Maat, joissa ala-ikäiset saavat ostaa tupakkaa

Tubagga

Luetelkaas kaikki maat, joissa ala-ikäiset saavat laillisesti ostaa tupakkaa. Tiedän vain, että Venäjällä lapset saavat ostaa tupakkaa.

49

13927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakia niin kuin luetaan

      Laillisesti ei saa Venäjälläkään alle 18-vuotiaalle myydä. Myyjä tosin saattaa rikkoa siellä lakia kuten Suomessakin. Olen nähnyt Venäjälläkin, kun myyjä kieltäytyi myymästä alaikäiselle (oli tosin selvästi lapsi kyseessä). 17 - 18 -vuotiailta siellä ei papereita vahdita samalla tavalla kuin Suomessa monissa paikoissa, vaikka varmaan täälläkin on niitä lepsumpia kioskeja ja huoltsikoita jäljellä.

      Portugalissa ei vielä 1990-luvun lopussa ollut lainkaan ikärajaa tupakkatuotteiden myynnille eikä anniskelulle. Varmaan EU:n myötä sinnekin on tullut.

      Pointti on se, että ainakaan lähialueilta ei löydy enää maita, joista alaikäinen saisi laillisesti tupakkaa ostettua. Valistunut veikkaukseni on, että Suomea lepsumpi linja ikärajojen valvonnassa on Venäjällä, Baltian maissa, Puolassa yms. Itä-Euroopan maissa sekä Välimeren maissa, esim. Kreikka, Espanja, Italia, Portugali, ehkä Ranskakin. Näissä maissa varmaan 15-16 -vuotiaalle, varsinkin jos on hieman varttuneemman näköinen, saatettaisiin monissa paikoissa myydäkin ilman sen suurempia tunnontuskia.

      Pitkä vastaus kysymykseen, jonka pointtia en edes oikein tajunnut:-)

      • Tubagga

        Menen nyt kesällä Italiaan!


      • kanarialta
        Tubagga kirjoitti:

        Menen nyt kesällä Italiaan!

        kanarialla lomaillessa (olin 16v) ei tyypit kysyny mitään :P.. sain ostettua tupakkaa ja litkujakin tuli lipiteltyä rantabaarissa ja supermarketistaki ostin ihan piece of cake. siellä kun muutenkaat eivät kiinnitä huomita kuhan vaan saavat turisteilta joka pennin riistettyä. yhdessä peliautomaattipaikassa ku tulivat hätyyttelemään niin näytin vaan mopokorttia ja sanoin että driver's license ja sillä selvä :D


      • turisteille
        kanarialta kirjoitti:

        kanarialla lomaillessa (olin 16v) ei tyypit kysyny mitään :P.. sain ostettua tupakkaa ja litkujakin tuli lipiteltyä rantabaarissa ja supermarketistaki ostin ihan piece of cake. siellä kun muutenkaat eivät kiinnitä huomita kuhan vaan saavat turisteilta joka pennin riistettyä. yhdessä peliautomaattipaikassa ku tulivat hätyyttelemään niin näytin vaan mopokorttia ja sanoin että driver's license ja sillä selvä :D

        Ulkomailla turisteille melkeinpä ikään katsomatta, ellei ole ihan napero 12-14 v, myydän miltei missä vaan, espanjassa sain itse 15 kesäisenä kirkkaita sekä tupakkia mielin määrin. Tiedä sitten valvotaanko siellä nykyisin asiaa, kun tuosta tapahtumasta on nyt 6 vuotta.


      • Hoitaja A

        Lain mukaan alle 18-vuotias saa ostaa tupakkaa. Mutta alle 18-vuotiaalle ei saa myydä. Laillista on myös tupakan käyttö ja hallussapito ikään katsomatta.


    • ikäraja

      on 16 vuotta tupakille ja alkomahoolille

    • ttt]

      jep, tosi lepsua on espanjassa, ranskassa ja italiassa ainakin. itse sain 14-vuotiaana pariisista ostettua kirkkaita ja tupakkaa ihan mielin määrin, eikä koskaan kukaan edes katsonut mitenkään oudosti. samoin italiassa 15-vuotiaana ja varsinkin kanarialla. suomalaiset nuoret, varsinkin tytöt, näyttävät mielestäni muutenkin samanikäisinä usein vanhemmilta kuin vaikkapa espanjalaiset.

      • 14vuotiasssssspppp

        Ite oon 14 ja saan ostettua tupakkaa ja alkoholia melkee mistä vain marketeista, kioskeilta ja huoltsikoilta. Mies kassat kyselevät henkkareita useammin kuin naiset. Tunnen kyl mun koulussakin paljon mua vanhemman näkösiä enkä itse kyl omasta mielestäni näytä ihan täys ikäiseltä. n5/6 kassoista myy mulle. Asun helsingissä.


      • nubitin13
        14vuotiasssssspppp kirjoitti:

        Ite oon 14 ja saan ostettua tupakkaa ja alkoholia melkee mistä vain marketeista, kioskeilta ja huoltsikoilta. Mies kassat kyselevät henkkareita useammin kuin naiset. Tunnen kyl mun koulussakin paljon mua vanhemman näkösiä enkä itse kyl omasta mielestäni näytä ihan täys ikäiseltä. n5/6 kassoista myy mulle. Asun helsingissä.

        mulle myydää iha missä kaupasta tulitikkuja ja tällästä mutta en oo iki kokellu tupakkaa tai kaljaa vinna yms


      • PinkkiEsari

        Seisooko nyt?


      • Kingpotatoes
        14vuotiasssssspppp kirjoitti:

        Ite oon 14 ja saan ostettua tupakkaa ja alkoholia melkee mistä vain marketeista, kioskeilta ja huoltsikoilta. Mies kassat kyselevät henkkareita useammin kuin naiset. Tunnen kyl mun koulussakin paljon mua vanhemman näkösiä enkä itse kyl omasta mielestäni näytä ihan täys ikäiseltä. n5/6 kassoista myy mulle. Asun helsingissä.

        Mistä päin ostat


      • Tietoinen55
        nubitin13 kirjoitti:

        mulle myydää iha missä kaupasta tulitikkuja ja tällästä mutta en oo iki kokellu tupakkaa tai kaljaa vinna yms

        No eikai ku myydään ku ne on iha laillisia kaikenikäisille, voi olla ettei kassanhoitaja myy koska luulee/epävarma ettei se ole laillista
        Xd


    • Purzz

      Ainaki Bulgariassa ja Turkissa.

      • turkki boy

        jes meen turkkiin ja oo alaikäinen jihaa


      • tupakoija
        turkki boy kirjoitti:

        jes meen turkkiin ja oo alaikäinen jihaa

        me mentiin turkkiin 6.6.2013 mutta en ajatellut ostaa nikotiinituottei
        tai alkoholia niin meni päin persettä kun lentokoneesa kotiin päin ajattelin voi vittu unohdin ostaa tupakkaa vittu


    • asd

      myytäiskö iha jossai R-kiokilt nuoril vaa röökii

    • asdqwdasqwdasd

      saksasta saa. Siellä kun on kaduilla tupakka automaatteja.

    • sddssdsdsdsd

      No ainakin Itävallassa, Kreikassa ja Italiassa saat ostaa 16- vuotiaana savukkeita. Ja eipä ne taida tuolla Indokiinassakaan kauheasti katsella ikien perään.

      • Gghjhjjjjj

        Hei haluaisin kysyä että missä maissa saa 16 vuotiaana mennä baariin ja ostaa alkoholia ja tupakkaa?:)


    • lämää

      Italiassa ainaki pari vuotta sitten oli vielä kaduilla sellasia tupakka-automaatteja joista alaikäsetki sai ostettua ihan tuosta vaan

    • fdkljgkdfj

      Luxembourgissa saa 16v ostaa mitä tahansa alkoholia ja tupakka ja pääsee baariin.

      Nimim. keskieuroopassa kasvanut rappioteini

    • ilovespain

      Olin Espanjan Malagassa itse tänä keväänä kavereiden kanssa ja aluksi röökiä ja alkoholia uskallettiin ostaa vain pienemmistä kaupoista ja kioskeista, mutta myöhemmin mentiin isoon ruokakauppaan kokeilemaan ja kyllähän ne siellä ihan 40% viinojakin myivät, joten jos Espanjaan olette menossa niin have fun!;)
      T: tyttö 16vee

    • jos ei ol tarkaaaaax

      Mee mihi vaa nii sul myydään, se o vaa niille voittoa et ne myy turisteil, ei kysy ikää ain:)

    • --

      Espanjassa ja Portugalissa ainakin myivät 10v sitten tupakkaa ja alkoholia vaikka ikää oli 12-13, pysty menemään festareille ja baareihin ilman mitään kyselyjä. :)

      Oli siellä myös kaduilla seinissä masiinoita mistä pysty ostamaan myös.

      90luvulla pysty suomessakin juomaan alaikäisenä ulkona viinaa ja ei tullut poliisit kaatamaan pois vaikka vieressä olivat.

    • xzsgff

      Unkarissa nyt keväällä kysyivät multa paperit ku väkeviä viinoja ostin, vaikka oonkin jo 19 :DD aiemmin ku oon käyny (joskus 2-3 vuotta sitten useasti) ei ikinä kysytty röökiä tai alkoholia ostettaessa.

    • Kuningaa

      Tiedättekö sveitsinikärajaa tupakkatuotteille en löyä mistään kun vaan alkoholin ikärajan mutta tupakasta ei puhuta mitään

    • mager_ager_lsu
    • Vinger

      Virosta ainakin saapi ostettua. Kesällä käytiin ja ostin r-kioskilta ja baarista askin ja breezerin. Oon 17

    • kanankakkaläjä

      Joo oon 15, ja ainakin Unkarista ja Virosta oon saanu ostettua röökiä. Mutta kyllähän kaikista noista välimeren maista saa.

    • bneer
    • Pian 17:)

      Moro, mistäs päin eurooppaa saisi ostettua tänäpäivänä alkoholi sekä tupakkatuotteita?:) No italiasta tietenkin koska 16 v on ikä siihen.. Mutta onko muita maita missä teille o myyty tänä vuonna, kokemuksia?

      • tpushdsd

        varmaan tuolta turkista kun ei ne välitä ne kebabkädet saa alaikäsenä


    • looi

      Vieläkö siellä Saksassa on niitä tupakkaautomaatteja kadulla. Siinähän kumoutuu täysin ostoikärajat.

    • rööki

      Italiassa edelleen tupakka automaatteja?

    • are1001

      puol vuotta sitte cran kanariasta sain melkeen joka kaupasta ostettuu kirkkaita ja tupakkaa mistä yritinki :)

      • are1001

        nii ja olin sillon 16v


    • eebens12

      Tulin miettineeksi että kun menen kreikkaan kesällä, myyköhän ne viinaa ja tupakkaa 12-vuotiaalle? Mietin vaan.

      Olen kyllä huomattavasti varttuneemman näkönen

    • 19+16

      Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto... onko se niin hurjaa ja jännää että saa ostettua pikku penskana röökiä ja viinaa? Miksette samantein kyselisi paikallisilta hyviä huumemestoja jos kaikkee täytyy saada kokeilla?

      • miksipäs ei

        voidaan kysyäkkin.kiitos tästä neuvosta!minä ainakin lopetan alkoholin ja tupakan käytön ja rupean piikittämään heroiniia ja sniffamaan kokkelia


    • polttomies

      saako alaikäiset jyväskylän silkkitie kaupasta tupakkaa

    • ret

      Varmasti myyvät Kreikassa turisteille, mistä vaan rahaa saavat . Talouskriisissä oleva maa.

      • 166666664

        14-vuotiaana Lanzarotella myi jo röökiä ja kaljaa.
        15-vuotiaana Espanjassa myi
        16-vuotiaana Benidormissa myi
        17-vuotiaana Maltalla myi
        17-vuotiaana Gran Canarialla myi


      • 166666664
        166666664 kirjoitti:

        14-vuotiaana Lanzarotella myi jo röökiä ja kaljaa.
        15-vuotiaana Espanjassa myi
        16-vuotiaana Benidormissa myi
        17-vuotiaana Maltalla myi
        17-vuotiaana Gran Canarialla myi

        Mutta 14-vuotiaana yhdessä paikassa Lanzarotella ei kyllä myynyt. Mutta vielä 17-vuotiaanakin kysyi että onko ikää Kanarialla, mutta myi silti vaikkei papereita näytettykkään.


    • Jamisku

      Saako muka nykysinki venäjältä alaikäset tai kysyykö ne ikää jos aikoo ostaa tupakkaa?

    • 11w sauhuttelia

      Virosta saa Oon 11v poika enkä omast mielest kovin vanhan näköne oo nii ensimmäin tupakki kiska joka tuli vastaa nii myi mulle askin nextin mentholia eikait siinä aloin polttelee keskellä kirkasta päivää siinä ihmispaljoudessa eikä kukaa ollu moksiskaa että sinne vaa! :D

    • yolo3

      tankassa, kööpenhaminas olin 14 kesäsen ja sain läpinäkyvää ja röökii ihan mistä vaa ! yleensä ostin 7elevenist siel oli hyvä valikoima ! :))

    • Tietomiäs

      Ainaki Suomessa jossain pienemmissä kaupoissa myyvät näytä vaikka passia tai mopokorttia ei ne ikää jaksa laskee ja jos laskee nii sanot että oli semmonen testi että myydäänkö alaikäselle

    • Anonyymi

      Kosovossa ei kait ole. Siellä ei ole ainakaan juomisikärajaa.

    • Anonyymi

      Venäjälla lapset ei kyllä saa ostaa tupakkaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe