Hei olen aika laiha nuori mies 188cm/63kg. Sain kuukausi sitten päähäni että minun on lihottava. Olen suurentanut ruoka annoksia, mutta rauokailuni menee lähes päivittäin siten että mitä lähemmäs iltaa mennään sitä enemmän on nälkä ja sitä enemmän syön. Nyt parina iltana on käynyt niin että vaikka olen syönyt reilusti normaalia enemmän on silti illalla hirveä nälkä ja tekisi mieli syödä jotain. Sitten jos menen syömään niin että nälän tunne katoaa... menee 10 - 15 minuuttia ja minulle tulee aivan helvetin huono olo. Kerran olen oksentanut illalla tämän takia. En siis siten että olisin väkisin oksentanut, vaan oksennus on vain tullut. Itse olen tullut siihen tulokseen että en syö päivän mittaan tarpeeksi ja sitten illalla minulle tulee hirveä nälkä ja syön liikaa. Onko tässä nyt kyse jostain syömishäiriöstä? Olen nyt päättänyt lieventää tuota lihotus kuuriani ja vaikka illalla olisi hirveä nälkä en kuitenkaan syö niin paljon että tulee huono olo.
Minulla on perjantaina lääkäri toisen asian takia ja ajattelin kannattaisiko kertoa tästä samalla lääkärilleni?
Syömishäiriökö?
5
525
Vastaukset
- ...
Ei tuo mikään syömishäiriö ole.
Jos haluat lihottaa itsesi niin syö aina silloin kun on nälkä, mutta eei liikaa vaan kylläiseksi. ja sit joku herkku päivässä, esim. suklaapatukka, leivos, karkkipussi tai jotain mistä tykkäät. Sun BMi on 17.8. Eli periaatteessa oot alipainoinen, mutta jos sä oikeasti olet aina ollut hoikka ihminen niin ei se niin vakavaa ole. Mutta huomaa sellanen juttu, että syömishäiriöön liittyy sellanen juttu, että syömishäiriöön liittyy asia nimeltä tyytymättömyys omaan vartalooon, ja jos omasta mielestäsi olet laiha niin älä pelkää sairastavasi sh:ta.
Mutta kerro sille lääkärille ihmeessä, ainakin se osaa kertoa sulle tarkasti enemmän.:) Mutta oma ehdotukseni on että yritätä unohtaa lihomiskuurit ja syöt vain ihan normisti ja SÄÄNNÖLLISESTI. Niin sillä pitäisi ihan pärjätä, jos ei ole sh:ta.- kukkakeppi19
kyllä, olen aina ollut erittäin hoikka. Ja olen kyllä aivan tyytyväinen vartalooni. ajattelen silti että olisi terveellisempää olla hieman pulskempi joten olen alkanut syömään tarkoituksella enemmän. Alkoi vain häiritsemään tuo kun meni tosiaan yhtenä iltana se syöminen sen verran överiksi että ei ilmeisesti vatsalaukku vetänyt niin paljoa ja takaisinhan ne hetken päästä tuli...kiitos vastauksista, auttoi paljon :)
- vatsalaukku...
kukkakeppi19 kirjoitti:
kyllä, olen aina ollut erittäin hoikka. Ja olen kyllä aivan tyytyväinen vartalooni. ajattelen silti että olisi terveellisempää olla hieman pulskempi joten olen alkanut syömään tarkoituksella enemmän. Alkoi vain häiritsemään tuo kun meni tosiaan yhtenä iltana se syöminen sen verran överiksi että ei ilmeisesti vatsalaukku vetänyt niin paljoa ja takaisinhan ne hetken päästä tuli...kiitos vastauksista, auttoi paljon :)
reagoi tuolla tavalla kun ei ole tottunut suuriin määriin ruokaa. ja jos sinne yhtäkkiä tunkee kauheat määrät sitä niin totta kai se pistää vastaan.
syömällä SÄÄNNÖLLISESTI ja TERVEELLISESTI ja sallimalla itsellesi inhimillisiä herkkuja saat painoa pikkuhilljaa terveesti ylöspäin. liian nopeaan ei kannata ryhtyä. SYLI:n sivuilta löytyy valmiit ruokavaliot syömishäiriöisille, joita käytetään mm. lapinlahdessa anoreksian hoitoon (myös bulimian) ne antavat vähän suuntaa siihen kuinka paljon päivässä oikein saa syödä (ja se on yllättäv paljon!) käy kurkkaamassa. auttaa varmasti, tai ainakin antaa suuntaa.
ja puhu toki lääkärillesi. häneltä saat varmaan asiantuntevaa neuvoa. mutta ällös huoli, vielä et ole leimaantunut syömishäiriköksi. ja pidä huoli itsestäsi ettei niin pääse käymään.
tsemppiä :) - Naomi-89
kukkakeppi19 kirjoitti:
"Terveellisempää olla pulskempi" on hieman epämääräinen ilmaisu.
Jos haluat kasvattaa massaa, on se terveellisintä tehdä liikkumalla. Syö monipuolista (proteiinit, kuitupitoiset hiilihydraatit, hyvät rasvat hivenaineet ja vitamiinit) ruokaa säännöllisesti (hyvä sääntö on syödä vähintään kuusi ateriaa päivässä tasaisesti päivän mittaan ajoitettuna) ja liiku niin paljon kuin tunnet itsellesi sopivaksi.
Lihas painaa enemmän kuin rasva - ja näyttää paremmalta. :]
Niin ja liika terveysintoilukin voi kehittyä pakkomielteeksi, ta det lungt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393434Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781532Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har191375Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601347- 61972
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 90907
- 20844