mitä teen väärin

mulla on ollut nyt kolmatta vuotta pikkuinen puutarha ja jo ekana vuonna tein mansikkapenkin niinkuin pitääkin,vuorasin muovilla ja sopivin välimatkoin laitoin mansikan taimet.sen tiesinkin että ekana vuonna ei mansikoita yleensä tule mutta viime vuonna odotin jo innolla.keväällä se oli kukkia valkoisenaan täynnä mutta kun tuli se aika että mansikoiden piti valmistua ne olikin ryppysiä,tummia,pieniä kurttukasoja :( ja sama juttu tänä vuonna!!! mitä niissä on vikana?? mitä teen väärin??

6

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

      Tarkoittaahan tuo muovi mansikkakangasta eikä mustaa muovia? Muovi on aika hankala nimittäin koska sen alal viihtyy muurahaiset ja maa on yleensä myös kuivaa. Kuivuus taas pienentää mansikoiden kokoa..

      Tuohon rupisuuteen on tarjottu monia syitä, mutta yksi on varmaa; ne rupuisimman näköiset on aian kaikkein makeimpia!

      Mutta jos ne siis on ihan kuin olisivat menoss apilalle kuin joku ylikypsä persikak tms niin kyse on siitä, että kasvit on kuivass atai jopa että maa on niin köyhää, että ne ei siinä pärjää.

      Uusien mansikoidne muodotumiselle tärkeä vaihe on syksyllä ja silloin lannoitu sja kosteus. Ilmeisesti se on kunnossa, koska kasvisi kukkivat noin innoissaan.

      • mulla on sellanen vihree aika paksu muovi,ja mitä muurahaisiin tulee niin niitä varmasti on vaikka kuinka ja paljon.kyllä mä oon mielestäni kastellut paljon mutta pitää varmaan kastella vielä enemmän.lannoituksessa en uskoisi olevan puutetta sillä lykkään kourallisen/taimi sellaista yhdistettyä missä on kalkitus samassa joka kevät plus että kastelen lenhmänkakka vedellä silloin tällöin.


      • mapee
        heili-tukholma kirjoitti:

        mulla on sellanen vihree aika paksu muovi,ja mitä muurahaisiin tulee niin niitä varmasti on vaikka kuinka ja paljon.kyllä mä oon mielestäni kastellut paljon mutta pitää varmaan kastella vielä enemmän.lannoituksessa en uskoisi olevan puutetta sillä lykkään kourallisen/taimi sellaista yhdistettyä missä on kalkitus samassa joka kevät plus että kastelen lenhmänkakka vedellä silloin tällöin.

        lannoitusta on varmaan liikaakin, sillä ei s emansikka nyt mikään supersyöppö ole. Itse lannoittelen vain syksyllä tulevaa vuotta silmitellen..

        Muovi on se tuhon alku ja juuri jos on umpinainen. Murkut kun ei ole mikään paras kasvualusta. Meillä oli keväällä penkin päässä murkkuja eikä edes pesää vielä, mutta elukoita kuitenkin ja ne taimet on paljon pienempiä nyt. Saman muistan aikanaan mummollani. Kun muovit otettiin pois niin samat taimet intoutui ihan uuteen kasvuun kun siihen asti oli kituneet.. Niin ja murkkuja riitti!


      • mapee kirjoitti:

        lannoitusta on varmaan liikaakin, sillä ei s emansikka nyt mikään supersyöppö ole. Itse lannoittelen vain syksyllä tulevaa vuotta silmitellen..

        Muovi on se tuhon alku ja juuri jos on umpinainen. Murkut kun ei ole mikään paras kasvualusta. Meillä oli keväällä penkin päässä murkkuja eikä edes pesää vielä, mutta elukoita kuitenkin ja ne taimet on paljon pienempiä nyt. Saman muistan aikanaan mummollani. Kun muovit otettiin pois niin samat taimet intoutui ihan uuteen kasvuun kun siihen asti oli kituneet.. Niin ja murkkuja riitti!

        nyt lähti muovit samanteitten!! minä kun aattelin leikkiä parastakin mansikan kasvattajaa ja muistelen että suurilla mansikkamailla on muoveja niin minä ja...toivottavasti ei ole liian myöhästä täksi vuodeksi,jos ennättäisi edes muutaman mansikan saamaan :)suuret kiitokset neuvostasi.


      • mapee
        heili-tukholma kirjoitti:

        nyt lähti muovit samanteitten!! minä kun aattelin leikkiä parastakin mansikan kasvattajaa ja muistelen että suurilla mansikkamailla on muoveja niin minä ja...toivottavasti ei ole liian myöhästä täksi vuodeksi,jos ennättäisi edes muutaman mansikan saamaan :)suuret kiitokset neuvostasi.

        mutta onhan niillä myös myrkyt ja sadetuksen sun muuta joten enpä ole koskaan juurikaan tavannut juolavehnää puskemassa ammattiviljelmillä mansikkakankaan läpi ja kotona taistelen sen kanssa alati.

        Toivotaan, että muovin poisto auttaa. Eipä siitä ainakaan haitta ole, paitsi jos sataa niin mansikat likaantuu. Kankaiden ja muovien tarkoitushan on suojata kasvia lialta. Joskus antiikin aikoina (lapsuudessani) käytettiin olkea ja sittemmin sahanpurua sun muuta samaan tarkoitukseen. Vertaa vaikka engl. strawberry...

        Ja jos marjat kerran on alkuun pärjänneet, mutta loppusuoralla tulos heikkenee niin toivotaan parasta! Kerro jos viitsit auttoiko asia kun satoa menet hakemaan..


      • mapee kirjoitti:

        mutta onhan niillä myös myrkyt ja sadetuksen sun muuta joten enpä ole koskaan juurikaan tavannut juolavehnää puskemassa ammattiviljelmillä mansikkakankaan läpi ja kotona taistelen sen kanssa alati.

        Toivotaan, että muovin poisto auttaa. Eipä siitä ainakaan haitta ole, paitsi jos sataa niin mansikat likaantuu. Kankaiden ja muovien tarkoitushan on suojata kasvia lialta. Joskus antiikin aikoina (lapsuudessani) käytettiin olkea ja sittemmin sahanpurua sun muuta samaan tarkoitukseen. Vertaa vaikka engl. strawberry...

        Ja jos marjat kerran on alkuun pärjänneet, mutta loppusuoralla tulos heikkenee niin toivotaan parasta! Kerro jos viitsit auttoiko asia kun satoa menet hakemaan..

        lupaan laittaa viestiä jos keinot tehoavat.voi kyllä olla että tämän vuoden sato on mennyttä mutta jos ensi vuonna vielä sinut löydän jostain niin ... ;)en ole vielä kerennyt kasvimaalla muoveja poistelemaan mutta heti kun ensimmäinen vapaapäivä töistä tulee niin sitten.oikein mukavaa kesää sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe