Kotiviinin säilyvyys

Esajas

Olen tehnyt voikukista viiniä vuonna 1996 pullot säilytetty kellarissa lämpötila 10 astetta mieti olisiko vielä hyvää, otin pullon maistaakseni ja parempaa viiniä en edes alkosta ole saannut kysyisinkin onko joku muu säilyttänyt viiniä tuota 12 vuotta ja onko vielä hyvää??

5

1059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SummerVine

      säilynyt kuin pari kuukautta...olen kattos viinin ystävä. ;D

      • Esajas

        Säilyy hyvin kun juojia on niin vähän käynnyt kylässä että pitää vissiin heittää viinit pois ja tehdä uutta taas ensi vuonna.


      • -amatööri-
        Esajas kirjoitti:

        Säilyy hyvin kun juojia on niin vähän käynnyt kylässä että pitää vissiin heittää viinit pois ja tehdä uutta taas ensi vuonna.

        Eikö voi saada asiallisia vastauksia. Minuakin kiinnostaisi kauanko erilaiset viinit oikeasti säilyvät? Ei ne tietty säily kauaa jos ne juo pois ;-)

        Viimeksi viininteko epäonnistui, niin ostin nyt sellaisen siideripönikän lähikaupasta, nyt yritän siitä saada juotavaa.

        (Aiemmin kyllä oon saanut ihan ok viiniä tehtyä, tai siis ekalla kerralla tuli huonoa ja tokalla hyvää, kolmas kerta epäonnistui täysin kun käytin jotain turbohiivaa...)


      • Kotiviinin ystävä
        -amatööri- kirjoitti:

        Eikö voi saada asiallisia vastauksia. Minuakin kiinnostaisi kauanko erilaiset viinit oikeasti säilyvät? Ei ne tietty säily kauaa jos ne juo pois ;-)

        Viimeksi viininteko epäonnistui, niin ostin nyt sellaisen siideripönikän lähikaupasta, nyt yritän siitä saada juotavaa.

        (Aiemmin kyllä oon saanut ihan ok viiniä tehtyä, tai siis ekalla kerralla tuli huonoa ja tokalla hyvää, kolmas kerta epäonnistui täysin kun käytin jotain turbohiivaa...)

        Olen tehnyt kotiviiniä vuodesta -93 alkaen. Alkuvuosina jätin vuosikertaviinipullon jokaisesta tekemästäni viinistä. Vanhin niistä oli n. 10 vuotta ollut (karviaisviini), kun se avattiin ja maku oli erinomainen. Viini oli myös kirkasta, ei sakasta tietoakaan. Myös muissa pidempään säilytetyissä viineissä en ole havainnut mitään merkkejä huonontumisesta maun suhteen.
        Jossain vaiheessa vain jotkut laadut alkoivat kehittämään sakkaa vanhemmiten ja siksi viinit on pyritty käyttämään pois ikäjärjestyksessä. Ystävä- ja sukulaispiiri on ollut suurena apuna niiden kulumisessa, joten mitään ongelmaa ei ole ollut. Kraanasta olen kerran kaatanut sakkaista raparperiviiniä, mutta sekään ei onnistunut loppuun asti, sillä paikalla olleet kotiviinin ystävät halusivat loput ja saivat. Yleensä sakkaa kehittävät viinit suodatan ennen käyttöä. Nykyisin vanhimmat kotiviinini ovat n. 2 vuotta vanhoja, saattaa joukosta löytyä joku vanhempikin.

        Kotiviinin säilyvyyteen vaikuttaa myös se, onko siinä kuinka paljon sokeria. Kuivat viinit säilyvät huonommin. Itse laitan hedelmäsokeria makeudeksi ensin käytettyäni viinin siihen tasoon kuin se pulputuksen lähes loppuessa on ja pysäyttettyäni käymisen käymispakkauksen aineilla.


      • vanhin
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Olen tehnyt kotiviiniä vuodesta -93 alkaen. Alkuvuosina jätin vuosikertaviinipullon jokaisesta tekemästäni viinistä. Vanhin niistä oli n. 10 vuotta ollut (karviaisviini), kun se avattiin ja maku oli erinomainen. Viini oli myös kirkasta, ei sakasta tietoakaan. Myös muissa pidempään säilytetyissä viineissä en ole havainnut mitään merkkejä huonontumisesta maun suhteen.
        Jossain vaiheessa vain jotkut laadut alkoivat kehittämään sakkaa vanhemmiten ja siksi viinit on pyritty käyttämään pois ikäjärjestyksessä. Ystävä- ja sukulaispiiri on ollut suurena apuna niiden kulumisessa, joten mitään ongelmaa ei ole ollut. Kraanasta olen kerran kaatanut sakkaista raparperiviiniä, mutta sekään ei onnistunut loppuun asti, sillä paikalla olleet kotiviinin ystävät halusivat loput ja saivat. Yleensä sakkaa kehittävät viinit suodatan ennen käyttöä. Nykyisin vanhimmat kotiviinini ovat n. 2 vuotta vanhoja, saattaa joukosta löytyä joku vanhempikin.

        Kotiviinin säilyvyyteen vaikuttaa myös se, onko siinä kuinka paljon sokeria. Kuivat viinit säilyvät huonommin. Itse laitan hedelmäsokeria makeudeksi ensin käytettyäni viinin siihen tasoon kuin se pulputuksen lähes loppuessa on ja pysäyttettyäni käymisen käymispakkauksen aineilla.

        tallessa vielä -93 kir ja on niin heleveltin hyvvää, vanhemmat aikoinaan kanssa säästi muutamia viimesiä joka erästä, -80/90 luvun taitteessa maistelin -73 satoa ompusta ja aivan priimaa oli.
        mehusta tehdyt väitetään kehittyvän paremmin mutta omat -93 kir on kuiva-aineista -95 erään onlen merkannut korkkiin vain "H" enkä muista mitä se on, valkosta ja hyvää, -96 on libbis mehusta ja myös hyvää, viimenen minkä olen tehnyt on -98 taas kir mustaviinimarjoista ja -lehdistä ja , juu, toimii.
        Nyt olis taas tarkotus kaivaa kamat naftaliinistä ja koittaa siideriä puristetusa mehusta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe