Canon vs Panasonic -pokkari myös videokuvaukseen?

Canon vai Panasonic?

Olen tullut siihen tulokseen että pokkarin videokuvausominaisuus voisi riittää minulle mainiosti, kun nopean SDHC-muistikortin eli Sandisk Extreme III:n tilaakin on 8 gigaa jo plakkarissa ja toisaalta digivideokamerat, jotka tallentavat muistikortille ovat todella kalliita.

Kysymys kuuluukin, onko Panasonicin ja Canonin videokuva-ominaisuuksissa paljon eroa? Panasonic käyttää pokkareissaan laajakuvaa 848x480, joka olisi tietysti nykyajan toistovälineitä nähden paljon parempi, kun taas canon powershotit vain 4:3 -suhteista 640x480 (vanhanmallisten telkkarien kuvasuhde).

Canon käyttää .AVI -päätteistä tiedostoa ja Panasonic .MOV . Movitkin ovat ilmeisesti helppo muuntaa käytännöllisemmiksi aveiksi, ainakin uskoisin (?).

Itsellä on Canon powershot A710 tällä hetkellä, joka ei käytä canonin uusinta DIGIC III -kompressoria, vaan kakkosta.

Onkohan DIGIC II:lla ja III:lla paljon eroa ja toisaalta viekö panasonic pitemmän korren videon ja äänenlaadussakin? Olen katsonut DCRP -reviewin arvosteluita canonin ja panasonicin pokkareista ja videonäytteissä panasonic näyttäisi vievän voiton, mutta toisaalta on vaikea tehdä lopullista päätöstä vain 10 sekunnin näytteiden perusteella.

Onko panasonicissa myös hyvä äänenlaatu vai olisiko esim. Canon Powershot S5 stereo-äänellä ja kalliimmalla hinnalla paljon parempi?

Canon Powershoteissa taitaa kyllä olla itse kuvien laatu parempi kuin Panasoniceissa ainakin arvosteluiden perusteella, ja sekin kyllä painaa vaakalaudalla.

10

2795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canon vai Panasonic?

Unohtui kirjoittaa että 10x zoom olisi hyvä olla pokkarissa joka tapauksessa ja canon powershot s5:ssä tämä olisi sellaisena että voi kesken videokuvauksenkin zoomata, mutta toisaalta parempi videokuvan- ja äänenlaatu vesi kyllä voiton jos Panasonicin pokkarit sitä tarjoaa tietysti laajakuvavideon kaappaamisen kera.

• pokkaria

haaveilet videokuvaukseen ?
        HÄ ?

Esim Panasonicilla on ihan virallisiakin ns. videokameroita taskukokoisina malleina , löytyy 48x optista zoomia ja kuvanvakaajaa ja LAADUKASTA videokuvaa vert. still-kameraan ?

Onkohan nyt puurot ja vellit sekaisin ...?

• hermostu
        pokkaria kirjoitti:

haaveilet videokuvaukseen ?
        HÄ ?

Esim Panasonicilla on ihan virallisiakin ns. videokameroita taskukokoisina malleina , löytyy 48x optista zoomia ja kuvanvakaajaa ja LAADUKASTA videokuvaa vert. still-kameraan ?

Onkohan nyt puurot ja vellit sekaisin ...?

canonissa on paremmat video ominaisuudet,äänen tallennus parempi ja avi yleisempi kuin mov.videon laatu molemmissa yhtä hyviä.Valokuvaukseen ehkä pana

• jos pokkarin
        hermostu kirjoitti:

canonissa on paremmat video ominaisuudet,äänen tallennus parempi ja avi yleisempi kuin mov.videon laatu molemmissa yhtä hyviä.Valokuvaukseen ehkä pana

videotasoa vertaa viralliseen videokameraan niin taso on täysin perseestä

jo yksinomaan valovoima on niin surkealla tasolla noissa verrokeissa et ...

kyllä asia on vaan niin että pokareiden videomahdollisuus on vain ns. hauska lisäominaisuus jolle ei tuon tason kamerassa voi kovin suurta painoarvoa laskea

Videon taso paranee jo huomattavasti vaikka kenno/speksit ovat yhtäläiset kun siirrytään astetta raskaampaan kalustoon eli kompakteihin ultrazoomeihin

• ...viitsikö
        jos pokkarin kirjoitti:

videotasoa vertaa viralliseen videokameraan niin taso on täysin perseestä

jo yksinomaan valovoima on niin surkealla tasolla noissa verrokeissa et ...

kyllä asia on vaan niin että pokareiden videomahdollisuus on vain ns. hauska lisäominaisuus jolle ei tuon tason kamerassa voi kovin suurta painoarvoa laskea

Videon taso paranee jo huomattavasti vaikka kenno/speksit ovat yhtäläiset kun siirrytään astetta raskaampaan kalustoon eli kompakteihin ultrazoomeihin

Kyllä nykypokkarit ottaa jo niin hyvää videota, että videokamera pitää olla jo tosi kallis ja hyvä, että päihittää. Ostin Panan FX35:n ja kokeiltuani sitä jätin digivideokamerani kotiin, koska en nähnyt enää mitään syytä kanniskella sitä mukana. FX35 ottaa HD-tasoista videokuvaa. Äänestä en osaa sanoa, koska harvoin ennenkään siihen kiinnitin huomiota. Yleensä editointivaiheessa olen sen poistanut ja korvannut musiikilla.

• fx35
        ...viitsikö kirjoitti:

Kyllä nykypokkarit ottaa jo niin hyvää videota, että videokamera pitää olla jo tosi kallis ja hyvä, että päihittää. Ostin Panan FX35:n ja kokeiltuani sitä jätin digivideokamerani kotiin, koska en nähnyt enää mitään syytä kanniskella sitä mukana. FX35 ottaa HD-tasoista videokuvaa. Äänestä en osaa sanoa, koska harvoin ennenkään siihen kiinnitin huomiota. Yleensä editointivaiheessa olen sen poistanut ja korvannut musiikilla.

Nyt kun tuon fx35:n HD-video on kannustanut videoimaan, niin minkä koon korttia suunnittelet jatkossa käyttäväsi?

2-4-8 G ?

• Paljon...
        ...viitsikö kirjoitti:

Mahtuu videota fx35:een, riippuu tietysti kortista. Ja toimiiko zoomi filmatessa, onko hd-tason kuvista mitään hyötyä jos katselee normaali tietokoneen näytöltä??

• tuolta lopusta
        Paljon... kirjoitti:

Mahtuu videota fx35:een, riippuu tietysti kortista. Ja toimiiko zoomi filmatessa, onko hd-tason kuvista mitään hyötyä jos katselee normaali tietokoneen näytöltä??

http://dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fx35-review/index.shtml

Tuolla kerrottu, että ei oikeaa zoomia kuvatessa, 2Gt täytyy n. 8min 30s jne. Jos haluat kameran jossa zoomi toimii kuvatessa niin osta mielummin TZ5 joka olisi minun "lomakamera" vaihtoehto nro 1. Hyvä pokkari on sitten erikseen, mutta toi juuri sopiva näppäilykamera.

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_tz5-review/index.shtml

• ...tilanne
        tuolta lopusta kirjoitti:

http://dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fx35-review/index.shtml

Tuolla kerrottu, että ei oikeaa zoomia kuvatessa, 2Gt täytyy n. 8min 30s jne. Jos haluat kameran jossa zoomi toimii kuvatessa niin osta mielummin TZ5 joka olisi minun "lomakamera" vaihtoehto nro 1. Hyvä pokkari on sitten erikseen, mutta toi juuri sopiva näppäilykamera.

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_tz5-review/index.shtml

Tällä hetkellä ei ole kun 4 Gt kortti, mutta täytynee ostaa isompi jossakin vaiheessa. Zoomi ei toimi videoitaessa, mutta n. 20 vuotta videokameraa käyttäneenä voin kertoa, että olen tuon ajan yrittänyt olla käyttämättä kuvatessa zoomia (sitä kuvaa on tosi ikävä katsoa), mutta videokameran kanssa aina välillä "lankeaa". HD on vahvasti laitteisiin tulossa: telkkari on jo, tallentava boxi on suunnitteilla, jne. Kyllähän se kuva parempaa on, pitäisi vielä tallennussysteemi ratkaista.

• nykyään...
        Paljon... kirjoitti:

Niin mikä nyt onkaan se normaali näyttö ?
        Vanhoissa 21" laadukkaissa 4:3 putkissa resoluutio on 2048 x 1536 tai parempi.

Kun suurille massoille haluttiin "littu näytöt" huonontui max resoluutio monitoreissa oikein huolella.
        Perus läppäreissä on surkea 1280x800 resoluutio.
        (jo 10 vuotta sitten läppäreiden standardiksi muodostui 1024x768 4:3)
        Tätä on viljelty myös halvoissa pöytäkoneiden näytöissä. 22" ulkoinen näyttö kyseisellä resoluutiolla on lähinnä vitsi(ollut varsin suosittu pakettinäyttö).
        Mikä on normaali tietokoneen näyttö???
        Itse sanoisin, että minimi on tämä ns. full-hd resoluutio etenkin pöytäkoneissa. Läppärissä tästä tarkemmasta näytöstä voi joutua maksamaan pitkän pennin. Itse ihmettelen kuvankäsittelypiireissä pakolliseksi peniksenjatkeeksi muodostunutta omena brändiä. Kyseisen valmistajan läppärit tarjoillaan yhtä hintavaa poikkeusta lukuunottamatta matala-resoluutioisilla näytöillä. Kaiken lisäksi ko. laitteet ovat nykyään bulkki pc-rautaa.

Eli tarkkuutta niitä koneita valitessanne. Sen viimeisen satasen säästäminen näytössä ei todellakaan kannata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59