olen ollut eri rakennusliikkeiden palveluksessa vastavaana työmaamestarina vuodesta 97. Iltaisin olen tehnyt pieniä kylpyhuonesaanerauksia ja ollut vastaavana mestarina okt rakentajille.
Nyt alkaa olemaan mitta täynnä. Oman yrityksen laittaminen on ollut mielessä jo pitkään.
Eniten tietysti huolettaa, että onko töitä jokapäivälle ja jos laskutustunti olisi 30e alv niin sehän tekee vuotta kohden 57.600 euroa miinus verot elikkä n. 40.000 euroa netto. Ja edellytyksenä että töitä on minimi 8h päivä.
Oma nettopalkkani vuodessa on nykyään vajaa 30.000 euroa.
Tästä virtuaalisesta 40.000 eurosta palkan jälkeen pitäisi maksaa, yrittäjäeläke, auton käyttökulut, pakolliset vastuuvakuutukset, yms... Eipä siitä taida paljoa enää hyvää firmalle jäädä?
Miten te yrittäjät olette pärjänneet kun laskutus perustuu pelkkiin työtunteihin.
Eikös tarkoituksena ole kumminkin kerätä tulosta ja siitä (jos oy) maksaa itselle verottomia osinkoja!?
Kaipaisin kokemuksia, neuvoja ja rohkaisua.
Miten teillä on käynyt ja pitäisikö tuohon normaalin työtuntiin esim lisätä jotain sivutoimintaa kuten vaikka konevuokrausta yms..
Velkaa en mielelläni haluaisi ottaa.
Juha 33
kannattaako yrittäminen
30
4854
Vastaukset
- vieraissa,,,
Noilla tiedoilla pysyisin edelleen vieraissa hommissa.
Tietosi ovat sen verran hataralla pojalla, mitä tulee yrittämisen tuntemukseen. Nimittäin ei ole verottomia osinkotuloja. Missään yhtiömuodossa ei ole verottomia tuloja, ainoastaan verollisia.
Oy ei voi jakaa osinkoja kuin vapaasta pääomasta.
Siis siitä osasta joka on siivottu veroista ja maksamattomista laskuista. Mikäli yritys on näin hyvässä taloudellisessa jamassa että vapaata pääomaa on, ei sitäkään saa ottaa pääomaverokannalla kaikkea. Siis yhteiskunta määrää kuinka paljon saat nostaa omistamastasi yhtiöstä rahaa. Se on sitä yrittämisen vapautta?- RKM 33
elikkä kun alvit lähtee päältä ja tulovero niin voisin päästä maks tuohon 40.000 euroa mistä maksaisin palkan eläkkeen vakuutukset.
Jäljelle voisi jäädä muutama tonni TULOSTA! Elikkä jos näin jatkuisi pitkään niin kyllähän pääomaa voisi kertyä mistä voisi maksaa hieman osikoja verottomona.
kiitos kumminkin kommentista - tuloa
RKM 33 kirjoitti:
elikkä kun alvit lähtee päältä ja tulovero niin voisin päästä maks tuohon 40.000 euroa mistä maksaisin palkan eläkkeen vakuutukset.
Jäljelle voisi jäädä muutama tonni TULOSTA! Elikkä jos näin jatkuisi pitkään niin kyllähän pääomaa voisi kertyä mistä voisi maksaa hieman osikoja verottomona.
kiitos kumminkin kommentistaKyllä niistä osingoista on maksettava pääomavero.
- nenira
tuloa kirjoitti:
Kyllä niistä osingoista on maksettava pääomavero.
Mutta eikös veroprosentti ole 19%? Vai koskeeko se vain pörssiyhtiöistä saatavaa osingoa? Yrityshän on jo kerran maksanut veron tuosta rahasta.
- ota kantaa
koska oikeat laskelmat voi tehdä vain oikeilla tiedoilla, tarvittaessa saat siihen ammattiapua. Kunhan muistat että kaikki vaikuttaa kaikkeen, ihan siitä yhtiömuodon valinnasta lähtien.
Yrittäjyyttä voit hyvin kokeilla sivutoimisena kuten olet ilmeisesti tehnytkin, siitä näet miten homma kannattaa ja kuinka paljolla työllä saat elantosi toiminnasta. Muistathan kuitenkin että samalla toimialalla yrittäminen on työsuhteen purkuperuste ja sana kiertää nopeasti myös pomon korviin.
Toiminnan hajoittaminen on hyvä tapa lisätä liikevaihtoa mutta konevuokraus ei ehkä ole se paras ala aloittavalle. Okt-rakentamisen vähentyessä taloyhtiöissä voisi olla työsarkaa, pätevä konsultti yhdessä käytännön taitojen kanssa on kova sana isännöitsijöiden keskuudessa. Voisit käydä suorittamassa kosteusmittaajan- ja energiatodistuksen laatijan tutkinnon, töitä piisaa varmasti. Tärkeintä on että saat jalan ovenväliin niin keikkaa tulee jatkossakin.
Toinen ala jossa katteet on kohdallaan on kotitalousvähennyksen alaiset remontit. Kun hoidat koko homman avaimet käteen-periaatteella saat siivun monesta eri hommasta, jotka normaalisti jakautuisi useammalle tekijälle.
Tässä muutamia ajatuksia, onnea yritykselle. - Pyrkyri
Voit laskea pystyväsi laskuttamaan 6,5h päivässä 21,5 päivää kuukaudessa 10,5 kuukauden ajan vuodessa. Näin pääset alvittomaan vuosilaskutukseen 44 000 euroa. Tuosta kulut pois ja verot niin ei poikkea juurikaan nykyisestä palkastasi.
- RKM 33
kiitos ja kumarrus kaille asiallista vastauksista. Tuo lisäkoulutus olisi varmasti paikallaan.
- ...minnekään
RKM 33 kirjoitti:
kiitos ja kumarrus kaille asiallista vastauksista. Tuo lisäkoulutus olisi varmasti paikallaan.
Jos osaat laskea ja pitää firman asiat hanskassa, niin OK ja silloin jää jäjelle se isoin mutta eli kuka maksaa palkan == Saatko varmasti asiakkaita.
Tunnetaanko sinut ? Onko oven takana porukkaa jonoksi asti ? Vai joudutko ensi töiksesi mainostamaan, markkinoimaan ja myymään itseäsi oikein toden teolla, ennen kuin joku katsoo tarvitsevansa ?
Silloin on muuten tuo 6,5 laskutettavaa tuntia päivässä aika kaukana. Ainakin aluksi. Joten varaudu siihen, että kassassa piisaa kahisevaa alkuvaiheen taklaamiseksi. Yleensäkin näihin pitää laksutustuntihinnassa pyrkiä varautumaan. Minusta tuo kaavailemasi laskutushinta on alakanttiin, mene ja tiedä. En tosin toimialaa tunne. Itse veloitan 4 kertaa enemmän tunnilta alv, tosin toimiala on "akateemisempi". Toisaalta taas tunteja harvoin saa sen keskiarvoiset 140 /kk kasaan - kuluja...
Totta, moni unohtaa, että vapaatakin on hyvä pitää jossain välissä. Ei voi laskea niin, että on joka päivä ympäri vuoden töissä! Kuka sellaista jaksaa? Minä tykkään yrittäjänä pitää lyhyitä vapaita hiukan siellä täällä mahdollisuuksien mukaan ja pari viikkoa kesällä. Se riittää.
Muiden tulojen lisäksi on saatava hiukan "lomarahaa" säästöön, koska kuka yrittäjälle mitään loma-ajan palkkaa maksaisi kuin yrittäjä itse? Jokainen yrittäjän lomapäivä on rahaton päivä. Eri asia on palkansaajilla!
Samoin palkansaajilla on työterveydenhuolto. Tuo raha on taas yrittäjän omasta pussista pois.
On myös hyvä varautua selvittelemään asiakkaiden laskuja. Erään yrittäjän kautta olen huomannut, että ihmiset tilaavat kovin helposti jonkun tekemään remonttihommia, mutta eivät olisi halukkaita maksamaan mistään mitään! Ennakkoon onkin hyvä tehdä mahdollisimman tarkka kuluarvio ja työtilaus KIRJALLISENA niin, että asiakkaan tiedot ja allekirjoitus tulee mukaan. - nenira
kuluja... kirjoitti:
Totta, moni unohtaa, että vapaatakin on hyvä pitää jossain välissä. Ei voi laskea niin, että on joka päivä ympäri vuoden töissä! Kuka sellaista jaksaa? Minä tykkään yrittäjänä pitää lyhyitä vapaita hiukan siellä täällä mahdollisuuksien mukaan ja pari viikkoa kesällä. Se riittää.
Muiden tulojen lisäksi on saatava hiukan "lomarahaa" säästöön, koska kuka yrittäjälle mitään loma-ajan palkkaa maksaisi kuin yrittäjä itse? Jokainen yrittäjän lomapäivä on rahaton päivä. Eri asia on palkansaajilla!
Samoin palkansaajilla on työterveydenhuolto. Tuo raha on taas yrittäjän omasta pussista pois.
On myös hyvä varautua selvittelemään asiakkaiden laskuja. Erään yrittäjän kautta olen huomannut, että ihmiset tilaavat kovin helposti jonkun tekemään remonttihommia, mutta eivät olisi halukkaita maksamaan mistään mitään! Ennakkoon onkin hyvä tehdä mahdollisimman tarkka kuluarvio ja työtilaus KIRJALLISENA niin, että asiakkaan tiedot ja allekirjoitus tulee mukaan."Erään yrittäjän kautta olen huomannut, että ihmiset tilaavat kovin helposti jonkun tekemään remonttihommia, mutta eivät olisi halukkaita maksamaan mistään mitään!"
Toisaalta joillain aloilla on käynyt niinkin, että kun kotitalousvähennyksenä saa 60% takaisin maksetusta työstä, niin yrittäjät ovat korottaneet taksojaan lähes tuon 60%. Jos itse pitää tehdä viikko töitä, että saa remonttimiehen päiväksi, niin jossain on jokin pielessä. Eikä se ole ainakaan oma palkka, eikä välttämättä edes remonttimiehen palkka. Liekö kyse kilpailun puutteesta vai suoranaisesta kartellisoitumisesta? - Anonyymi
kuluja... kirjoitti:
On myös hyvä varautua selvittelemään asiakkaiden laskuja. Erään yrittäjän kautta olen huomannut, että ihmiset tilaavat kovin helposti jonkun tekemään remonttihommia, mutta eivät olisi halukkaita maksamaan mistään mitään! Ennakkoon onkin hyvä tehdä mahdollisimman tarkka kuluarvio ja työtilaus KIRJALLISENA niin, että asiakkaan tiedot ja allekirjoitus tulee mukaan.Huomioi myös että jatkossa voi t ostaa mersun ilmaoseksi verotta ja kaikki bensakaskut saat vähennettyä ja kopa lomatka ajelun kulut vaan yeityksen kuluiksi
Lisäksi voit ostella kaupoista kaike a ilman alv veroja kotiisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomioi myös että jatkossa voi t ostaa mersun ilmaoseksi verotta ja kaikki bensakaskut saat vähennettyä ja kopa lomatka ajelun kulut vaan yeityksen kuluiksi
Lisäksi voit ostella kaupoista kaike a ilman alv veroja kotiisi.Jälleen pöljyys huipussa.
Vaikka hankinnoista saa vähennyksiä ja oston voi tehdä ilman alvia niin hankinta maksaa kuitenkin rahaa.
Jos saat kasaan 40 000€ niin voit miettiä ostatko mersun vai maksatko itselle palkkaa.
Ei kukaan muu sulle sitä mersua maksa.
