tjäreborgin oppaat

faktaa?!?

Eli voisiko joku tjäreborgilla aikaisemmin oppaana ollut kertoa vähän minkälainen työnanataja on kyseessä, ja minkälainen on palkkataso?

Tarviiko oppaan osata ruotsia kuinka hyvin, koska osaan retkistä on merkitty "skandinaavinen opastus".

Sellainen kysymys vielä, että kuinka suuri osa kurssin käyneistä työllistyy, vai työllistyvätkö kaikki valmistuneet?

17

8824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppaana tjärellä

      palkkataso riippuu ihan siitä maasta mihin meet töihin, esim kanarialla tienaa 700-800 riippuu komissioista.

      ja ruotsia ei oo pakko osata, mutta onhan se hyvää asiakaspalvelua kun sen handlaa, itse huomasin sen kanarialla viime talven työskenneltyä, että huomattavasti on helpompaa työskennellä esim toimistolla koska toimistokieli on joko ruotsi, norja tai tanska!

      retkissä kun lukee skandinaavinen opastus, se meinaa että se on joko ruotsalainen tai norjalainen tai tanskalainen opas joka siellä bussissa höpöttää...;) eli suomalaisilla oppailla ihan omat suomalaiset retket.(vaikka ite kyllä jouduin vetään suomalais-ruotsalais retken)

      tjäre oppaana suosittelen ihan lämpimästi kaikille tätä työpaikkana. kaikilla firmoilla on varmasti eroja ja joissakin paremmat tai huonommat...
      mutta tjärellä on ainakin nuoret oppaat, toisin kuin arskoilla taas mummot.

      • tämmönenjutska

        kiitos ensinnäkin vastauksista!

        Mites sitten se, että pääseekö kurssilta suoraan töihin? Entä onko iästä apua, kun itse kuulun oppaiden keski-ikämittarilla mitattuna pappa-sarjaan =)

        Kerroppas sitten ihan rehellinen mielipide millaista se työ on? Onko se tosiaan 12 tuntisten päivien vääntämistä kahdeksana päivänä viikosta, vai ehtiikö viettämään vapaa-aikaakin?

        Kuinka hyvät mahdollisuudet oppaalla on työllistyä kesäsesongiksi, vai onko vain talvet töitä?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!


      • tjären opas
        tämmönenjutska kirjoitti:

        kiitos ensinnäkin vastauksista!

        Mites sitten se, että pääseekö kurssilta suoraan töihin? Entä onko iästä apua, kun itse kuulun oppaiden keski-ikämittarilla mitattuna pappa-sarjaan =)

        Kerroppas sitten ihan rehellinen mielipide millaista se työ on? Onko se tosiaan 12 tuntisten päivien vääntämistä kahdeksana päivänä viikosta, vai ehtiikö viettämään vapaa-aikaakin?

        Kuinka hyvät mahdollisuudet oppaalla on työllistyä kesäsesongiksi, vai onko vain talvet töitä?

        Kiitos jo etukäteen avustasi!

        itse kun viime syksynä olin kurssilla niin työllistyin heti, olin kaksi viikkoa kotona.(talven kanarialla ja nyt kesän olen kreikassa)
        riippuuhan se työllistyminen ihan siitä omasta kurssisuorituksesta ja sen hetkisestä tarpeesta? mutta yleesä saa kaikki töitä ketkä kurssin suorittaa läpi.

        töitä saa varmasti kesäksi myös mikäli hommansa hoitaa vaan hyvin jne.

        Vapaata saa ihan varmasti ainaki 1 päivä viikossa palkalliset vapaat mitä oli tommonen 3vko kanarialla. perustyö päivä oli semmoinen että aamulla oli tapaamisia hotellilla jotka kesti n 2 tuntii ja sen jälkeen toimistohommii 30 min, ja sit on siinä aina se 5-6 tunnin siesta ja taas illalla parin tunnin keikka. mutta päiväthän on ihan erilaisii, riippuen onko lentokenttää? siellä yleensä on pikkasen pidempiä päiviä... oppaan työ ei oo ikinä mitenkään säännöllistä! mutta rennompaa duunia mä en oo ikinä tehny=)!!!!! ja en oo ikinä bilettäny noin paljo kun oppaana ollessani =)


      • bilex
        tjären opas kirjoitti:

        itse kun viime syksynä olin kurssilla niin työllistyin heti, olin kaksi viikkoa kotona.(talven kanarialla ja nyt kesän olen kreikassa)
        riippuuhan se työllistyminen ihan siitä omasta kurssisuorituksesta ja sen hetkisestä tarpeesta? mutta yleesä saa kaikki töitä ketkä kurssin suorittaa läpi.

        töitä saa varmasti kesäksi myös mikäli hommansa hoitaa vaan hyvin jne.

