linuxille "visual basic"?

löytyykö sellaisia?

Onko linuxille mitään täysin vb-yhteensopivaa kääntäjää? mulla on windowsille VB 6 ja haluaisin siirtää siitä koodit suoraan linux-basiciin, ilman että pitää muokata lähes koko koodi uusiksi. Olis helpompi kirjoittaa yks lähdekoodi ja sitten vain kääntää se binaariksi molemmissa käyttiksissä.

15

1588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...
    • Freebasic joo löytyy mutta suosittelen kyllä kirjoittamaan koodin jollain standardikielellä niin ei tarvitse arpoa tuollaisten kanssa.

    • Mutta kato

      Gambas ei ole yhteensopiva, mutta se on sen verran lähellä, että voi auttaa. Kato netistä haulla.

    • olisi samantien

      vaihtaa kieltä

    • Näin todellakin on
      • ap.

        näin vanhemmiten uuden kielen opettelu on huomattavasti vaikeampaa, siksi haluaisin pysyä basicissa.


      • Näin todellakin
        ap. kirjoitti:

        näin vanhemmiten uuden kielen opettelu on huomattavasti vaikeampaa, siksi haluaisin pysyä basicissa.

        Sitten on hyvä antaa vähän aivoille haastetta. Eikä haaste välttämättä ole kovin suuri.
        Kokeileminen voi olla jopa kivaa ja avartavaa. Oppimiskynnystä madaltanee käyttöliittymän suomenkielisyys.

        Juuri tällä hetkellä kannattaa imuroida päivittäisversio:
        http://snapshots.lazarus.shikami.org/lazarus/
        Kokeiluversioksi Lazarus-0.9.25-fpc-2.2.2rc1-20080???-win32.exe
        (Kysymysmerkkien tilalle tulee numero, joka vaihtuu)
        Tuo versio on niin vakaa kuin mitä tarvitset tässä vaiheessa (kun seuraava versio 0.9.26 sitten aikanaan ilmestyy niin siirry siihen).

        Epäselviä asioita voi ja kannattaa kysyä esim. Delphi-alueella (kummassakin on kielenä Pascal).


      • olisi Mono
        ap. kirjoitti:

        näin vanhemmiten uuden kielen opettelu on huomattavasti vaikeampaa, siksi haluaisin pysyä basicissa.

        Älä kuuntele noita delphi koodareita. VB on kaikkein yksinkertaisin ohjelmointikieli, ja siksi mielestäni paras.

        Tsekkaappa Mono projektia:
        http://www.mono-project.com/Main_Page

        Yhtä helpolla et tosin tule pääsemään kuin windowsissa. Itsellänikin tuon ohjelman kokeilu on stopannut tuttuihin linux hankaluuksiin.


      • Delphikoodari..
        ap. kirjoitti:

        näin vanhemmiten uuden kielen opettelu on huomattavasti vaikeampaa, siksi haluaisin pysyä basicissa.

        Tämä just osoittaa tämän Visual Basicin kirouksen! Jopa Microsoft itse haluaa päästä tästä eroon -> tekemälllä VB-7 tai C#, Mutta tästähän ei perus VB-koodarit tykkää!!!

        Unohda Visual Basic, opettele ihan oikee kieli! Helpoiten varmaan olis opiskella C# tai Java. Myös Delphi on varteen otettava vaihtoehto!

        Vaikeimman kautta opiskelisit C kielen, sen jälkeen muut kielet ovat helppoja omaksua!


      • Delphikoodari..
        olisi Mono kirjoitti:

        Älä kuuntele noita delphi koodareita. VB on kaikkein yksinkertaisin ohjelmointikieli, ja siksi mielestäni paras.

        Tsekkaappa Mono projektia:
        http://www.mono-project.com/Main_Page

        Yhtä helpolla et tosin tule pääsemään kuin windowsissa. Itsellänikin tuon ohjelman kokeilu on stopannut tuttuihin linux hankaluuksiin.

        Minä en suosittele suoraan Delphiä, mutta Visual Basicissa (yleensä missä tahansa Basicissa) pysyminen on kuin jäisi hukkumaan Titanicin kanssa meren pohjaan!!!!!!!!!!!!!!


      • oudolta
        ap. kirjoitti:

        näin vanhemmiten uuden kielen opettelu on huomattavasti vaikeampaa, siksi haluaisin pysyä basicissa.

        >...haluaisin pysyä basicissa.

        Ohjelmoinnin osaaminen taitaa olla vähän heikoissa kantimissa jos pelkkä kieli on jotenkin merkittävä tekijä.

        Visual Basicistä siirtyminen johonkin Lazarukseen on tavallaan ongelman kiertämistä. Vaikka itse kieli on eri kehittynyt, alustariippuvuus säilyy.

        Sensijaan jos laitat Linuxiin kehitysympäristöksi esim. Eclipsen niin sillä tuotettu Java-koodi käy sellaisenaan mihin tahansa järjestelmään jossa on JRE (Java Runtime Environment).

        Myös useiden muiden kielten käyttö on sillä mahdollista:
        http://www.eclipse.org/home/categories/languages.php

        Äläkä usko tämän "Lazaruz-miehen" kohta postaamaan viestiin Javan roskiekeruu-, yms ongelmista. Niille ei ole mitään katetta todellisuudessa vaan Java on ja pysyy ohjelmoinnin valtaympäristönä.


      • Balle Ramstedt
        Delphikoodari.. kirjoitti:

        Tämä just osoittaa tämän Visual Basicin kirouksen! Jopa Microsoft itse haluaa päästä tästä eroon -> tekemälllä VB-7 tai C#, Mutta tästähän ei perus VB-koodarit tykkää!!!

        Unohda Visual Basic, opettele ihan oikee kieli! Helpoiten varmaan olis opiskella C# tai Java. Myös Delphi on varteen otettava vaihtoehto!

        Vaikeimman kautta opiskelisit C kielen, sen jälkeen muut kielet ovat helppoja omaksua!

        "Vaikeimman kautta opiskelisit C kielen, sen jälkeen muut kielet ovat helppoja omaksua!"

        Ei muuten pidä paikkaansa, jos et usko niin kokeile vaikka opetella jokin funktionaalinen kieli esim. Lisp. ( Vilkaise vaikka tota: http://www.psg.com/~dlamkins/sl/contents.html )


      • ap.
        oudolta kirjoitti:

        >...haluaisin pysyä basicissa.

        Ohjelmoinnin osaaminen taitaa olla vähän heikoissa kantimissa jos pelkkä kieli on jotenkin merkittävä tekijä.

        Visual Basicistä siirtyminen johonkin Lazarukseen on tavallaan ongelman kiertämistä. Vaikka itse kieli on eri kehittynyt, alustariippuvuus säilyy.

        Sensijaan jos laitat Linuxiin kehitysympäristöksi esim. Eclipsen niin sillä tuotettu Java-koodi käy sellaisenaan mihin tahansa järjestelmään jossa on JRE (Java Runtime Environment).

        Myös useiden muiden kielten käyttö on sillä mahdollista:
        http://www.eclipse.org/home/categories/languages.php

        Äläkä usko tämän "Lazaruz-miehen" kohta postaamaan viestiin Javan roskiekeruu-, yms ongelmista. Niille ei ole mitään katetta todellisuudessa vaan Java on ja pysyy ohjelmoinnin valtaympäristönä.

        "Ohjelmoinnin osaaminen taitaa olla vähän heikoissa kantimissa jos pelkkä kieli on jotenkin merkittävä tekijä."

        missään kohtaa että olisin huippukoodari. Juuri VB:ssä pysyminen johtuu siitä että olen jo vanha koira (käy kohti 50 vuotta) jolle uuden oppiminen ei ole niin helppoa kuin nuoremmalle enkä haluaisi viettää loppuelämääni opettelemalla jotain vaikeampaa kieltä. Sitäpaitsi miksi opettelisin sitten enää muita kieliä jos kerran oppisin C-kieltä? C-kieli vaan on niin pirun vaikea mulle, olen yrittänyt mutta kun ei opi noin vaan. Visual Basicissakin on tekemistä mutta sillä sentään jotain jälkeä tulee.

        Haluan vaan jonkinlaista ohjelmointitaitoa ylläpitää, vaikka sitten edes surkeaa, jotta saisin tehtyä sovelluksia joita ei valmiina löydä.


      • Koodaaja80
        oudolta kirjoitti:

        >...haluaisin pysyä basicissa.

        Ohjelmoinnin osaaminen taitaa olla vähän heikoissa kantimissa jos pelkkä kieli on jotenkin merkittävä tekijä.

        Visual Basicistä siirtyminen johonkin Lazarukseen on tavallaan ongelman kiertämistä. Vaikka itse kieli on eri kehittynyt, alustariippuvuus säilyy.

        Sensijaan jos laitat Linuxiin kehitysympäristöksi esim. Eclipsen niin sillä tuotettu Java-koodi käy sellaisenaan mihin tahansa järjestelmään jossa on JRE (Java Runtime Environment).

        Myös useiden muiden kielten käyttö on sillä mahdollista:
        http://www.eclipse.org/home/categories/languages.php

        Äläkä usko tämän "Lazaruz-miehen" kohta postaamaan viestiin Javan roskiekeruu-, yms ongelmista. Niille ei ole mitään katetta todellisuudessa vaan Java on ja pysyy ohjelmoinnin valtaympäristönä.

        >> Äläkä usko tämän "Lazaruz-miehen" kohta postaamaan viestiin Javan roskiekeruu-, yms ongelmista. Niille ei ole mitään katetta todellisuudessa vaan Java on ja pysyy ohjelmoinnin valtaympäristönä.


      • vuodatus!
        Koodaaja80 kirjoitti:

        >> Äläkä usko tämän "Lazaruz-miehen" kohta postaamaan viestiin Javan roskiekeruu-, yms ongelmista. Niille ei ole mitään katetta todellisuudessa vaan Java on ja pysyy ohjelmoinnin valtaympäristönä.

        Tulihan se sieltä, tosin muutaman kuukauden viiveellä. Menikö aika roskienkeruussa? ;)

        "Tässä siis asiallista tietoa objectPascalista ja Javasta..."

        Jep jep. Mutta missä on se asia ja tieto?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe