Sain itse tänään töiden jälkeen tietää, että en selviytynyt opiskelemaan luokanopettajaksi. Pisteeni Vakava-kokeen toisesta vaiheesta olivat 16 kun sisään pääsi minimissään 19 pisteellä. Käsittääkseni sain tämän vuoden SOVELTUVUUSkokeessa yhteensä 13 pistettä haastattelusta ja ryhmäkeskustelusta, sekä 3 pistettä ylioppilastodistuksestani. Mikäli olisin aikoinani lukenut paremmin olisin jo sisällä, mutta minkäs teet.
Realistisena ihmisenä pettymys on nopeaa vaihtunut lievään vitutukseen valintasysteemiä kohtaan. Olen 2006 ylioppilaaksi kohtuullisilla arvosanoilla kirjoittanut armeijan käynyt nuori mies ja hain nyt toista kertaa opiskelemaan opettajaksi. Olen tehnyt useita kuukausia sijaisuuksia ja saanut erittäin positiivista palautetta niin opettajilta, vanhemmilta kuin lähisukulaisiltakin työstäni. Pidän lapsien parissa työskentelystä ja olen jo useamman vuoden ajan halunnut lukea opettajaksi.
Vakava-kokeen teemana kaksi vuotta ollut "samalta viivalta" tulisi asettaa kokelaat samalle lähtöviivalle, mutta antaako todistus kuitenkin liian ison etumatkan? On ymmärrettävää, että kirjaviisaus katsotaan yhtenä kriteerinä, mutta kyseessä on kuitenkin vain yksi koe aikuisiän kynnyksellä.
En puhu pelkästään omasta puolestani vaan voin ottaa esimerkkinä erään ryhmäkeskustelutilanteessani olleen naisen. Hän on 33-vuotias yhden kehitysvammaisen pojan, sekä yhden ADHD-diagnosoidun pojan äiti, jonka elämänkokemus ja mielipiteet tekivät ainakin itseeni suuren vaikutuksen. Hän ei kuitenkaan päässyt opiskelemaan. Olen ymmärtänyt, että kyse on ollut juuri samasta tilanteesta kuin itselläni eli laudatureita kirjoittaneiden ylioppilaiden alle jäämisestä.
Onko Vakava-koe oikeasti "Samalta viivalta"? Miksi joillekin ihmisille annetaan turhan paljon etumatkaa varsin mitättömästä syystä (ylioppilastodistus)?
Valitut luokanopettajaopiskelijat 2008
6
2172
Vastaukset
- ja kokemus on aina hyväksi
mutta jaksaisiko ADHD- ja kehitysvammaisen lapsen äiti tehdä opetustyötä ja kuinka pitkään. Harva ihminen voi olla täysipainoisesti hyvä opettaja luokalle, jossa monella on ADHD sekä yksityiselämässään hyvä äiti, jos kotona on vielä oma ADHD-lapsi sekä toinenkin paljon tukea tarvitseva.
Itse olen opettaja ja voin sanoa, että työni on antoisaa, mutta kyllä nyt taas todella ollaan loman tarpeessa - niin minä kuin kollegani (vaikka tätä lomaani muiden alojen ihmiset niin kadehtivatkin).
Toivon silti onnea seuraaviin valintakokeisiin ja että löydät nyt vielä seuraavaksi vuodeksi sijaisuuden. - tuloksia odotteleva
Miten jo tiedät tulokset? Eikös niiden pitäisi tulla vasta heinäkuun puolessa välissä?
- (xx)
Minäkin ihmettelen miten oot jo saanut tulokset? Ja turha valittaa yo-arvosanoista, koska juuri missään okl:ssä ei huomioida niitä laisinkaan! Itse olet valinnut sen okl:n johon olet hakenut vaikka olisit voinut valita paikan missä yo-arvosanoilla ei ole väliä.
- korottaisit
yo-todistuksesi arvosanoja?
Mene vaikka aikuislukioon kertaamaan.
Kyllä sinä vielä jollakin konstilla sisälle pääset, koska motivaatiosi on noin vahva.- Moni tekee näin
Jospa lukisit kasvatustieteitä jossakin opistossa tai avoimessa yliopistossa, niin voit päästä suoraan "opettajakouluun" kun olet suorittanut yliopiston vaatimuksen mukaiset tentit.
Tunnen monia, jotka ovat tehneet näin. - ei pääse tenttimällä
Moni tekee näin kirjoitti:
Jospa lukisit kasvatustieteitä jossakin opistossa tai avoimessa yliopistossa, niin voit päästä suoraan "opettajakouluun" kun olet suorittanut yliopiston vaatimuksen mukaiset tentit.
Tunnen monia, jotka ovat tehneet näin.Luokanopettajakoulutukseen ei ole mahdollista päästä avoimen väylän kautta.. Kasvatustieteitä pääsee tätä tietä lukemaan, mutta ei luokanopettajaksi. Sinne siis ainoastaan pääsykokeiden kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185223MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152714- 102234
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5872006Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1221729Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411299Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691299Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31078Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641037Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028