Mikä mahtoi olla?

6MB9

Ajelin viime perjantaina Heinolasta Mikkeliin päin, kun auton editse, Reuman tienhaaran jälkeen, lensi lintu, jota en tunnistanut. (No en muutenkaan niitä hirveästi tunne!)Anyway, lintu oli kullanruskea (ainakin selästä ja takaa) ja nokka oli aivan kuin viklolla, eli pitkä ja kaartui alaspäin. Kokoa oli noin (arvioiden) räkättirastaan verran. Osaisiko joku bongari tms. asianharrastaja valaista asiaa? Asia jäi vaivaamaan, kun en ole tuollaista ennen nähnyt. Kiitos etukäteen.

10

2454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotibongari

      Olisiko keräkurmitsa? Tai taivaanvuohi?

    • Scorus

      Jos se tapahtui hämärissä, voisi lehtokurppa olla mahdollinen. Sillä ei kylläkään ole alaspäin kaareva nokka, mutta eipä ole millään viklollakaan. Muuten ehkä taivaanvuohi, jos nokka nimenomaan oli pitkä ja kokoarvio on suunnilleen oikea.

      Mikäli nokka todella oli alaspäin kaareva ja pitkä, tulee kyseeseen käytännössä vain kuovit, iso- tai pikkukuovi, mutta ne ovat selvästi suurempia kuin rastaat.

      Joku ehdotti keräkurmitsaa, sillä on lyhyt suora nokka, eikä niitä käytännössä tahan vuodenaikaan nähdä noilla seuduilla.

      • kotibongari

        Keräkurmitsa on lähes ainoa pitkänokkainen rastaan kokoinen lintu, käyränokkaisia ei oikein ruskeita löydy edes. Keräkurmitsa on lapissa tähän aikaan, ellei muutto ole viivästynyt.Luhtakana voisi vielä olla kuvaukseen sopiva.

        http://www.gardenia-helsinki.fi/Viikinluonto/luhtakana.htm


      • Chamor
        kotibongari kirjoitti:

        Keräkurmitsa on lähes ainoa pitkänokkainen rastaan kokoinen lintu, käyränokkaisia ei oikein ruskeita löydy edes. Keräkurmitsa on lapissa tähän aikaan, ellei muutto ole viivästynyt.Luhtakana voisi vielä olla kuvaukseen sopiva.

        http://www.gardenia-helsinki.fi/Viikinluonto/luhtakana.htm

        Keräkurmitsa on lyhytnokkainen, eikä sillä ole erityisen ruskea selkä. Luhtakanat eivät lentele teiden varsilla.


      • Kotibongari
        Chamor kirjoitti:

        Keräkurmitsa on lyhytnokkainen, eikä sillä ole erityisen ruskea selkä. Luhtakanat eivät lentele teiden varsilla.

        Omaan erittäin laajan ja hyvän hakuteoksen. Linnut on paitsi esitelty yksittäin, lisäksi värien pohjalta, elinpiirin mukaan ja lisäksi kaikista on kuvat lennossa. Lisäksi hain giiglesta usemmankin kuvan ennen kirjoittamista. Joten se siitä.


      • Kotibongari
        Chamor kirjoitti:

        Keräkurmitsa on lyhytnokkainen, eikä sillä ole erityisen ruskea selkä. Luhtakanat eivät lentele teiden varsilla.

        Etsin juuri rastaan kokoisia ruskeita pitkänokkaisia lintuja. Keräkurmitsan nokan pituus saatta vaihdella eri kuvakulmista tarkasteltuina . Käyränokkaisia ei juuri ollut lainkaan luhtakanalla kyllä melko käyrä. Siihen väitökseen, missä linnut lentävät voin väittää takaisin että melkein missä tahansa jos olosuhteet niin vaativat. Ei suosirri pysy aina suolla ja suo voi olla tien vieressä jne. Minä en ainakaan täältä käsin pystyisi päättelemään
        tienvierten maapohjaa.Vielä tiedoksi, että muut linnut olivat ainakin kuvitettuina enemmän harmaan ruskean kirjavia.
        useat ehdotetut linnut ovat harmaankirjavia ja joko isompia tai pienempiä kuin rastas. Mutta hyvää juhannusta kaikille bongareille.


      • minä vaan
        Kotibongari kirjoitti:

        Etsin juuri rastaan kokoisia ruskeita pitkänokkaisia lintuja. Keräkurmitsan nokan pituus saatta vaihdella eri kuvakulmista tarkasteltuina . Käyränokkaisia ei juuri ollut lainkaan luhtakanalla kyllä melko käyrä. Siihen väitökseen, missä linnut lentävät voin väittää takaisin että melkein missä tahansa jos olosuhteet niin vaativat. Ei suosirri pysy aina suolla ja suo voi olla tien vieressä jne. Minä en ainakaan täältä käsin pystyisi päättelemään
        tienvierten maapohjaa.Vielä tiedoksi, että muut linnut olivat ainakin kuvitettuina enemmän harmaan ruskean kirjavia.
        useat ehdotetut linnut ovat harmaankirjavia ja joko isompia tai pienempiä kuin rastas. Mutta hyvää juhannusta kaikille bongareille.

        Sorry, ei ollut tarkoitus olla tyly.
        Tilanteesta ja olosuhteista riippuen monet tuntomerkit näkyvät eri tavalla ja ennen kaikkea ihmiset tulkitsevat niitä eri tavalla. Siitä huolimatta väitän että keräkurmitsan nokka ei koskaan näytä pitkältä.

        Siinä olet myös oikeassa, että lintuja voi nähdä ja nähdäänkin ns. väärissä paikoissa. Kuitenkin jos lintuja harrastamaton kiinnittää johonkin autosta näkemäänsä lintuun huomiota, pitäisin todennäköisempänä että laji on jokin siihen paikkaan ja ajankohtaan kuuluva eikä joku harvinaisuus tms. poikkeava havainto, ellei siihen ole jotain perusteita.

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli kuvattu muistaakseni noin rastaankokoinen, ruskeaselkäinen lintu, jolla oli pitkä kaareva nokka. Jos nokka oli niin pitkä, että sen näki liikkuvasta autosta, eli ilman kiikaria, väitän että tuollaista lintulajia ei Euroopassa esiinny. Tästä seuraa se, että joko koko on väärin arvioitu, tai nokka on jotenkin hahmotettu väärin. Koska nokkaan on kuitenkin erityisesti kiinnitetty huomiota uskon että se on nähty oikein. Edelleen uskon että todennäköisin vaihtoehto on kuovi.

        Mainituilla suo - ja kuovisirrillä nokka on pitkähkö ja kaareva varsinkin kirjan kuvissa, mutta käytännön tilanteessa se ei ole niin pitkä, että se kiinnittäisi erityisesti huomiota lentävällä linnulla.

        Kokemus on osoittanut, että jonkun yksittäisen tuntomerkin perusteella kirjasta hakemalla saattaa joskus osua oikeaan, mutta usein menee myös pahasti pieleen.

        ps.minullakin on jokunen kirja käytössä ja olen myös nähnyt kaikkia tässä viestiketjussa mainittuja lajeja kymmeniä - tuhansia.

        ps2.sorry että nimimerkkini vaihtelee, kun en tänne yleensä kirjoittele

        hyvää juhannuksenjatkoa myös kaikille


      • Kotibongari
        minä vaan kirjoitti:

        Sorry, ei ollut tarkoitus olla tyly.
        Tilanteesta ja olosuhteista riippuen monet tuntomerkit näkyvät eri tavalla ja ennen kaikkea ihmiset tulkitsevat niitä eri tavalla. Siitä huolimatta väitän että keräkurmitsan nokka ei koskaan näytä pitkältä.

        Siinä olet myös oikeassa, että lintuja voi nähdä ja nähdäänkin ns. väärissä paikoissa. Kuitenkin jos lintuja harrastamaton kiinnittää johonkin autosta näkemäänsä lintuun huomiota, pitäisin todennäköisempänä että laji on jokin siihen paikkaan ja ajankohtaan kuuluva eikä joku harvinaisuus tms. poikkeava havainto, ellei siihen ole jotain perusteita.

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli kuvattu muistaakseni noin rastaankokoinen, ruskeaselkäinen lintu, jolla oli pitkä kaareva nokka. Jos nokka oli niin pitkä, että sen näki liikkuvasta autosta, eli ilman kiikaria, väitän että tuollaista lintulajia ei Euroopassa esiinny. Tästä seuraa se, että joko koko on väärin arvioitu, tai nokka on jotenkin hahmotettu väärin. Koska nokkaan on kuitenkin erityisesti kiinnitetty huomiota uskon että se on nähty oikein. Edelleen uskon että todennäköisin vaihtoehto on kuovi.

        Mainituilla suo - ja kuovisirrillä nokka on pitkähkö ja kaareva varsinkin kirjan kuvissa, mutta käytännön tilanteessa se ei ole niin pitkä, että se kiinnittäisi erityisesti huomiota lentävällä linnulla.

        Kokemus on osoittanut, että jonkun yksittäisen tuntomerkin perusteella kirjasta hakemalla saattaa joskus osua oikeaan, mutta usein menee myös pahasti pieleen.

        ps.minullakin on jokunen kirja käytössä ja olen myös nähnyt kaikkia tässä viestiketjussa mainittuja lajeja kymmeniä - tuhansia.

        ps2.sorry että nimimerkkini vaihtelee, kun en tänne yleensä kirjoittele

        hyvää juhannuksenjatkoa myös kaikille

        Keräkurmitsan ei kokokaan täsmää, koska se on rastasta pienempi,tunturikurmitsa olisi oikean kokoinen, mutta ei muuten täytä ehtoja. (löysin yhden suklaanruskean kuvan netistä keräkurmitsasta ja kirjoitin ylös) kuvani on kuitenkin luhtakanasta jota tarkoitin (sorry). Muuten samoin monet muut ehdotetut linnut ovat väärän kokoisia tai väritys väärä,heinäkurppa olisi rastaan kokoinen ja luokiteltu ruskeisiin lintuihin, samoin lehtokurppa, mutta rastasta suurempi, molempien nokat todella pitkät.


    • Lärvänen

      On niin kovin vaikea tehdä tunnistusta näillä tiedoilla, mutta muutama vaihtoehto olisi.
      -SUOKUKKO, väritys saattaisi täsmätä joihinkin yksilöhin.
      -RANTASIPI, koko ja väritys täsmää.
      -SUOSIRRI, koko ja väritys täsmää ja on alaspäin kaartuva nokka.
      -MERISIRRI, muuten kyllä, mutta mitä se sisämaassa tekee???
      -KUOVISIRRI, tuntomerkit OK, mutta kovin harvinainen.
      Vaikeaa, vaikeaa......

    • Nimetön

      Harjalintu sopisi kuvaukseen mutta on aikas harvinainen. Veikkaisin iso- tai pikkukuovia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe