Kolhivat naapurit

kokemuksia?

Pinna meinaa katketa, kun joka ikisessä kerrostalossa asuessani vakituiset parkkinaapurit lommottavat auton kyljet aina perunasäkki-kuopille! Olipa kyseessä ollut sitten vuokra-tai omistustalo, aina sama juttu, ja olipa kyseessä pihaparkkipaikka tai p-halli.

Nykyiselle naapurille jo aiemman autoni lommottamisesta pistin lapun ikkunaan, tokeni vähäksi aikaa. Noh, nyt alla toinen kalliimpi musta ja huippukiltävä peli, sama lommotus on näköjään alkanut (huomasin juuri vahattuani auton).

Eli: kokemukseni mukaan on aivan sama missä autonsa rinnakkain parkkeeraa, lommoja satelee vaikka ei koskaan pysäköisi jumbomarkettien ruutuihin vaan tätä tapahtuu taloyhiöiden ruuduissa aivan samalla lailla.

Kertokaas kokemuksianne!

64

9017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setämies

Näinhän se, omat kokemukset vastaavat aika tarkalleen samoja. Olen myös huomannut, että tyypillinen kolhija on tuntuu olevan tuollainen keski-ikäinen ylipainoinen turjake, joka itse ajaa vanhalla ja huonokuntoisella autolla. Kolhiminen lienee osin tarkoituksellista tyyliin, "kun tuolla on kerran varaa ajella uudehkolla autolla, niin maksakoon laittamisen, minäpoika availen ovet rennon reteesti."

Naiset eivät meikäläisen kokemuksen mukaan ole yhtä huolimattomia ja piittaamattomia, ei vaikka olisi pieniä lapsia mukana, niin yleensä ollaan varovaisia.

Asialle ei kyllä voi mitään! Pitää kai ottaa laina ja ostaa omakotitalo...

• Ukkomies

ole niin huolimattomia kuin miehet. Olen täysin eri mieltä! Markettien parkkipaikoilla juuri naiset availevat ovia miten sattuu. Ilmeisesti niiden päähän ei millään mene, että autoon tulee helposti lommo jo pienestäkin kontaktista. Tästä minulla on omakohtaista kokemusta (mukaan lukien oma vaimo)...

• Älä itke Iines

Naurettavia on myös auton omistajat, jotka vahaa ja nysvää autoaan jatkuvasti, itkee itsensä uneen jos kyljessä on pieni painauma ja pitää autoaan muutenkin kuin kipeätä pillua.

Auto on työkalu ja kulkuväline, turha sitä on palvoa.

• -S-

Mikä tahansa mitä omistat yleensäkin jos sitä kolhitaan niin ei mitään väliä vai?

Tuohon sinun kommentistasi voisi päätellä myös liikenne käyttäytymisen olevan saman laista? (pää asia että pääsen kohteesta a kohteeseen b vaikka nyt muutama joutuikin väistämään minua kolarin välttämiseksi tai joutuu jossain risteyksessä jäämään pitkiksi ajoiksi jopa kun sitä vilkkua ei osata käyttää)

Se auto on jonkun omaisuutta eikä sitä saa kolhia tai potkia kuin tölkkiä kadulla.

Sen kyllä huomaa keillä todella auto on vain ns. kulkuvälinen tai työkalu! Sellasta ei osta kukaan autoista ymmärätävä:)

---------------
        Rakas peltilehmäni..

• Iines
        -S- kirjoitti:

Mikä tahansa mitä omistat yleensäkin jos sitä kolhitaan niin ei mitään väliä vai?

Tuohon sinun kommentistasi voisi päätellä myös liikenne käyttäytymisen olevan saman laista? (pää asia että pääsen kohteesta a kohteeseen b vaikka nyt muutama joutuikin väistämään minua kolarin välttämiseksi tai joutuu jossain risteyksessä jäämään pitkiksi ajoiksi jopa kun sitä vilkkua ei osata käyttää)

Se auto on jonkun omaisuutta eikä sitä saa kolhia tai potkia kuin tölkkiä kadulla.

Sen kyllä huomaa keillä todella auto on vain ns. kulkuvälinen tai työkalu! Sellasta ei osta kukaan autoista ymmärätävä:)

---------------
        Rakas peltilehmäni..

Totta kai se on jonkun omaisuutta. Eikä sitä saa tahallisesti kolhia. Mutta vahinkoja sattuu ja pienen painauman (josta maalipinta ei ole rikki) itkeminen on naurettavaa. Vaikka kuinka olen yrittänyt olla varovainen, on ovi silloin tällöin kolahtanut liian lähelle pysäköineen naapurin kylkeen. Ja lähes yhtä usein on omaan oveen tullut jälki kuin siihen naapurinkin. Jos viereisessä autossa sattuu joku olemaan niin totta kai menen esittämään pahoitteluni. Mutta jos ei niin en kyllä jätä mitään piikkiä auki tyyliin "Sori, maalauta vaan autosi uudestaan, minä kyllä maksan".

Auton arvoon ei muutamalla kolhulla ole merkitystä ja käyttöarvoon vielä vähemmän. Jos tätä faktaa ei pysty hyväksymään, ostakoon sitten auton jossa on jo niin paljon kolhuja ennestään, ettei muutama lisää tunnu missään.

Mutta meitä on joka lähtöön. Olen itse ollut todistamassa kun noin 30 v. kaveri peruutti autonsa toista autoa päin, meni katsomaan omaa repsottavaa puskuriaan ja alkoi itkeä. Ja auto oli noin 20000 markan hintainen.

• Inertia
        Iines kirjoitti:

Totta kai se on jonkun omaisuutta. Eikä sitä saa tahallisesti kolhia. Mutta vahinkoja sattuu ja pienen painauman (josta maalipinta ei ole rikki) itkeminen on naurettavaa. Vaikka kuinka olen yrittänyt olla varovainen, on ovi silloin tällöin kolahtanut liian lähelle pysäköineen naapurin kylkeen. Ja lähes yhtä usein on omaan oveen tullut jälki kuin siihen naapurinkin. Jos viereisessä autossa sattuu joku olemaan niin totta kai menen esittämään pahoitteluni. Mutta jos ei niin en kyllä jätä mitään piikkiä auki tyyliin "Sori, maalauta vaan autosi uudestaan, minä kyllä maksan".

Auton arvoon ei muutamalla kolhulla ole merkitystä ja käyttöarvoon vielä vähemmän. Jos tätä faktaa ei pysty hyväksymään, ostakoon sitten auton jossa on jo niin paljon kolhuja ennestään, ettei muutama lisää tunnu missään.

Mutta meitä on joka lähtöön. Olen itse ollut todistamassa kun noin 30 v. kaveri peruutti autonsa toista autoa päin, meni katsomaan omaa repsottavaa puskuriaan ja alkoi itkeä. Ja auto oli noin 20000 markan hintainen.

Oma autoni (vm. 2002 206 GTi) on käynyt maalaamolla jo kahdesti.

Jäljet kummallakin kerralla olivat noin kämmenen kokoiset. Edellinenkin auto kävi maalaamolla peltiin asti lohjenneen ovikolhun vuoksi. N. 5 cm pitkä jälki aivan ikkuna pielessä, miten lie onnistuttukin kolhimaan...

Itse olen paikkaillut joistakin autoistani pienempiä peltiin asti menneitä.

En KOSKAAN kolhi kenenkään autoa. Niin lähelle ei tarvitse pysäköidä että väkisin kolhii naapuria. Minusta minulla on oikeus vaatia samaa kohtelua muilta. Käytännössä olen joutunut joskus pujottautumaan autooni paikalle ilmestyneen järjenjättiläisen takia ahtaasta raosta. Yleensä kiitän tästä kohteliaisuudesta kääntämällä peilit kylkiä kohden. Silti en kolhi enkä vahingoita tämmöisenkään ihmisen autoa.

Mutta muiden ansiosta tänävuonna omia rahoja on mennyt 250 € ja vakuutusyhtiön toista tonnia.

Eli jos mietit miksi vakuutusmaksusi ovat korkeat, niin eikö olisi jo aika siirtää nämä kustannukset niille jotka ne aiheuttavat, eli kolhijoille.

Ja ihan tiedoksi: Virheettömästä autosta saa YKSITYISELTÄ huomattavasti enemmän paalua kuin antamalla liikkeeseen vaihtoon.

• Iines
        Inertia kirjoitti:

Jäljet kummallakin kerralla olivat noin kämmenen kokoiset. Edellinenkin auto kävi maalaamolla peltiin asti lohjenneen ovikolhun vuoksi. N. 5 cm pitkä jälki aivan ikkuna pielessä, miten lie onnistuttukin kolhimaan...

En KOSKAAN kolhi kenenkään autoa. Niin lähelle ei tarvitse pysäköidä että väkisin kolhii naapuria. Minusta minulla on oikeus vaatia samaa kohtelua muilta. Käytännössä olen joutunut joskus pujottautumaan autooni paikalle ilmestyneen järjenjättiläisen takia ahtaasta raosta. Yleensä kiitän tästä kohteliaisuudesta kääntämällä peilit kylkiä kohden. Silti en kolhi enkä vahingoita tämmöisenkään ihmisen autoa.

Mutta muiden ansiosta tänävuonna omia rahoja on mennyt 250 € ja vakuutusyhtiön toista tonnia.

Eli jos mietit miksi vakuutusmaksusi ovat korkeat, niin eikö olisi jo aika siirtää nämä kustannukset niille jotka ne aiheuttavat, eli kolhijoille.

Ja ihan tiedoksi: Virheettömästä autosta saa YKSITYISELTÄ huomattavasti enemmän paalua kuin antamalla liikkeeseen vaihtoon.

Mutta en autoasioissa. Jos elämällä ei ole muuta sisältöä niin voihan sitä aikaansa ja rahojaan käyttää vaikka auton nysväämiseen.

Mitä järkeä yrittää pitää autoa virheettömänä kun itse ei kuitenkaan voi millään vaikuttaa siihen että se pysyisi virheettömänä? Voi voi, taas tuli kolhu oveen. Voi voi, taas lensi kivi konepeltiin ja nasta tuulilasiin. Tai tietenkin voi jos omistaa autotallin eikä aja autolla ikinä.

"´Niin lähelle ei tarvitse pysäköidä autoa". Hyvähän se on jos on tuollainen kikkare autona. Ja arvatenkin vielä lyhytovisena. Omalla parkkipaikalla ruudut on ainakin sen verran pieniä, että jos ajaa ruudun keskelle niin ei toivoakaan että oven saisi kokonaan auki jos naapuriruuduissa on autot. Ja kauppojen parkkipaikoilla autot eivät aina osu ihan ruutuihinsa. Eli käytännössä autoon joutuu pujottautumaan todella usein.

"Virheettömästä autosta saa YKSITYISELTÄ huomattavasti enemmän paalua kuin antamalla liikkeeseen vaihtoon". - Joo jos sattuu ostajana olemaan kaltaisesi nysvääjä. Käytännössä taas yli 15 keuron autot harvemmin menee yksityiselle ihan rahoituksellisista syistä. Sitäpaitsi autosta kuin autosta saa paremmin yksityiseltä kuin liikkeestä kun ottaa huomioon käteisalennukset yms. jos ei vie liikkeeseen vaihdokkia.

• mari
        Iines kirjoitti:

Mutta en autoasioissa. Jos elämällä ei ole muuta sisältöä niin voihan sitä aikaansa ja rahojaan käyttää vaikka auton nysväämiseen.

Mitä järkeä yrittää pitää autoa virheettömänä kun itse ei kuitenkaan voi millään vaikuttaa siihen että se pysyisi virheettömänä? Voi voi, taas tuli kolhu oveen. Voi voi, taas lensi kivi konepeltiin ja nasta tuulilasiin. Tai tietenkin voi jos omistaa autotallin eikä aja autolla ikinä.

"´Niin lähelle ei tarvitse pysäköidä autoa". Hyvähän se on jos on tuollainen kikkare autona. Ja arvatenkin vielä lyhytovisena. Omalla parkkipaikalla ruudut on ainakin sen verran pieniä, että jos ajaa ruudun keskelle niin ei toivoakaan että oven saisi kokonaan auki jos naapuriruuduissa on autot. Ja kauppojen parkkipaikoilla autot eivät aina osu ihan ruutuihinsa. Eli käytännössä autoon joutuu pujottautumaan todella usein.

"Virheettömästä autosta saa YKSITYISELTÄ huomattavasti enemmän paalua kuin antamalla liikkeeseen vaihtoon". - Joo jos sattuu ostajana olemaan kaltaisesi nysvääjä. Käytännössä taas yli 15 keuron autot harvemmin menee yksityiselle ihan rahoituksellisista syistä. Sitäpaitsi autosta kuin autosta saa paremmin yksityiseltä kuin liikkeestä kun ottaa huomioon käteisalennukset yms. jos ei vie liikkeeseen vaihdokkia.

toivottavasti saat turpaan joltain hullulta volvo setältä joka on juuri maksanut mansikoita uudesta autosta

• Passat-00
        Iines kirjoitti:

"Auton arvoon ei muutamalla kolhulla ole merkitystä ja käyttöarvoon vielä vähemmän"
        Allekirjoitan tuon käyttöarvo-kohdan. Mutta jos yksityiselle myyt, niin jo pari vähänkin näkyvää kolhua merkkaa. Huomasin itse, kun pari vuotta sitten myin muuten hyväkuntoista n. 5-vuotiasta autoa. Uskon, että aikakin kahdessa tapauksessa meni kaupat sivu suun muutaman lommon takia. Niitä peilattiin valoa vasten aina vaan uudestaan ja pudisteltiin päätä, silloin vähän vitutti hälläväliä-asenteen omaavat kolhijat.

Peltiähän ne lopulta vain ovat, mutta aika kallista sellaista (ainakin tässä maassa). Mielestäni pätevät selitykset kolhimiselle ovat erittäin harvassa; varmaankin joku vammaisuus, vanhuus tms. saavat minut katsomaan läpi sormien oman autoni kolhimista. Mutta esim. ahdas parkkiruutu ei ole mikään selitys.

"Vaikka kuinka olen yrittänyt olla varovainen, on ovi silloin tällöin kolahtanut ..."
        En usko, että olet oikeasti yrittänyt varoa.

"...meni katsomaan omaa repsottavaa puskuriaan ja alkoi itkeä"
        Myönnetään, tuo on jo liikaa :D

• Make
        Iines kirjoitti:

No kai laitoit lapun että saavat hakea korvauksia jos haluavat vai arvioitko kenties itse kuinka paljon muiden omaisuutta saa vahingoittaa ilman vastuuta?

Ei se ovi todellakaan osu viereiseen autoon jos ei niin halua. Tai sitten täytyy olla vikaa koordinaatiossa jos ei kykene hallitsemaan miten oven aukaisee.

• Koo
        Iines kirjoitti:

No onpas taas keskenkasvuisen ihmisen puhetta. Ihan samalla lailla voisin sanoa jollekin: Jos elämällä ei ole muuta sisältöä, niin voihan sitä aikaansa ja rahojaan käyttää vaikka kodinhoitoon ja sisustamiseen. Mitä järkeä yrittää pitää kotia siistinä ja viihtyisänä kun lapset kuitenkin sottaavat ja elämisen jälkiä jää ajan mittaan.

• Felix
        Iines kirjoitti:

Kuka teki sinusta Jumalan kertomaan muille mikä on kenenkin elämän oikea sisältö?

Aikuistu hyvä ihminen ja pidä huoli oman elämäsi "oikeasta" sisällöstä.

• nenään

Sinua voi ohikulkijat sipailla joutessaan nenään. Vai pidätkö nenääsi, kuin kipeää pillua? AAsi!

• Iines and Laguna -03
        Passat-00 kirjoitti:

"Auton arvoon ei muutamalla kolhulla ole merkitystä ja käyttöarvoon vielä vähemmän"
        Allekirjoitan tuon käyttöarvo-kohdan. Mutta jos yksityiselle myyt, niin jo pari vähänkin näkyvää kolhua merkkaa. Huomasin itse, kun pari vuotta sitten myin muuten hyväkuntoista n. 5-vuotiasta autoa. Uskon, että aikakin kahdessa tapauksessa meni kaupat sivu suun muutaman lommon takia. Niitä peilattiin valoa vasten aina vaan uudestaan ja pudisteltiin päätä, silloin vähän vitutti hälläväliä-asenteen omaavat kolhijat.

Peltiähän ne lopulta vain ovat, mutta aika kallista sellaista (ainakin tässä maassa). Mielestäni pätevät selitykset kolhimiselle ovat erittäin harvassa; varmaankin joku vammaisuus, vanhuus tms. saavat minut katsomaan läpi sormien oman autoni kolhimista. Mutta esim. ahdas parkkiruutu ei ole mikään selitys.

"Vaikka kuinka olen yrittänyt olla varovainen, on ovi silloin tällöin kolahtanut ..."
        En usko, että olet oikeasti yrittänyt varoa.

"...meni katsomaan omaa repsottavaa puskuriaan ja alkoi itkeä"
        Myönnetään, tuo on jo liikaa :D

Auto on vain auto. Allekirjoitan sen, että päteviä selityksiä ei oikeastaan ole. Mutta miten muuten suhtautua pieneen painaumaan kuin kohauttamalla olkapäitään ja toteamalla "Shit happens".

Minä en ainakaan ala sen kummemmin mouhoamaan vahingosta sen aiheuttajalle enkä myöskään tarjoudu mitään maksamaan jos itse olen sellaisen aiheuttanut. Siis jos kyseessä on juuri ja juuri valoa vasten näkyvä painauma. Konkreettiset vahingot onkin sitten asia erikseen.

Menkää katsomaan vaikka Ranskaan miten siellä suhtaudutaan autoihin ja miettikää sen jälkeen onko oma suhtautumisenne missään järkevissä mittasuhteissa siihen että kyseessä on vain auto.

Olen kyllä yrittänyt olla varovainen. Lasta turvaistuimeen laittaessa ovi saattaa "karata" kun sitä ei mahdu avaamaan kokonaan. Tuuli on myös joskus heilauttanut oven päin viereisen auton peiliä jne. Ahtaassa tallissa autoa pestessäni olen useammankin kerran kolauttanut oven seinään jne. Eli kyllä niitä vahinkoja sattuu huolellisellekin.

• Iines
        mari kirjoitti:

toivottavasti saat turpaan joltain hullulta volvo setältä joka on juuri maksanut mansikoita uudesta autosta

..on todennäköisesti rahaa. Ja sellaiset ihmiset, joilla on rahaa eivät yleensä ole jäkättäviä pikkusieluja, jotka nipottaa turhasta. Pahimpia on jotkut vähän koulutetut tuuninki-terot, jotka ovat vuosikausien säästämisen jälkeen saaneet ostettua jonkun uuden Fiat Punton, joka omasta mielestä on melkein Ferrari.

• Iines
        nenään kirjoitti:

Sinua voi ohikulkijat sipailla joutessaan nenään. Vai pidätkö nenääsi, kuin kipeää pillua? AAsi!

Joskus 16-kesäisenä kun ostin ensimmäisen uuden moottoripyöräni itse ansaitsemillani rahoilla niin silloin, myönnettäköön, sitä tuli pidettyä kuin kipeätä pillua. Onnneksi olen jo kasvanut sen vaiheen yli ja ymmärtänyt elämässä olevan myös oikeasti tärkeitä asioita. Toivottavasti sinäkin joskus opit vaikka lähtökohdat ei kyllä vaikuta hyviltä ;)

• iines
        Felix kirjoitti:

Kuka teki sinusta Jumalan kertomaan muille mikä on kenenkin elämän oikea sisältö?

Aikuistu hyvä ihminen ja pidä huoli oman elämäsi "oikeasta" sisällöstä.

Valitsemallasi tiellä.

• Tatu
        Iines and Laguna -03 kirjoitti:

Auto on vain auto. Allekirjoitan sen, että päteviä selityksiä ei oikeastaan ole. Mutta miten muuten suhtautua pieneen painaumaan kuin kohauttamalla olkapäitään ja toteamalla "Shit happens".

Minä en ainakaan ala sen kummemmin mouhoamaan vahingosta sen aiheuttajalle enkä myöskään tarjoudu mitään maksamaan jos itse olen sellaisen aiheuttanut. Siis jos kyseessä on juuri ja juuri valoa vasten näkyvä painauma. Konkreettiset vahingot onkin sitten asia erikseen.

Menkää katsomaan vaikka Ranskaan miten siellä suhtaudutaan autoihin ja miettikää sen jälkeen onko oma suhtautumisenne missään järkevissä mittasuhteissa siihen että kyseessä on vain auto.

Olen kyllä yrittänyt olla varovainen. Lasta turvaistuimeen laittaessa ovi saattaa "karata" kun sitä ei mahdu avaamaan kokonaan. Tuuli on myös joskus heilauttanut oven päin viereisen auton peiliä jne. Ahtaassa tallissa autoa pestessäni olen useammankin kerran kolauttanut oven seinään jne. Eli kyllä niitä vahinkoja sattuu huolellisellekin.

Ai että ranskalaisista pitäisi ottaa mallia. Toivottavasti kukaan ei ottanut sinua vakavasti. On meinaan sen verran nuija auto- ja liikennekulttuuri ko. maassa. Sitäpaitsi sinunkin Lagunasi maksaa Ranskassa n. 4 - 5 t€ vähemmän kuin Suomessa, jos nyt itse olet autoasi edes maksanut.

• Iines
        Tatu kirjoitti:

Ai että ranskalaisista pitäisi ottaa mallia. Toivottavasti kukaan ei ottanut sinua vakavasti. On meinaan sen verran nuija auto- ja liikennekulttuuri ko. maassa. Sitäpaitsi sinunkin Lagunasi maksaa Ranskassa n. 4 - 5 t€ vähemmän kuin Suomessa, jos nyt itse olet autoasi edes maksanut.

Että ihan mallia pitäisi ottaa? No sanotaan se nyt sitten hieman toisin: Autoon_voi_myös_suhtautua_vähän_vähemmän_tunteella_kuin_Suomessa.

En mielestäni myöskään väittänyt Ranskalaisen liikennekulttuurin olevan järkevää. Se on vain hieman erilaista kuin Suomessa. Itse Pariisissa käydessäni istun mieluummin taksin kyydissä kuin ratin takana.

• kalle
        Iines kirjoitti:

..on todennäköisesti rahaa. Ja sellaiset ihmiset, joilla on rahaa eivät yleensä ole jäkättäviä pikkusieluja, jotka nipottaa turhasta. Pahimpia on jotkut vähän koulutetut tuuninki-terot, jotka ovat vuosikausien säästämisen jälkeen saaneet ostettua jonkun uuden Fiat Punton, joka omasta mielestä on melkein Ferrari.

vittu että oot idiootti!

• joonas
        Iines kirjoitti:

Että ihan mallia pitäisi ottaa? No sanotaan se nyt sitten hieman toisin: Autoon_voi_myös_suhtautua_vähän_vähemmän_tunteella_kuin_Suomessa.

En mielestäni myöskään väittänyt Ranskalaisen liikennekulttuurin olevan järkevää. Se on vain hieman erilaista kuin Suomessa. Itse Pariisissa käydessäni istun mieluummin taksin kyydissä kuin ratin takana.

mutta jos sun pikku yh horon kersaa joku toinen vähä kolhis niin jo olis toinen ääni kellossa

• pave
        Iines kirjoitti:

Joskus 16-kesäisenä kun ostin ensimmäisen uuden moottoripyöräni itse ansaitsemillani rahoilla niin silloin, myönnettäköön, sitä tuli pidettyä kuin kipeätä pillua. Onnneksi olen jo kasvanut sen vaiheen yli ja ymmärtänyt elämässä olevan myös oikeasti tärkeitä asioita. Toivottavasti sinäkin joskus opit vaikka lähtökohdat ei kyllä vaikuta hyviltä ;)

ikä muuta sitä haluatko pitää tavaroistasi hyvää huolta.

• minä vain
        pave kirjoitti:

ikä muuta sitä haluatko pitää tavaroistasi hyvää huolta.

Se muuttaakin arvoja. 18-vuotiaana pienehkö ruostepilkku oli maailmanloppu. Nykyään ajan autolla, jota en ole pessyt kahteen vuoteen. Huoltanut luonnollisesti olen. Ei sillä auton ulkonäöllä ole mitään väliä, jos ei sitä pidä kyrvänjatkeena. Saahan sitä toki varjella esim. uutta mersuaan, mutta eikö olisi sittenkin ensin kannattanut ostaa se omakotitalo, jos naapurit pelottavat? :P

• Inertia
        Iines kirjoitti:

Et siis huomaa yhtä pientä yksityiskohtaa tässä asiassa:

Jos MINÄ rikon oman autoni huolimattomuuttani, niin se toki ottaa pattiin ja voin laittaa laskun syylliselle, eli itselleni.

Jos SINÄ rikot minun autoni huolimattomuuttasi ja laitat minut maksumieheksi, se ei mielestäsi ole moraalisesti arveluttavaa?

Suhtaudut siis toisiin ihmisiin kuin he olisivat jonkinlainen omaa tahtoa ja älyä vailla oleva luonnonilmiö, jonka käyttäytymiseen ei voi vaikuttaa... Aika erikoinen suhtautuminen. Ja koska lommoja vain ilmestyy, niin niihin pitää suhtautua kuin progressiiviseen verotukseen. Mitä hienompi vekotin, sitä korkeammat lommokulut?

Paitsi sinun tapauksessasi: Autosi ei tarvitse olla virheetön ja se tuskin oli sellainen kun ostit sen...

P.S: Jos tietäisit jotain autoista, niin olisit takuulla tiennyt että 206 GTi on kaksiovinen (pitkät ovet). Mutta eipä sinusta taida saada autoharrastajaa millään...

• Massan hitaus
        Inertia kirjoitti:

Et siis huomaa yhtä pientä yksityiskohtaa tässä asiassa:

Jos MINÄ rikon oman autoni huolimattomuuttani, niin se toki ottaa pattiin ja voin laittaa laskun syylliselle, eli itselleni.

Jos SINÄ rikot minun autoni huolimattomuuttasi ja laitat minut maksumieheksi, se ei mielestäsi ole moraalisesti arveluttavaa?

Suhtaudut siis toisiin ihmisiin kuin he olisivat jonkinlainen omaa tahtoa ja älyä vailla oleva luonnonilmiö, jonka käyttäytymiseen ei voi vaikuttaa... Aika erikoinen suhtautuminen. Ja koska lommoja vain ilmestyy, niin niihin pitää suhtautua kuin progressiiviseen verotukseen. Mitä hienompi vekotin, sitä korkeammat lommokulut?

Paitsi sinun tapauksessasi: Autosi ei tarvitse olla virheetön ja se tuskin oli sellainen kun ostit sen...

P.S: Jos tietäisit jotain autoista, niin olisit takuulla tiennyt että 206 GTi on kaksiovinen (pitkät ovet). Mutta eipä sinusta taida saada autoharrastajaa millään...

Hyj fan mitä barbaareja sitä onkaan liikenteessä. Onkå se Pesåå nyt aivan rikki särki kun siihen on tullut oikein painauma oveen?

Jos totta puhutaan niin minä en ainakaan halua tulla leimatuksi autoharrastajaksi jos se kerran on synonyymi tuunaajalle ja keskiverto autonharrastaja on sellainen kuin tämänkin ketjun vastauksista käy ilmi. Pysykää vaan kaapissa tai ainakin omissa piireissänne.

• Inertia
        Massan hitaus kirjoitti:

Hyj fan mitä barbaareja sitä onkaan liikenteessä. Onkå se Pesåå nyt aivan rikki särki kun siihen on tullut oikein painauma oveen?

Jos totta puhutaan niin minä en ainakaan halua tulla leimatuksi autoharrastajaksi jos se kerran on synonyymi tuunaajalle ja keskiverto autonharrastaja on sellainen kuin tämänkin ketjun vastauksista käy ilmi. Pysykää vaan kaapissa tai ainakin omissa piireissänne.

Toisten omaisuutta EI saa vahingoittaa.

Lommojen aiheuttaminen toisen omaisuuteen on vahingoittamista. Jos ihmiset olisivat REHELLISIÄ he laittaisivat lapun jossa pahoittelisivat sattunutta ja siitä lapusta löytyisivät myös yhteystiedot. Sitten tämän aiheuttajan vakuutus maksaisi lommon korjaukset.

Mikä tämän asian ymmärtämisessä edelleen tuottaa sinulle ongelmia?

Autoharrastaja ei ole tuunaajan synonyymi. Tämänkin tietäisit jos olisit hieman etevämpi ajattelupuoleltasi. Oikea autoharrastaja kunnioittaa kaikkia autoja ja merkkejä potentiaalisina harrastuskohteina. Jotkut entisöivät, toiset virittävät, tuunaavat etc. Jotkut vain keräilevät ja ihailevat vehkeitä. Liki kaikki (paitsi ns. rotta-tyyliä ja sen variaatioita harrastavat) arvostavat virheettömyyttä ajokeissa. Tuunaus on vain yksi pieni osa autoharrastusta.

Olisi hyvä jos kaltaisesi anti-autoilijat, jotka omistavat auton vain pakosta ja me jotka kunnoitamme näitä laitteita saisimme ajaa erillämme. En laittaisi hetkeäkään hanttiin. Ikävä kyllä realiteetit ovat tätä vastaan... :(

• Inertia
        minä vain kirjoitti:

Se muuttaakin arvoja. 18-vuotiaana pienehkö ruostepilkku oli maailmanloppu. Nykyään ajan autolla, jota en ole pessyt kahteen vuoteen. Huoltanut luonnollisesti olen. Ei sillä auton ulkonäöllä ole mitään väliä, jos ei sitä pidä kyrvänjatkeena. Saahan sitä toki varjella esim. uutta mersuaan, mutta eikö olisi sittenkin ensin kannattanut ostaa se omakotitalo, jos naapurit pelottavat? :P

... toiseen suuntaan.

Juniorina omistin kymmenkunta autoa, keskihinta oli n. 200 mk. Keskimäärin kolme pihassa. Kleinbussien tapauksessa kaksi osina ja yksi ajossa... :)

Silloin ei paljon ruostepilkut vaivanneet. Taunuskin kun oli lattiasta ikkunapokiin asti rakennettu pääasiassa plastic paddingista.

Mutta kun aloin asettaa rimaa korkeammalle, alkoi moni muukin juttu häiritsemään kuin ruostepilkut. Myönnän kyllä että perheemme kauppakassissa (Lancer) on pilkkuja siellä täällä (lähinnä kaarissa), mutta en minä siihenkään halua yhtään lommoa lisää!

Minusta periaate pitää olla "jokainen rikkokoot omat lelunsa"... Ja toisten lelujen annetaan olla koskemattomina. Aikuisten pitäisi pystyä tähän... :)

Onneksi nykyään harrastuksen on enemmän MP puolella. Niihin ei ilmesty lommoja parkkiksella. Luultavasti ihmiset tietävät että MP-pojut on aika tarkkoja laitteistaan... :)

• Abcd
        Iines kirjoitti:

Nimittäin ne joilla sitä rahaa on paljon, ne vasta jaksavatkin jäkättää ja nipottaa. Eihän niillä sitä rahaa niin paljon olisi, jos sitä ympärilleen viskoisivat eikä välittäisi mitä heidän omaisuudelleen tapahtuisi.

Vai oletko joskus tavannut todella kalliin auton omistajan joka iloisesti naureskelisi kun hänen autoaan kolhitaan?

• Iines
        Inertia kirjoitti:

Toisten omaisuutta EI saa vahingoittaa.

Lommojen aiheuttaminen toisen omaisuuteen on vahingoittamista. Jos ihmiset olisivat REHELLISIÄ he laittaisivat lapun jossa pahoittelisivat sattunutta ja siitä lapusta löytyisivät myös yhteystiedot. Sitten tämän aiheuttajan vakuutus maksaisi lommon korjaukset.

Mikä tämän asian ymmärtämisessä edelleen tuottaa sinulle ongelmia?

Autoharrastaja ei ole tuunaajan synonyymi. Tämänkin tietäisit jos olisit hieman etevämpi ajattelupuoleltasi. Oikea autoharrastaja kunnioittaa kaikkia autoja ja merkkejä potentiaalisina harrastuskohteina. Jotkut entisöivät, toiset virittävät, tuunaavat etc. Jotkut vain keräilevät ja ihailevat vehkeitä. Liki kaikki (paitsi ns. rotta-tyyliä ja sen variaatioita harrastavat) arvostavat virheettömyyttä ajokeissa. Tuunaus on vain yksi pieni osa autoharrastusta.

Olisi hyvä jos kaltaisesi anti-autoilijat, jotka omistavat auton vain pakosta ja me jotka kunnoitamme näitä laitteita saisimme ajaa erillämme. En laittaisi hetkeäkään hanttiin. Ikävä kyllä realiteetit ovat tätä vastaan... :(

Meillä tuntuu olevan selkeästi erilainen käsitys siitä, mitä vahingoittaminen tarkoittaa tai ainakin siitä, milloin vahinko on sellainen että sillä on jotain MERKITYSTÄ.

Kyllä olisi autopeltisepillä kysyntää, jos jokaista juuri ja juuri valoa vasten katsottuna havaittavissa olevaa kolhua lähdettäisiin oikaisemaan. Vakuutusmaksujen hinnat... Ja kaikki tämä vain sen takia, että joku voi olla niin turhamainben autostaan että pitää sitä kuin kipeää pi**ua.

Kunnioitus on eri asia kuin palvominen. Sairauttahan tuo on, jos auto on jollekin epäjumala, jonka eteen ollaan valmiita uhraamaan mitä tahansa. Parmaan nukutkin autotallissa autosi vieressä. Pusi pusi ja hyvää yötä. Get a haircut and get a real life!

Epäilen, että sinun käsityksesi mukaan 98,7 % suomalaisista on anti-autoilijoita. Onneksi niin. Autohan on kuitenkin vain tehty palvelemaan ihmisiä ja helpottamaan näiden elämää. Ja sille lopulle 1,3 %:lle se toimii k**vänjatkeena ja epäjumalana.

• ilkivallan uhri
        Iines kirjoitti:

Meillä tuntuu olevan selkeästi erilainen käsitys siitä, mitä vahingoittaminen tarkoittaa tai ainakin siitä, milloin vahinko on sellainen että sillä on jotain MERKITYSTÄ.

Kyllä olisi autopeltisepillä kysyntää, jos jokaista juuri ja juuri valoa vasten katsottuna havaittavissa olevaa kolhua lähdettäisiin oikaisemaan. Vakuutusmaksujen hinnat... Ja kaikki tämä vain sen takia, että joku voi olla niin turhamainben autostaan että pitää sitä kuin kipeää pi**ua.

Kunnioitus on eri asia kuin palvominen. Sairauttahan tuo on, jos auto on jollekin epäjumala, jonka eteen ollaan valmiita uhraamaan mitä tahansa. Parmaan nukutkin autotallissa autosi vieressä. Pusi pusi ja hyvää yötä. Get a haircut and get a real life!

Epäilen, että sinun käsityksesi mukaan 98,7 % suomalaisista on anti-autoilijoita. Onneksi niin. Autohan on kuitenkin vain tehty palvelemaan ihmisiä ja helpottamaan näiden elämää. Ja sille lopulle 1,3 %:lle se toimii k**vänjatkeena ja epäjumalana.

esimerkiksi jonkun viherpeukalon kukkapenkkiä, jolle puutarhan hoito on harrastus. On varmaan tyytyväinen kun kuittaat, että ei se haittaa, kun syksyllä ne kukat kuitenkin lakastuisi. Ei mene minun ymmärrykseen.

• Inertia
        Iines kirjoitti:

... omaisuuden vahingoittaminen ovat eri asioita.

On selvää että sietokykysi on korkeampi kuin minun. Mutta mikään mahti maailmassa ei voi pakottaa minua hyväksymään omaisuuteni vahingoittamista. Enkä näin aijo tehdä.

Ja koska edelleenkin puunaan ja pidän autoni niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista käy tämä sinullekin kalliiksi mikäli edelleenkin huolimattomasti auot oviasi. Minulle se tietysti on vielä kallimpaa hukatun ajan ja rahan muodossa. Lommo tai jälki jonka voi silmin havaita on näkyvä lommo. Virheetön pinta on tavoitetila. Useimmille tämä asia on selkeä, mutta tuottaa selvästi sinulle hankaluuksia.

Kyllä minä korjautan myös luonnollisella tavalla kuluneetkin osat autooni. Varmaan sinäkin...

Mitä tulee prosentteihesi: Uskoisin että 98,7 % voisi olla niiden ihmisten määrä jotka haluaisivat autonsa säilyvän täysin virheettömänä. Kuitenkin samaa prosenttia voidaan käyttää ilmaisemaan lommoutuneidenkin autojen määrää. Suurin osa uudempien autojen näkyvistä lommoista korjataan.

Uskon että ison osan pahimmista jäljistä aiheuttaa (kuten rikollisuudessa yleensäkin) aika pieni osa autoilijoista. Sellaiset joilla on vielä vähän sinua huonompi asenne. Olisi hyvä saada tutkimusfaktaa, jos joku tietää mistä löytyisi, niin ohjatkoon apajalle... :)

• jaska
        joonas kirjoitti:

mutta jos sun pikku yh horon kersaa joku toinen vähä kolhis niin jo olis toinen ääni kellossa

mut lapsi ja auto on eri asia.tosin nämä yh kersat on ärsyttävimpiä kakaroita mitä tiedän.ja jos äiti on tollanen kura haara jako rasia niin ei voi lapseltakaan paljoa vaatia.sori iines oot kuin iines ankka ei housuja koskaan jalassa.
        onko sua naitu kersana?isäs kenties vai oliko se isoisä joka sua köyri?

• Iines
        Inertia kirjoitti:

On selvää että sietokykysi on korkeampi kuin minun. Mutta mikään mahti maailmassa ei voi pakottaa minua hyväksymään omaisuuteni vahingoittamista. Enkä näin aijo tehdä.

Ja koska edelleenkin puunaan ja pidän autoni niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista käy tämä sinullekin kalliiksi mikäli edelleenkin huolimattomasti auot oviasi. Minulle se tietysti on vielä kallimpaa hukatun ajan ja rahan muodossa. Lommo tai jälki jonka voi silmin havaita on näkyvä lommo. Virheetön pinta on tavoitetila. Useimmille tämä asia on selkeä, mutta tuottaa selvästi sinulle hankaluuksia.

Kyllä minä korjautan myös luonnollisella tavalla kuluneetkin osat autooni. Varmaan sinäkin...

Mitä tulee prosentteihesi: Uskoisin että 98,7 % voisi olla niiden ihmisten määrä jotka haluaisivat autonsa säilyvän täysin virheettömänä. Kuitenkin samaa prosenttia voidaan käyttää ilmaisemaan lommoutuneidenkin autojen määrää. Suurin osa uudempien autojen näkyvistä lommoista korjataan.

Uskon että ison osan pahimmista jäljistä aiheuttaa (kuten rikollisuudessa yleensäkin) aika pieni osa autoilijoista. Sellaiset joilla on vielä vähän sinua huonompi asenne. Olisi hyvä saada tutkimusfaktaa, jos joku tietää mistä löytyisi, niin ohjatkoon apajalle... :)

Sietokykyni on toki rajallinen, mutta autoon liittyen raja ei ole kovin matalalla.

Ihailtavaa sinänsä, että olet periaatteen ihminen. Eikä valitsemasi periaate ole ollenkaan sieltä helpoimmasta päästä jos ajattelee mahdollisuuksia sen toteuttamiseen. Luonnollinen kuluminen (johon minä lasken myös kiveniskemät, kolhut jne.) on väistämätöntä samoin kuin metallien korroosio jne.

Kuluvien osien vaihto on aivan eri asia. Kuluvat osat vaikuttavat auton toimivuuteen, painaumat ovissa eivät. Maalautatko autosi konepellin kahdesti vuodessa kiveniskemien vuoksi? Entä menevätkö nekin kanssa-autoilijoiden piikkiin? 98´,7 % autoilijoista varmaan myös tajuaa, ettei ole mitään mahdollisuuksia sekä käyttää autoa että huolehtia sen pysymisestä virheettömänä. Tai ainakin homman panos-tuotto-suhde eli sillä saavutettava hyöty suhteessa kuluneisiin pelimerkkeihin on kovin huono.

Kuten aiemmin mainitsin, myös minua on parikymppisenä vaivannut turha pikkutarkkuus ajopelini virheettömyyden suhteen. Sittemmin olen päässyt siitä eroon ja huomannut että säästyy paljolta mielipahalta ja vaivalta kun ottaa asiat hieman rennommin. Silloin nuorempana en aina viitsinyt lähteä liikenteeseen jos olin juuri pessyt ja vahannut menopelin ja oli sadetta luvassa.

Nyt taas auto on pesty viimeksi muistaakseni huhtikuussa mitä nyt kerran pari olen pikapesussa pyörähtänyt pahimpia pölyjä ja lokinpaskoja huuhtomassa. Viikossa on vain 168 tuntia, eikä niistä useinmiten riitä edes varttituntia autonhoitoon. Muut asiat ajaa tärkeysjärjestyksessä edelle, ei voi mitään. Ja kun tätä on jatkunut vuositolkulla niin enää ei edes välitä siitä. Auto vaihtuu joka tapauksessa 3-4 vuoden välein.

• Kaahaaja
        Iines kirjoitti:

Jos ulkonäölliset asiat eivät vaikuta omaisuuden arvoon, saanko minä tulla maalaamaan sinun kotisi sisäpuolen spraymaalilla? Maalisotkut seinissä eivät vaikuta asunnon käyttöarvoon ja myyntiarvoonkin vaikuttavat vain vähän. Nehän saa maalattua päälle. Jos en saa tulla maalaamaan, miksi en? Seinäthän ovat vain puuta tai paperia. Saahan niitä töhriä.

Kertaakaan en ole kolhinut auton ovillani viereisiä autoja, vaikka olen käyttänyt autoani tuulisellakin säällä. Kysymys on vain ja ainoastaan asenteesta. Jos asennoidut "muiden omaisuudella ei ole paskankaan väliä", en ihmettele, jos ns. vahinkoja sattuu.

• Kolhija
        Kaahaaja kirjoitti:

Jos ulkonäölliset asiat eivät vaikuta omaisuuden arvoon, saanko minä tulla maalaamaan sinun kotisi sisäpuolen spraymaalilla? Maalisotkut seinissä eivät vaikuta asunnon käyttöarvoon ja myyntiarvoonkin vaikuttavat vain vähän. Nehän saa maalattua päälle. Jos en saa tulla maalaamaan, miksi en? Seinäthän ovat vain puuta tai paperia. Saahan niitä töhriä.

Kertaakaan en ole kolhinut auton ovillani viereisiä autoja, vaikka olen käyttänyt autoani tuulisellakin säällä. Kysymys on vain ja ainoastaan asenteesta. Jos asennoidut "muiden omaisuudella ei ole paskankaan väliä", en ihmettele, jos ns. vahinkoja sattuu.

Näin siis tilittää kaveri jonka nimimerkki on kaahaaja. Laki kieltää ylinopeuden (eli kaahaamisen). Jos asennoidut liikennesääntöihin niin etteivät ne koske sinua niin tulen parkkipaikallesi kolhimaan autoasi ja nauran päälle paskaisesti.

Kertaakaan en ole ylinopeutta ajanut, vaikka olen käyttänyt autoani tyhjjällä moottoritiellä. Kysymyshän on vain ja ainoastaan asenteesta.

• minä vain
        Inertia kirjoitti:

... toiseen suuntaan.

Juniorina omistin kymmenkunta autoa, keskihinta oli n. 200 mk. Keskimäärin kolme pihassa. Kleinbussien tapauksessa kaksi osina ja yksi ajossa... :)

Silloin ei paljon ruostepilkut vaivanneet. Taunuskin kun oli lattiasta ikkunapokiin asti rakennettu pääasiassa plastic paddingista.

Mutta kun aloin asettaa rimaa korkeammalle, alkoi moni muukin juttu häiritsemään kuin ruostepilkut. Myönnän kyllä että perheemme kauppakassissa (Lancer) on pilkkuja siellä täällä (lähinnä kaarissa), mutta en minä siihenkään halua yhtään lommoa lisää!

Minusta periaate pitää olla "jokainen rikkokoot omat lelunsa"... Ja toisten lelujen annetaan olla koskemattomina. Aikuisten pitäisi pystyä tähän... :)

Onneksi nykyään harrastuksen on enemmän MP puolella. Niihin ei ilmesty lommoja parkkiksella. Luultavasti ihmiset tietävät että MP-pojut on aika tarkkoja laitteistaan... :)

Olen toki sitä mieltä, että "jokainen rikkokoot omat lelunsa". Vituttaisi myöskin, jos joku rikkoisi autostani lamput tai jotain muuta tarpeellista, mutta tarkoitin vain sitä, että joku pieni lommo tai naarmu ei minua haittaa. Auto ei todellakaan ole minulle mulkunjatke vaan elintärkeä väline liikkumiseen. Toisten autoja luonnollisesti en itse kuitenkaan lommota.

• entinen asiakas
        Inertia kirjoitti:

Jos olet tavallista tarkempi laitteistasi niin sinun ei missään nimessä kannata vakuuttaa autoasi tai mitään muutakaan A-vakuutuksessa.

Pari vuotta sitten siellä oli joku alta 25 v. ikäinen vahinkotarkastaja. Korjaamolla käydessään hän ehdotti klommojen jättämistä korjaamatta, koska "Nehän on vain kosmeettisia haittoja". Tarjosi vielä korjausta ilmam omavastuun maksamista mikäli hyväksyisin ehdotuksen. Kyseessä oli 4000 km ajetun ja lipatun moottoripyörän korjaus. Kuten arvata saattaa niin en suostunut ja kerroin rehellisen mielipiteeni tästä tarkastajasta. vaihdoin myös vakuutukset pian tämän jälkeen toiseen yhtiöön.

• Asut??

Missä asut, sillä voin tulla hakkaamaan autosi kylkeen niitä lommoja jonkun 20 kpl. Missä vaiheessa niiden määrä alkaa sinua häiritä? Vai eikö häiritse ollenkaan?

• A4 -02

Olet oikeassa, 500 euron auto on kulkuväline. Mutta 50000 euron auto on AUTO.

• mä ja opel
        Inertia kirjoitti:

Täyttä asiaa koko juttu.Itselläni on puolivuotta minulla ollut -98 vectra joka on helmi,niin nyt on jo kummallakin puolella naarmuja ovissa.

• Psykologi
        Iines kirjoitti:

"Hyvähän se on jos on tuollainen kikkare autona. Ja arvatenkin vielä lyhytovisena. Omalla parkkipaikalla ruudut on ainakin sen verran pieniä, että jos ajaa ruudun keskelle niin ei toivoakaan että oven saisi kokonaan auki jos naapuriruuduissa on autot."

No selvisihän se syykin Iineksen autonkolhimisintoon. Iineksellä on siis iso auto, muttei hän silti pääse siitä ulos muuten kuin avaamalla ovet selälleen, koska on niin lihava. Iines ei siis kadehdi toisia ihmisiä heidän autojensa vaan oman ylipainoisuutensa vuoksi.

Pistetään Iines vielä muutama villi arvaus: Olet huonosti koulutettu ja huonosti palkatussa työssä, etkä saa tarpeeksi seksiä. Oletpahan vain vanhapiika, joka kostaa autonsa ovilla koko pahalle maailmalle.

• urpo
        jaska kirjoitti:

mut lapsi ja auto on eri asia.tosin nämä yh kersat on ärsyttävimpiä kakaroita mitä tiedän.ja jos äiti on tollanen kura haara jako rasia niin ei voi lapseltakaan paljoa vaatia.sori iines oot kuin iines ankka ei housuja koskaan jalassa.
        onko sua naitu kersana?isäs kenties vai oliko se isoisä joka sua köyri?

No johan oli yksi fiksuimmista viesteistä mitä olen kuunaan lukenut Suomi24:n keskusteluissa. Miten helvetissä tämä viesti sopii tähän keskusteluun..?! Opettelisin nyt edes vesipää yhdys_sanat kirjoittamaan yhteen... pässi

• GoLoPaLLo
        Iines and Laguna -03 kirjoitti:

"Minä en ainakaan ala sen kummemmin mouhoamaan vahingosta sen aiheuttajalle enkä myöskään tarjoudu mitään maksamaan jos itse olen sellaisen aiheuttanut." Joo ihan sama miten sä mouhoat, mutta jos tuut mun auton ovia kolkuttelemaan niin maalaus/oikominen menee sun pussista 100% varmasti. "Menkää katsomaan vaikka Ranskaan miten siellä suhtaudutaan autoihin ja miettikää sen jälkeen onko oma suhtautumisenne missään järkevissä mittasuhteissa siihen että kyseessä on vain auto." Huoh, ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku baskeripää tykkää jos sen sitikkaa kolhitaan. Tässä maassa suurinosa vetää herneennokkaan jos kolhitaan autoa minä mukaanlukien. " Lasta turvaistuimeen laittaessa ovi saattaa "karata" kun sitä ei mahdu avaamaan kokonaan." Ainahan vahinkoja sattuu, mutta siltikin korvausvelvollisuus säilyy. "Ahtaassa tallissa autoa pestessäni olen useammankin kerran kolauttanut oven seinään jne." Näissä tapauksissa toisella osapuolella tod.näk. ei ole mitään sanottavaa :-).

• Janne69

Vuokrakerrostalossa asuessani naapuri sai parin vuoden aikana tehtyä n. 20 lommoa autoni oikeaan kylkeen. Osansa saivat etu- ja takaovi sekä takalokasuoja. Lieko sitten ollut kateellinen, kun itsellään oli ruosteinen Volvo 242 jostain 70- ja 80-lukujen taitteesta...

• vuokra/omistus

Korostit vuokrakerrostalot.Miksi et korostanut esim, ,city market,prisma .alepa,alko,parkkipaikkoja kaikissa näissä käy niin,omistus/ns,korostamaasi vuokra asunnoissa olevia ihmisiä.Kyllä siellä kolhitaan,onko vain sulle ilmoittautunut joka omistaa asumis osakkeen.Mitä eroa on autoosi tulleella lommolla,onko sen tehnyt vuokra tai omistus asunnon tekemällä kaverilla.Minun mielestä lommo on autosi kyljessä samanlainen.

• Beelzebub
        vuokra/omistus kirjoitti:

Korostit vuokrakerrostalot.Miksi et korostanut esim, ,city market,prisma .alepa,alko,parkkipaikkoja kaikissa näissä käy niin,omistus/ns,korostamaasi vuokra asunnoissa olevia ihmisiä.Kyllä siellä kolhitaan,onko vain sulle ilmoittautunut joka omistaa asumis osakkeen.Mitä eroa on autoosi tulleella lommolla,onko sen tehnyt vuokra tai omistus asunnon tekemällä kaverilla.Minun mielestä lommo on autosi kyljessä samanlainen.

... ottaako pattiin kun joku erityisesti korosti vuokrakerrostaloa... :)

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Jos olisit käynyt kouluja (todennäköisesti ehdit vielä) olisi viestisi välimerkkien käyttö edes auttavasti oikein. Nyt se ei ole sinne päinkään. Koulut käytyäsi sinunkaan ei tarvitse asua vuokralla. Eli elämäsi on huomattavasti antoisampaa. :)

Itse olen havainnut seuraavaa: Ne jotka omistavat arvotavaraa sekä osaavat huolehtia omaisuudestaan eivät yleensä tuhoa muidenkaan omaisuutta huolimattomuuttaan tai tahallaan.

Mutta jos ei arvosta omaa autoaan, niin tuskin antaa arvoa muidenkaan laitteille. Enkä yhtään epäile etteikö suomalaisille tyypillinen kateus joidenkin alikehittyneiden mielestä "oikeuttaisi" kolhimaan. Onhan se harmi jos naapurilla on kiiltävämpi auto.

• Mane
        Beelzebub kirjoitti:

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Jos olisit käynyt kouluja (todennäköisesti ehdit vielä) olisi viestisi välimerkkien käyttö edes auttavasti oikein. Nyt se ei ole sinne päinkään. Koulut käytyäsi sinunkaan ei tarvitse asua vuokralla. Eli elämäsi on huomattavasti antoisampaa. :)

Itse olen havainnut seuraavaa: Ne jotka omistavat arvotavaraa sekä osaavat huolehtia omaisuudestaan eivät yleensä tuhoa muidenkaan omaisuutta huolimattomuuttaan tai tahallaan.

Mutta jos ei arvosta omaa autoaan, niin tuskin antaa arvoa muidenkaan laitteille. Enkä yhtään epäile etteikö suomalaisille tyypillinen kateus joidenkin alikehittyneiden mielestä "oikeuttaisi" kolhimaan. Onhan se harmi jos naapurilla on kiiltävämpi auto.

"Itse olen havainnut seuraavaa: Ne jotka omistavat arvotavaraa sekä osaavat huolehtia omaisuudestaan eivät yleensä tuhoa muidenkaan omaisuutta huolimattomuuttaan tai tahallaan."

Olen ehdottomasti kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Omaisuuden kunnioittaminen tai paremminkin kunnioituksen puuttuminen on kyllä laajempikin yhteiskunnallinen ilmiö.

Esimerkiksi entiset taistolais-, nykyiset viherpipertäjäpoliitikot, haluavat väkisisin pitää rannat asumattomana ja suojella kaikki metsät, koska eivät itse satu omistamaan maata.

Kateushan se tunnetusti on suomalaisia eteenpäin kannustava voima: ”Jos ei mulla oo, niin ei kyllä naapurillakaan prkl saa olla kiiltävää, suorapeltistä autoa…”

• Ukkomies
        Beelzebub kirjoitti:

täytyy myös huomioida, että on paljon "vähäosaisempia" ihmisiä, jotka osaavat kunnioittaa myös muiden omaisuutta.

Mutta se on vain totuus, että heidän joukossaan on myös paljon niitä, jotka eivät välitä tai jopa tahallaan vaurioittaa "parempiosaisten" omaisuutta pelkästä kateudesta.

Naisia ja markettien parkkipaikkoja pidän pahimpana yhdistelmänä ja siihen ei liity millään muotoa luokkaerot. Tai jos liittyy niin se on melkein niin, että "parempiosaiset" ovat niitä pahimpia.

• Janne69
        Ukkomies kirjoitti:

täytyy myös huomioida, että on paljon "vähäosaisempia" ihmisiä, jotka osaavat kunnioittaa myös muiden omaisuutta.

Mutta se on vain totuus, että heidän joukossaan on myös paljon niitä, jotka eivät välitä tai jopa tahallaan vaurioittaa "parempiosaisten" omaisuutta pelkästä kateudesta.

Naisia ja markettien parkkipaikkoja pidän pahimpana yhdistelmänä ja siihen ei liity millään muotoa luokkaerot. Tai jos liittyy niin se on melkein niin, että "parempiosaiset" ovat niitä pahimpia.

Naisilla ei yleensä tunnu olevan minkäänlaista kunnioitusta teknisiä laitteita kohtaan, oli sitten kyse pölynimurista tai autosta. Heistä on aivan sama, onko laitteessa naarmuja tai lommoja, kunhan se toimii. Mikä pahinta, sama suhtautumistapa on sekä omia että jonkun toisen omistamia laitteita kohtaan :-/

• Pena

Autokatoksessa haluaa keski-ikäinen besserwisser muija pitää samassa ruudussa auton edessä moottoripyörää, jolla ajelee n. 5krt kesässä. Katselin pahaenteisen näköisiä pyörän esille ottoja ja otin silloin puheeksi talon puheenjohtajalle että onko tuo ihan luvallista. No valittaja kyttääjähän minä.

No nyt on odotus palkittu. viikonlopun auto seisoi paikallaan, muija kävi ajelemassa ja minulla auton kyljessä pitkä ja syvä vauhtiraita joka alkaa etufenderistä etuovenkautta takaoveen, eli käytännössä koko kylki maalaukseen.

Besserwisserille kun asiasta huomautti, niin hän on 100% varma että naarmu on tullut jossain muualla, hän ei tee virheitä.

• Inertia

Vakuutusyhtiö maksaa tutkimisen. Eli naarmusta otetaan näyte ja vertaillaan sitä mopon jalkatapista / katteesta yms. sopivasta paikasta löytyvään näytteeseen. Jos täsmää ei mene sinulta omavastuita. Jos olet varma asiastasi teet tietysti rikosilmoituksen jos vastaava toistuu.

Tämä vinkki saatiin vakuutustarkastajalta. Oman autoni takaovi kolhittiin kotiparkkipaikalla. Naapuri, jonka ovi täsmäsi jälkeen täydellisesti kielsi tapahtuneen, mutta maalinäytteen testauksen jälkeen maksoi sekä näytteen testauksen että omavastuun... Muistaakseni VTT tai joku muu laitos tutki näytteen.

Ovi olikin ihan huolella kolhittu. Lasta ulos ottaessa tullut noin 15 cm pitkä lommo naarmut. Liekö naapuri kaatunut päin ovea horjahdellessaan. Ja sitten vaan hipsinyt kotiin hipihiljaa... MISSÄ ON REHELLISYYS?

• Expat
        Inertia kirjoitti:

Vakuutusyhtiö maksaa tutkimisen. Eli naarmusta otetaan näyte ja vertaillaan sitä mopon jalkatapista / katteesta yms. sopivasta paikasta löytyvään näytteeseen. Jos täsmää ei mene sinulta omavastuita. Jos olet varma asiastasi teet tietysti rikosilmoituksen jos vastaava toistuu.

Tämä vinkki saatiin vakuutustarkastajalta. Oman autoni takaovi kolhittiin kotiparkkipaikalla. Naapuri, jonka ovi täsmäsi jälkeen täydellisesti kielsi tapahtuneen, mutta maalinäytteen testauksen jälkeen maksoi sekä näytteen testauksen että omavastuun... Muistaakseni VTT tai joku muu laitos tutki näytteen.

Ovi olikin ihan huolella kolhittu. Lasta ulos ottaessa tullut noin 15 cm pitkä lommo naarmut. Liekö naapuri kaatunut päin ovea horjahdellessaan. Ja sitten vaan hipsinyt kotiin hipihiljaa... MISSÄ ON REHELLISYYS?

Inertia, on todella hauska huomata että Suomesta vielä löytyy ihmisiä, jotka tekevät asialle jotain eivätkä pelkästään keskity valittamiseen! Mahtoi naapurilla ottaa koville asian myöntäminen ja viulujen maksaminen? =)
        Itselleni kävi niin, että makaroninaapurini vaimo kolhi sinisellä Golfillaan uuden, kullanvärisen autoni ovea. Ko. väriyhdistelmistä johtuen, nämä pikku lommot olivat todellakin näkyviä. Mitäkö tein? Kutsuin pastanpurijan pikku neuvonpitoon ja kerroin ongelman. En pyytänyt häneltä mitään, vaan ilmoitin, että vien autoni merkkikorjaamoon korjattavaksi ja laskun tulen esittämään sinulle. Kaveri myönsi jäljet ovessa vaimonsa aiheuttamaksi ja suostui mukisematta maksamaan kulut. Ja edelleenkin olemme ko. perheen kanssa puheväleissä, ja vaikka emme olisikaan, niin mitä sitten? Mitä rikot, sen korvaat.

• Inertia
        Expat kirjoitti:

Inertia, on todella hauska huomata että Suomesta vielä löytyy ihmisiä, jotka tekevät asialle jotain eivätkä pelkästään keskity valittamiseen! Mahtoi naapurilla ottaa koville asian myöntäminen ja viulujen maksaminen? =)
        Itselleni kävi niin, että makaroninaapurini vaimo kolhi sinisellä Golfillaan uuden, kullanvärisen autoni ovea. Ko. väriyhdistelmistä johtuen, nämä pikku lommot olivat todellakin näkyviä. Mitäkö tein? Kutsuin pastanpurijan pikku neuvonpitoon ja kerroin ongelman. En pyytänyt häneltä mitään, vaan ilmoitin, että vien autoni merkkikorjaamoon korjattavaksi ja laskun tulen esittämään sinulle. Kaveri myönsi jäljet ovessa vaimonsa aiheuttamaksi ja suostui mukisematta maksamaan kulut. Ja edelleenkin olemme ko. perheen kanssa puheväleissä, ja vaikka emme olisikaan, niin mitä sitten? Mitä rikot, sen korvaat.

Joskus tämä omista oikeuksistani kiinnipitäminen on kyllä aiheuttanut lievää kitkaa ympäristössä. Vaikka yleensä tulen toimeen kenen kanssa tahansa. Tuo kyseinen naapuri ei kuulunut tähän ryhmään... Ennen tuota tapausta kaveri ajoi autonsa aina viivaan kiinni, siten että peili oli jo omalla puolellani. Satuttiin kerran samaan aikaan parkkikselle kun kaveri ajoi auton kuuri kuvatulla tavalla paikalleen. Sanoin sille että se ei ole ruudussa ja mies vaan totes "onhan se". No sitten oli jo pakko kouluttaa ajamalla oma ruutuun siten että pyörät olivat aina täsmälleen samalla tapaa ruudun reunalla. Viikko tätä ja sitten taas normaalisti keskelle ruutua. Ihmeellisellä tavalla alkoi naapurin auto osumaan ruudun keskelle.

Mutta sitten kului pari kuukautta aikaa ja tuli noi kolhut... Ehkä vahinko, ehkä vitutuksessa tehdyt.

Mutta ehdottomasti hauskin kaveri oli se joka pysäköi firmamme parkkiksella varatulle paikalleni (alueella EI asiakaspaikoitusta, mutta lyhyt matka pankkiin, jatkuva riesa). Ajoin sitten auton taakse puskuriin kiinni, muita paikkoja kun ei ollut. Olin vain käymässä hakemassa paria puuttuvaa dokumenttiä. Ehkä n. 15 min pois autolta. Kun tulin takaisin kohti hölkkäsi reilusti yli satakiloinen kaveri nyrkit tanassa ja käski minun siirtää autoni "vittuun" ja heti. Vaihtoehdoksi annettiin turpaanveto. Noh. Menin autooni istumaan, laitoin oven lukkoon ja soitin poliisin.

Sanoin sitten kaverille että soitin tähän poliisin. Ihan vaan selvittääkseni hänellekin mitä sanat "varattu" ja "päällekarkaus" tarkoittavat. Mies ilmoitti minulle hetken harkinnan jälkeen "sä olet vittumainen jätkä". Poliisin saapuessa hän kertoi ihan vain leikillään heilutelleensa nyrkkejään ja uhkailleensa.

Asia sovittiin sitten paikalla ilman sen kummempia kuvioita. Äijä lupasi ettei enään koskaan pysäköi paikalleni ja minä sain hänen yhteystietonsa. Poliisi tarjosi vaihtoehtona myös kaverin kutsumista / viemistä kuulusteluun ja sitten sakkorangaistusta luvattomasta pysäköinnistä sekä päällekarkauksesta. Itselleni riitti se että tämä kaveri itse tajusi kuinka idioottimaisesti oli toiminut. Siis jo pysäköidessään ja erityisesti sen jälkeen kun tulin autolleni.

Mutta vaikka elämä on monesti ihmeellistä, niin monista asioista selviää kun vaan järkeilee ja osaa käyttää yhteiskunnan tai yksityissektorin tarjoamia palveluita... :)

• J..

Enpä ole koskaan moista kokenut, en pihalla, en liikkeen parkkialueella, en pysäköintihalleissa. Nykyisessä ja edellisessä autossa ei edes ole minkäänlaisia kylkilistoja suojana. Yhteen Volvoon joku kateellinen sosialidemokraatti oli kyllä vetänyt avaimella tai vastaavalla naarmun etuvilkusta takavilkkuun, mutta sekin oli jalkakäytävän puolella se.

Noista liikkeiden parkkipaikoista... olisiko eroa paikalla ja paikalla? Itse kun en juuri Lidleissä ja Ikeoissa asioi, niin auttaisikohan se?

• Joo

Ei siellä Siwan parkkipaikalla katsos ole ruuhkaa takahikiällä..

• J..
        Joo kirjoitti:

Ei siellä Siwan parkkipaikalla katsos ole ruuhkaa takahikiällä..

Ei Hikiällä mitään Siwaa ole, mutta autot siellä ovat sen verran vaatimattomia ja ihmiset fiksuja, ettei ainakaan kateudesta autot kolhiudu.

Kamalinta olisikin kai mennä uudenkarhealla autolla Lidlin parkkipaikalle jossain Riihimäellä tai Vantaalla parhaaseen ruuhka-aikaan, kun tuulipukudemarit ovat viikonloppukaljojaan hamstraamassa. Siinä voisi ilkeän porvarin auto saada tuntea proletariaatin koston. Siispä ennemmin Hikiän K-lähikauppaan.

• jorma65

on vaan huomion kipeä teini.antakaa sen meuhkata rauhassa niin pian se kyllästyy.se on joillekin vaikeaa kun joutuu ilman äitiä ja isää elämään pienestä asti.puhumattakaan että lähin sukulainenkin käytti sitä hyväksi lapsena.
      toivon että hakeutuisit hoitoon koska sinä voit parantua ja alkaa elämään normaalia elämää.

• heh...

Pakkoko on musta auto ostaa?

• Hyvä Iines!

Hauska nähdä kun joku huudattaa ja kyykyttää urpoja kuin vetäisi pässiä narussa. Joka kerta se onnistuu näköjään yhtä takuuvarmasti. Ottaa näköjään monella koville se että joku toinen ei arvostakaan hänen vasta vahattua Tojotaansa Hänen Arvolleen Sopivalla Tavalla.

Jatka samaan malliin!

• Minäkinkö

Osta oma asunto, silloin eivät ainakaan omalla pihalla kolhi.

• korvaa

korvaa omalla ovellaan sinun autoosi tulevat lommot yms. noustessaan autosta, eikä tekijältä edes tipu bonukset. Koeta saada naapuri tekemään vahinkoilmoitus. (auto katsotaan olevan liikenteessä vielä silloin kun siitä noustaan ulos esim. parkkipaikalla).

• FBF-

Korvaaja voisi löytyä jos saisi asenettua auton helmojen alle esim. viikatteet tai n.120cm pitkät terät, jotka "sivaltaisivat" kun auto tärähtää...
      Jäisi ainakin kenkä pantiksi...

Täytyisi vaan muistaa ottaa laite toiminnasta, ennenkuin itse tarttuu kahvaan... ;)

• Mersumies

Ei siellä slummeissa niin hienoja autoja ole että pikku kolhut mitään haittais. Rahamiehillä on omat tallit :)

• olen havainnut

Pysäköinti on välttämätöntä - lommottomuus ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      18
      3491
    2. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3138
    3. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      50
      2947
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      57
      2842
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2559
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2126
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2099
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1880
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1819
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48