eli tilanne on tämä:
harrastanut suuseksiä naisen kanssa puolin ja toisin luonnollisesti ilman mitään ehkäisyä. ei siis varsinaista yhdyntää, mutta suuseksiä.
suuseksiä harrastaessa ilmeisesti taudit tarttuvat. kuinka nopeasti tavallisimmat näkyvät testeissä? ovat suuseksissä tarttuvat esim. klamydia samanlainen kuin yhdynnässäkin tarttuva ja voiko tarttua suudellessa eteenpäin?
mikä neuvoksi, ilmeisesti testeissä kannattaisi käydä ettei tartuta eteenpäin? kauanko tulosten saaminen kestää?
tilanne päällä
15
2360
Vastaukset
- niin tietoa löytyy..
Lähes kaikki sukupuolitaudit voivat esiintyä sukuelinten ohella myös suun tai huulen limakalvoilla: herpes, kondylooma eli visvasyylä, tippuri, kuppa ja klamydia. Myös HIV ja B-hepatiitti voivat tarttua suun limakalvojen kautta. Syyhypunkki ja satiaiset ovat ainoat sukupuolitautien aiheuttajat, jotka eivät tartu suuhun.
Miten sukupuolitaudit tarttuvat suuhun?
Tartunta edellyttää suuseksissä tapahtuvaa suojaamatonta limakalvokontaktia. Tauti voi tarttua sekä sukuelimen limakalvolta suuhun että suusta sukuelimeen. HIV:n kohdalla on mahdollista, että tartunta tapahtuu syvälle nieluun tunkeutuvissa kielisuudelmissa, jos sylki on selvästi veristä ja HIVinfektio on hyvin tuore tai AIDS-vaiheessa. Kevyessä suukottelussa tartuntariskiä pidetään mitättömänä.
aika harvinaista että jotain olisit saanut mutta jos oireita tulee niin toki sitten lääkäriin..hiv näkyy 3kk päästä mahd. tartunnasta. muut viikossa parissa.- 413890
entäs tavallisimmat taudit klamydia ym. kevyessä suukottelussa? tarttuvatko eteenpäin?
- JOS
413890 kirjoitti:
entäs tavallisimmat taudit klamydia ym. kevyessä suukottelussa? tarttuvatko eteenpäin?
jommalla kummalla siellä NIELUSSA on se tauti!!!
- ciider
JOS kirjoitti:
jommalla kummalla siellä NIELUSSA on se tauti!!!
ja nieluun sen saa nimenomaan suuseksillä? voidaanko se todeta tavallisella virtanäytteellä tehtävällä testillä?
- ihan sieltä
ciider kirjoitti:
ja nieluun sen saa nimenomaan suuseksillä? voidaanko se todeta tavallisella virtanäytteellä tehtävällä testillä?
missä vastakkaisella osapuolella sitä on! Eli jos alapäässä, niin sitten suuseksissä, jos yläpäässä niin sitten suutelemalla. Yksinkertaista!
Jos se tauti on NIELUSSA, NIIN OTETAAN NIELUNÄYTE,eli aina sieltä "päästä" otetaan näyte missä oireilee tai epäillään taudin olevan.
Eli siis alapään klamydia EI tule esille nieluviljelyssä, EIKÄ taas nieluklamydia tule esiin esim. virtsakokeessa tai alapäästä otettavalla sip.näytteellä.
Se näyte on otettava sieltä missä sen taudin epäillään olevan.
Eli jos epäilee sen olevan alapäässä, niin sitten sieltä, jos yläpäässä, niin sieltä. Ja voihan se toki olla molemmissa päissä, yhtä aikaa. Ne sitten on testattava ERIKSEEN, ERI NÄYTTEIN - ei kai sitä uskalla
enää ketä sattuu mennä pussailemaan.Olen itse kyllä kysynyt lääkäriltä suutelusta ja se sanoi että suutelu on turvallista, jos ei haavoja ole suussa.Mitähän sitten uskoa..Mitenkä se sitten menee,jos kumppani on harrastanut suuseksiä sukupuolitautisen kanssa ja sitten suutelee minua niin minulle voi tarttua suun kautta se tauti mikä on ollut suuseksin saajalla miehen suun kautta.menipäs vaikeaksi..
- Juttuja vain
ei kai sitä uskalla kirjoitti:
enää ketä sattuu mennä pussailemaan.Olen itse kyllä kysynyt lääkäriltä suutelusta ja se sanoi että suutelu on turvallista, jos ei haavoja ole suussa.Mitähän sitten uskoa..Mitenkä se sitten menee,jos kumppani on harrastanut suuseksiä sukupuolitautisen kanssa ja sitten suutelee minua niin minulle voi tarttua suun kautta se tauti mikä on ollut suuseksin saajalla miehen suun kautta.menipäs vaikeaksi..
Ei suutelemalla mikään sukupuolitauti tartu, ne on provoja vaan jotka sellaista väittää. Sukupuolitaudin tarttuminen vaatii suojaamattoman yhdynnän tai joissain tapauksissa voi riittää suojaamaton suuseksikontakti.
- faktaa.
ei kai sitä uskalla kirjoitti:
Otetaan esimerkki; henkilö A:lla on strept. aiheuttama tulehdus, angiina, nielussaan. Voiko hän tartuttaa suutelemalla sen henkilö B:lle? (A ei siis ole vielä ottanut antibiootin antibioottia...)
Kyllä voi tartuttaa! Aivan sama asia koskee jokaista bakteeria ja virusta joka siellä nielussa/suussa/huulissa on, ne tarttuvat aivan samalla tavalla kuin esimerkin angiina.
Klamydian aiheuttaa klamydia-bakteeri, tippurin gonokokki-bakteeri, bakteereja yhtä kaikki...Ja ne todellakin voivat tarttua ihmisestä toiseen, suutelemallakin, JOS niitä siellä nielussa on, ei siinä suudellessa toimi mikään bakteeri/virus-suodatin joka suodattaa tarttuvaksi vain osan bakteereja ja viruksia.
Ja herpes-viruksen tartunnanhan kaikki tietävät, tarttuu helposti, iholle jne.
"Mitenkä se sitten menee,jos kumppani on harrastanut suuseksiä sukupuolitautisen kanssa ja sitten suutelee minua niin minulle voi tarttua suun kautta se tauti mikä on ollut suuseksin saajalla miehen suun kautta.menipäs vaikeaksi.."
Niin, siinä tapauksessa kumppani voi tartuttaa sukupuolitaudin SUUDELLESSA, JOS HÄNELLÄ ON SE TAUTI NIELUSSAAN. Eli voihan olla ettei hän ole saanut suuseksissä jostain syystä nieluunsa tartuntaa vaikka kumppanilla olisikin tauti.
Ei yhtään vaikeata kun miettii asioita.
Kannattaa varmastikin mennä tänne saitille; http://www.seksuaaliterveys.org
Tässä ote tippurin osalta kys.sivustolta:
"Tippuri tarttuu sukupuoliyhdynnässä ja suuseksissä. Se voi levitä myös käsien välityksellä silmätulehdukseksi. Suuseksissä taudista voi kehittyä nielutippuri. Sen oireet muistuttavat angiinaa. Sekä naiset että miehet voivat saada tippurin myös peräsuoleen.
Myös vastasyntynyt voi saada tartunnan synnytyksen yhteydessä äidin synnytyskanavasta."
Eiköhän Väestöliitto tiedä sentään faktat! - mutta kun
faktaa. kirjoitti:
Otetaan esimerkki; henkilö A:lla on strept. aiheuttama tulehdus, angiina, nielussaan. Voiko hän tartuttaa suutelemalla sen henkilö B:lle? (A ei siis ole vielä ottanut antibiootin antibioottia...)
Kyllä voi tartuttaa! Aivan sama asia koskee jokaista bakteeria ja virusta joka siellä nielussa/suussa/huulissa on, ne tarttuvat aivan samalla tavalla kuin esimerkin angiina.
Klamydian aiheuttaa klamydia-bakteeri, tippurin gonokokki-bakteeri, bakteereja yhtä kaikki...Ja ne todellakin voivat tarttua ihmisestä toiseen, suutelemallakin, JOS niitä siellä nielussa on, ei siinä suudellessa toimi mikään bakteeri/virus-suodatin joka suodattaa tarttuvaksi vain osan bakteereja ja viruksia.
Ja herpes-viruksen tartunnanhan kaikki tietävät, tarttuu helposti, iholle jne.
"Mitenkä se sitten menee,jos kumppani on harrastanut suuseksiä sukupuolitautisen kanssa ja sitten suutelee minua niin minulle voi tarttua suun kautta se tauti mikä on ollut suuseksin saajalla miehen suun kautta.menipäs vaikeaksi.."
Niin, siinä tapauksessa kumppani voi tartuttaa sukupuolitaudin SUUDELLESSA, JOS HÄNELLÄ ON SE TAUTI NIELUSSAAN. Eli voihan olla ettei hän ole saanut suuseksissä jostain syystä nieluunsa tartuntaa vaikka kumppanilla olisikin tauti.
Ei yhtään vaikeata kun miettii asioita.
Kannattaa varmastikin mennä tänne saitille; http://www.seksuaaliterveys.org
Tässä ote tippurin osalta kys.sivustolta:
"Tippuri tarttuu sukupuoliyhdynnässä ja suuseksissä. Se voi levitä myös käsien välityksellä silmätulehdukseksi. Suuseksissä taudista voi kehittyä nielutippuri. Sen oireet muistuttavat angiinaa. Sekä naiset että miehet voivat saada tippurin myös peräsuoleen.
Myös vastasyntynyt voi saada tartunnan synnytyksen yhteydessä äidin synnytyskanavasta."
Eiköhän Väestöliitto tiedä sentään faktat!Kysymyshän olikin tosiaan tarttuvatko sukupuolitaudit suutelemalla, suuseksi on sitten eri asia. Esim. huuliherpes ei ole sukupuolitauti kuten ei mononukleoosikaan. Tuossa pari linkkiä jossa ainakin sanotaan että Klamydia tai tippuri ei suudellessa tartu. Suuseksissä kylläkin on pieni riski, mutta harvinaista.
http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/tippuri.html
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/8585260 - faktaa pukkaa
mutta kun kirjoitti:
Kysymyshän olikin tosiaan tarttuvatko sukupuolitaudit suutelemalla, suuseksi on sitten eri asia. Esim. huuliherpes ei ole sukupuolitauti kuten ei mononukleoosikaan. Tuossa pari linkkiä jossa ainakin sanotaan että Klamydia tai tippuri ei suudellessa tartu. Suuseksissä kylläkin on pieni riski, mutta harvinaista.
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/8585260Olet oikeassa siinä, että kyllä se väestöliitto näyttää tietävän, ei tartu suutelemalla.
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/seksitaudit/ - ......................
mutta kun kirjoitti:
Kysymyshän olikin tosiaan tarttuvatko sukupuolitaudit suutelemalla, suuseksi on sitten eri asia. Esim. huuliherpes ei ole sukupuolitauti kuten ei mononukleoosikaan. Tuossa pari linkkiä jossa ainakin sanotaan että Klamydia tai tippuri ei suudellessa tartu. Suuseksissä kylläkin on pieni riski, mutta harvinaista.
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/8585260JOS SE SUKUPUOLITAUTI ON SIELLÄ SUUTELIJAN NIELUSSA!!!
En kirjoittanut suuseksistä, vaan siitä, että JOS sukupuolitauti on NIELUSSA, niin se voi suudellessa tarttua!
Eli kyllä ne tarttuvat, MUTTA VAIN JOS NIITÄ ON SIELLÄ NIELUSSA! Lukaisehan vaikka tuo tippuri-info, siinä mainitaan että suuseksissä saatu tartunta voi muuttua nielutippuriksi! No, kun se sitten on siellä nielussa se tartunta niin totta kai sen voi tartuttaa toiseen, suutelemallaKIN.
"Kysymyshän olikin tosiaan tarttuvatko sukupuolitaudit suutelemalla" Ja vastaus on edelleenkin; TARTTUVAT, JOS NIITÄ SIELLÄ NIELUSSA ON!
Jos taas on genitaalialueella sp-tauti niin eihän se tietenkään suudellessa tartu! - nyt mä hokasin
...................... kirjoitti:
JOS SE SUKUPUOLITAUTI ON SIELLÄ SUUTELIJAN NIELUSSA!!!
En kirjoittanut suuseksistä, vaan siitä, että JOS sukupuolitauti on NIELUSSA, niin se voi suudellessa tarttua!
Eli kyllä ne tarttuvat, MUTTA VAIN JOS NIITÄ ON SIELLÄ NIELUSSA! Lukaisehan vaikka tuo tippuri-info, siinä mainitaan että suuseksissä saatu tartunta voi muuttua nielutippuriksi! No, kun se sitten on siellä nielussa se tartunta niin totta kai sen voi tartuttaa toiseen, suutelemallaKIN.
"Kysymyshän olikin tosiaan tarttuvatko sukupuolitaudit suutelemalla" Ja vastaus on edelleenkin; TARTTUVAT, JOS NIITÄ SIELLÄ NIELUSSA ON!
Jos taas on genitaalialueella sp-tauti niin eihän se tietenkään suudellessa tartu!Eli siis vaikka noissa ed. mainituissa linkeissä sanotaan, että SP-taudit ei tartu suudellessa niin se tarkoittaa sitä, että ne tarttuu suudellessa. No ehkä tässä on nyt jollain tasolla sitten ongelmia luetun ymmärtämisessä.
Eli jos henkilö X on saanut suuseksin kautta tippurin nieluunsa niin hän voi tartuttaa sitä eteenpäin suutelemalla, vaikka SP-taudit eivät linkkien mukaan tartu suutelemalla.
Hankalia nämä lääketieteen termit. - klamy ja tippari
nyt mä hokasin kirjoitti:
Eli siis vaikka noissa ed. mainituissa linkeissä sanotaan, että SP-taudit ei tartu suudellessa niin se tarkoittaa sitä, että ne tarttuu suudellessa. No ehkä tässä on nyt jollain tasolla sitten ongelmia luetun ymmärtämisessä.
Eli jos henkilö X on saanut suuseksin kautta tippurin nieluunsa niin hän voi tartuttaa sitä eteenpäin suutelemalla, vaikka SP-taudit eivät linkkien mukaan tartu suutelemalla.
Hankalia nämä lääketieteen termit.Tuossakin linkissä yritetään väittää että ei tartu suutelemalla sukupuolitaudit, vaikka olis mitä sankkeria toisella nielussa.
http://www.aidstukikeskus.fi/sivut/index.php?option=com_xfaq&task=answer&Itemid=93&catid=19&aid=852 - asia on noin.
nyt mä hokasin kirjoitti:
Eli siis vaikka noissa ed. mainituissa linkeissä sanotaan, että SP-taudit ei tartu suudellessa niin se tarkoittaa sitä, että ne tarttuu suudellessa. No ehkä tässä on nyt jollain tasolla sitten ongelmia luetun ymmärtämisessä.
Hankalia nämä lääketieteen termit."Eli jos henkilö X on saanut suuseksin kautta tippurin nieluunsa niin hän voi tartuttaa sitä eteenpäin suutelemalla, vaikka SP-taudit eivät linkkien mukaan tartu suutelemalla." Noilla tarkoitetaan genitaalialueen tauteja, siis ne eivät tartu suutelemalla, mutta totta, jos nielussa on esim. klamydia- tai tippuribakteeri niin se tarttuu, suudellessakin (tosi suuseksissäkin sitten tai käsien väl.)
Sp-tauti nielussa, suun limakalvoilla tms. on harvinainen, muttei tosiaan mikään mahdoton "ilmestys". Ja bakteerin aiheuttamia kun ovat, niin tarttuvat. - ciider
asia on noin. kirjoitti:
"Eli jos henkilö X on saanut suuseksin kautta tippurin nieluunsa niin hän voi tartuttaa sitä eteenpäin suutelemalla, vaikka SP-taudit eivät linkkien mukaan tartu suutelemalla." Noilla tarkoitetaan genitaalialueen tauteja, siis ne eivät tartu suutelemalla, mutta totta, jos nielussa on esim. klamydia- tai tippuribakteeri niin se tarttuu, suudellessakin (tosi suuseksissäkin sitten tai käsien väl.)
Sp-tauti nielussa, suun limakalvoilla tms. on harvinainen, muttei tosiaan mikään mahdoton "ilmestys". Ja bakteerin aiheuttamia kun ovat, niin tarttuvat.jos sattuu olemaan antibioottikuuri tai joku tulehduslääkekuuri päällä suojaamattoman suuseksin harrastamisen ajankohdan kanssa samaan aikaan, voiko tämä vaikuttaa tartunnan saamisen mahdollisuuteen alentavasti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803