Kasvihuoneen pohja savimaalla...

sandttu

Ensinnäkin kysyn, saanko ilman mitään lupia naapureilta tai kaupungilta pystyttää muovisen kasvihuoneen omakotitalon pihalle? Asumme taajaman ulkopuolella, kasvihuone ei tule tontin rajaan kiinni.

Sitten asiaan: Olen ajatellut tällaista kasvihuonetta http://www.tuontiukkonen.fi/tuotteet/kasvihuoneet/harjamallit/9-kennomuovikasvihuone-sun-108,-koko-8,2-m2.html . Kun tuon laittaa savimaalle, niin onko ok, että tehdään ainoastaan tällainen pohja:
- alimmaksi suodatinkangas
- sen päälle hiekkakerros
- sen päälle tuollainen lisävarusteena saatava alumiinisokkeli (10 cm)
- siihen päälle kasvihuone

Kertokaa, te asiasta tietävät! :) Kiitos vastauksista jo etukäteen!

3

4799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juha123

      Mun tietääkseni tuolle ei vaadita rakennuslupaa tai toimenpidelupaa, kun on alle 10m2 ja sille ei tehdä perustusta.

      Savimaalla pärjää ilman perustusta, kun vain rakenne kestää liikkumisen. Se muovinen kasvihuone ei pienistä liikkeistä rikki mene.

      Oma kasvihuone on melkolailla samalla tavalla. Hiekan molemmin puolin on kangasta (päällä "mansikkakangas"), että hiekka ei sekoitu alas tai ylöspäin. Omassa kasvihuoneessa 10cm sokkeli (terästä) on 50mm x 50mm x 1m puilla maassa kiinni, ettei tuuli vie...

      Jos sinne alustaan laittaa eristystä (routastyrox), niin keväällä maa lämpiää nopeammin ja voi paremmin kasvattaa kasvihuonekurkkua.

      • sandttu

        Kiitos Juha123 viestistäsi. Jos vielä lueskelet tätä keskustelua, niin vielä kyselen, että:
        - miten sinulla pysyy se mansikkaverkko ehjänä? kuulostaa hyvältä, että laittaa vielä hiekan päälle jotain, ettei kulkeudu ympäriinsä. Mutta olisiko joku levy tai esim. ohut lautalattia parempi?
        - entä millaisia rakennelmia kasvihuoneesi sisäpuolella on? hyllyjä ruukuille?


      • juha123
        sandttu kirjoitti:

        Kiitos Juha123 viestistäsi. Jos vielä lueskelet tätä keskustelua, niin vielä kyselen, että:
        - miten sinulla pysyy se mansikkaverkko ehjänä? kuulostaa hyvältä, että laittaa vielä hiekan päälle jotain, ettei kulkeudu ympäriinsä. Mutta olisiko joku levy tai esim. ohut lautalattia parempi?
        - entä millaisia rakennelmia kasvihuoneesi sisäpuolella on? hyllyjä ruukuille?

        Käytävällä mulla on mansikkakankaan päällä vielä ihan pieni kerros hiekkaa ja betonilaatat. Jos ostaa 50cm x 50cm laattoja niin saa 50cm leveän käytävän.

        Käytävän reunoilla mulla on laatat pystyssä (30cm laattoja). Yläreunassa lauta ja raudat sopivasti pitämässä ne laatat rivissä... Oli yksinkertainen, edullinen ja helppo tehdä.

        Tomaatit ja muut kasvatettavat kasvaa mullassa/turpeessa. Se multa on suoraan mansikkakankaan päällä. Kun ei lapioi pohjia myöten niin kestää se siellä alla. Mullan syvyys on lähes laatan verran, vähemmälläkin pärjää.

        Ruukuissa viljelevä voisi betonilaatottaa koko kasvihuoneen pohjan. 30cm x 30cm laatat maksoi vähän yli euron kappale (ne halvimmat). Kestävät varsin hyvin paikoillaa, kun alusta on "jyrätty" ja tasainen. Hiekalla tasoittuu hyvin.

        Hyllyjä mulla ei ole kasvihuoneessa, kun en ole jaksanut tehdä. Isokuplaista kuplamuovia pistin seinille, kun sillä saa lämmityskuluja pienemmiksi. (Kuplan halkaisija 30mm. Pakkaustarvikeen myydään.) Lämmitin lähtee puhaltaan 17C (ja nostaa asteen).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe