Voiko erityisluokanopettaja saada "kaksoispätevyyden"?

Lotta----_

Hei.

Olen lukion jälkeen ajatellut hakea opiskelemaan erityisluokanopettajaksi. Luokanopettajathan voi saada jonkun yläasteen aineen pätevyyden suorittamalla cumuopinnot tästä aineesta. Voikohan erityisluokanopekin saada tälläisen pätevyyden?

14

2442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OKL-opiskelija

Kyllä voi, pyri toisen vuoden lopulla sivuainehauissa mihin sitten haluatkaan.

Tsemppiä pyrkimisiin!

• aleksi-78

Työpaikan saamisen takia sinun ei moista tarvitse miettiä, koska pätevistä erityisopettajista on niin huutava pula ja nuorten ongelmat vain kasvavat kasvamistaan. Sitten viiden-kuuden vuoden päästä kun olet valmis, saat epäilemättä työpaikan ilman kaksoispätevyyttäkin.

Erityisopettaja on jo nykyisellään riviopettajista parhaiten palkattu, joten ei sen palkan takiakaan tarvitse kaksoispätevyyttä ryhtyä hankkimaan. Itse ainakin kannustaisin/kehottaisin sinua keskittymään niihin erityisopettajan opintoihin. Mieluummin erinomainen yhdessä kuin keskinkertainen kahdessa vai miten se sanonta meni...

• Luokanopettaja

Ei siinä kaksoispätevyyden hankkimisessa kuitenkaan menetä mitään, koska kahdesta lyhyestä sivuaineesta kuitenkin tulee saman verran opintoja kuin yhdestä pitkästä sivuaineesta. Niin, että saahan siinä aineenopen pätevyyden yläasteelle jostakin aineesta. Tuskinpa tuo mitenkään vaikuttaa työllisyyteen.

Itse olen luokanopettaja ja minulla on pätevyys opettaa tekstiilityötä koko peruskoulussa.

• Valmis Eo 08

Erityisopettajaksi opiskellessa ei välttämättä tarvitse ottaa mitään sivuaineita, koska pääaine itsessään on jo niin laaja, ja POM-opnnoista tulee yksi sivuaine. OKL:sähän sivuineita on käytävä vähintään kaksi.

Halutessaan erkan opiskelija voi sivuaineita ottaa tai sitten lukea vain erkan (syventäviä) kursseja.

• ottaa
        Valmis Eo 08 kirjoitti:

Erityisopettajaksi opiskellessa ei välttämättä tarvitse ottaa mitään sivuaineita, koska pääaine itsessään on jo niin laaja, ja POM-opnnoista tulee yksi sivuaine. OKL:sähän sivuineita on käytävä vähintään kaksi.

Halutessaan erkan opiskelija voi sivuaineita ottaa tai sitten lukea vain erkan (syventäviä) kursseja.

Jos menee erityiskouluun opettamaan (todennäköistä), niin tälläiset sivuaineet ovat erittäin hyödyksi. Kannattaa ehdottomasti ottaa. Varsinkin taito- ja taideaineita kannattaa valikoida noihin sivuaineisiin.

• Erityisopettaja
        ottaa kirjoitti:

Jos menee erityiskouluun opettamaan (todennäköistä), niin tälläiset sivuaineet ovat erittäin hyödyksi. Kannattaa ehdottomasti ottaa. Varsinkin taito- ja taideaineita kannattaa valikoida noihin sivuaineisiin.

Taito- ja taideaineita kannattaa opiskella, koska niistä on hyötyä jos toimii erityisluokanopettajana. Suuntaus on kyllä se, että erityiskouluja puretaan, joten siinä mielessä olen eri mieltä kanssasi. Integraatio on päivän sana, ja monessa kunnassa erityiskoulut on lakkautettu.

Alkuperäinen kysyjä ilmeisesti havittelee aineenopettajan pätevyyttä. Eihän siitä mitään haittaa ole, mutta haluatko olla erityisopettaja vai aineenopettaja? Olen toiminut erityisluokanopettajana ylä- ja alakoululla ja tosiasia on se, että erityisopettajan työssä on täysi tekeminen. Rahkeet eivät riitä enää aineenopettajuuteen, vaikka lisätunteja olisikin tarjolla.

• ...
        Erityisopettaja kirjoitti:

Taito- ja taideaineita kannattaa opiskella, koska niistä on hyötyä jos toimii erityisluokanopettajana. Suuntaus on kyllä se, että erityiskouluja puretaan, joten siinä mielessä olen eri mieltä kanssasi. Integraatio on päivän sana, ja monessa kunnassa erityiskoulut on lakkautettu.

Alkuperäinen kysyjä ilmeisesti havittelee aineenopettajan pätevyyttä. Eihän siitä mitään haittaa ole, mutta haluatko olla erityisopettaja vai aineenopettaja? Olen toiminut erityisluokanopettajana ylä- ja alakoululla ja tosiasia on se, että erityisopettajan työssä on täysi tekeminen. Rahkeet eivät riitä enää aineenopettajuuteen, vaikka lisätunteja olisikin tarjolla.

Erityiskoulujen määrä ehkä vähenee, mutta erityisoppilaiden määrä senkun lisääntyy. Tällä menolla erityiskouluja ei ole mahdollista lakkautaa enää montaa. Erityiskoulujen puutteen vuoksi erityisluokkia tehdäänkin nykyään tavallisiin peruskouluihin.

• kuules
        ... kirjoitti:

Erityiskoulujen määrä ehkä vähenee, mutta erityisoppilaiden määrä senkun lisääntyy. Tällä menolla erityiskouluja ei ole mahdollista lakkautaa enää montaa. Erityiskoulujen puutteen vuoksi erityisluokkia tehdäänkin nykyään tavallisiin peruskouluihin.

Aivan kuin joku tuossa mainitsikin; integraatio on tämän päivän juttu. Oppilaita ei periaatteessa ole järkeä siirtää erityisluokille syrjäytymään, koska oppiminen tavallisessa luokassa ja e-luokassa on käytännössä samaa. Tämänpäivän luokanopettajia ja aineenopettajia (tosin vähemmän) koulutetaan yhä enemmän ottamaan huomioon myös heikompia oppilaita, ja tämä on erinomainen asia.

• sdfjianfig
        kuules kirjoitti:

Aivan kuin joku tuossa mainitsikin; integraatio on tämän päivän juttu. Oppilaita ei periaatteessa ole järkeä siirtää erityisluokille syrjäytymään, koska oppiminen tavallisessa luokassa ja e-luokassa on käytännössä samaa. Tämänpäivän luokanopettajia ja aineenopettajia (tosin vähemmän) koulutetaan yhä enemmän ottamaan huomioon myös heikompia oppilaita, ja tämä on erinomainen asia.

Erityisluokanopettajiakin tarvitaan ja heillä on työllisyystilanne lähes paras opettajista, nyt ja tulevaisuudessa. Te ette sille mitään voi.

• ...valitettavasti
        sdfjianfig kirjoitti:

Erityisluokanopettajiakin tarvitaan ja heillä on työllisyystilanne lähes paras opettajista, nyt ja tulevaisuudessa. Te ette sille mitään voi.

Erityisluokkien ja erityisopetuksen määrä senkun kasvaa.

• minun kannaltani
        ...valitettavasti kirjoitti:

Erityisluokkien ja erityisopetuksen määrä senkun kasvaa.

sillä olen juuri kouluttautumassa erityisopettajaksi... Tosin erkan tietotaitoa tuntuu kyllä tarvitsevan myös ihan yleisopetuksen luokkaakin opettaessa. Itselläni on kyllä mielessä lähinnä erityisluokanopettajan työt.

• tuo syrjäytyminen
        kuules kirjoitti:

Aika terhakasti väitit, että erityisluokilla syrjäytyy. Olen itse pitkän linjan erkka erityiskoulusta ja olen havainnut tilanteen olevan aikalailla toisin päin.

Useat oppilaani ovat olleet ensin kärsimässä erilaisuudestaan yleisopetuksen koulussa, joko "normaaliluokalla" tai erityisluokalla. Kun ei ole kaltaistensa joukossa, joutuu helposti kohtuuttomiin tilanteisiin. On ollut hienoa nähdä miten he ovat pikku hiljaa kuntoutuneet, kun koko koulun toiminta vastaa heidän tarpeitaan.

Erityisoppilaitakin on niin moneen lähtöön. Siinä missä yksi hyötyy integroinnista on toiselle hyväksi erityiskoulu ja sinne keskittynyt asiantuntijuus. Omasta mielestäni kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja tarvitaan.

Vielä tuosta luokan- ja aineenopettajien erityisopetuksen osaamisesta. Siinä olen itse havainnut suuria puutteita sekä taidoissa että asenteissa. Toimin työni ohessa ohjaavissa tehtävissä, joten monenlaista opettajaa on tullut vastaan.

• aleksi-78
        kuules kirjoitti:

Otsikkosi kirjoitusvirhettä myöten kävi selväksi, mitä sinä tiedät käsillä olevasta aiheesta. Jack squat.

"oppilaat syrjäytyvät erityisluokilla...?" Minun pienryhmässäni oli muutama koulun suosituin oppilas. Taito- ja taideaineissa oppilaat menevät yleisopetuksen ryhmien mukana. Välitunnit sun muut oheistoiminnot tapahtuvat fyysisesti samoissa tiloissa. En halua yleistää liikaa, mutta sinun yleistykselläsi ei ollut mitään rajoja. Väitän omakohtaisen kokemukseni perusteella, että yleisopetuksen ryhmässä syrjäytyy helpommin kuin pienryhmässä. Miksi? No siksi, että luokkakoon ollessa 6-8 oppilasta tapahtuu ns. yhteenhitsautuminen, mikäli opettaja yhtään osaa edistää asiaa (sopivilla työtavoilla ja opetussuunnitelman ulkopuolisilla toiminnoilla). Oppilas ei jää yksin, toisin kuin tavallisessa luokassa, jossa pientäkään erilaisuutta ei katsota muiden silmissä hyvällä.

Tämän päivän luokanopettajilla ei karrikoiden sanoen ole yhtään sen suurempia valmiuksia kuin menneiden vuosien kynttilöilläkään! a) Koulutus ei juokse samaan tahtiin nuorten ongelmien lisääntymisen kanssa, b) jonkun muutaman opintoviikon/-pisteen hankinta kirjatentillä on vain räkä hirmumyrskyssä. Tarvitaan syvällinen ja käytännönläheinen koulutus. c) Luokkakokojen ollessa alakouluissa mitä ne ovat luokanopettajilla ei ole mahdollisuuksia eikä monilla varmaankaan henkisiä voimavarojakaan lähteä ratkomaan niitä. Aineenopettajilla vielä vähemmän. d) Heikompien oppilaiden kohtalo heitetään oppilashuollon, erityisopettajien, terveydenhoitajan ja koulukuraattorin työtehtäväksi.

Erityisoppilaiden määrä on huikeassa kasvussa, jota ei "integraatiolla" tulla pysäyttämään. Miten integraatio auttaa oppilasta, joka käyttää huumeita, pyörii viisi-kymmenen vuotta vanhempien vankilakundien kanssa, juo vanhempien viinoja, menee pitkin seiniä koulussa neljän Red Bullin jälkeen?

Koulujen toiminta ja hyvinvointi lähtee vanhemmista, heidän kasvatustavoistaan ja huolehtimisen tasostaan liikkeelle. Suomessa ja varmaan muissakin maissa tarvittaisiin jonkinlaisia vanhemmuuskursseja, niin pihalla eräät vanhemmat tuntuvat olevan.

Ja kun nyt lähdettiin välttämään näitä yleistyksiä, niin todetaan vielä: syyt oppilaiden kohdalla pienryhmäsiirtoon ovat niin moninaiset, että heidän niputtamistaan yhdeksi erityisoppilaiden kastiksi on syytä välttää. "Erityisoppilas" kun on jo lähtökohdiltaan puhtaasti hallinnollinen/kirjanpidollinen termi.

Printtaa tämä ja ota sen Seiska-lehden tilalle iltalukemiseksi, kiitos.

• aleksi-78
        tuo syrjäytyminen kirjoitti:

Aika terhakasti väitit, että erityisluokilla syrjäytyy. Olen itse pitkän linjan erkka erityiskoulusta ja olen havainnut tilanteen olevan aikalailla toisin päin.

Useat oppilaani ovat olleet ensin kärsimässä erilaisuudestaan yleisopetuksen koulussa, joko "normaaliluokalla" tai erityisluokalla. Kun ei ole kaltaistensa joukossa, joutuu helposti kohtuuttomiin tilanteisiin. On ollut hienoa nähdä miten he ovat pikku hiljaa kuntoutuneet, kun koko koulun toiminta vastaa heidän tarpeitaan.

Erityisoppilaitakin on niin moneen lähtöön. Siinä missä yksi hyötyy integroinnista on toiselle hyväksi erityiskoulu ja sinne keskittynyt asiantuntijuus. Omasta mielestäni kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja tarvitaan.

Vielä tuosta luokan- ja aineenopettajien erityisopetuksen osaamisesta. Siinä olen itse havainnut suuria puutteita sekä taidoissa että asenteissa. Toimin työni ohessa ohjaavissa tehtävissä, joten monenlaista opettajaa on tullut vastaan.

Olisi pitänyt lukea tämä viesti ensin, ennen kuin lähdin kirjoittamaan tuolta hieman hiiltynyttä novelliani...

Hyvä, että ainakin joku tietää missä mennään! Olen tullut kanssasi samoihin johtopäätöksiin verraten lyhyessä ajassa, mutta näin se ihmisluonto tuntuu toimivan, ainakin opettamissamme kouluissa.

=) koululaitos on siinä suhteessa hauska laitos, että jokainen joka on käynyt peruskoulun myllyn läpi tuntuu tietävän tarkalleen, miten tulisi opettaa, mitä siitä ja siitä teosta seuraa, miten aineet ja kokeet tulisi arvostella...*syvä huokaus*

Kun eivät opettajatkaan ole aina yhtä mieltä siitä, mikä olisi paras ratkaisu, niin miten joku isukki, joka on viimeksi käynyt koulua 20 vuotta sitten, voisi tietää sen. Samat henkilöt tulevat sitten tänne esittelemään tosiasioita. Noh, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ei siinä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      238
      2709
    2. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      101
      1144
    3. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1098
    4. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      1005
    5. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1002
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      917
    7. Mitä toivoisit

Välillämme vai toivoisitko mitään näiden vuosien jälkeen?
      Ikävä
      63
      841
    8. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      41
      817
    9. Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto
      Maailman menoa
      238
      815
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      127
      793
    Aihe