valkosipulien naatit kellastuvat

toinen toistansa tarvitsee

Laitoin syksyllä 2,5 kg. valkosipulia maahan. Lajikkeen nimeä en tiedä, mutta ostin istukkaita naapurilta, joka kasvattaa talvivalkosioulia. lajike on melko pienikokoista. Spuleissani on nyt n. 10-15 cm pitkät varret. Kasvu alkoi aikaisn keväällä. Ongelmana on nyt, että varsien latvat vanhimmissa naateissa ovat kellastuneet 2-3 cm pituudelta. Kevätkesä on ollut kuivaa, joten olen kastellut maata. En ehkä tarpeeksi. Mitä teen? Tällä hetkellä sataa, joten voin tietysti odottaa vielä ,jos ongelma on johtunut veden puutteesta. Olen kiitollinen vastauksesta! Onkohan jollakin ollut sama ongelma valkosipuleissa? (Naattien kellastuminen on yleensä merkki tuleentumisesta, mutta nostoaika on vasta elokuussa)

4

4249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rucoladoris

      Minulla on sama ongelma valkosipulien kanssa. En tiedä mikä on.

    • Pioni

      Ehkei tästä apua ole täksi vuodeksi, seuraaviksi kyllä.

      Minulla kituivat talvivalkosipuit monta vuotta kunnes lopetin niiden kasvatuksen kokonaan ja siirsin mullankin eri puolelle pihaa kurkku- ja kurpitsapenkin pohjaksi.

      Yllätys yllätys: joku mukula oli jäänyt mullan joukkoon ja nyt kurpitsa/kurkkupenkin reunassa suorastaan rehottaa komeat valkosipulit. Tulivat siihen omia aikojaan ja nyt on jo syvän vihreät puolimetriset varret. Näyttäisi siis vaativan paksun hyvin lannoitetun mullan, jota kastellaan säännöllisesti. Koskaan ennen en ollut saanut niitä tekemään kunnollista vartta saati satoa.
      Eli nyt lisään sitä noista uusista mukuloista, tiedän niiden siinä kasvavan ja siirrän kurkut sinne vanhan penkin paikalle. Kurpitsat jätän nykyiseen. Siis vuoden päästä, jos hommat menee suunnitellusti.

    • Valkosipulia on syytä lannoittaa touko-kesäkuussa. Myöhäisempi lannoitus ei taida satoa pelastaa.

    • tarhuri Tiitinen

      Kaikki eivät ole valkosipulin kasvattajia :( Minä laitoin viime syksynä ihan vaan kaupan valkosipulin kynsiä maahan. On tapanani valmistaa maa syksyllä jo tulevaa kevättä varten, joten sipuleitten päälle tuli vielä kerros haavan lehteä ja sitten uutena tulokkaana hevosenlanta kompostia, jota myydän kaupassa. Tällaisesta penkistä nämä nyt sitten jo tuossa seinustalla tapansa mukaan huhtikuun tienoilla nousivat oraalle. Nyt viikolla 30 ovat suurinpiirtein kaikki lehdet kaput ja pitäisi kai aloittaa nosto. Mitään suuriahan nämäset eivät ole koskaan meikäläisen penkissä olleet, mutta voi makua se on ärhäkkä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe