On jo vuosikausia kirjoiteltu eri lehtien yleisönosastoissa ja artikkeleissa maamme pyöräilyvastaisimman kaupungin, Tampereen kevyenliikenteen ongelmista.
Milloin pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä terrorisoiden jalankulkijoita, milloin he ajavat ajoradalla kunigas autoilijoiden tientukkeena, milloin jalakulkijat tönivät ja huutelevat solvauksia heidän peräänsä.
On peräti outoa, että täällä peräpötkölässä, euroopan harvaanasutuimmassa valtiossa voi yleensä olla tällaisia liikenneongelmia. Valtiossa, jossa autiota maata ja lääniä riittää Savoa, Pohjanmaata ja Lappia myöten.
Valtiossa minkä kaupungeissa on tekemällä tehty "liikenneruuhka" tasan kaksi kertaa päivässä, viitenä päivänä viikossa. Muuten liikennevalot viihdyttävät pikkulintuja lähes autioissa risteyksissä.
Monenlaisia ratkaisuja tähän kestämättömään tilanteeseen on esitetty. Lokeroidaan liikenne omiin putkiinsa! Autot tunneleihin, joukkoliiikenne kiskoille, jalankulkijat jalkakäytäville ja pyöräilijät pyöräkaistoille.
Heureka! Näin saataisiin tämä umpimielinen kansa eristettyä toisistaan niin, ettei se kävele toistensa varpaille, varokoot nahkaansa jos eksyy väärälle kaistalle.....
Tulipa jälleen käytyä Italiassa, Bergamossa kun tuo halpalentoyhtiö sinne helposti lennätti. Kaupunki oli vanha ja täkäläiseen tapaan kapeakatuinen.
Vaikka ihmisiä olikin vähemmän, kuin Tampereella (n.116 000) oli sitten liikennettä varmaankin kolme kertaa enemmän ja kaikkea laatua jalankulkijoista ja pyörätuolinkäyttäjistä pyöräilijöihin, skoottereihin, moottoripyöräilijöihin ja kaikenlaisia autoja sikin sokin.
Liikenne oli erittäin nopeatempoista, mutta mitä ihmettä! Kaikki pyörillä liikkuva mahtui kulkemaan ripeästi ja joustavasti samalla väylällä! (pyöräteistähän ei Italiassa ole kaiketi kuultukaan...) Autotkin malttoivat pysähtyä suojatielle astuttaessa!!!
Olisiko hyvä idea, että ennen kuin täällä aletaan rakentamaan keskustaan mitään läpinäkyviä muovitunneleita eri ihmisryhmien turvalliseen siirtymiseen paikasta A paikkan B, käytäisiin tutustumassa vaikka tuolla Bergamossa, miten homma on hoidettu paikassa, jossa liikennemäärät ovat hiukan suurempia kuin meillä?
Ratkaisua odotellessa....yritetään sietää toisiamme, vaikka se vaikeaa onkin!
Pyöräilyongelmat Tampereella
15
704
Vastaukset
- idioootti
mene bussilla tai osta oma auto, mutta pysy pois tieltä sen munamankelin kanssa
- Työmatkapyöräilijä
Hieno vastaus sinulta, kiitokset! Juuri tällä junttiasenteella kehitämme pikkuhiljaa kasvavaa liikennettämme supisuomalaiseen suuntaan!
Kommenttisi kuvastaa esimerkillisesti vallitsevaa käytäntöä!
Hyvää kesänjatkoa sulle, ..... kanssaliikennöitsijä!
ps: minulla ON auto! - mikset..
Työmatkapyöräilijä kirjoitti:
Hieno vastaus sinulta, kiitokset! Juuri tällä junttiasenteella kehitämme pikkuhiljaa kasvavaa liikennettämme supisuomalaiseen suuntaan!
Kommenttisi kuvastaa esimerkillisesti vallitsevaa käytäntöä!
Hyvää kesänjatkoa sulle, ..... kanssaliikennöitsijä!
ps: minulla ON auto!kulje sillä autolla ja pysy vittu pois sen pyörän kanssa jalkakäytäviltä , voi tulla vaikka pää kipeeksi.
- toinen polkija
mikset.. kirjoitti:
kulje sillä autolla ja pysy vittu pois sen pyörän kanssa jalkakäytäviltä , voi tulla vaikka pää kipeeksi.
kun pensan hinta tarpeeks nousee, veivaa teikäläinenkin munamankelilla!
- Tapaus X
Onneksi minulla on TKL:n kuukausikortti. 44€ kuukaudessa. Ei ole vuosiin tarvinnut stressata matkustamisesta.
Uskallan vieläpä istuutua vieraan ihmisen viereen linja-autossa :) - matkustellut!
Ja ajan pääsääntöisesti autolla mutta silloin tällöin tulee myös polkupyöräiltyä Tampereella. Tämä nyt suututtaa kaikki fillarifanaatikot mutta pyöräilijätkin käyttäytyvät tosi huonosti Tampereella. Anttilan tiellä on pyörätie mutta osa ei noudata sitä (syytetään tietenkin kun siinä on aina joskus pysäköityjä autoja) ja pyöräilijät luulevat, että heidän ei tarvi väistää ketään esim. porttikongeista tulevia autoilijoita joilla on näkyvyyttä 0 niin en minäkään osaa sympatioita pyöräilijöille antaa. Myöskin yksi ikävä juttu on se, että pyöräilijöille on tehty paljon reittejä Tampereelle ja Tampereella voi pyöräillä useita kymmeniä kilometrejä turvallisesti mutta se ei kelpaa koska Hämeenkadulle on päästävä pyörällä on pyöräilijöiden motto!
- abc_e
Samahan se on autoilijoilla, Hämeenkadulle pakko päästä. Muka.
Ja pyöräilijöitten Satakunnansillan jalkakäytävälle, siinä on muuten pyöräilykielto.
- Työmatka-autoilija
Mitenkähän näille pyöräilijöille saisi opetettua liikennesäännöt? Valitettavan monella ei tunnu olevan harmainta hajua edes väistämissäännöistä.
Jos tulen (autolla) pyöräilijään nähden etuajo-oikeutettuna risteykseen enkä jousta niin saan räkää konepellille ja näen keskisormen haistattelujen kera. Se on varmaankin sitä liikennekulttuuria. Tai no, pitänee jalankulkiessaan alkaa räkiä näiden junttien päälle ja karjua herjoja.
Ja mikä prkl siinä on että polkupyörillä huristetaan aivan tyynen rambomaisesti yksisuuntaisia katuja vastakarvaan?
Miksei näillä teiden ritareilla ole ajovaloja?
Olisi kaikille helpompaa jos noudatettaisiin sääntöjä.- Työmatkapyöräilijä
Osuit asian ytimeen, sillä tätä juuri avauksessani peräänkuulutin! Ongelmana taitavat olla ihmiset, eivät liikenneväylät!
Tampereella puhutaan liikenteen eri ryhmistä hyvin stereotyyppisesti. On vain autoilijoita, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, ei niiden sekoituksia. Yleistetään, että autoilija vain autoilee ja menee paskallekkin autonsa kanssa, pyöräilijä vain pyöräilee ja nukkuukin pyörä vieressään ja että jalankulkija vain ostaa tossuja ja kävelee, oli matka sitten ½ kilometriä tai 100 km.
Esim. meikäläinen, nimimerkistään huolimatta, myös autoilee ja kävelee vaihtelevasti yrittäen huomioida liikennettä näistä kaikista näkökulmista.
Näistä kolmesta liikkumismuodosta eniten pyöräilevänä, olen huomannut sillä alueella yhden ongelmaryhmän, nimittäin nk. "kesäpyöräilijät".
Itse ajan ympäri vuoden, 6.00 - 19.00 välisinä aikoina, kelissä kuin kelissä, myös paljon pimeällä. Tämä pakottaa minut hankkimaan sellaiset varusteet sekä itselleni, että pyörääni, että niillä pärjää ympäri vuoden.
Tämä edellyttää myös kaikkien muiden liikenteessä liikkuvien osapuolten kunnioittamista ja liikennesääntöjen noudattamista, sillä muuten voipi lähteä henki!
Edellä mainitsemani "kesäpyöräilijät" ilmestyvät katukuvaan vaihtelevankuntoisilla ajokeillaan ja -liikennetuntemuksellaan huhti-toukokuussa ja katoavat ensimmäisten syys-sateiden tullen.
Nämä "kesäiset hyötyliikkujat" ajavat tavattoman usein mainitsemallasi tavalla, liikennesäännöistä ja muista tielläliikkujista piittamatta miten sattuvat, ilman kypärää ja pimeällä valoitta!
Miksi? Sen tähden, ettei asiaa mitenkään valvota eikä puutteista rangaista! Tehostettu valvonta ja muutaman kympin rapsut kohottaisivat liikennekuria kummasti!
Miksi näin ei sitten tehdä? Tietenkin kyse on puuttuvista resursseista mutta myös siitä, että polkupyörällä liikkumista ei mielletä täällä miksikään vakavastiotettavaksi liikkumismuodoksi, vaan lähinnä lasten leikiksi ja muutaman hörhön viikonloppuharrasteeksi.
Miksi näin? Siksi, että pyöräily ei hyödytä suoranaisesti rahallisesti ketään (paitsi liikkujaansa, joka säästää esim. polttoaineessa). Pyöräilijä ei maksa ajoneuvostaan ajoneuvoveroja, ei katsastusmaksuja, ei polttoainekuluja, ei parkkimaksuja, ei ylinopeus-sakkoja, ei parkkisakkoja jne, jne.
Koska yhteiskuntamme ja infrastruktuurimme on rakennettu vain henkilöautoilla liikkumista ajatellen, on täysin älytöntä luulla että päättäjät, joiden päätösvalta on täysin kytköksissä niihin tahoihin, jotka tienaavat mukavasti siitä, että ihmiset ostavat ja liikkuvat henkilöautoilla, alkaisivat yhtä-äkkiä suosimaan näin vähäpätöistä ja kiisteltyä liikkumismuotoa, kuin pyöräily!
Lisäksi pyöräily on hiostavaa, rasittavaa ja rospuuttokeleillä kuraista puuhaa. Työpaikoille tarvittaisiin suihkut ja pukukaapit haiseville ajovaatteille.
Lisäksi moni ns. "kevyessä konttorityössä, missä täytyy tuoksua hyvältä" -työskentelevä tarvitsisi aamuisin vähintään ½ -tuntia siistiytyäkseen työpäivää varten.
Moniko olisi valmis tällaisiin uhrauksiin? Moniko olisi työpäivän jälkeen valmis pukemaan taas ne nihkeät ja haisevat kamppeet päälleen ja lähtemään pyörällä joko talven pakkaseen tai syksyn plussakelien räntäsateeseen???? (huom: kokemusta on vuosikausilta, ei ole herkkua!)
Täytynee kai lopuksi todeta, ettei tästä kaupungista mitään Amsterdamia tehdä, mutta jos edes pikkuhiljaa, vuosikymmenien saatossa, Oulu, niin hyvä olisi.
Sitä odotellessa, yritetään noudattaa sääntöjä ja sietää toisiamme....
Hyvää kesää kaikille tielläliikkujille!
- Poismuuttaja
Tampereen liikenteestä on varmaan jauhetta vuosikymmeniä, mutta saamattomia kun ovat, niin mitään ei saada käytännössä aikaan. Kaikki syyttävät toisiaan. Naurettavaa, ettei käpykylän liikennettä saada hoidettua kuntoon.
- tampereella
ei .
- Vuosia seurannut
Me korpimettäläiset olemme tottuneet jo vuosisadat, ettei neliökilometrillä ole 14:sta ihmistä enempää ja että vähintään metrin hajurako toiseen mettäläiseen säilyy joka tilanteessa.
Tampereellakin oli pitkälle 90 -luvulle asti alle 190 000 asukasta, levittäytyneenä laajalle alueelle ja liikennemääriin nähden väljät tiet ajella. Ja niinhän täällä sitten ajeltiin, niin kuin siat pellossa.
Kaduilla ja teillä ei tarvinnut väistää eikä huomioida ketään, kun juuri ketään ei vastaan tullut. Liikennettä kun oli vielä suhteessa ihmismäärään vähän. Sai ajella miten halusi, ketään ei haitannut.
Sitten vuosituhannen vaihteessa tapahtui muutos. Valtion kieroontunut aluepolitiikka sai aikaan sen, että maaseudut alkoivat tyhjentyä, väki virtasi maakunnista kolmeen-neljään aluekeskukseen Pirkanmaa mukaan lukien, Uudenmaan läänissä saatiin miljoonan asukkaan raja rikottua.
Puuttumatta sen enempää tällaisen muuttoliikkeen syihin ja sen alullepanijoiden tavoitteisiin (kustannussäästöt, vaalikarjan helpompi paimennus, rahan pumppaaminen suuremmalta joukolta pienemmällä alueella, kalliimpien asuntojen myynti jne.) aiheutti se Tampereellakin sen, että kaupungin liikenne kasvoi ja väkiluku nousi 200 000 yksilöön.
Tultiin tilanteeseen, jossa Manselaisenkin oli pakko väistää, joustaa ja sietää toista Manselaista. Tuli Helsingin -tauti, 45 minuutin ruuhka parilla-kolmella sisääntuloväylällä 2 kertaa arkipäivässä.
Kevyt liikenne oli myös Tampereella täysin tuntematon käsite menneen vuosituhannen loppuun asti. Kuka nyt pyörällä ajoi? Oli kyseessä sitten Rane tai Reiska, niin "kyä se jostai vanhan välikoppaVoortin tai Maksra 323:sen hankki ja ajo sillä"!
Kevyenliikenteen väyliä toki kaupungissa oli, mutta vain siksi että ne vähät pyöräpölhöt saatiin häädettyä niille "poijes autoje seasta pyärimästä".
Sen vuoksi ne on tehty niin kuin ovat. Alkavat äkillisesti jostakin jalkakäytävän jatkeesta, joka liittymässä vähintään 10 sentin rotvalli, kulkevat takuuvarmasti bussipysäkin edestä ja päättyvät äkillisesti ei mihinkään.
Sillä tässä kylässä pyörätien tarkoitus ei ole kannustaa pyörällä liikkumiseen, vaan tehdä se niin hankalaksi, että taukempikin Tane tajuaa lopettaa sen heti alkuunsa ja OSTAA OMAN AUTON!
Sillä ne oikeat ihmiset kulkee.....
(95E bensa lähihuoltamolla tänään 1.589 e, eli suomeksi 9.45 mk/l) - muttamutta
Vuosia seurannut kirjoitti:
Me korpimettäläiset olemme tottuneet jo vuosisadat, ettei neliökilometrillä ole 14:sta ihmistä enempää ja että vähintään metrin hajurako toiseen mettäläiseen säilyy joka tilanteessa.
Tampereellakin oli pitkälle 90 -luvulle asti alle 190 000 asukasta, levittäytyneenä laajalle alueelle ja liikennemääriin nähden väljät tiet ajella. Ja niinhän täällä sitten ajeltiin, niin kuin siat pellossa.
Kaduilla ja teillä ei tarvinnut väistää eikä huomioida ketään, kun juuri ketään ei vastaan tullut. Liikennettä kun oli vielä suhteessa ihmismäärään vähän. Sai ajella miten halusi, ketään ei haitannut.
Sitten vuosituhannen vaihteessa tapahtui muutos. Valtion kieroontunut aluepolitiikka sai aikaan sen, että maaseudut alkoivat tyhjentyä, väki virtasi maakunnista kolmeen-neljään aluekeskukseen Pirkanmaa mukaan lukien, Uudenmaan läänissä saatiin miljoonan asukkaan raja rikottua.
Puuttumatta sen enempää tällaisen muuttoliikkeen syihin ja sen alullepanijoiden tavoitteisiin (kustannussäästöt, vaalikarjan helpompi paimennus, rahan pumppaaminen suuremmalta joukolta pienemmällä alueella, kalliimpien asuntojen myynti jne.) aiheutti se Tampereellakin sen, että kaupungin liikenne kasvoi ja väkiluku nousi 200 000 yksilöön.
Tultiin tilanteeseen, jossa Manselaisenkin oli pakko väistää, joustaa ja sietää toista Manselaista. Tuli Helsingin -tauti, 45 minuutin ruuhka parilla-kolmella sisääntuloväylällä 2 kertaa arkipäivässä.
Kevyt liikenne oli myös Tampereella täysin tuntematon käsite menneen vuosituhannen loppuun asti. Kuka nyt pyörällä ajoi? Oli kyseessä sitten Rane tai Reiska, niin "kyä se jostai vanhan välikoppaVoortin tai Maksra 323:sen hankki ja ajo sillä"!
Kevyenliikenteen väyliä toki kaupungissa oli, mutta vain siksi että ne vähät pyöräpölhöt saatiin häädettyä niille "poijes autoje seasta pyärimästä".
Sen vuoksi ne on tehty niin kuin ovat. Alkavat äkillisesti jostakin jalkakäytävän jatkeesta, joka liittymässä vähintään 10 sentin rotvalli, kulkevat takuuvarmasti bussipysäkin edestä ja päättyvät äkillisesti ei mihinkään.
Sillä tässä kylässä pyörätien tarkoitus ei ole kannustaa pyörällä liikkumiseen, vaan tehdä se niin hankalaksi, että taukempikin Tane tajuaa lopettaa sen heti alkuunsa ja OSTAA OMAN AUTON!
Sillä ne oikeat ihmiset kulkee.....
(95E bensa lähihuoltamolla tänään 1.589 e, eli suomeksi 9.45 mk/l)tiet on tehty ainakin pyöräilijävastaisella asenteella. ainoa kaupunki, missä nuo Tamperelaisittain niin sanotut ROTVALLIT on aina töröllään tai korkeat tai epätasaiset ja vaikeat ylittää. on se kumma miten täällä ei osata tehdä suojatien ja pyörätien reunaa samalle tasolle, aina kolahtaa, tekis mieli itte mennä vasaroimaan noita reunakiviä kohdilleen. eikö tuohonkin hommaan jonkun kirvesmiehen kesäksi voisi palkata, luonnollisen kuluman kautta kestää aika kauan, että 7 cm graniittia lähtee tasoittumaan. kyllä kyrsii... ja minulle saa vapaasti tulla sanomaan, ja huutelemaan, tai tönimään kun pyöräilen, saan kyllä sanottua takaisin, jos joku siis luulee omistavansa jonkun kadunpätkän.
- ploplop
muttamutta kirjoitti:
tiet on tehty ainakin pyöräilijävastaisella asenteella. ainoa kaupunki, missä nuo Tamperelaisittain niin sanotut ROTVALLIT on aina töröllään tai korkeat tai epätasaiset ja vaikeat ylittää. on se kumma miten täällä ei osata tehdä suojatien ja pyörätien reunaa samalle tasolle, aina kolahtaa, tekis mieli itte mennä vasaroimaan noita reunakiviä kohdilleen. eikö tuohonkin hommaan jonkun kirvesmiehen kesäksi voisi palkata, luonnollisen kuluman kautta kestää aika kauan, että 7 cm graniittia lähtee tasoittumaan. kyllä kyrsii... ja minulle saa vapaasti tulla sanomaan, ja huutelemaan, tai tönimään kun pyöräilen, saan kyllä sanottua takaisin, jos joku siis luulee omistavansa jonkun kadunpätkän.
Paikalliset syyt vaativat reunakiven korkeudeksi 4 cm, näin on virkamies vastannut. Oon ollut näkevinäni, että Pirkkalassa ei paikalliset syyt tällaista vaadi, mutta onhan se etelämpänäkin. Samaten Helsingissä paikalliset olosuhteet on erilaiset.
Surkuhupaisia tapaus oli esimerkiksi Uimalankadun ja Teiskontien risteys, jossa kiviä asentavan työväen mielestä ei ollut kevyenliikenteen väylää risteyksen yli, mutta kun asiasta laitoin palautetta kaupungille, siihen ilmestyi ne säälittävät asfalttikasat niitten korkeaksi jääneiden kivien kainaloon. Oliko järkee? Sammon valtatiellä piti alenta reunakiviä, mutta sekin vissiin vähän epäonnistui, koska kivet tuli laitettua samaan tasoon takaisin. Linjaarilauta taisi jäädä tukikohdan seinälle. Kuluihan siinä kivasti koko kesä. Joku ihme asennevamma täällä vaivaa.
Kaikissa kunnallisteknisissä suunnitteluohjeissa, joita muun muassa Tampereen kaupunki on ollut tekemässä, ohjeistetaan reunakivi alennettavaksi asfaltin tasoon, jos kohdalta kulkee yhdistetty kevyenliikenteen väylä. Täällä Tampereella vaan on ne paikalliset olosuhteet sellaiset.
- veli viulu
Hyvin puhuttu. Olen pyöräilevä vastatamperelaistunut henkilö, alunperin tuolta etelän suuresta kaupungista. Aikuinen ihminen, vastuullinen ajaja, ajan hiljaa ja väistän kaikkia oletusarvona. Olen asunut täällä nyt noin 3 kuukautta, ja sinä aikana neljä eri henkilöä, poikkeuksetta vanhempaa tamperelaista, on käynyt verbaalisesti kimppuni syystä että olen pyöräilijä. Kaksi heistä yritti tönäistä minut pyöräni selästä alas ja jokaiselta löytyi kattava sanavarasto suomen kielen kauneimpia haukkumasanoja. Kyllä on mukavaa olla tamperelainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811