Eräskin tollo yrittäjä hoki koko ajan että kun saa poistoja, hänen firma teki tappiota koko ajan.
No ei niistä poistoista ollut mitään hyötyä kun ei ollut niitä tuloja josta poistaa.
No jokainen tajuaa että konkurssiin meni.
- nenira
Ehkä verot eivät vie ihan noin paljoa, mutta muut kulut kylläkin. 57600:sta mennee vähennyksiin noin kolmasosa, jolloin jäljelle jäisi noin 38000. Ja siitä sitten veroa edelleen vähintään kolmasosa. Nettotulo olisi siten n. 25200. Eli on jopa pienempi kuin nykyinen palkkasi.
Tulojen lisäämiseksi pitäisi siis lisätä työtunteja. Mutta mieluummin kyllä lähtisin siitä, että tuntiveloitusta pitäisi nostaa tuosta 30 eurosta. Jo kymppi lisää olisi hyvä tavoite, muttei kuitenkaan mikään mahdottomuus. Silloin alvillinen hinta olisi vieläkin alle 50 euroa tunnilta.- RKM 33
Aika kova tuntiveloitus 40e alv. Ehkä pääkaupunkialuella onnistuu, mutta ei täällä. Moni tekee vielä allekkin sen mutta minä en aio.
Nuo teidän laskelmat vetävät aika nöyräksi. Ei yrittäjä ainakaan voi yrittämällä rikastua.
Mietin vaan sitä että tunnen monia "hiace timpureita" jotka ovat jo vuosia tehneet omiin nimiin raksahommia. Heidän tulotasostaan en tiedä mutta ainakain firma on pystyssä ja töitä riittää.
Ukot kyllä painaa hommia viikonloppusinkin...
Pistää kyllä harkitsemaan uusiksi. RKM 33 kirjoitti:
Aika kova tuntiveloitus 40e alv. Ehkä pääkaupunkialuella onnistuu, mutta ei täällä. Moni tekee vielä allekkin sen mutta minä en aio.
Nuo teidän laskelmat vetävät aika nöyräksi. Ei yrittäjä ainakaan voi yrittämällä rikastua.
Mietin vaan sitä että tunnen monia "hiace timpureita" jotka ovat jo vuosia tehneet omiin nimiin raksahommia. Heidän tulotasostaan en tiedä mutta ainakain firma on pystyssä ja töitä riittää.
Pistää kyllä harkitsemaan uusiksi.Siitä, että pystyy työntämään omia elinkustannuksiaan yrityksen menoiksi ja näin vähentämään maksettavaa alvia ja tuloveroa. Puhelimet, kamerat, tietokoneet ym. tilpehöörit ovat osittain myös yksityisessä käytössa, mutta yrityksen omaisuutta. Palkansaajalla tähän ei ole mitään mahdollisuuksia.
Eikä sitä kukaan kontrolloi, talsitko yrityksen piikkiin ostetuilla työkengillä kaiken vapaa-aikasi.
Autosta pystyy saamaan hyötyä, kun hieman laskeskeskelee, mikä on kannattavin tapa oma vai yrityksen auto.
Kotitoimisto ym. työhuoneet ja niiden kalustuksen voi ja pitää laittaa yrityksen kuluihin.
Yrittäjäkurssit on asiallinen tapa lähteä liikkeelle. Nimittäin yrittäminen jos mikä on asia, josta pitää tietää, eikä vaan lähteä takki auki menemään.
Kyllä niitä veroja jää maksettavaksikin, vaikka oikein porukalla miettii, mitä viellä voisi vähentää.- on että "kauppa käy"
KasVain kirjoitti:
Siitä, että pystyy työntämään omia elinkustannuksiaan yrityksen menoiksi ja näin vähentämään maksettavaa alvia ja tuloveroa. Puhelimet, kamerat, tietokoneet ym. tilpehöörit ovat osittain myös yksityisessä käytössa, mutta yrityksen omaisuutta. Palkansaajalla tähän ei ole mitään mahdollisuuksia.
