Voiko tämä olla BED?

Sipuli

Olin sairastanut bulimiaa puolitoista vuotta, kunnes jäin äidilleni siitä kiinni. Sen jäkeen minun oli pakko lopettaa oksentaminen, vaikka se ei sormia napsauttamalla käynyt, vaan oksentelin yhä silloin tällöin (asun nimittäin yhä kotona, koska olen 15-v.). Nyt olen päässyt yli oksentamisesta, vaikka mieli kyllä tekisi. Ahmimisen suhteen taas mikään ei ole muuttunut. Ahmin yhä valtavasti, mutta en siis oksenna. Olen lihonnut 10 kiloa reilun puolen vuoden sisään ja läskiä on kertynyt runsaasti. En uskalla puhua äidilleni, koska ajattelen, että hän vain luulee että kerjään huomiota kertomalla asiasta. Olen todella väsynyt ja pelkään, että alan masentua, jos tätä jatkuu vielä kauan. Ulkoisesti vaikutan aina todella iloiselta ja ihmiseltä, jonka elämä menee hyvin, vaikka sisällä kuohuu. Aina syödessäni saan myös todella huonon omatunnon, mutten voi sille mitään että ahmin, en saa lopetettua sitä.

3

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinun ...

      oireesi tosiaan viittaavat BEDiin.

    • jee

      olisin halunnut kuulla mitä lapselleni OIKEASTI kuuluu ja ajoissa! Mulle ei tulisi mieleenkään, että lapseni vain kerjää huomiota! Mulla on 18 vuotias ja silläkin on tällaisia ongelmia. Hänkin on ollut ennen aina ulospäin iloinen ja reipas eikä ollenkaan hiljainen ja "kiltti". Luulin, että kun hän on niin tempperamenttinen, hänestähän näkyy kaikki ulospäin! Kun ensiksi koulun kanssa tuli ongelmia luulin, että on vain iän ongelmista kysymys, mikä normaalisti menee ohi ajan kanssa, mutta sitten hän alkoi vähitelleen kertoa masennuksesta ja pettymyksistä. Jos olisin tiennyt aikaisemmin, ehkä olisin voinut auttaa jo ennen kuin syöminenkin on muuttunut holtittomaksi. Kolme vuotta sitten hän painoi alle 60 kg, viime vuonna jo lähelle 90, nykyään hän ei uskalla sanoakaan. Onneksi hän on kuitenkin menevää sorttia, mutta esim. uimaan häntä ei saa millään. Ymmärrän ongelmasi, koska itsekin kärsin ajoittain tästä. Ja kun on lihonnut tarpeeksi ei enää haluaa olla paljon "näkyvillä" ja väärä lohdutus tulee herkuista. Puhumattakaan niistä kaikista sairauksista mitkä tulee lihavuuden mukana. Mutta oksentaminen on todella vaarallista (tuhoa hampaat, ruokatorven limakalvot ym). Eikä syömishäiriöt peittämällä paranee. Nuorena ei ajatella muuta kuin ulkonäköä, mutta tiedän mistä puhun. Kehoittaisin sua puhumaan äitisi kanssa tunteistasi ja olostasi. Jos hän ei ota asiaa tarpeeksi vakavasti käy terv.hoitajan luona ja pyydä, että saisit lähetteen psykologin luo. Siinä ei ole mitään häpeällistä! Koulukuraattori huomasi tyttäreni ongelmat ja lähetti hänet terkkarin luo. Sitä kautta mäkin sain ensimmäisen tiedon siitä miten lapseni oikeasti voi, kun hän itse ei uskaltanut mulle puhua. Älä jää tämän asian kanssa kahdestaan. Apu varmasti löytyy! Jos tästä on mitään apua niin ajattelee, että meneet ja nillä herkkurahoilla ostat itselle jotain pysyvämpää (esim. levy tai mistä tykkäätkin) mikä sua ilahduttaa! Vointia ja rohkeutta sulle!

    • kiinnostaaaaaaaaaaaa

      millainen oli tilanne silloin kun ns.jäit kiinni, ja miten äitisi suhtautui?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe