Ensinnäkin kysyn, saanko ilman mitään lupia naapureilta tai kaupungilta pystyttää muovisen kasvihuoneen omakotitalon pihalle? Asumme taajaman ulkopuolella, kasvihuone ei tule tontin rajaan kiinni.
Sitten asiaan: Olen ajatellut tällaista kasvihuonetta http://www.tuontiukkonen.fi/tuotteet/kasvihuoneet/harjamallit/9-kennomuovikasvihuone-sun-108,-koko-8,2-m2.html . Kun tuon laittaa savimaalle, niin onko ok, että tehdään ainoastaan tällainen pohja:
- alimmaksi suodatinkangas
- sen päälle hiekkakerros
- sen päälle tuollainen lisävarusteena saatava alumiinisokkeli (10 cm)
- siihen päälle kasvihuone
Kertokaa, te asiasta tietävät! :) Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kasvihuoneen pohja savimaalla...
3
5000
Vastaukset
- juha123
Mun tietääkseni tuolle ei vaadita rakennuslupaa tai toimenpidelupaa, kun on alle 10m2 ja sille ei tehdä perustusta.
Savimaalla pärjää ilman perustusta, kun vain rakenne kestää liikkumisen. Se muovinen kasvihuone ei pienistä liikkeistä rikki mene.
Oma kasvihuone on melkolailla samalla tavalla. Hiekan molemmin puolin on kangasta (päällä "mansikkakangas"), että hiekka ei sekoitu alas tai ylöspäin. Omassa kasvihuoneessa 10cm sokkeli (terästä) on 50mm x 50mm x 1m puilla maassa kiinni, ettei tuuli vie...
Jos sinne alustaan laittaa eristystä (routastyrox), niin keväällä maa lämpiää nopeammin ja voi paremmin kasvattaa kasvihuonekurkkua.- sandttu
Kiitos Juha123 viestistäsi. Jos vielä lueskelet tätä keskustelua, niin vielä kyselen, että:
- miten sinulla pysyy se mansikkaverkko ehjänä? kuulostaa hyvältä, että laittaa vielä hiekan päälle jotain, ettei kulkeudu ympäriinsä. Mutta olisiko joku levy tai esim. ohut lautalattia parempi?
- entä millaisia rakennelmia kasvihuoneesi sisäpuolella on? hyllyjä ruukuille? - juha123
sandttu kirjoitti:
Kiitos Juha123 viestistäsi. Jos vielä lueskelet tätä keskustelua, niin vielä kyselen, että:
- miten sinulla pysyy se mansikkaverkko ehjänä? kuulostaa hyvältä, että laittaa vielä hiekan päälle jotain, ettei kulkeudu ympäriinsä. Mutta olisiko joku levy tai esim. ohut lautalattia parempi?
- entä millaisia rakennelmia kasvihuoneesi sisäpuolella on? hyllyjä ruukuille?Käytävällä mulla on mansikkakankaan päällä vielä ihan pieni kerros hiekkaa ja betonilaatat. Jos ostaa 50cm x 50cm laattoja niin saa 50cm leveän käytävän.
Käytävän reunoilla mulla on laatat pystyssä (30cm laattoja). Yläreunassa lauta ja raudat sopivasti pitämässä ne laatat rivissä... Oli yksinkertainen, edullinen ja helppo tehdä.
Tomaatit ja muut kasvatettavat kasvaa mullassa/turpeessa. Se multa on suoraan mansikkakankaan päällä. Kun ei lapioi pohjia myöten niin kestää se siellä alla. Mullan syvyys on lähes laatan verran, vähemmälläkin pärjää.
Ruukuissa viljelevä voisi betonilaatottaa koko kasvihuoneen pohjan. 30cm x 30cm laatat maksoi vähän yli euron kappale (ne halvimmat). Kestävät varsin hyvin paikoillaa, kun alusta on "jyrätty" ja tasainen. Hiekalla tasoittuu hyvin.
Hyllyjä mulla ei ole kasvihuoneessa, kun en ole jaksanut tehdä. Isokuplaista kuplamuovia pistin seinille, kun sillä saa lämmityskuluja pienemmiksi. (Kuplan halkaisija 30mm. Pakkaustarvikeen myydään.) Lämmitin lähtee puhaltaan 17C (ja nostaa asteen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808