Eikä sitä kukaan kontrolloi, talsitko yrityksen piikkiin ostetuilla työkengillä kaiken vapaa-aikasi.
Autosta pystyy saamaan hyötyä, kun hieman laskeskeskelee, mikä on kannattavin tapa oma vai yrityksen auto.
Kotitoimisto ym. työhuoneet ja niiden kalustuksen voi ja pitää laittaa yrityksen kuluihin.
Yrittäjäkurssit on asiallinen tapa lähteä liikkeelle. Nimittäin yrittäminen jos mikä on asia, josta pitää tietää, eikä vaan lähteä takki auki menemään.
Kyllä niitä veroja jää maksettavaksikin, vaikka oikein porukalla miettii, mitä viellä voisi vähentää.ja on varaa ostaa näitä gore-tex vaatteita "työvaatteiksi" ja taulutelevisioitA toimistolle "asiakkaita varten"... :)
- Tikkurilainen
RKM 33 kirjoitti:
Pistää kyllä harkitsemaan uusiksi.Hiasemiehet tekeekin oman palkkansa pimeänä.
Eli ovat sopineet loppuasiakkaan kanssa hinnan, jossa ei vaukuta alv, tyel, vakuutukset ym.
Suomalainen yhteiskunta painottaa pikkuyrittäjiä rikollisuuteen.
Et sinä muuten saa edes näkkileipää itsellesi. - tehdäänkö pimeesti
Tikkurilainen kirjoitti:
Hiasemiehet tekeekin oman palkkansa pimeänä.
Eli ovat sopineet loppuasiakkaan kanssa hinnan, jossa ei vaukuta alv, tyel, vakuutukset ym.
Suomalainen yhteiskunta painottaa pikkuyrittäjiä rikollisuuteen.
Et sinä muuten saa edes näkkileipää itsellesi.luulisi sanan kiirivän piireissä jos joku tekee hommat puolta edullisemmin ja pimeesti. Kyllä minä ainakin käräyttäisin jos tietäisin että kilpalija näin toimisi.
- niin tehdä!!!
tehdäänkö pimeesti kirjoitti:
luulisi sanan kiirivän piireissä jos joku tekee hommat puolta edullisemmin ja pimeesti. Kyllä minä ainakin käräyttäisin jos tietäisin että kilpalija näin toimisi.
eli jos on nippua/varaa normi urakoita ym tehdä ni hyvähän se on!!
mut näkkärin päälle on mukava saada juustoa/kinkkua ni mitä niiden eteen ei tekis!!?
jos sun tyyliset tiukka-pipot ei sitä mahdollisuutta evää!!!??
soronooo..
- samest tekn
jannu on rakennusmestari ja pihalla ku lumiukko,epäilen suuresti
- yrittäjä
Itselläni oli jo peruskoulun aikana selvä tavoite ryhtyä yrittäjäksi eräällä alalla.
Yrittämisessä on riskejä joita monesti liioitellaan. Yritys päätyy konkurssiin keskimäärin neljä kertaa ja tämän takia monet eivät ryhdy yrittäjäksi tai lopettavat yrittämisen konkurssin jälkeen. Itse en kuulunut niihin.
Donald Trump ja Bill Gates ja varmaan kaikki muutkin ei palkkatöissä olevat ovat kokeneet sen. mutta he eivät luovuttaneet kuten eivät monet sinikaulustyöläisetkään laman aikana,
joista moni elää sosiaalituella ja toiset ovat löytäneet uusia töitä.
Yrittämisellä voi saavuttaa huomattavan suuruista rahallista varallisuutta jos ei puutu rohkeutta ja innokkuutta. Ja tietenkin jos töitä riittää.- ********?
Miten yritys voi päätyä konkurssiin keskimäärin 4 kertaa?
- poiuytrew
********? kirjoitti:
Miten yritys voi päätyä konkurssiin keskimäärin 4 kertaa?
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai halusitko vain saivarrella?
- mclsndk
Riippuu alasta ja suhdandeista.
Itse olen metsätalousyrittäjä ja sijoittaja. Metsäalalla töitä on omassa metsässä, sijoitusmarkkinoilla pärjää kun osaa alan.
Tulot ei suuret, oma työ ja säästäminen, niistä lisä ansiota.
Stressi sairaudet tuttua. - kymmenienvuosienkokemus
Vastuukysymykset rakennusalalla seuraa 10 vuotta. Jotkut asiakkaat osaa käyttää tuota pykälää hyväkseen, sekin tuo mukavasti lisästressiä yrittäjän arkeen. Pienellä yrittäjällähän se tietää loppua kun raastupaan mennään. Kaikki ei miellä tuon pykälän merkitystä.
- Narauttaja
Rakennusliikkeet saavat erityiskohtelun valtiolta:
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tyoton_koki_yrittaja_sossu-47452
Vastaavia uutisia löytyy lisää kun vähän googlailee - Entinen_yrittäjä
Jos se ei kannata niin loppuu hyvin nopeasti.
Aamun uutisvirrasta poimittua 6.4.2017:
"Keskimääräisellä noin 1 990 euron kuukausitulolla YEL-maksun suuruudeksi muodostuu noin 480 euroa kuukaudessa. Tästä kertyy 40 vuoden työuran jälkeen vanhuuseläkettä noin 1 135 euroa kuukaudessa."
Tuossa tapauksessa se 480€ maksetaan vaikka rahan tuleminen olisi lakannut täysin. Asiaa ei helpota asiakkaat, jotka jättävät maksamatta, tai maksavat hulppealla viiveellä. Niin yritykset kuin yksityiset.
Siispä jollakin on myös rahoitettava puskurirahasto kuvatunlaisia tilanteita varten. Muista hinnoittelu. Se nyt vain on pakko jyvittää sinne tuotteiden hintoihin. Katteseen. Juuri sihen jota tavis tykkää ..ttuilla että on katteet kohdallaan.
Jos ei katteeseen niin sitten joku työläinen pois rivistä ja kortistoon. - Anonyymi
Ei kannata yrittää savonlinn ssa kun täällä ei tykätä, kommunisteja kaikki, minä perstan yriyuksen joka alkaa pullottaa suomalaiset miehen kusta ja panna olutta suomalaisen miehen kusesta. Mustan Virran Panimon valmistaa jo olutta kusesta savonlinnassa. Minulla on sopimus paikallisen kapakan kanssa joka kerää minulle kusta. Hyviä olut nimiä olisi Munaolut, Kusi olut, Mies olut, panoolut. Miehet tykkaa kun olut kusettaa. Minun mainoslause:Ei stäi maun vuoksi juodakkaan. Suomalainen mies pitää pahoista mauista, pahanmakuisia juomista
- Anonyymi
Yrittäminen on yleensä taloudellisesti vain hieman kannattavampaa kuin työntekijänä oleminen. Sen sijaan työajat, stressin määrä, vastuut yms. paljon korkeammalla tasolla.
Lähtökohta on näin oman kokemuksen mukaan, Suomessa kannattaa olla työntekijänä, ulkomailla yrittäjänä. 3 vuotta Keski-Euroopassa duunariyrittäjänä, kuukausi tulot 14000-16000€ /kk yritykselle.
Suomessa noin 6000€/kk samasta työstä, kyllä kannattaa. - Anonyymi
Kannattavinta yritystoimintaa on vakityön ohessa tehtävät yrityshommat. Tällöin saa parhaat yö unet ja parhaan tuloksen työmäärään nähden.
Kokopäiväinen yrittäminen Suomen ostovoimalla on itsensä kiusaamista. 500-1000€ extraa saa tienattua helposti kuukaudessa.
Ei enää ikinä kokoaikaiseksi yrittäjäksi, sitä tuli kokeiltua 7 vuotta elämästä, olisi pitänyt lopettaa 5 vuotta aikaisemmin, muttei luonne antanut periksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818