Merenkulku ammattina

Long John Dickweed

On tämä vaan mahtavaa touhua! Merenkulku nimittäin.

Näitä mietin, kun istuskelin ajotuolissa komentosillalla kahvikuppi kädessä ja tuijottelin maisemaa, johon ei kai koskaan voi kyllästyä: auringonnousu merellä. Tutkaruutu rullasi tyhjää, ei ketään missään ja itämeri kauneimmillaan. Kello oli noin neljä aamulla, alkukesä ja vain yksinkertaisesti yksi niistä hetkistä jolloin kiitti itseään, että tuli valittua maailman paras ammatti. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että on kyllä ollut myös hetkiä, jolloin on todella miettinyt, että kuinka v***n tyhmä täytyy ihmisen olla ryhtyäkseen merenkulkijan ammattiin ja pysyäkseen siinä tänä päivänä.

Äärimmäisyydestä toiseen, sitähän tämä on. Sanotaan, että työ tekijäänsä muistuttaa, allekirjoittaneen kohdalla se ainakin pitää komeasti kutinsa. Mikä sitten kiehtoo tässä maailman toiseksi vanhimmassa ammatissa? Sitä on tullut monta kertaa itsekin mietittyä. Nukkua ei saa tarpeeksi, koko ajan on kiire, liikaa paperitöitä, ja vastuu painaa päälle kokoajan kilpaa silmäluomien kanssa. Toisaalta, on se upeaa käskeä rautalaivaa vaihtelevissa olosuhteissa, nähdä uusia paikkoja ja maisemia, työskennellä hienojen ihmisten kanssa ja tehdä kovaa duunia ja tarkasti. Mutta kyllä ylivoimaisesti hienointa silti on, kun pääsee pois täältä ja lomille! Tekemään kolmin verroin kaikkea sitä mistä on jäänyt taas paitsi ja mistä on haaveillut pitkinä öinä komentosillan hämärässä tai kannella vesisateessa laivaa lastatessa.

Raha on kaksipiippuinen juttu. Ei tässä rikastumaan pääse missään tapauksessa mutta ihan kohtalaisille vuosiansioille pääsee kun valitsee työpaikkansa oikein. Ja kun muistaa, että puolet kaikesta ajasta on juoksevat kulut lähes nolla, niin suhde on parhaimmillaan ihan mieluinen. Mutta taas toisaalta, ei tätä ihan vaan rahan takia raatsisi tehdä, on oltava se jokin kipinä tähän touhuun.

Siinä henkilökohtaisesti pähkinänkuoressa plussat ja miinukset mitä on olla perämies tänä päivänä Suomalaisella rahtilaivalla. Kenelle tämä touhu sitten sopii ja mitä tämä ihmiseltä vaatii?

Sopivassa suhteessa tyhmyyttä ja hulluutta ainakin, se on vissi! No, leikki leikkinä vaikka se mitään leikkiä ei olisikaan. Sosiaalisuus, pitkä pinna, soveltuvuus pitkiin poissaoloihin, ahkeruus, ja tarkkuus ovat ja ovat pitkään olleet elinehtoja merenkulkuammatissa ja ovat sitä edelleen. Lisäksi on hyvä olla kykyä nauraa itselleen, tilanteille ja sotkuille, jotka noin äkkiseltään kaikkein vähiten naurattavat. Säännölliset yöunet eivät saa liikaa kiinnostaa. Pilke silmäkulmassa täytyy säilyttää ja kyky nähdä se pieni seikkailun ja romantiikan siemen siellä puuduttavan päivittäisen rutiinin seassa. Muuten touhusta voi tulla tylsää.

Myös se, että viihtyy ja rentoutuu lomillaan on ensiarvoisen tärkeää, eikä mikään itsestäänselvyys!. Kuulostaa ehkä monen mielestä typerältä mutta niin se vaan on. Itse ensimmäisillä pitkillä vapailla, kun ei ollut koulua mihin herätä, tunsin oloni varsin omituiseksi. Ei ollut ketään, joka kaipasi mihinkään, tai mitään paikkaa mihin mennä tekemään ylipäätään yhtään mitään. Kun elää täysin erilaisessa elämänrytmissä, kuin koko ympäröivä maailma ja kaikki muut ihmiset, saattaa helposti tuntea olonsa ulkopuoliseksi ja yksinäiseksi. Yksi tässä työssä jaksamista ylläpitäviä tekijöitä nimenomaan kun on haaveet niistä asioista, mitä pääsee tekemään, kun töistä pääsee pois. Ja mikäli tätä kontrastia ei käytännössä löydy, ei työssä oleminenkaan tunnu sen kaiken arvoiselta ja voi iskeä suru puseroon.

Sittemmin olen kyllä löytänyt enemmän kun tarpeeksi asioita, harrastuksia ja intoa joiden takia herätä lomallaankin aikaisin aamulla ja hymyssä suin. Näin siis poikamiehen näkökulmasta, perheellisillä on sitten omat ongelmansa ja hienot hetkensä, mutta niistä ei allekirjoittanut tiedä vielä mitään.

Mitä yritän tällä kaikella sanoa? Jaa-a. ota siitä nyt sitten selvää?!.

24

2554

    Vastaukset

    • Neljäkymmentävuotta seilausta,nyt eläkkeellä.
      Aina on jobi saatu,työttömänä ei ole tarvnnut
      olla.Kaikkea on nähty ja koettu , mutta se
      kuuluu elämään.Hyvällä omallatunnolla voin
      suositella merenkulkua ammattina.

    • tekstiä kuin omasta kynästä lähtöisin.
      Itse pääsin noin vuosi sitten eläkkeelle ja täytynee sanoa että olen uravalintaani ollut tyytyväinen. Vaikeita aikoja olivat kun seilasin maailman meriä ja lapset olivat pieniä. Huoli oli suuri vaimon jaksamisesta ja yhteyden pito pallon toiselta puolelta oli mitä oli. Keskimmäinen lapseni oli jo peräti 6kk vanha kun eka kerran sain syliini nostaa. Hienoja hetkiä merellä (niinkuin kerroit) olivat auringon nousut ja laskut ja siinä samalla miettiä ja kelata elämän syvinpiä ihmeellisyyksiä. Kaikesta huolimatta on todettava on se mahtaa touhua merenkulku nimittäin!

    • Kerrankin asiallinen ja mukava kirjoitus merimiehen näkökulmasta.
      Itse en ole koskaan merillä ollut mutta jotenkin tuo ammatti on aina kiehtonut. Nyt voin kyllä 36vuotiaana yh-äitinä haudata moiset haaveet...

      Yhdessä ketjussa alempana oli linkki youtuben sivulle jossa oli kuvattu myrskyävää merta rahtilaivasta ja sieltä löytyi muitakin myräkkäpätkiä . Voin rehellisesti sanoa, että saattas tulla housuun , niin pelottavalta näytti meri ja laiva keinui hulluna.
      Joskus muinoin kyselinkin täällä , että uskaltaako kukaan tunnustaa koskaan pelänneensä myrskyssä, mutta sain vain yhden asiallisen vastauksen, muut olivat pelkkää p****a.

      Kiitos vielä kerran asiallisesta ja mukavasta tekstistä ja hatunnosto kaikille merimiehille :)

      • Jossain tuolla, tuon kirjoituksen välissä on se oma elämänikin merellä ja maissa.

        Huonoja puolia on, toki. Mutta ei enään saisi tätä miestä maihin töihin.

        Sanotaan mitä tahansa pahaa SUomalaisesta merenkulusta. Mutta aivan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta on laivoissa(ni) olluta aina mahtavaa jengiä! Onhan se tietenkin omastakin asenteesta kiinni mitentoimeen tulee, paljonkin.

        Mutta sentään vielä kun joskus miestä vahvempaa saa yhdessä otettua (tutustuminen - nousu - ystävystyminen -haasto- äijäitku, halaus ja anteeksianto) Tuon kun vielä kruunaa "Sä olet hyvä äijä"-lausahduksella ja yhteissammumisella saunaosaston kaakeleille, sulaa yrmeinkin poosu.

        Mahtavaa on merenkulku, ja ilman ironian häiväkään :)


    • Samaa mieltä merenkulkijan ammatista; se on varmasti sieltä parhaasta päästä, niille, joille se sopii. Minua kiehtoi siinä sen kansainvälisyys. Tehdä töitä kaikenväristen ja kaikenlaisista kulttuureista olevien ihmisten kanssa. Siinä ei tule sellaista ajatusta, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia, mutta työasioissa on tultava toimeen kaikkien niiden ihmisten,joiden kanssa työskentelet,kanssa.
      Tottakai myös auringonnousut ja laskut, myrskyt ja rasvatyynet, tai viikon yhtäjaksoiset sumut Pohjois-Atlantilla kaikki ne antavat oman lisänsä. Kaikenkaikkiaan plussan puolella ollaan

    • Toisaalta, on se upeaa käskeä rautalaivaa vaihtelevissa olosuhteissa, nähdä uusia paikkoja ja maisemia, työskennellä hienojen ihmisten kanssa ja tehdä kovaa duunia ja tarkasti.

      Hieno provo joltain konejullilta tai sitten joku on helvetin naivi ja lapsenmielinen.

      Nähdä uusia paikkoja jne...
      Tosiasiassa aloittelevien lapsosten höpinää...
      Työskennellä hienojen ihmisten kanssa, kyllä jokainen alalla todella oleva tietää port state hommat jne.
      Koko homma on vastenmielistä ja aivan perseestä.

      • Katkeruutesi on surullista, joskin hieman hupaisaa. Olen ollut merillä tarpeeksi kauan mutta myös tarpeeksi vähän tietääkseni täsmälleen mitä haluan tehdä elääkseni. Ei hätää, osaan kyllä lopettaa, kun en enää pidä hommaa tekemisen arvoisena.

        Kyllä täälläkin toisinaan törmää kaltaisiisi katkeriin nuoriin ja vanhoihin pieruihin, joiden mielestä kaikki on vain "perseestä sitä ja perseestä tätä". Olen suositellut maahommia poikkeuksetta kaikille samantien.

        Mikäs PSC:ssä nyt niin kamalaa on? Tässä kuussa olisi vielä Port State odotettavissa ja ei siinä mitään sen kummempaa ole kun laiva on kunnossa. Toisaalta, ei haittaisi yhtään, jos vaikka löytäisivät jotain niin perustavanlaatuisia puutteita, että joutuisi jäämään johonkin mukavaan satamaan vaikka viikoksi venaamaan jotain osia tai korjauksia!

        Lapsenmielinen olen. Luopuisin itseasiassa ennemmin vasemmasta kiveksestäni kuin lapsenmielisyydestäni ja kyvystäni löytää se valonsäde täältä risukasasta.

        It's way she goes.


      • LongJohnDickweed kirjoitti:

        Katkeruutesi on surullista, joskin hieman hupaisaa. Olen ollut merillä tarpeeksi kauan mutta myös tarpeeksi vähän tietääkseni täsmälleen mitä haluan tehdä elääkseni. Ei hätää, osaan kyllä lopettaa, kun en enää pidä hommaa tekemisen arvoisena.

        Kyllä täälläkin toisinaan törmää kaltaisiisi katkeriin nuoriin ja vanhoihin pieruihin, joiden mielestä kaikki on vain "perseestä sitä ja perseestä tätä". Olen suositellut maahommia poikkeuksetta kaikille samantien.

        Mikäs PSC:ssä nyt niin kamalaa on? Tässä kuussa olisi vielä Port State odotettavissa ja ei siinä mitään sen kummempaa ole kun laiva on kunnossa. Toisaalta, ei haittaisi yhtään, jos vaikka löytäisivät jotain niin perustavanlaatuisia puutteita, että joutuisi jäämään johonkin mukavaan satamaan vaikka viikoksi venaamaan jotain osia tai korjauksia!

        Lapsenmielinen olen. Luopuisin itseasiassa ennemmin vasemmasta kiveksestäni kuin lapsenmielisyydestäni ja kyvystäni löytää se valonsäde täältä risukasasta.

        It's way she goes.

        Tyhjyyteentuijottaja joka kirjoittaa seuraavaa....

        Toisaalta, ei haittaisi yhtään, jos vaikka löytäisivät jotain niin perustavanlaatuisia puutteita, että joutuisi jäämään johonkin mukavaan satamaan vaikka viikoksi venaamaan jotain osia tai korjauksia!

        Tollasilla metodeilla olisi sinun reppanan parempi poistua pikapuoliin maihin suojatöihin.


      • Mitäs pahaa port statissa on, kyllä se mun mielestä ainakin on ihan kiva, että joku sentään valvoo laivojen kuntoa, kun omistajat ei aina kamalasti huoltoihin ym. panosta.


      • niin seuraavaa.... kirjoitti:

        Tyhjyyteentuijottaja joka kirjoittaa seuraavaa....

        Toisaalta, ei haittaisi yhtään, jos vaikka löytäisivät jotain niin perustavanlaatuisia puutteita, että joutuisi jäämään johonkin mukavaan satamaan vaikka viikoksi venaamaan jotain osia tai korjauksia!

        Tollasilla metodeilla olisi sinun reppanan parempi poistua pikapuoliin maihin suojatöihin.

        Niin... kummankohan sitä kannattaisi lopettaa seilaaminen... kaverin joka pitää duunistaan vai kaltaisesi katkeroituneen "merenkulkijan"? *virne*

        Usko pois, se että joku toinen nauttii seilaamisesta ole millään tavalla pois sinun henkilkohtaisesta marttyyrinäytelmästäsi. *naurua*


      • kokemusta(kin kirjoitti:

        Niin... kummankohan sitä kannattaisi lopettaa seilaaminen... kaverin joka pitää duunistaan vai kaltaisesi katkeroituneen "merenkulkijan"? *virne*

        Usko pois, se että joku toinen nauttii seilaamisesta ole millään tavalla pois sinun henkilkohtaisesta marttyyrinäytelmästäsi. *naurua*

        jotta saisi viikon olla kaijassa.
        Kellähän se nuppi sekaisin on.

        Kummankohan???
        Mistäs tuokin mahtoi tulla???
        Tyhjyyteentuijottajat ovat merenkulun pohjasakkaa.


      • vikoja niinpaljon kirjoitti:

        jotta saisi viikon olla kaijassa.
        Kellähän se nuppi sekaisin on.

        Kummankohan???
        Mistäs tuokin mahtoi tulla???
        Tyhjyyteentuijottajat ovat merenkulun pohjasakkaa.

        ...ihmeellistä, että mainitsemallasi pohjasakalla on kuitenkin vahdissa ollessaan aluksen ylin määräysvalta. *naurua*


      • kokemusta(kin) kirjoitti:

        ...ihmeellistä, että mainitsemallasi pohjasakalla on kuitenkin vahdissa ollessaan aluksen ylin määräysvalta. *naurua*

        Vai ylin valta.
        Taitaa silmänmunat värjäytyä sitämukaa kun nuppia kallistelee.


      • voi sinnuu ... kirjoitti:

        Vai ylin valta.
        Taitaa silmänmunat värjäytyä sitämukaa kun nuppia kallistelee.

        ...toiset pitävät mulkkuna yksilönä, toiset ei. *naurua*

        Tosiasia kuitenkin on, että ne jotka jotain päättävät laivan kulun ja lastauksen suhteen eivät löydy talousosastolta, maalausosastolta tai mutterilaaksosta. Toisia se tuntuu korpeavan niin paljon ettei veri kierrä päässä ja toiset taas osaavat mukautua realiteetteihin... kumpaan joukkoon sinä muuten kuulut? *virne*


      • kokemusta(kin) kirjoitti:

        ...toiset pitävät mulkkuna yksilönä, toiset ei. *naurua*

        Tosiasia kuitenkin on, että ne jotka jotain päättävät laivan kulun ja lastauksen suhteen eivät löydy talousosastolta, maalausosastolta tai mutterilaaksosta. Toisia se tuntuu korpeavan niin paljon ettei veri kierrä päässä ja toiset taas osaavat mukautua realiteetteihin... kumpaan joukkoon sinä muuten kuulut? *virne*

        Jne jne...
        Kaikkein surkeimmat siirtyvät oppilaitoksiin ideoineen...


      • niin seuraavaa.... kirjoitti:

        Tyhjyyteentuijottaja joka kirjoittaa seuraavaa....

        Toisaalta, ei haittaisi yhtään, jos vaikka löytäisivät jotain niin perustavanlaatuisia puutteita, että joutuisi jäämään johonkin mukavaan satamaan vaikka viikoksi venaamaan jotain osia tai korjauksia!

        Tollasilla metodeilla olisi sinun reppanan parempi poistua pikapuoliin maihin suojatöihin.

        Kun oma tontti on hoidossa, eli dokumentit ajan tasalla ja pelastusvalineisto vaatimusten mukaisessa kunnossa, ei jannaa tarkastukset yhtaan.

        Se, etta varustamoilla on tana paivana tapana vasta viimeisen pakon edessa toimittaa tavaraa puuttuvien\vanhentuneiden\viallisten artikkeleiden tilalle ei ole kenekaam laivalla olijan vastuulla. Vanhasta laivasta lisaksi loytyy useita puutteita, joidenka kanssa kiikutaan kokoajan saantojen rajamailla. Kaikesta ollaan varustamossa tietoisia.

        Vakava tosiasia on, etta puutteellisten varusteiden kanssa leikitaan kokoajan merimiesten turvallisuudella. Se, jos Port State paattaa naihin asioihin puuttua, on pelkastaan laivavaen etujen mukaista. Eika se ylimaarainen kaijaviikkokaan hirveasti vituttaisi.

        Vai oliko tama viimeinen lause nyt sita huumoria, jonka ymmartamiseen spedet tarvitsevat hymioita!?

        Jaa-a, ota siita nyt sitten selvaa.


      • LongJohnDickweed kirjoitti:

        Kun oma tontti on hoidossa, eli dokumentit ajan tasalla ja pelastusvalineisto vaatimusten mukaisessa kunnossa, ei jannaa tarkastukset yhtaan.

        Se, etta varustamoilla on tana paivana tapana vasta viimeisen pakon edessa toimittaa tavaraa puuttuvien\vanhentuneiden\viallisten artikkeleiden tilalle ei ole kenekaam laivalla olijan vastuulla. Vanhasta laivasta lisaksi loytyy useita puutteita, joidenka kanssa kiikutaan kokoajan saantojen rajamailla. Kaikesta ollaan varustamossa tietoisia.

        Vakava tosiasia on, etta puutteellisten varusteiden kanssa leikitaan kokoajan merimiesten turvallisuudella. Se, jos Port State paattaa naihin asioihin puuttua, on pelkastaan laivavaen etujen mukaista. Eika se ylimaarainen kaijaviikkokaan hirveasti vituttaisi.

        Vai oliko tama viimeinen lause nyt sita huumoria, jonka ymmartamiseen spedet tarvitsevat hymioita!?

        Jaa-a, ota siita nyt sitten selvaa.

        Voisitko antaa ohjeen mitenkä nuo hymiöt saisi näkyviin täällä Suomi24 palstalla. Niin ja miten niitä saadaan aikaiseksi. Ohjeesta saattaisi olla apuva.
        Muuten. Portstate control on pienin murheenkryyni merimiehen arjessa. Vettingi,ISPS tarkastus (turhuuksien turhuus), plus sadat chekkilistat ja chekkilistojen chekkilistat, minkä lisäksi kymmenen lastinkäsittelyä (n. 800,000 mt) per kuukausi. Niin ja lisäksi muutama tuhat mailia vilkkaalla merialueella kulkua.
        Monikaan ei ole "sillalla" ehtinyt "tuijotella horizonttiin" laskevan auringon ja höyryävän kahvikupposen lumoissa.


    • lukijasta kiinni.
      Mitä yritän tällä kaikella sanoa? Jaa-a. ota siitä nyt sitten selvää?!.

      Ajatteles rekkakuskin tai ratikkakuskin työtä.
      Aina uusia ihania paikkoja ja ihmisiä.
      Saa ajella uusissa paikoissa jne.
      Kyllä elämä on ihanaa kun on täys tyhjä pää.

      • Minun merimiehen ura oli aika lyhyt, koti-700 m-koti. Kotkaan piti mennä merimieskouluun, jouduin lukioon. Laivastoon en päässyt. Eikä Kotkan tytön kanssa päässyt naimisiin.En viihdy ummehtuneissa sisämaan kaupungeissa.

        Ei mulla muuta, tai on joo. Liittyisin merimieskirkkoon mutta se on jo osa Luterilaista kirkkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun merimiehen ura oli aika lyhyt, koti-700 m-koti. Kotkaan piti mennä merimieskouluun, jouduin lukioon. Laivastoon en päässyt. Eikä Kotkan tytön kanssa päässyt naimisiin.En viihdy ummehtuneissa sisämaan kaupungeissa.

        Ei mulla muuta, tai on joo. Liittyisin merimieskirkkoon mutta se on jo osa Luterilaista kirkkoa.

        Mikähän vitsi piilee siinä, että tämä palsta kuuluu veneilyharrastukseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän vitsi piilee siinä, että tämä palsta kuuluu veneilyharrastukseen?

        Todellakin, samassa kastissa kuin soutuveneet ja kanootit! Voisikohan palstan ylläpitäjä selittää tarkoitustaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, samassa kastissa kuin soutuveneet ja kanootit! Voisikohan palstan ylläpitäjä selittää tarkoitustaan?

        Ammatti palsta ois parempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ammatti palsta ois parempi.

        Merimies ei ole ammatti, se on elämäntapa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ammatti palsta ois parempi.

        Harrastaja veneilijöistä taitaa vaan olla harmia merenkululle. Ei merimiestaitoja, väylillä sitten tehdään kaikki virheet mitä ei pitäisi tehdä. Jos merelle lähtee niin ammattilaisten mukana, laivat ym. merikelpoisia.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Matkustaja ilmoitti omasta koronavirusepäilystään

      VR tehosiivosi junavaunuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2da2794-58ae-4dbe-807c-83622f985a4c
      Maailman menoa
      143
      6738
    2. Yksi pikku juttu

      Sun kannattaa varautua yllätykseen, tosi isson yllätykseen. Onhan sinulla passi voimassa?
      Ikävä
      40
      565