        Vapaata saa ihan varmasti ainaki 1 päivä viikossa palkalliset vapaat mitä oli tommonen 3vko kanarialla. perustyö päivä oli semmoinen että aamulla oli tapaamisia hotellilla jotka kesti n 2 tuntii ja sen jälkeen toimistohommii 30 min, ja sit on siinä aina se 5-6 tunnin siesta ja taas illalla parin tunnin keikka. mutta päiväthän on ihan erilaisii, riippuen onko lentokenttää? siellä yleensä on pikkasen pidempiä päiviä... oppaan työ ei oo ikinä mitenkään säännöllistä! mutta rennompaa duunia mä en oo ikinä tehny=)!!!!! ja en oo ikinä bilettäny noin paljo kun oppaana ollessani =)

        joo bietyksestä tjären opaat onki kuuluisii, ei paljo työt kiinnosta.


      • utelias kun olen=)
        tjären opas kirjoitti:

        itse kun viime syksynä olin kurssilla niin työllistyin heti, olin kaksi viikkoa kotona.(talven kanarialla ja nyt kesän olen kreikassa)
        riippuuhan se työllistyminen ihan siitä omasta kurssisuorituksesta ja sen hetkisestä tarpeesta? mutta yleesä saa kaikki töitä ketkä kurssin suorittaa läpi.

        töitä saa varmasti kesäksi myös mikäli hommansa hoitaa vaan hyvin jne.

        Vapaata saa ihan varmasti ainaki 1 päivä viikossa palkalliset vapaat mitä oli tommonen 3vko kanarialla. perustyö päivä oli semmoinen että aamulla oli tapaamisia hotellilla jotka kesti n 2 tuntii ja sen jälkeen toimistohommii 30 min, ja sit on siinä aina se 5-6 tunnin siesta ja taas illalla parin tunnin keikka. mutta päiväthän on ihan erilaisii, riippuen onko lentokenttää? siellä yleensä on pikkasen pidempiä päiviä... oppaan työ ei oo ikinä mitenkään säännöllistä! mutta rennompaa duunia mä en oo ikinä tehny=)!!!!! ja en oo ikinä bilettäny noin paljo kun oppaana ollessani =)

        kiitos taas, nää tiedot on ihan kullan arvoisia!

        Itse olen miettinyt just sitä, että kun kaikki valittaa oppaan työn raskaudesta ja vastaavasta. Itse kun on tehnyt 10 vuotta sekä ruumiillista että asiakaspalvelutyötä, niin olen vähän jäänyt ihmettelemään, että mikä siinä niin raskasta sitten on? Jos keskellä päivää siesta ja vastaavaa, niin ei tuo kauhean raskaalta vaikuta, etenkin jos saa olla etelän auringon alla. Kertomasi antaa aika miellyttävän kuvan oppaan ammatista, ja käsittääkseni kanarian saaret on niitä "pahimpia" paikkoja.

        Mutta entäs jos kurssin jälkeen ei haluakaan vielä talvisesongiksi töihin, vaan vasta seuraavaksi kevääksi. Onnistuukohan sellainen järjestely?


      • arskalainen

        Kumma juttu, että kaikilla on käsitys, että arskoilla on töissä mummot. Ite oon 26v ja kohteissani yleensä keski-ikä on ollut 25v. Jos se on mummoutta niin sitten joo... Ja hei, ikä tuo kokemusta, ja kun on pari "mummoa" mukana, niin on tietotaitoakin eri tavalla.

        Mukavaa jussia kaikille.


    • törkeetä porukkaa!

      makaavat kaiket talvet auringossa, kuksivat asiakkaita minkä ehtivät ja vielä kehtaavat valittaa huonosta palkasta. Herätkää!

      • millä tavalla

        naisoppaat eroaa tästä :) jokainen joka työtä on tehnyt, tietää mitä se on. Oppaina on kaikenlaisia ihmisiä, ihan niinkuin missä vaan ammatissa. Yksikään myyjä esimerkiksi ei varmasti kuksi asiakkaitaan..


      • en Tjäreborgilla
        millä tavalla kirjoitti:

        naisoppaat eroaa tästä :) jokainen joka työtä on tehnyt, tietää mitä se on. Oppaina on kaikenlaisia ihmisiä, ihan niinkuin missä vaan ammatissa. Yksikään myyjä esimerkiksi ei varmasti kuksi asiakkaitaan..

        1980-luvulla oli aika vaikeata päästä oppaaksi, koska meillä silloin nuorilla ei ollut samoja mahdollisuuksia kuten nykyään päästä EU-alueelle paremmin palkattuihin työtehtäviin. Kriteerit olivat aika tiukat, mitä ei nykyään kuulemma opaspulasta johtuen ole. Palkat eivät ole kehittyneet ainakaan matkanjärjestäjillä, jotka palkkaavat nuoria, seikkailunhaluisia muutaman kuukauden keikoille. Itse "paxina" nykyään matkustavana (en tarvitse opaspalveluja) olen katsonut sivusta esim. kielenkäyttöä. Meistä suomalaisista osa oikeasti tarvitsee ja maksaa opaspalveluista ja olisi toivottavaa, että oppaat asiallisesti palvelisivat asiakkaita. Eivät kaikki ikiäluokastani ( 45 v ) todellakaan ole matkustelleet paljon, eivätkä osaa kieliä. Siksi vielä toistaiseksi on kaupan valmismatkoja, joihin sisältyy opaspalvelu. Älkää nuoret oppaat ylenkatsoko vanhoja paxeja, vaan olkaa ystävällisiä ja asiallisia. Monen ihmisen vaivalla säästetty loma saattaa mennä pilalle siitä, että heitä ei huomioida ystävällisesti jo lentoasemalla tai, että opas on bileillan jälkeen muissa maailmoissa "päikillä".


      • Kommenttini
        en Tjäreborgilla kirjoitti:

        1980-luvulla oli aika vaikeata päästä oppaaksi, koska meillä silloin nuorilla ei ollut samoja mahdollisuuksia kuten nykyään päästä EU-alueelle paremmin palkattuihin työtehtäviin. Kriteerit olivat aika tiukat, mitä ei nykyään kuulemma opaspulasta johtuen ole. Palkat eivät ole kehittyneet ainakaan matkanjärjestäjillä, jotka palkkaavat nuoria, seikkailunhaluisia muutaman kuukauden keikoille. Itse "paxina" nykyään matkustavana (en tarvitse opaspalveluja) olen katsonut sivusta esim. kielenkäyttöä. Meistä suomalaisista osa oikeasti tarvitsee ja maksaa opaspalveluista ja olisi toivottavaa, että oppaat asiallisesti palvelisivat asiakkaita. Eivät kaikki ikiäluokastani ( 45 v ) todellakaan ole matkustelleet paljon, eivätkä osaa kieliä. Siksi vielä toistaiseksi on kaupan valmismatkoja, joihin sisältyy opaspalvelu. Älkää nuoret oppaat ylenkatsoko vanhoja paxeja, vaan olkaa ystävällisiä ja asiallisia. Monen ihmisen vaivalla säästetty loma saattaa mennä pilalle siitä, että heitä ei huomioida ystävällisesti jo lentoasemalla tai, että opas on bileillan jälkeen muissa maailmoissa "päikillä".

        Oma perheeni on tähän asti käyttänyt valmismatkojen matkoja mutta opaspalveluita harvakseltaan. Oppaiden ikähaarukka on nuorentunut huomattavasti eikä mielestäni heiltä aina ole saannut riittävää apua. Olisi kiva saada vinkkejä omatoimiseen kohteeseen tutustumiseenkin.

        Kaukana ovat myös ne ajat, jolloin hotellin opastapaamiseen mentiin juttelemaan oppaan kanssa niitä näitä. Nykyään on isot hotellit ja paljon suomalaisia samassa hotellissa, joten opas ei edes tiedä kaikki matkustajia ulkonäöltä.

        Lisää asiakaspalvelua siis!!


      • eihvitt
        Kommenttini kirjoitti:

        Oma perheeni on tähän asti käyttänyt valmismatkojen matkoja mutta opaspalveluita harvakseltaan. Oppaiden ikähaarukka on nuorentunut huomattavasti eikä mielestäni heiltä aina ole saannut riittävää apua. Olisi kiva saada vinkkejä omatoimiseen kohteeseen tutustumiseenkin.

        Kaukana ovat myös ne ajat, jolloin hotellin opastapaamiseen mentiin juttelemaan oppaan kanssa niitä näitä. Nykyään on isot hotellit ja paljon suomalaisia samassa hotellissa, joten opas ei edes tiedä kaikki matkustajia ulkonäöltä.

        Lisää asiakaspalvelua siis!!

        "Kaukana ovat myös ne ajat, jolloin hotellin opastapaamiseen mentiin juttelemaan oppaan kanssa niitä näitä. Nykyään on isot hotellit ja paljon suomalaisia samassa hotellissa, joten opas ei edes tiedä kaikki matkustajia ulkonäöltä.

        Lisää asiakaspalvelua siis!!"

        Haha, epätodellisen harhaluuloinen kommentti.

        Ja, hei kyllä me teidät "omat" tunnetaan, teistä ei voi erehtyä. Sukat vaan tiukasti sandaalin sisään ja ukolle vyölaukku mahan alle.

        Vakavasti ottaen: Kivahan se ois siellä hotellin respassa jutella niitä näitä vaikka koko aamu, mutta voi olla, että asiakaspalvelu vain huonontuisi kun sun selän takana odottelisi 20 henkeä, jotka haluaa maksaa retken ja jatkaa päiväänsä.

        Tämähän olisi toki korvattavissa sillä, että oppaiden palveluita olisi saatavilla enemmän, mutta se tarkoittaisi, että sunkin äkkilähtö roodokselle ei oiskaan enää niin halpa.

        Ja niissä hotellikansioissa on oikeasti ihan helvetisti sitä tietoa. kaikkea ei tarvitse kysyä erikseen.


      • Anonyymi
        eihvitt kirjoitti:

        "Kaukana ovat myös ne ajat, jolloin hotellin opastapaamiseen mentiin juttelemaan oppaan kanssa niitä näitä. Nykyään on isot hotellit ja paljon suomalaisia samassa hotellissa, joten opas ei edes tiedä kaikki matkustajia ulkonäöltä.

        Lisää asiakaspalvelua siis!!"

        Haha, epätodellisen harhaluuloinen kommentti.

        Ja, hei kyllä me teidät "omat" tunnetaan, teistä ei voi erehtyä. Sukat vaan tiukasti sandaalin sisään ja ukolle vyölaukku mahan alle.

        Vakavasti ottaen: Kivahan se ois siellä hotellin respassa jutella niitä näitä vaikka koko aamu, mutta voi olla, että asiakaspalvelu vain huonontuisi kun sun selän takana odottelisi 20 henkeä, jotka haluaa maksaa retken ja jatkaa päiväänsä.

        Tämähän olisi toki korvattavissa sillä, että oppaiden palveluita olisi saatavilla enemmän, mutta se tarkoittaisi, että sunkin äkkilähtö roodokselle ei oiskaan enää niin halpa.

        Ja niissä hotellikansioissa on oikeasti ihan helvetisti sitä tietoa. kaikkea ei tarvitse kysyä erikseen.

        Toivottavasti et ole opas....ikävä asenne


    • vaan...

      Mitähän tuo tjären oppaitten kurssi pitää sisällään? Pari viikkoa vissiin kestää? Onko opiskelua aamusta iltaan, vai ehtiikö käydä biitsilläkin?

      • ex tjäre

        Nyt kyllä joku anto ehkä pikkusen ruusuisen kuvan homman leppoisuudesta.
        Toki normipäivään sisältyy tuo siesta, mutta itteä ainaki kulutti se, että työpäivä kesti käytännössä aamu ysista ilta seitsemään. Siesta on siinä välissä, mutta aina tiedät että kohta pitää taas mennä töihin.
        Ja on se välillä aika raskasta jos oma hotellialueelle sattuu joku ongelma hotelli, jonka paxit valittaa koko sesongin.
        Ja palkkahan on täysi vitsi! 800e tuosta työmäärästä ei kyllä mun mielestä ole ollenkaan tarpeeksi. Sitten on vielä näitä yökenttiä ja palvelupuhelin nakkeja, joista ei tietenkään mitään lisiä makseta. Voisitko suomessa kuvitella pitäväsi 24h auki olevaa palvelupuhelinta työsi lomassa?!
        Työnantajana Tjäreborg oli kuitenki ihan hyvä, ei suurempaa valittamista. Kämpät oli aina hyvät.

        Ruotsia kannattaa osata, koska työskentelet yhdessä skandikolleegojen kanssa.

        Ihan kivaa hommaahan tuo on ja kohteesta riippuen saa siellä juhliakkin ihan tarpeeksi.
        Mutta koska minkäälaisia työehtosopimuksia ei ole, on työstä saatu palkka siihen käytettyyn aikaan ja vaivaan nähden minun mielestäni huono.


    • kesäopas

      Heippa,

      tosiaan edellä annettu ehkä hieman turhan ruusuinen kuva opastyöstä. Työ ei todellakaan ole mitään auringossa makailua ja kavereiden kanssa hengailua - joskin sitäkin aina joskus sesongin aikana pystyi tekemään.

      Faktahan on, että ainakaan ensimmäisen kauden oppaat eivät voi vaikuttaa, mihin kohteeseen heidät laitetaan. Kannattaa huomioida, että on olemassa myös kohteita, joissa olet AINOA suomalainen opas (kyllä, myös ensimmäisen kauden oppaita sijoitetaan kyseisiin kohteisiin!), jolloin skandinaavisia oppaitakaan ei ympärillä liiemmälti pyöri (omassa tapauksessani tasan yksi), jolloin Kanarialta kuuluisa bilettäminen jää kyllä melko minimiin, kun olet käytännössä koko ajan töissä. Palvelupuhelin 7 pv/vko (vain Kanarialla on oma call-centerinsä, jolloin oppaalla ei ole palvelupuhelinta), itse sain ehkä kerran kuukaudessa siirretyksi palvelupuhelimen puhelut vapaapäivänäni lähimmällä alueella olevalle suomalaiselle oppaalle, mutta käytännössä koko kesä meni siis 7pv/vkossa töissä olemiseen, puhelin lauloi kuitenkin käytännössä päivittäin, myös yöaikaan. Parin tunnin siesta kuumimpaan aikaan ei paljoa lämmittänyt - meni käytännössä nukkuessa tai syödessä, ei siinä mihinkään rannalle ehdi.

      Itse opin ruotsin kielen varsinaisesti paikan päällä, pienissä kohteissa sen osaaminen on pakollista, koska itse olin myös skandinaavisilla hotellitapaamisilla joka päivä. Mutta hyvä opas voi olla myös huonommalla ruotsin kielen taidolla, kunhan lähtee sitten näihin paikkoihin, joissa oppaita on MONTAkymmentä, jolloin skandit hoitavat oman osansa.

      Oman kokemukseni perusteella voin siis sanoa, että työ todellakin ON uuvuttavaa. 5,5 kk:n jälkeen olin ainakin itse rättiväsynyt - mitään 3 viikon lomia ei ainoana suomalaisena oppaana irronnut. Tämä tietysti johtui ainoana oppaana olemisesta, isommissa kohteissa lomat ovat kyllä onnistuneet luvatusti. Mutta joka tapauksessa työtä on riittävästi, hotellitapaamiset, retket, toimistotyö, palvelupuhelin, palvelutoimistopäivystys jne jne.

      Opaskurssilta työllistyy kyllä varmasti heti, jos vain läpäisee kurssin hyväksytysti.

      Tjäreborgista mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa - kansainvälinen työilmapiiri, palkat hoitui ajallaan (aloituspalkkahan on huimat 650e, mutta kannattaa huomioida, että kohteessa opas yleensä syö huomattavasti turistia halvemmalla, ei tuolla palkalla rikastu, mutta pärjää kyllä) jne.

    • Ollut..

      Työnantajassa ei tosiaan mitään vikaa ja palkkataso tosiaan sellanen, että ihan hyvin tulee toimeen kohdemaassa.

      Ruotsia ei periaatteessa tarvis osata, mutta totta kai sitä vaan halusi kommunikoida ruotsalaisten ja norjalaisten kollegoiden kanssa, joten kielitaito kehittyi huimasti ekan kauden aikana!

      Eiköhän se ole niin yleensä että jos kurssin läpäisee niin töitä saa, meillä ainakin oli niin!

      Ja tässä nyt on puhuttu tuosta työn raskaudesta; Itse olin aiemmin ollut töissä ravintolassa, jossa saatettiin vain ns. "juosta" 10 tuntia päivässä, niin en nyt mitenkään erityisen fyysisesti raskaana oppaan työtä pitänyt. Ajoittain tietysti kuumuus aiheutti väsymystä!
      Riippuu varmaan paljon kohteesta, kollegoista, itsestä ja asiakkaista, että millasta työstä tulee.

    • rrrrrrrrrrr3

      Onko tuoreempia kokemuksia tjäreborgilta kenelläkään? Itse olen lähössä 24.8 Tjären opaskurssille Kreetalle ja olisi ihan kiva tietää vähän palkkauksista eri kohteissa ja Tjäreborgista työnantajana yleensäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe