomeen, ekologiaa että vallan.

Poltetaan kasa kuivia koivuhalkoja, otetaan tuhla talteen ja siivilöidään. Otetaan sika ja tapetaan. Parhaat rasvat pataan ja koivutuhka sinne. Eikun keittämään iltapäivä veden kanssa. Kuoritaan illalla suopa pinnasta ja siinäpä on omatekemä saippua. Vailla yhtään mitään ekologista rasitetta.

Loppu siasta syödään ja ne koivuklapitkin käy samalla lämmitykseen. Äläpä vänkytyä.

Meillä on viiden hengen talous, jossa kolme pientä lasta sekä paljon urheileva mies. Kaikki pyykki pestään pesupähkinöillä ja puhdasta tulee! Valkoisille pyykeille käytän Samu-white pesunestettä, kirjopyykille pähkinöitä ja tahroihin sappisaippuaa. Ainoa tahra jota en ole saanut pois on suklaajäätelö valkoisesta t-paidasta. Muuten ei ole mitään valittamista, päinvastoin. Lenkkivaatteet lähtevät nekin aivan vaivattomasti puhtaiksi, ei haise hiki.
        Niin urhea en ole, että pesukoneesta luopuisin, mutta koska se on 10 vuotta hyvin palvellut ja toimii edelleen, niin en siitä suostu huonoa omaatuntoa tuntemaan. VirastoNaiselle sanoisin, että kokeile pesupähkinöistä tehtävää liuosta, sillä voi pestä myös itsensä, hiuksensa, ikkunat sekä käyttää yleispesuaineena.
        Ja ei kai niitä omoja ja arieleitakaan suomessa tehdä, vai kuinka?
        Pesupähkinäni sekä muut ekologiset pesuaineet ostan: www.kaskummaa.fi On muutenkin mukava ja hyvä ostospaikka! Kiitos vaan edellisestäkin ripeästä toimituksesta :)

• just joo
        ekomamma kirjoitti:

Meillä on viiden hengen talous, jossa kolme pientä lasta sekä paljon urheileva mies. Kaikki pyykki pestään pesupähkinöillä ja puhdasta tulee! Valkoisille pyykeille käytän Samu-white pesunestettä, kirjopyykille pähkinöitä ja tahroihin sappisaippuaa. Ainoa tahra jota en ole saanut pois on suklaajäätelö valkoisesta t-paidasta. Muuten ei ole mitään valittamista, päinvastoin. Lenkkivaatteet lähtevät nekin aivan vaivattomasti puhtaiksi, ei haise hiki.
        Niin urhea en ole, että pesukoneesta luopuisin, mutta koska se on 10 vuotta hyvin palvellut ja toimii edelleen, niin en siitä suostu huonoa omaatuntoa tuntemaan. VirastoNaiselle sanoisin, että kokeile pesupähkinöistä tehtävää liuosta, sillä voi pestä myös itsensä, hiuksensa, ikkunat sekä käyttää yleispesuaineena.
        Pesupähkinäni sekä muut ekologiset pesuaineet ostan: www.kaskummaa.fi On muutenkin mukava ja hyvä ostospaikka! Kiitos vaan edellisestäkin ripeästä toimituksesta :)

tää pähkinärasvajuttu oikein on? Eihän ne pesupähkinät edes ole mitään oikeita pähkinöitä tai pähkinänsukuisiakaan!! Sapindus Mukorossi puu (jossa ne "pähkinät" kasvaa) kuuluu saippuamarjakasvien heimoon eikä pähkinäkasveihin. Joten ei niistä kyllä mitään PÄHKINÄrasvaa voi tulla.

Ihan hölöhölöä koko juttu!! Monet vuodet on pesupähkinöillä pesty eikä tasan ole mitään kertymiä tullu!

• JärkiKunniaan
        EkologiaKunniaan kirjoitti:

Lopettakaa jo ainainen ruikutus siitä kuinka pesupähkinät rahdataan kaukaa Intiasta ja kuinka kamalaa se on. Juu, täydellistä asiaa ei maailmasta löydy ja laivamatka tuo tuotteeseen oman hiilijalanjälkensä, mutta siihen se melkein sitten jääkin eikä toista yhtä ekologista vaihtoehtoa markkinoilta löydy.

Kaikki muut pesuaineet sisältävät useita eri raaka-aineita joita kuljetetaan edestakaisin pitkin maapalloa, sekö on parempi vaihtoehto? Puhumattakaan siitä mistä ja miten nämä raaka-aineet saadaan, harvoin ne kasvavat villinä luonnossa samoin kuin pesupähkinät eivätkä vaadi muuta käsittelyä kuin kuivauksen.

• Kaulus
        ekomamma kirjoitti:

Kokeilin sappisaippuaa tahriintuneille kauluksille ja talvitakkien likaantuneisiin kohtiin. Pelastin ehjät vaatteet pois heittämiseltä. Sappisaippua on edullista ja pesen tahrat käsin. Tavallinen pesujauhe alkaa olla kivikaudelta, taidan kokeilla pesupähkinää. Pesukoneet tyhmentävät ihmisen eikä niiden pesutulos ole aina hyvä. Olen kasvissyöjä mutta yritän kestää sappisaippualla pestytvaatteet.

• Kaulus
        ekomamma kirjoitti:

Kokeilin sappisaippuaa tahriintuneille kauluksille ja talvitakkien likaantuneisiin kohtiin. Pelastin ehjät vaatteet pois heittämiseltä. Sappisaippua on edullista ja pesen tahrat käsin. Tavallinen pesujauhe alkaa olla kivikaudelta, taidan kokeilla pesupähkinää. Pesukoneet tyhmentävät ihmisen eikä niiden pesutulos ole aina hyvä. Olen kasvissyöjä mutta yritän kestää sappisaippualla pestytvaatteet.

• tolloja ovat
        Kaulus kirjoitti:

Noh, tollo mikä tollo, liekö sitten tyypillistä teille kasvissyöjille ?

• Anonyymi

Ajattelkn myös ruveta pesemään maalla pyykit käsin ja mietin, pääseekö pesupähkinöillä vähemmillä huuhtelukerroilla. Suopayrttiäkin kasvaa pihalla, mitenhän sen kanssa huuhtelumärät? Teolliset pesuaineet vaativat paljon vettä, koneessakin, eivätkä silti irtoa pyykistä kunnolla. Atooppisille lapsille aiheuttavat ihottumaa.

• .............

Luontoystävällinen niin...mutta entäs se tuotantotapa? Missä ja miten se on tuotettu, Intia osaa olla hyvin epäeettinen paikka, lapsityövoimasta päätellen. Kenties salakaadettu metsää, sitten istutettu pähkinäpensas? Ja matka Suomeen on pitkä. Mistä sen tietää? Täällä tuppukylässä on jokin pahvilaatikossa oleva "EKO"-nimellä mainostettu pesujauhe, tietääkö kukaan, millä perusteella se olisi muita "ekompi"?

• ruujii

Ainakin ruohonjuuren myyvät pesupähkinät ovat sertifioituja eli tuollaiset naurettavat puheet tuotantotavasta voi lopettaa. Keksitään vaan omasta päästä kaikkea roskaa vaikkei ole mitään faktaa asioiden perusteeksi.

• EcoEko
        ruujii kirjoitti:

Ainakin ruohonjuuren myyvät pesupähkinät ovat sertifioituja eli tuollaiset naurettavat puheet tuotantotavasta voi lopettaa. Keksitään vaan omasta päästä kaikkea roskaa vaikkei ole mitään faktaa asioiden perusteeksi.

Pesupähkinöitä näyttäisi löytyvän jo ihan Prisman hyllyltä, loistavaa! :)

• Ruma Elsa
        EcoEko kirjoitti:

Pesupähkinöitä näyttäisi löytyvän jo ihan Prisman hyllyltä, loistavaa! :)

Kotimainen, kuulemma itse asiassa vielä tehokkaampi, vastine pesupähkinöille on suopayrtin juuri. Suopayrtti tuppaa leviämään kukkamaassa liikaa, joten juuria riittää kerättäväksi! Ei tarvitse rahdata Intiasta. Jo pesupähkinöillä pesu tulee huomattavasti halvemmaksi kuin tavallisella pesuaineella, ja suopayrttiä saan omasta pihasta aivan ilmaiseksi!

• lila k

• indian

Meinaan kokeilla. Harmi ettei näitä pähkinöitä saa tavallisista kaupoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe