Vierailin eilen vanhainkodin ns. kroonikko-osastolla. Siellä oli ainoastaan erittäin huonokontoisia vanhuksia, osa jo melkein rajan tuolle puolen siirtyneitä. Järkytti, itketti.
Ei meinannut illalla uni tulla. Jos itse olisin siellä töissä niin miten pääsisin vapaa-aikana siitä työstä irti, miten jättäisin kaiken työpaikan oven taakse vai miettisinkö kaikkea kotonakin.
Mikä on pahin paikka jossa olette käyneet tai olleet töissä? Vankila, mielisairaala...
Saako ajatukset nollattua sieltä pois lähtiessä?
Mikä on pahin paikka?
29
1529
Vastaukset
- eivät mätäne laitoksiin?
He elävät täyttä elämää! Niitä ei tuupata pois jaloista...he asuvat kodeissaan!
Eikä niille laiteta vaippoja!
VANHUUS EI OLE SAIRAUS!- Pirre*
vanhusten saattohoito voi kestää yli kymmenenkin vuotta, - eikö muka huolehdita?
:( - mättää
Suomessa puhutaan ja puhutaan mutta mitään ei tapahdu. Vanhukset voisivat ihan hyvin asua vaikka lastensa kotona. Toimintakyky säilyy kun saa tehdä jotakin ja oman vointinsa mukaan.
Laitoksissa tuodaan aamiainen n, klo 7.30, lounas 11.30, kahvi klo 14, päivällinen klo 17.oo, iltapala klo 19.00. sitten pitää nukkua ja annetaan unilääke jos tarpeen. Mihin siis hoitajien aika menee kun pitää syöttää ja kakittaa koko ajan.
Välillä tuoliin istumaan jos ehditään nostaa.
Olen lähihoitaja mutta entinen sellainen. Miksi näihin rutiineihin ei saa muutosta.
En tarkoita sitä jotta vanhuksia ei pitäisi syöttää mutta liika on liikaa. Hoitajakin syö vain kerran työvuoronsa aikana ja jaksaa tehdä niin kauan kuin jaksaa.
Aikaa jäisi muuhunkin kuin koko ajan ruuan tunkemiseen suuhun. - Pirre*
mättää kirjoitti:
Suomessa puhutaan ja puhutaan mutta mitään ei tapahdu. Vanhukset voisivat ihan hyvin asua vaikka lastensa kotona. Toimintakyky säilyy kun saa tehdä jotakin ja oman vointinsa mukaan.
Laitoksissa tuodaan aamiainen n, klo 7.30, lounas 11.30, kahvi klo 14, päivällinen klo 17.oo, iltapala klo 19.00. sitten pitää nukkua ja annetaan unilääke jos tarpeen. Mihin siis hoitajien aika menee kun pitää syöttää ja kakittaa koko ajan.
Välillä tuoliin istumaan jos ehditään nostaa.
Olen lähihoitaja mutta entinen sellainen. Miksi näihin rutiineihin ei saa muutosta.
En tarkoita sitä jotta vanhuksia ei pitäisi syöttää mutta liika on liikaa. Hoitajakin syö vain kerran työvuoronsa aikana ja jaksaa tehdä niin kauan kuin jaksaa.
Aikaa jäisi muuhunkin kuin koko ajan ruuan tunkemiseen suuhun.jaka paikassa edes mahdollisuutta nostaa vanhus pyörätuoliin istumaan, onko tuoleja ja resuseja so. laitteita vanhuksen nostamiseen tuoliin, jos sellaisia kärryjä sattuu olemaan.
- helisevä
Nuorena tyttönä "mielisairaalassa" ihana paikka, Rinnekodissa pienten lasten osastolla joka oli todella ihana paikka.
Vierailu joskus 25 -vuotta sitten vanhainkodissa niin ahdistava kokemus.
Olin ihan vieraana ja järkytyin, josko silloin ymmärsin elämän rajallisuuden.
Myös vierailu kenkätehtaalla järkytti ja se, että niitä kenkiä teki ihmiset, jotka näytti koneilta .
Todella mielenkiintoinen aloitus näin aamusta.
Lähden tästä varmaan monen mielestä todella pahaan paikkaan... sydänosasto.
- Yxitypy
kamalin kokemus oli käydä katsomassa ruumiinavausta.
Yhden aikuisen ja pikkulapsen.
Patologihan tekee tätä työtä päivittäin. Siinä työssä ei varmaan voi asioita kovin syvällisesti ajatella. Muutoin sitä ei pystyis tekemään.
Vanhainkodilla (kroonikko-osastolla) olen ollut itse nuorempana töissä, ja alkuun se järkytti, mutta henkilö, joka tekee tätä työtä vuosia, tottuu, eikä se enää tunnukaan niin pahalta.
Ihminen on kuitenkin aika sopeutuvainen luonne.- sisään.
viikonlopun tanssi illan päätteeksi päädyin hoiturin vällyjen väliin. Aamulla lähdin kusauttamaan pihalle ja huomasin oudon oloisia ihmisiä. Hätäännyin ja eksyin krapulapäissäni. Paniikin omaisesti hortoillessani löysin infon jossa selvisi minun olevan mielisairaalassa. Myöhemmin huojentunee pois selvittyäni totesin vaan mielessäni kyllä hoiturin värkki oli tiukka ja reissu maksoi vaivan.
- helisevä
ruumiinavausta aikoinaan seurannut, mutta en kokenut sitä oikein mitenkään.
- Pirre*
elokuussa, kun hyttysaika oli siellä vielä pahimmillaan, - niitä oli mustina pilvinä. :(
- jineka
No joo kaikenlaisia mielipiteitä hyttysistä lähtien mutta olisi ihan hyvä keskustella näistäkin vanhusten asioista ja meitä hoitajia on yhtä paljon kuin hoidettavia, siis erilaisia. Paljon olisi parannettavaa, en tiedä mentiikö tuossa tehyn lakossa syteen tai saveen mutta tiedän mitä se työ on ja olen omia lapsiani kieltänyt saattamasta laitokseen.
Annoin ohjeen, jos tulet käymään ja olen sanut kohtauksen, laita ovi kiinni ja mene tunniksi ostoksille, sitten takaisin. Päästään kaikki helpommalla.
No Tanskaa kauemmaskaan ei tarvi mennä mutta asiat hoituu ja se on asenteesta kiinni. - Pirre*
jineka kirjoitti:
No joo kaikenlaisia mielipiteitä hyttysistä lähtien mutta olisi ihan hyvä keskustella näistäkin vanhusten asioista ja meitä hoitajia on yhtä paljon kuin hoidettavia, siis erilaisia. Paljon olisi parannettavaa, en tiedä mentiikö tuossa tehyn lakossa syteen tai saveen mutta tiedän mitä se työ on ja olen omia lapsiani kieltänyt saattamasta laitokseen.
Annoin ohjeen, jos tulet käymään ja olen sanut kohtauksen, laita ovi kiinni ja mene tunniksi ostoksille, sitten takaisin. Päästään kaikki helpommalla.
No Tanskaa kauemmaskaan ei tarvi mennä mutta asiat hoituu ja se on asenteesta kiinni.terveyden huolto alkaa Suomessa olla huningolla, senhän me tiedämme kaikki, mutta sitä me emme tiedä kuinka korjaisimme asiantilan paremmaksi...siitä voisimme keskustella, eikä vain keskustella vaan toimia..yrittää ainakin.
Rikkaat, oikeisto hallituksessa pistää nyt parastaan.. - lomalaisena
Pirre* kirjoitti:
terveyden huolto alkaa Suomessa olla huningolla, senhän me tiedämme kaikki, mutta sitä me emme tiedä kuinka korjaisimme asiantilan paremmaksi...siitä voisimme keskustella, eikä vain keskustella vaan toimia..yrittää ainakin.
Rikkaat, oikeisto hallituksessa pistää nyt parastaan..ihmettelen mistä riittää tälle puuhakkalle naisihmisenä virtaa. Söheltää vuorokaudet ympäriinsä kuukaudesta toiseen tällä palstalla. Työssähän 50 ;set vielä ovat jolleivat sitten sairaseläkkeellä.
Ei ole asiaa johon ei puuttuisi.
Nyt moittii rikkaita ja politikoi oikeiston työ tavoista. Jos tuntee itsensä köyhäksi, ei se ole syy olla kade ihmisille jotka ovat puurtaneet pitkän työ rupeamman ja saavuttaneet kohtalaisen varakkuuden, lisäksi veroillaan luoneet koko terveydenhoito järjestelmän. - Pirre*
lomalaisena kirjoitti:
ihmettelen mistä riittää tälle puuhakkalle naisihmisenä virtaa. Söheltää vuorokaudet ympäriinsä kuukaudesta toiseen tällä palstalla. Työssähän 50 ;set vielä ovat jolleivat sitten sairaseläkkeellä.
Ei ole asiaa johon ei puuttuisi.
Nyt moittii rikkaita ja politikoi oikeiston työ tavoista. Jos tuntee itsensä köyhäksi, ei se ole syy olla kade ihmisille jotka ovat puurtaneet pitkän työ rupeamman ja saavuttaneet kohtalaisen varakkuuden, lisäksi veroillaan luoneet koko terveydenhoito järjestelmän.ja nyt niitä puretaan, miksi ja millä oikeudella?
Verotusta huojennetaan väärillä perusteilla ja vääriltä ryhmiltä.
Polttoaineverotusta voisi huojentaa, mutta eipä tietenkään sitä..
Ja äläkä naraja miun kirjoittamisita, mie teen kuule pidempää päivää kuin "teistä moni" kuunaan on tehnyt.. - helisevä
Pirre* kirjoitti:
ja nyt niitä puretaan, miksi ja millä oikeudella?
Verotusta huojennetaan väärillä perusteilla ja vääriltä ryhmiltä.
Polttoaineverotusta voisi huojentaa, mutta eipä tietenkään sitä..
Ja äläkä naraja miun kirjoittamisita, mie teen kuule pidempää päivää kuin "teistä moni" kuunaan on tehnyt..sinua funtsinut, miten voit jaksaa ja tiiän, että toki jaksat.
jaksamista arvokkaassa työssäsi. - Pirre*
helisevä kirjoitti:
sinua funtsinut, miten voit jaksaa ja tiiän, että toki jaksat.
jaksamista arvokkaassa työssäsi.Tässä vaan mennä reuhotetaan..
Ainahan se on huono omatunto, niinkuin äideillä kuunaan, mutta kun kaikki ovat elossa, niin pitänee uskoa ihteesä..:)
Olen sitkasta sukua....kiitos vielä Sinulle namis.
- namisuku
...VapaaEhtois(työni) IkäIhmisten parissa=D
Minulla oli muutama Lemppari=eli omat Ystävät=D
Kävin päivittäin Luonansa, luin Heille, Höpöttelin niitä näiä, kerroin höpsöjä vitsejäni(siistejä),Ruokin heidät ja kahta pystyi kävellyttää Pyörätuolilla ja vielä Ulkona=D
Tavallaan Olimme (pikku hetken) kuin jonkinmoisessa symbioosissa:)
Sitten "Parhain" jutusteluYstävätär kuoli , järjestin hänen hautajaisessa ym. ym
Toisetkin kuihtuivat pikkuhiljaa pois, ikäänkuin aavistaen...jotain...yksi oli joukostamme poissa:(
Onneksi Toisilla Ystävilläni oli Sukua eripuolella Suomea:)
Uutta "Pestiä" olen Harkinnut jossain vaiheessa=)
Mutta pahin ON ehdottomasti ruumiinavaus, johon sitten loppujen lopuksi päädyin katselijaksi, kadun sitä, koska näen siitä vielä joskus painajaista:( - RosaLiiin
..tuli mieleen vierailu jonka teimme riparileiriltä.
Vierailimme kehitysvammalaitoksessa, ensi kerran elämässäni tapasin ihmisiä, jotka olivat tosi vaikeasti vammaisia, ja olivat jo silloin saman ikäisiä kuin me silloin. Silloin itketti ja vieläkin muistan tunteen.
Toinen tilanne sattui Hyvinkäällä kun vierailin lankatehtaassa, tämäkin jo vuosia sitten, pieni vanha mummo siivosi siellä jotain rännejä. Hänen olisi mielestäni olla jossain ihan muualla kuin siellä siivoamassa.
Herkkä vaihe omassa elämässä tietysti vaikutti silloin, että tilanteet liikuttivat niin paljon.
Sen jälkeen on ollut monta pahempaakin mutta osaa jo suhtautua...- jineka
Kyllä Suomessa on niin, että rikkaat nostelevat omia palkkojaan ja ne jotka tekevät töitä joutuvat lakkoilemaan. Milloinkas ne kansanedustajat ovat viimeksi olleet lakossa?
Paperityöläiset, no vahinko kun ei itse älynnyt aikanan sille alalle lukea mutta eikös sielläkin ole viikate heilunut.
Niinhän se taitaa olla että menot tulojen mukaan ja joillakin se on vakio tai jopa alenee koko ajan kuten eläkeläiset ja muut vähätuloiset.
Mitä siten voi tehdä? Ei niin mitään. - Kaivanto
jineka kirjoitti:
Kyllä Suomessa on niin, että rikkaat nostelevat omia palkkojaan ja ne jotka tekevät töitä joutuvat lakkoilemaan. Milloinkas ne kansanedustajat ovat viimeksi olleet lakossa?
Paperityöläiset, no vahinko kun ei itse älynnyt aikanan sille alalle lukea mutta eikös sielläkin ole viikate heilunut.
Niinhän se taitaa olla että menot tulojen mukaan ja joillakin se on vakio tai jopa alenee koko ajan kuten eläkeläiset ja muut vähätuloiset.
Mitä siten voi tehdä? Ei niin mitään.ei voi lakkoilla, koska ei ole virka- tai työsuhteessa vaan luottamustehtävässä.
- jineka
jineka kirjoitti:
Mitä siten voi tehdä? Ei niin mitään.Tämä on oikeasti ala jossa työhön turtuu ja ihminen onko sellaisia laitoksissa ihminen. Myös ne jotka ovat päättävissä viroissa näissä vanhainkodeissa ja pitkäaikaisosastoilla ovat ehkä vain koulutuksensa käyneet, eivät tee kyseistä työtä. Joten eivät tiedä, eivätkä halua sotkea käsiänsä paskaan.
Jos hurtti huumori ei pelaa, työtäkään ei voi tehdä. Eri asia on kuolevien ja heidän omaistensa hoito. Siellä voi itkukin tulla.
Olen itse ollut paikassa missä naurettiin, ei potilaitten kustannuksella vaan heidän kanssa. Osastonhoitaja tuli töihin jos oli vajausta, eli hyviäkin paikkoja on. Näin ei monessa paikassa tapahdu vaan se joka tekee työvuorot ym pysyy visusti käytännön töistä poissa.
- paikka?
Mikä niille "pahimmille paikoille" olisi vaihtoehto???
Elämää ei voi elää pelkästään silmät kiinni, katsellen sivuun. - Lisbet*
Kun aikanaan valmistuin eikä työpaikkaa heti löytynyt, pääsin tuella Saattokotiin puoleksi vuodeksi, osastoapulaiseksi.
Kun maanantaina tulin työpaikalle ole huoneissa useimmin taas ihan uudet ihmiset!
Muistin ketä oli milläkin pedillä ollut lähtiessäni, se oli kovin tuskallista.
Tapahtuihan sitä päivälläkin, mut olin silti jotain puhunut samanapäivänä hänen kanssaan.
Oli tunne et en ehtinyt sanoon, hei!- kawe
elämänkokemusta..........
Surun ja luopumisen kautta opimme eniten.....
Oma vaikuttavin kokemukseni on sairaalasta jossa
(perheensä pyynnöstä)kävin tapaamassa nuorta naista. Hän oli vakavasti sairas ja hyvin itsetuhoinen. (vain toinen käsi toimi ja häneltä oli juuri leikattu makuuhaavoja)
Olen kouluttautunut tukihenkilöksi .....
Siinä vuoteen vierellä tunsi oman pienuutensa, kun ei ollut sanoja millä lohduttaa, eikä oikein ollut rinnalla kulkijaksikaan.
Hän onnistui myöhemmin tekemään itsemurhan ja vaikka en sitä kannatakkaan, niin silloin ymmärsin tekijää. Elämän mielekkyyttä ei enää ollut.
Työni oli silloin ihan muuta, palvelualalla. - Lisbet*
kawe kirjoitti:
elämänkokemusta..........
Surun ja luopumisen kautta opimme eniten.....
Oma vaikuttavin kokemukseni on sairaalasta jossa
(perheensä pyynnöstä)kävin tapaamassa nuorta naista. Hän oli vakavasti sairas ja hyvin itsetuhoinen. (vain toinen käsi toimi ja häneltä oli juuri leikattu makuuhaavoja)
Olen kouluttautunut tukihenkilöksi .....
Siinä vuoteen vierellä tunsi oman pienuutensa, kun ei ollut sanoja millä lohduttaa, eikä oikein ollut rinnalla kulkijaksikaan.
Hän onnistui myöhemmin tekemään itsemurhan ja vaikka en sitä kannatakkaan, niin silloin ymmärsin tekijää. Elämän mielekkyyttä ei enää ollut.
Työni oli silloin ihan muuta, palvelualalla.Kiitos, tunnet miltä se pienuus tuntuu.
Kuin monen kohdalla päivittäin ajattelin, et maallinen side lakkaisi, vaan olin todella opissa, sanoisinko raskaassa.
- silema
Ei siihen totu koskaan , mutta oppii asennoitumaan oikein. Kun tulin tähän nykyseen työhöni, ensimmäiset kaksi viikkoa olivat kauheimmat. Mietin, että en totu. Pisti arvot totaalisesti uusiksi. Tätä työtä tehdessä pitää olla sydän 100 % mukana. Mutta muistaa, että tämä on työtä. Vapaa-aika ja työaika on pidettävä erillään. Myös ajatuksissa.
- G.J.
Pahimmat jutut ovat nämä joita "letkutetaan" ensiavussa ja elvytetään lähes koomasta henkiin vasta tropein, usein sydämen tehoelvytyksen avulla, kun aina ja aina vaan yrittävät pillereillä ja muilla myrkyillä itsemurhaa. Siinä pelastetaan taas kerran ihmishenki aina ja uudelleen takaisin omaan sisäiseen helvettiinsä. Noidankehä josta ulospääsylle ei ole ratkaisua, jokainen apu ja yritys päätyy umpikujaan.
Täysin toinen asia ovat esim. puolison kuoleman tai jonkun muun äkillisen raskaan tapahtuman jälkeen itsemurhaa yrittäneet, joille äärimmäinen ratkaisu ja siitä elämälle takaisin pelastuminen on lopulta koitunut askeleeksi takaisin elämän mielekkyyden ja merkityksen löytämiseen: elämän näkemisenä lahjana, ainutkertaisena tapahtumana.- helisevä
lohduttomuus on paha paikka ja raskaana koen nuorten itsemurhat, jotka on liian lopullisia.
joskus tuntuu, että pahat paikat pitää vain jättää taakseen...
- Pirre*
aina kun käyn paikassa jossa hoidetaan nuoria mielenterveys potilaita, tai kuntoutujiahan he ovat, niin mulle jää aika paha mieli niiltä kylä reissuilta.
Tuntuu kuin nuoren elämä olisi piloilla; omilla ns. terveen ihmisen mittareilla mitaten..
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265183Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123775Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm482746Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861308Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2831275- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961112Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2081039