Miksi ette anna nimeä

Älli-Källä

Ihmettelen kovin ihmisten intoa antaa mitä kummallisempia nimiä lapsilleen. Mitä tavallisempi sukunimi, sitä ulkomaalaisemmat etunimet - tämä tuntuu olevan päivän trendi. Eikö vanhempien kannattaisi vähän ajatella, että lapsi joutuu koko ikänsä elämään erikoisen nimensä kanssa ja kenties kärsimään siitä ja selittelemään, miksi on juuri sen niminen kuin on. Ymmärrän, että kaikki eivät halua antaa lapselleen kaikkein tavallisimpia etunimiä, mutta antavat sitten sellaisen muotinimen (esim. Sara, Eetu, Venla, Veeti jne.), joka on nykyään todellinen tusinanimi (koulussa samalla luokallakin saattaa olla useita samannimisiä). Mitä on tapahtunut käytännölle, että valitaan etunimet vanhempien suvuista tai synnyinpäivän mukaan? Itselläni ei ole koskaan ollut kuin yksi etunimi, mutta halusin antaa lapsilleni kolme nimeä. Tytölle annoin yhden etunimen isäni äidin mukaan ja kolmannen etunimen lapsen isänäidin mukaan. Ovat aivan tavallisia nimiä ilman mitään konstailuja, mutta sointuvat hyvin yhteen. Poika taas sai nimensä jo ennen syntymäänsä erään kirjan perusteella ja syntymäpäivänsä mukaan, kolmas etunimi on sellainen josta olen aina pitänyt. Myöhemmin kävi sattumalta ilmi, että pojan isän isoisällä on ollut samat etunimet. Lueskelin tuota tyttöjen nimet-palstaa, enkä voi muuta sanoa kuin huh-huh, sellaisia nimihirvityksiä siellä äidit (miksei isät?) kaavailivat jälkikasvulleen.

49

1942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annetaan kaikkien kukkia ku...

      Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa nimetä lasta.
      Jos sukunimi on tavallinen, onko järkeä antaa tavallinen etunimi (tyyliin Matti Meikäläinen)?
      Vähän erikoisempi etunimi erottaa lapsen muiden samannimisten joukosta.
      Moni ei varmasti ajattele antavansa tusinanimeä omalle lapselleen. Kaikki eivät seuraa nimien yleisyyttä, ja jos jostakn nimestä pitää, sen haluaa antaa lapselleen.

      Mitä tulee käytäntöön antaa nimi suvusta, eikö käytäntö ole ollut enemminkin poikien nimien periytyminen kuin tyttöjen?
      Kukin vanhempi antaa nimen omien mieltymystensä mukaan.
      Miksi nimiä pitäisi olla kolme?
      Oliko sinulle nin tärkeää saada sukulaisten nimet lapselle, ettei yksi nimi riittänyt?
      Jos anoppisi nimi olisi ollut Clara Felicia, olisitko silti antanut lapsellesi jommankumman näistä nimistä? Vaikka sukunimesi olisi Virtanen?
      Täällä yhteisössä emme tiedä kaikkien motivaatiota antaa joku tietty nimi, siis hyväksytään se, että kukin taaplaa tyylillään. Vaikka se joskus ihmetystä aiheuttaakin.
      Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa valita nimi!

      • aloittaja

        "Miksi nimiä pitäisi olla kolme?"
        En minä sanonut, että niitä PITÄISI olla kolme. Sanoin, että annoin lapsilleni kolme etunimeä, koska itselläni ei ole kuin yksi ja ainoa - saavat sitten isompana päättää, mitä etunimeä haluavat käyttää (jos haluavat muuttaa nyt käytössä olevaa). Olen kyllä ihan varma, että kautta aikojen on annettu myös tytöille suvussa periytyviä etunimiä, ei se ole ollut mikään poikalasten etuoikeus. Minulla ei enää ole anoppia, mutta jos hänen nimensä olisi ollut tuo mainitsemasi Clara Felicia, niin olisin hyvinkin saattanut antaa tytölle nimeksi Klaara. En myöskään missään vaiheessa kirjoittanut, ettei tavalliseen sukunimeen kannata liittää tavallista etunimeä (oikeampi esimerkki on kylläkin Matti Virtanen, joita on Suomessa aika monta). Kritisoin ainoastaan sitä, että Löppöset ja Möttöset antavat
        kersoilleen liian mahtipontisia (ja naurettavia) etunimiä. Mutta, kuten sanoit, kukin tyylillään tai tyylittömyydellään. Taitaa olla maaseudun ja nousukkaiden helmasynti tuo kummallisesti nimeäminen.
        Itselläni on täysnimikaima (etu- ja sukunimi sama) Ruotsissa, joten ihan tavallinen Virtanen en minäkään ole.


      • annetaan kaikkien kukkien k...
        aloittaja kirjoitti:

        "Miksi nimiä pitäisi olla kolme?"
        En minä sanonut, että niitä PITÄISI olla kolme. Sanoin, että annoin lapsilleni kolme etunimeä, koska itselläni ei ole kuin yksi ja ainoa - saavat sitten isompana päättää, mitä etunimeä haluavat käyttää (jos haluavat muuttaa nyt käytössä olevaa). Olen kyllä ihan varma, että kautta aikojen on annettu myös tytöille suvussa periytyviä etunimiä, ei se ole ollut mikään poikalasten etuoikeus. Minulla ei enää ole anoppia, mutta jos hänen nimensä olisi ollut tuo mainitsemasi Clara Felicia, niin olisin hyvinkin saattanut antaa tytölle nimeksi Klaara. En myöskään missään vaiheessa kirjoittanut, ettei tavalliseen sukunimeen kannata liittää tavallista etunimeä (oikeampi esimerkki on kylläkin Matti Virtanen, joita on Suomessa aika monta). Kritisoin ainoastaan sitä, että Löppöset ja Möttöset antavat
        kersoilleen liian mahtipontisia (ja naurettavia) etunimiä. Mutta, kuten sanoit, kukin tyylillään tai tyylittömyydellään. Taitaa olla maaseudun ja nousukkaiden helmasynti tuo kummallisesti nimeäminen.
        Itselläni on täysnimikaima (etu- ja sukunimi sama) Ruotsissa, joten ihan tavallinen Virtanen en minäkään ole.

        En usko alkuunkaan siihen, että antaessasi kolme nimeä ajattelit,
        että lapsesi mahdollisesti vaihtaa jossakin elämänvaiheessa kutsumanimensä.
        Kuinka monen tiedät tehneen niin?
        Mielestäni on yhtä lailla hienostelua antaa kolme nimeä, kuin sinun mielestäsi mahtipontisia ja naurettavia nimiä.
        Mikä nimi on naurettava? Mikä mahtipontinen?
        Yksi pitää yhdestä, toinen toisesta - ja hyvä niin.
        Ei ole olemassa "naurettavia" ja "mahtipontisia" nimiä, ei liioin "tavallisia".
        Sukunimelleen ei lapsiparka voi mitään.
        Miksi ei etunimi voisi olla vähän kauniimpi, jos sukunimi on Löppönen.
        Kun sinä et ole "ihan tavallinen Virtanen", niin sinulla on tietysti oikeus antaa lapsellesi hieno nimi, ja oikein kolmin kappalein!
        Mutta Löppösiltä ja Möttösiltä se on kielletty, vai??!


      • aloittaja
        annetaan kaikkien kukkien k... kirjoitti:

        En usko alkuunkaan siihen, että antaessasi kolme nimeä ajattelit,
        että lapsesi mahdollisesti vaihtaa jossakin elämänvaiheessa kutsumanimensä.
        Kuinka monen tiedät tehneen niin?
        Mielestäni on yhtä lailla hienostelua antaa kolme nimeä, kuin sinun mielestäsi mahtipontisia ja naurettavia nimiä.
        Mikä nimi on naurettava? Mikä mahtipontinen?
        Yksi pitää yhdestä, toinen toisesta - ja hyvä niin.
        Ei ole olemassa "naurettavia" ja "mahtipontisia" nimiä, ei liioin "tavallisia".
        Sukunimelleen ei lapsiparka voi mitään.
        Miksi ei etunimi voisi olla vähän kauniimpi, jos sukunimi on Löppönen.
        Kun sinä et ole "ihan tavallinen Virtanen", niin sinulla on tietysti oikeus antaa lapsellesi hieno nimi, ja oikein kolmin kappalein!
        Mutta Löppösiltä ja Möttösiltä se on kielletty, vai??!

        Kun ei kerran tuo lukutaitosi oikein ole terässä...Kyllä minä ajattelin nimiä antaessani, että on lapsilla sitten varaa mistä valita. Arvaa vain, olenko joutunut vuosikausia selittelemään ettei itselläni todellakaan ole kuin yksi etunimi, joka on samalla se kutsumanimi, jota ainakin ennen joka paikassa kysyttiin ja pyydettiin korostamaan alleviivauksella (lomakkeissa jne.)! Olisin lapsena itsekin halunnut useampia etunimiä, vanhemmat vain eivät olleet niitä antaneet. Miten lie mielikuvitus loppunut juuri minun kohdallani, sisaruksillani kun kaikilla muilla väh. kaksi etunimeä. Että ole sinä uskomatta, että halusin antaa muksuilleni valinnanvapautta.
        Naurettava nimi on minun mielestäni supisuomalaisella lapsella esim. Janette. Tai sitten kaikki ne kaksitavuiset poikien nimet, joita en antaisi koirallekaan: Timi, Toni, Tomi, Kimi, Jami jne. Mahtipontisia ovat vaikkapa tuolla tyttöjen nimet-palstalla esiintyvä Wanessat ja muut väkisin väännetyt. Mutta korostan, että tämä on vain minun mielipiteeni.
        Minulla on sukunimi, jonka alkuperää ei ole selvitetty, mutta luultavasti se on ruotsinvallan aikainen ns. sotilasnimi. En ole sitä itse itselleni pyytänyt, sattuu nyt vain olemaan isäni suvun sukunimi. Ja lapsillani on aivan tavalliset etunimet, eikä heidän sukunimensä olekaan sama kuin minulla, vaan Suomen kymmenenneksi yleisin sukunimi. Mistä sait päähäsi, että heillä olisi jotenkin poikkeavan hienot etunimet? Vihjeeksi sanottakoon, että kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin.
        Onko sinusta yhdistelmä Janette Wanessa Löppönen ihan edustava? Eikö edes vähän hymyilytä? No, onneksi ihmisillä on myös erilainen huumorintaju.
        Ai niin, tunnen kyllä henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet kutsumanimensä, ei se ole mitenkään tavatonta, itseasiassa aika tavallista, luulisin. Ja sukunimensäkin voi vaihtaa, jos haluaa. Etkö sitä tiennyt?


      • annetaan kaikkien kukkien k...
        aloittaja kirjoitti:

        Kun ei kerran tuo lukutaitosi oikein ole terässä...Kyllä minä ajattelin nimiä antaessani, että on lapsilla sitten varaa mistä valita. Arvaa vain, olenko joutunut vuosikausia selittelemään ettei itselläni todellakaan ole kuin yksi etunimi, joka on samalla se kutsumanimi, jota ainakin ennen joka paikassa kysyttiin ja pyydettiin korostamaan alleviivauksella (lomakkeissa jne.)! Olisin lapsena itsekin halunnut useampia etunimiä, vanhemmat vain eivät olleet niitä antaneet. Miten lie mielikuvitus loppunut juuri minun kohdallani, sisaruksillani kun kaikilla muilla väh. kaksi etunimeä. Että ole sinä uskomatta, että halusin antaa muksuilleni valinnanvapautta.
        Naurettava nimi on minun mielestäni supisuomalaisella lapsella esim. Janette. Tai sitten kaikki ne kaksitavuiset poikien nimet, joita en antaisi koirallekaan: Timi, Toni, Tomi, Kimi, Jami jne. Mahtipontisia ovat vaikkapa tuolla tyttöjen nimet-palstalla esiintyvä Wanessat ja muut väkisin väännetyt. Mutta korostan, että tämä on vain minun mielipiteeni.
        Minulla on sukunimi, jonka alkuperää ei ole selvitetty, mutta luultavasti se on ruotsinvallan aikainen ns. sotilasnimi. En ole sitä itse itselleni pyytänyt, sattuu nyt vain olemaan isäni suvun sukunimi. Ja lapsillani on aivan tavalliset etunimet, eikä heidän sukunimensä olekaan sama kuin minulla, vaan Suomen kymmenenneksi yleisin sukunimi. Mistä sait päähäsi, että heillä olisi jotenkin poikkeavan hienot etunimet? Vihjeeksi sanottakoon, että kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin.
        Onko sinusta yhdistelmä Janette Wanessa Löppönen ihan edustava? Eikö edes vähän hymyilytä? No, onneksi ihmisillä on myös erilainen huumorintaju.
        Ai niin, tunnen kyllä henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet kutsumanimensä, ei se ole mitenkään tavatonta, itseasiassa aika tavallista, luulisin. Ja sukunimensäkin voi vaihtaa, jos haluaa. Etkö sitä tiennyt?

        Lukutaidossani ei ole mitään vikaa. En vain uskonut, että ajattelit jo etukäteen, että lapsesi ei mahdollisesti pidäkään sinun antamastasi kutsumanimestä.
        Luulen, että vanhempasi ainakin uskoivat sinun pärjäävän yhdellä nimellä, koska pitivät siitä.
        Minäkään en pidä Timi-Kimi-Jimi-nimistä, mutta ymmärrän kyllä, jos joku niistä pitää. Makujahan on monia.
        Ihmettelen ylipäätään kirjoituksesi alkuperää.
        Mitä yrität viestittää?
        Sitäkö, että kun SINUN mielestäsi Möttösen lapselle ei sovi Janette Wanessa, niin Möttöset eivät saisi antaa sitä lapselleen nimeksi?!
        Ei siltikään, vaikka sukunimen voi tosiaan vaihtaa.
        Jotakuta muuta saattaa naurattaa Raamatulliset nimet, Luukkaat ja Johannekset, kaikki eivät pidä niistäkään.
        On se silti hyvä, että saat huvisi edes Möttösten lasten nimistä.


      • naurettavaa
        aloittaja kirjoitti:

        Kun ei kerran tuo lukutaitosi oikein ole terässä...Kyllä minä ajattelin nimiä antaessani, että on lapsilla sitten varaa mistä valita. Arvaa vain, olenko joutunut vuosikausia selittelemään ettei itselläni todellakaan ole kuin yksi etunimi, joka on samalla se kutsumanimi, jota ainakin ennen joka paikassa kysyttiin ja pyydettiin korostamaan alleviivauksella (lomakkeissa jne.)! Olisin lapsena itsekin halunnut useampia etunimiä, vanhemmat vain eivät olleet niitä antaneet. Miten lie mielikuvitus loppunut juuri minun kohdallani, sisaruksillani kun kaikilla muilla väh. kaksi etunimeä. Että ole sinä uskomatta, että halusin antaa muksuilleni valinnanvapautta.
        Naurettava nimi on minun mielestäni supisuomalaisella lapsella esim. Janette. Tai sitten kaikki ne kaksitavuiset poikien nimet, joita en antaisi koirallekaan: Timi, Toni, Tomi, Kimi, Jami jne. Mahtipontisia ovat vaikkapa tuolla tyttöjen nimet-palstalla esiintyvä Wanessat ja muut väkisin väännetyt. Mutta korostan, että tämä on vain minun mielipiteeni.
        Minulla on sukunimi, jonka alkuperää ei ole selvitetty, mutta luultavasti se on ruotsinvallan aikainen ns. sotilasnimi. En ole sitä itse itselleni pyytänyt, sattuu nyt vain olemaan isäni suvun sukunimi. Ja lapsillani on aivan tavalliset etunimet, eikä heidän sukunimensä olekaan sama kuin minulla, vaan Suomen kymmenenneksi yleisin sukunimi. Mistä sait päähäsi, että heillä olisi jotenkin poikkeavan hienot etunimet? Vihjeeksi sanottakoon, että kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin.
        Onko sinusta yhdistelmä Janette Wanessa Löppönen ihan edustava? Eikö edes vähän hymyilytä? No, onneksi ihmisillä on myös erilainen huumorintaju.
        Ai niin, tunnen kyllä henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet kutsumanimensä, ei se ole mitenkään tavatonta, itseasiassa aika tavallista, luulisin. Ja sukunimensäkin voi vaihtaa, jos haluaa. Etkö sitä tiennyt?

        tai erikoista on nimessä Janette, sehä on kalenterissakin.


      • Nanna-

        Itselläni on kolme etunimeä, kuten on myös äidilläni, isälläni ja heidän vanhemmillaan. Ilmeisesti tapa on yleisempi suomenruotsalaisten keskuudessa?

        Itselläni toinen nimi on äidin suvussa kulkenut nimi, olen vissiin 5. sukupolvi jolla on tämä nimi. Eli kyllä tällainen perinne on olemassa naistenkin osalta, ainakin joissakin suvissa.

        Mutta olet aivan oikeassa siinä, että nimien valinnassa ei ole yhtä oikeaa tapaa. Jokainen tehkööt omat valintansa, omilla perusteilla.


      • nyytikki
        naurettavaa kirjoitti:

        tai erikoista on nimessä Janette, sehä on kalenterissakin.

        MIKSI senkin pitää olla suomalaisessa kalenterissa???


      • aloittaja
        annetaan kaikkien kukkien k... kirjoitti:

        Lukutaidossani ei ole mitään vikaa. En vain uskonut, että ajattelit jo etukäteen, että lapsesi ei mahdollisesti pidäkään sinun antamastasi kutsumanimestä.
        Luulen, että vanhempasi ainakin uskoivat sinun pärjäävän yhdellä nimellä, koska pitivät siitä.
        Minäkään en pidä Timi-Kimi-Jimi-nimistä, mutta ymmärrän kyllä, jos joku niistä pitää. Makujahan on monia.
        Ihmettelen ylipäätään kirjoituksesi alkuperää.
        Mitä yrität viestittää?
        Sitäkö, että kun SINUN mielestäsi Möttösen lapselle ei sovi Janette Wanessa, niin Möttöset eivät saisi antaa sitä lapselleen nimeksi?!
        Ei siltikään, vaikka sukunimen voi tosiaan vaihtaa.
        Jotakuta muuta saattaa naurattaa Raamatulliset nimet, Luukkaat ja Johannekset, kaikki eivät pidä niistäkään.
        On se silti hyvä, että saat huvisi edes Möttösten lasten nimistä.

        "Sitäkö, että kun SINUN mielestäsi Möttösen lapselle ei sovi Janette Wanessa, niin Möttöset eivät saisi antaa sitä lapselleen nimeksi?!"
        En sanonut, ettei Möttösen lapselle sovi nimeksi Janette Wanessa - kysyin, että eikö se edes hiukan sinuakin hymyilytä. Saavat toki antaa tuollaiset nimet, en ole kieltänyt, mutta kun lapsi sitten murrosikään ehtineenä vihaa vanhempiensa huonoa makua ja tyylittömyyttä ja haluaakin olla joku ihan muu, niin entäs sitten. Sinäkö et usko, että lapsi voisi inhota nimeään ja kärsiä pilkkaa ja kiusaamista jopa sen takia?
        No, en minäkään laittaisi poikani nimeksi Luukasta, siitä väännettäisiin koulussa viimeistään Luukas Luukasa.
        Niin, maakuntalehtien kastettuja-palstan lukemisesta saa toisinaan todella makeat naurut!
        Hyvää juhannusta siitä huolimatta.


      • annetaan kaikkien kukkien k...
        aloittaja kirjoitti:

        "Sitäkö, että kun SINUN mielestäsi Möttösen lapselle ei sovi Janette Wanessa, niin Möttöset eivät saisi antaa sitä lapselleen nimeksi?!"
        En sanonut, ettei Möttösen lapselle sovi nimeksi Janette Wanessa - kysyin, että eikö se edes hiukan sinuakin hymyilytä. Saavat toki antaa tuollaiset nimet, en ole kieltänyt, mutta kun lapsi sitten murrosikään ehtineenä vihaa vanhempiensa huonoa makua ja tyylittömyyttä ja haluaakin olla joku ihan muu, niin entäs sitten. Sinäkö et usko, että lapsi voisi inhota nimeään ja kärsiä pilkkaa ja kiusaamista jopa sen takia?
        No, en minäkään laittaisi poikani nimeksi Luukasta, siitä väännettäisiin koulussa viimeistään Luukas Luukasa.
        Niin, maakuntalehtien kastettuja-palstan lukemisesta saa toisinaan todella makeat naurut!
        Hyvää juhannusta siitä huolimatta.

        Sitähän sinä juuri ihmettelet!
        Näin kirjoitit: "Ihmettelen kovin ihmisten intoa antaa mitä kummallisempia nimiä lapsilleen. Mitä tavallisempi sukunimi, sitä ulkomaalaisemmat etunimet"

        Mitä sitten, jos se sinua tai minua hymyilyttää joku nimi?
        Ei kukaan vanhempi anna lapselleen sellaista nimeä, mistä tietää varmasti kärsivän.
        Aivan tavallinen nimikin voi olla kiusan kohde.
        En ylipäätään usko, että kiusaaminen johtuu pelkästä nimestä.
        Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, hän tule harvemmin kiusatuksi.
        Kiusatuksi voi tosiaan tulla vaikka Raamatun nimestä, kuten itse mainitsin Luukkaasta luukasan.
        Kaikki ei halua olla niin taviksia, että antavat ns. tavallisen nimen.
        Ehkä Wanessa Löppösen vanha äidin(äidin)äiti on ulkolainen,ja nimi on hänen perujaan. Who knows?

        Mukavaa juhannusta Sinullekin :)


      • aloittaja
        annetaan kaikkien kukkien k... kirjoitti:

        Sitähän sinä juuri ihmettelet!
        Näin kirjoitit: "Ihmettelen kovin ihmisten intoa antaa mitä kummallisempia nimiä lapsilleen. Mitä tavallisempi sukunimi, sitä ulkomaalaisemmat etunimet"

        Mitä sitten, jos se sinua tai minua hymyilyttää joku nimi?
        Ei kukaan vanhempi anna lapselleen sellaista nimeä, mistä tietää varmasti kärsivän.
        Aivan tavallinen nimikin voi olla kiusan kohde.
        En ylipäätään usko, että kiusaaminen johtuu pelkästä nimestä.
        Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, hän tule harvemmin kiusatuksi.
        Kiusatuksi voi tosiaan tulla vaikka Raamatun nimestä, kuten itse mainitsin Luukkaasta luukasan.
        Kaikki ei halua olla niin taviksia, että antavat ns. tavallisen nimen.
        Ehkä Wanessa Löppösen vanha äidin(äidin)äiti on ulkolainen,ja nimi on hänen perujaan. Who knows?

        Mukavaa juhannusta Sinullekin :)

        Vaikka sinun mielestäsi siis ala-asteelle menevän Jeannette Wanessa Löppösen itsetunto olisi rautainen, niin häntä ei siis missään tapauksessa alettaisi kiusata pelkän nimen perusteella, niinkö?
        Suosittelen viikon tutustumiskäyntiä johonkin Suomen peruskouluista. Lapset keksivät kiusaamisen aiheen vaikka tyhjästä, mutta turha niille on antaa aseeksi luokkatoverin kummallista nimeä. Mutta usko mitä haluat. Et alunperinkään ymmärtänyt, mitä aloituksellani tahdoin sanoa. Hälläpä väliä.


      • annetaan kaikkien kukkien k...
        aloittaja kirjoitti:

        Vaikka sinun mielestäsi siis ala-asteelle menevän Jeannette Wanessa Löppösen itsetunto olisi rautainen, niin häntä ei siis missään tapauksessa alettaisi kiusata pelkän nimen perusteella, niinkö?
        Suosittelen viikon tutustumiskäyntiä johonkin Suomen peruskouluista. Lapset keksivät kiusaamisen aiheen vaikka tyhjästä, mutta turha niille on antaa aseeksi luokkatoverin kummallista nimeä. Mutta usko mitä haluat. Et alunperinkään ymmärtänyt, mitä aloituksellani tahdoin sanoa. Hälläpä väliä.

        Sinä luultavasti kuulut niihin aikuisiin, jotka ihmettelevät ääneen lasten kuullen,
        kuinka omituinen jokin lapsen nimi on.
        Pienten koululaisten mielestä kaikki nimet ovat outoja kuullessaan ne ensimmäistä kertaa.
        Jos aikuiset eivät kerro nimen olevan harvinainen,
        lapsi ei sitä tajua.
        Et varmaan vieläkään ymmärtänyt, että naureskelullasi usutat omat lapsesi kiusaamaan muita lapsia nimensä vuoksi.


      • lasteni kanssa
        annetaan kaikkien kukkien k... kirjoitti:

        Sinä luultavasti kuulut niihin aikuisiin, jotka ihmettelevät ääneen lasten kuullen,
        kuinka omituinen jokin lapsen nimi on.
        Pienten koululaisten mielestä kaikki nimet ovat outoja kuullessaan ne ensimmäistä kertaa.
        Jos aikuiset eivät kerro nimen olevan harvinainen,
        lapsi ei sitä tajua.
        Et varmaan vieläkään ymmärtänyt, että naureskelullasi usutat omat lapsesi kiusaamaan muita lapsia nimensä vuoksi.

        ja luultavasti olen noin 20 vuotta aikuisempi kuin sinä. Et vaan voi jostain syystä myöntää, että ehkäpä olenkin oikeassa. Jos lapsi ei tajua oman nimensä olevan jotenkin omituinen, niin kyllä se hänelle viimeistään koulussa selviää. Harvinainen nimi on ihan eri asia kuin kummallinen. Minä en myöskään usuta omiani ketään kiusaamaan, ovat sen verran järkeviä ja jo isoja (sitäpaitsi toista on itseään kiusattu koulussa, mutta mielipiteeni eivät ole mikään kostoretki siitäkään - sanon ennen kuin ehdit vetää väärän johtopäätöksen).
        Ja mikä ihme saa sinut edelleenkin luulemaan, että kuljen kadulla sormi ojossa naureskelemassa vieraitten ihmisten nimiä? Sellaistahan en tee, esitän vain ajatukseni siitä, että nimenannossa vanhemmilla pitäisi olla enemmän vastuuta ja tervettä järkeä, etteivät nimeäisi lapsiansa ihan miten sattuu.
        Lopetan tämän keskustelun omalta osaltani tähän. Jankuttaahan voisi vaikka hamaan maailman tappiin saamatta silti ketään ymmärtämään yhtään mitään.


      • annetaan kaikien kukkien
        lasteni kanssa kirjoitti:

        ja luultavasti olen noin 20 vuotta aikuisempi kuin sinä. Et vaan voi jostain syystä myöntää, että ehkäpä olenkin oikeassa. Jos lapsi ei tajua oman nimensä olevan jotenkin omituinen, niin kyllä se hänelle viimeistään koulussa selviää. Harvinainen nimi on ihan eri asia kuin kummallinen. Minä en myöskään usuta omiani ketään kiusaamaan, ovat sen verran järkeviä ja jo isoja (sitäpaitsi toista on itseään kiusattu koulussa, mutta mielipiteeni eivät ole mikään kostoretki siitäkään - sanon ennen kuin ehdit vetää väärän johtopäätöksen).
        Ja mikä ihme saa sinut edelleenkin luulemaan, että kuljen kadulla sormi ojossa naureskelemassa vieraitten ihmisten nimiä? Sellaistahan en tee, esitän vain ajatukseni siitä, että nimenannossa vanhemmilla pitäisi olla enemmän vastuuta ja tervettä järkeä, etteivät nimeäisi lapsiansa ihan miten sattuu.
        Lopetan tämän keskustelun omalta osaltani tähän. Jankuttaahan voisi vaikka hamaan maailman tappiin saamatta silti ketään ymmärtämään yhtään mitään.

        Kírjoituksistasi saa sellaisen vaikutelman,
        että ainoa oikea tapa nimetä lapsi on antaa tälle
        perinne- tai Raamattu-nimi.

        Erilaisia ja erikoisia nimiä on ollut aina ja tulee olemaan (niinkuin ihmisiäkin), haluat sinä sitä tai et.

        Ehkä lastasi kiusattiin juuri sen Raamatullisen nimen takia, en tiedä, mutta eipä liioin kiinnostakaan.

        Ikääsi en tiedä, mutta ahdasmielisyydestäsi päätellen olet joku viidenkympin kieppeillä oleva,
        joka on jämähtänyt jo kymmeniä vuosia sitten paikoilleen.


      • Sivusta seurannut
        aloittaja kirjoitti:

        Kun ei kerran tuo lukutaitosi oikein ole terässä...Kyllä minä ajattelin nimiä antaessani, että on lapsilla sitten varaa mistä valita. Arvaa vain, olenko joutunut vuosikausia selittelemään ettei itselläni todellakaan ole kuin yksi etunimi, joka on samalla se kutsumanimi, jota ainakin ennen joka paikassa kysyttiin ja pyydettiin korostamaan alleviivauksella (lomakkeissa jne.)! Olisin lapsena itsekin halunnut useampia etunimiä, vanhemmat vain eivät olleet niitä antaneet. Miten lie mielikuvitus loppunut juuri minun kohdallani, sisaruksillani kun kaikilla muilla väh. kaksi etunimeä. Että ole sinä uskomatta, että halusin antaa muksuilleni valinnanvapautta.
        Naurettava nimi on minun mielestäni supisuomalaisella lapsella esim. Janette. Tai sitten kaikki ne kaksitavuiset poikien nimet, joita en antaisi koirallekaan: Timi, Toni, Tomi, Kimi, Jami jne. Mahtipontisia ovat vaikkapa tuolla tyttöjen nimet-palstalla esiintyvä Wanessat ja muut väkisin väännetyt. Mutta korostan, että tämä on vain minun mielipiteeni.
        Minulla on sukunimi, jonka alkuperää ei ole selvitetty, mutta luultavasti se on ruotsinvallan aikainen ns. sotilasnimi. En ole sitä itse itselleni pyytänyt, sattuu nyt vain olemaan isäni suvun sukunimi. Ja lapsillani on aivan tavalliset etunimet, eikä heidän sukunimensä olekaan sama kuin minulla, vaan Suomen kymmenenneksi yleisin sukunimi. Mistä sait päähäsi, että heillä olisi jotenkin poikkeavan hienot etunimet? Vihjeeksi sanottakoon, että kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin.
        Onko sinusta yhdistelmä Janette Wanessa Löppönen ihan edustava? Eikö edes vähän hymyilytä? No, onneksi ihmisillä on myös erilainen huumorintaju.
        Ai niin, tunnen kyllä henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet kutsumanimensä, ei se ole mitenkään tavatonta, itseasiassa aika tavallista, luulisin. Ja sukunimensäkin voi vaihtaa, jos haluaa. Etkö sitä tiennyt?

        "kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin."

        Heprealaiset nimetkö sitten sopivat suomen kieleen? Useimmat suomalaiset eivät edes tiedä niiden merkityksiä. Suomen kielessä on hyvin vähän ns. alkuperäisiä suomalaisia nimiä, useimmat ovat kulkeutuneet tänne muuta kautta, ja aivan samalla tavalla niitä on aikoinaan ihmetelty. Ja nyt niitä sitten pidetään oikein suomalaisina perinneniminä.

        Janette sopii äänneasultaan hyvin suomen kieleen, en näe tuossa mitää ongelmaa. Kun tuo yleistyy, kukaan ei huomaa siinä olevan mitään erikoista tai vierasperäistä. Kenties joku vaahtoaa joka päivä, että kaikkia kummallisuuksia lapsilleen nimeksi annetaankin, eikä tavallisia perinteikkäitä nimiä kuten Janette? Wanessassa "vikana" on ensimmäinen kirjain, joka ei oikein sovellu nimistöön.


      • aloittaja
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        "kummankin nimet esiintyvät jo Raamatussa, pojan kaikki etunimet ovat sieltä peräisin."

        Heprealaiset nimetkö sitten sopivat suomen kieleen? Useimmat suomalaiset eivät edes tiedä niiden merkityksiä. Suomen kielessä on hyvin vähän ns. alkuperäisiä suomalaisia nimiä, useimmat ovat kulkeutuneet tänne muuta kautta, ja aivan samalla tavalla niitä on aikoinaan ihmetelty. Ja nyt niitä sitten pidetään oikein suomalaisina perinneniminä.

        Janette sopii äänneasultaan hyvin suomen kieleen, en näe tuossa mitää ongelmaa. Kun tuo yleistyy, kukaan ei huomaa siinä olevan mitään erikoista tai vierasperäistä. Kenties joku vaahtoaa joka päivä, että kaikkia kummallisuuksia lapsilleen nimeksi annetaankin, eikä tavallisia perinteikkäitä nimiä kuten Janette? Wanessassa "vikana" on ensimmäinen kirjain, joka ei oikein sovellu nimistöön.

        Ne Raamatussa esiintyvät nimet ovat kyllä yleensä jo muutaman mutkan kautta sopeutuneet suomalaiseen asuunsa, että eivät ole leimallisesti juurikaan niin heprealaisia - sitäpaitsi ne ovat levinneet ihan maailmanlaajuisesti eli ovat suomalaisesta kirjoitus- ja äänntämisasustaan huolimatta siis hyvinkin kansainvälisiä nimiä. Ja minä ainakin tiedän niiden alkuperäisen merkityksen, ei siihen mitään salatieteitä tarvita, riittää kun lukee minkä tahansa edes jollakin tavalla laadukkaan ja luotettavan etunimikirjan. Suosittelen! Tiedätkö sinä esim. Janette-nimen alkuperän? Tai Wanessan?


      • herää 2000-luvulle
        aloittaja kirjoitti:

        Ne Raamatussa esiintyvät nimet ovat kyllä yleensä jo muutaman mutkan kautta sopeutuneet suomalaiseen asuunsa, että eivät ole leimallisesti juurikaan niin heprealaisia - sitäpaitsi ne ovat levinneet ihan maailmanlaajuisesti eli ovat suomalaisesta kirjoitus- ja äänntämisasustaan huolimatta siis hyvinkin kansainvälisiä nimiä. Ja minä ainakin tiedän niiden alkuperäisen merkityksen, ei siihen mitään salatieteitä tarvita, riittää kun lukee minkä tahansa edes jollakin tavalla laadukkaan ja luotettavan etunimikirjan. Suosittelen! Tiedätkö sinä esim. Janette-nimen alkuperän? Tai Wanessan?

        Sekö nimestä tekee erikoiSen, ettei tiedetä sen alkuperää?
        Halutessaan esim. Jaana voi perustella tyttärensä Janette-nimeä sillä, että on johtanut sen Jaana-nimimestä. Nyt Janette ei siis enää olekaan omituinen nimi?


      • Janette on omituinen
        herää 2000-luvulle kirjoitti:

        Sekö nimestä tekee erikoiSen, ettei tiedetä sen alkuperää?
        Halutessaan esim. Jaana voi perustella tyttärensä Janette-nimeä sillä, että on johtanut sen Jaana-nimimestä. Nyt Janette ei siis enää olekaan omituinen nimi?

        Vastasit juuri omaan kysymykseesi. No, nythän tiedetään sitten Janettenkin alkuperä.


      • et tiedä itsekään tarkoitus...
        Janette on omituinen kirjoitti:

        Vastasit juuri omaan kysymykseesi. No, nythän tiedetään sitten Janettenkin alkuperä.

        Itsehän sanoit, että nimet ovat omituisia, jos ei alkuperää tiedetä.
        Jos et sinä tiedä, niin joku muu voi tietää.
        Minkä tahansa nimen voi johtaa toisesta.
        Silloinko nimi lakkaa olemasta omituinen (sinun mielestäsi?)


      • alkup.
        et tiedä itsekään tarkoitus... kirjoitti:

        Itsehän sanoit, että nimet ovat omituisia, jos ei alkuperää tiedetä.
        Jos et sinä tiedä, niin joku muu voi tietää.
        Minkä tahansa nimen voi johtaa toisesta.
        Silloinko nimi lakkaa olemasta omituinen (sinun mielestäsi?)

        Vastasit taas omaan kysymykseesi.


      • syytön
        aloittaja kirjoitti:

        "Miksi nimiä pitäisi olla kolme?"
        En minä sanonut, että niitä PITÄISI olla kolme. Sanoin, että annoin lapsilleni kolme etunimeä, koska itselläni ei ole kuin yksi ja ainoa - saavat sitten isompana päättää, mitä etunimeä haluavat käyttää (jos haluavat muuttaa nyt käytössä olevaa). Olen kyllä ihan varma, että kautta aikojen on annettu myös tytöille suvussa periytyviä etunimiä, ei se ole ollut mikään poikalasten etuoikeus. Minulla ei enää ole anoppia, mutta jos hänen nimensä olisi ollut tuo mainitsemasi Clara Felicia, niin olisin hyvinkin saattanut antaa tytölle nimeksi Klaara. En myöskään missään vaiheessa kirjoittanut, ettei tavalliseen sukunimeen kannata liittää tavallista etunimeä (oikeampi esimerkki on kylläkin Matti Virtanen, joita on Suomessa aika monta). Kritisoin ainoastaan sitä, että Löppöset ja Möttöset antavat
        kersoilleen liian mahtipontisia (ja naurettavia) etunimiä. Mutta, kuten sanoit, kukin tyylillään tai tyylittömyydellään. Taitaa olla maaseudun ja nousukkaiden helmasynti tuo kummallisesti nimeäminen.
        Itselläni on täysnimikaima (etu- ja sukunimi sama) Ruotsissa, joten ihan tavallinen Virtanen en minäkään ole.

        "Kritisoin ainoastaan sitä, että Löppöset ja Möttöset antavat
        kersoilleen liian mahtipontisia (ja naurettavia) etunimiä."

        Onneksi en ole Löppönen, enkä Möttönen,
        jotta voin antaa lapsilleni sellaiset nimet kuin haluan.

        En ole tullut koskaan ajatelleeksikaan, että näiden sukunimien edustajilta on jotkut nimet kielletty!


    • ei voi

      tietää. Itse olen koko elämäni kärsinyt siitä, että minulla on suhteellisen tavallinen nimi. Ei mikään tusinatuote, eli en ole samannimistä ikätoveriani tavannut, mutta joitakin samannimisiä kyllä. Olisin paljon mieluummin omannut sellaisen nimen jota muut eivät edes olisi kuulleet.

      Nyt annoin lapselleni erikoisen nimen (tosin kyllä suomalaisittain toimivan). Hän on erittäin ylpeä siitä, että hän joutuu toistamaan nimeään ihmisille välillä useaan kertaankin ja selittelemään, että kyllä se on mun ihan oikea nimi. Itsekin olen vaihtanut etunimeni.

      Et sinäkään voi tietää nimeämisvaiheessa haluaako lapsesi olla Ella vai Felicia. Jonkun nimen valitset ja lapsi siitä joko kärsii tai tykkää. Yleensä kai ainakin sietää. Jos vanhemmat tykkää erikoisesta nimestä, niin ei ole mitään syytä lähteä olettamuksesta, että lapsi ei tykkää. Tuskin kukaan antaa lapselleen tahallaan sellaista nimeä, josta uskoo lapsen kärsivän.

    • ...??

      Mä en ihan ymmärrä mikä pointti tuossa aloittajan kirjoituksessa on? Miksi ihmeessä pitäisi antaa vauvalle nimi sen mukaan minä päivänä syntyy? Jos poika syntyy sellaisena päivänä kun on tytön nimipäivä? Tai jos poika syntyy vaikka Urpon tai Jorman nimipäivänä, harva haluaa nykypäivänä sellaista nimeä lapselle. Sitä vasta joutuisikin selittämään. Ja suvusta tulevat nimet annetaan yleensä toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, minusta on ihan ymmärrettävää että kutsumanimeksi halutaan joku ihan "oma" nimi.
      Itsekin sanoit antaneesi lapsellesi nimen, josta olet aina pitänyt. No eivätkö muut sitten saa antaa? Vaikka kyseiset nimet eivät ehkä sinua miellyttäisikään. Joku tykkää Eetusta, toinen Ainoasta ja kolmas Charlotasta. Ei kaikkia voi miellyttää.

      • aloittaja

        Järjen käyttö nimen annossa on myös sallittua. En varmaankaan sanonut, että tytön nimipäivänä syntyneelle pojalle on annettava tytön nimi tai päinvastoin. Yritin omalta osaltani tarjota vaihtoehtoa nimien kanssa pähkäileville vanhemmille, mutta minuthan ymmärrettiin heti (tahallisesti?) väärin. Annoin pojalleni KOLMANNEKSI nimeksi sen, mistä olen aina itse pitänyt. ENKÄ ole tarkoittanut, että kaikkien annettavien nimien pitäisi jotenkin erityisesti miellyttää juuri minua! ENKÄ ole kieltänyt ketään antamasta lapselleen juuri sellaista nimeä kuin kukin haluaa, olen vain kritisoinut nimiyhdistelmiä, jotka ovat mielestäni todellakin epäonnistuneita.


      • minäpävain....
        aloittaja kirjoitti:

        Järjen käyttö nimen annossa on myös sallittua. En varmaankaan sanonut, että tytön nimipäivänä syntyneelle pojalle on annettava tytön nimi tai päinvastoin. Yritin omalta osaltani tarjota vaihtoehtoa nimien kanssa pähkäileville vanhemmille, mutta minuthan ymmärrettiin heti (tahallisesti?) väärin. Annoin pojalleni KOLMANNEKSI nimeksi sen, mistä olen aina itse pitänyt. ENKÄ ole tarkoittanut, että kaikkien annettavien nimien pitäisi jotenkin erityisesti miellyttää juuri minua! ENKÄ ole kieltänyt ketään antamasta lapselleen juuri sellaista nimeä kuin kukin haluaa, olen vain kritisoinut nimiyhdistelmiä, jotka ovat mielestäni todellakin epäonnistuneita.

        Ehkä nämä nimiyhdistelmät ovat heidän omasta mielestään onnistuneita


      • Mauriina

        Urpo ja Jorma nimissä? Vähän jotain tolkkua sentään.


      • nimet..
        Mauriina kirjoitti:

        Urpo ja Jorma nimissä? Vähän jotain tolkkua sentään.

        ovat muuttuneet aikojen saatossa haukkumanimiksi, kuten em. Urpo. Tai uuno, erkki, tahvo jne.


      • ...??
        Mauriina kirjoitti:

        Urpo ja Jorma nimissä? Vähän jotain tolkkua sentään.

        Kuinka monta pikku-Jormaa tai pikku-Urpoa tunnet? Hei haloo, ei nykyaikana anneta lapselle tuollaisia nimiä, niin se vain on. Ei minustakaan ole outoa jos viisikymmppinen mies Jorma, mutta jos viisivuotias poika on, niin se ehkä jo hämmästyttäisi. Se on tätä nykypäivää, hyväksy se.

        Ja aloittajalle...
        "olen vain kritisoinut nimiyhdistelmiä, jotka ovat mielestäni todellakin epäonnistuneita."

        Jos tuo oli sinun perusteesi aloittaa tämä koko topicci, niin miksi ihmeessä edes vaivauduit? Hirveä haloo jostain sellaisesta mikä on puhtaasti makuasia! Jos sua ei miellytä niin voivoi, tuskin kukaan vanhempi antaa lapselleen sellaista nimeä josta ei itse tykkää. Joten pidä sinä se suuri suusi kiinni, kun ei ilmeisesti ole mitään kunnollista sanottavaa.


      • aloittaja
        ...?? kirjoitti:

        Kuinka monta pikku-Jormaa tai pikku-Urpoa tunnet? Hei haloo, ei nykyaikana anneta lapselle tuollaisia nimiä, niin se vain on. Ei minustakaan ole outoa jos viisikymmppinen mies Jorma, mutta jos viisivuotias poika on, niin se ehkä jo hämmästyttäisi. Se on tätä nykypäivää, hyväksy se.

        Ja aloittajalle...
        "olen vain kritisoinut nimiyhdistelmiä, jotka ovat mielestäni todellakin epäonnistuneita."

        Jos tuo oli sinun perusteesi aloittaa tämä koko topicci, niin miksi ihmeessä edes vaivauduit? Hirveä haloo jostain sellaisesta mikä on puhtaasti makuasia! Jos sua ei miellytä niin voivoi, tuskin kukaan vanhempi antaa lapselleen sellaista nimeä josta ei itse tykkää. Joten pidä sinä se suuri suusi kiinni, kun ei ilmeisesti ole mitään kunnollista sanottavaa.

        Joten pidä sinä se suuri suusi kiinni, kun ei ilmeisesti ole mitään kunnollista sanottavaa.    


    • vaihtelevat

      70-luvulla, kun omaa sukupolveani nimettiin, olivat tusinanimet (kuten esim. Sanna, Minna, Sari, Toni, Mika ja Sami) outoja ja trendikkäitä. Jos vanhempani olisivat olleet järkeviä, kuten aloittaja ehdottaa, olisin minäkin ehkä Kyllikki, Maire tai Raili. Itse ajattelen nimien aikakausisidonnaisuuden johtuvan siitä, että kun miettii omalle lapselleen nimiä, suurin osa tutuista nimistä liittyvät kiinteästi johonkin henkilöön, kasvoihin, joiden mukaan nimeäminen tuntuu oudolta tai jotenkin hassulta. Siksi useimmiten annettaan sellainen nimi, joka ei ole kovinkaan yleinen ainakaan oman sukupolven keskuudessa, vaikka se olisikin nykyvauvojen muotinimi. Nimet vaihtelevat, kuten muukin muoti, vaikkei antajat sitä edes tiedosta.

      • aloittaja

        Samoin esim. Salli ja monet muut vähän vanhemmat nimet. Jotenkin minusta tuntuu, että sinä olet ainoa, joka on tajunnut aloituskirjoitukseni hengen ja mitä sillä olen tahtonut sanoa, kiitos siitä. Tarkoitukseni ei ollut ruveta riitelemään kenenkään kanssa, eikä turhaan korostaa omia valintojani. Ja nimiä saavat ihmiset antaa kuten ennnenkin, mutta minun ei tarvitse niistä pitää enempää kuin ennenkään. 50-luvulla, jolloin minä synnyin, oli varmaan silloinkin joitakin muotinimiä (olisiko ollut Pirkko?), mutta niistä en tiedä sen tarkemmin.
        Nimet ja muodit vaihtelevat, ja juuri sen takia olen antanut omille lapsilleni sellaiset nimet, jotka ovat aina olemassa ja käyttökelpoisia.


      • minä vaan
        aloittaja kirjoitti:

        Samoin esim. Salli ja monet muut vähän vanhemmat nimet. Jotenkin minusta tuntuu, että sinä olet ainoa, joka on tajunnut aloituskirjoitukseni hengen ja mitä sillä olen tahtonut sanoa, kiitos siitä. Tarkoitukseni ei ollut ruveta riitelemään kenenkään kanssa, eikä turhaan korostaa omia valintojani. Ja nimiä saavat ihmiset antaa kuten ennnenkin, mutta minun ei tarvitse niistä pitää enempää kuin ennenkään. 50-luvulla, jolloin minä synnyin, oli varmaan silloinkin joitakin muotinimiä (olisiko ollut Pirkko?), mutta niistä en tiedä sen tarkemmin.
        Nimet ja muodit vaihtelevat, ja juuri sen takia olen antanut omille lapsilleni sellaiset nimet, jotka ovat aina olemassa ja käyttökelpoisia.

        Jeanetta Wanessa ottaa naimisiin mennessään miehensä sukunimen,
        joka on hieman hienompi kuin Löppönen?


      • anna esimerkki
        minä vaan kirjoitti:

        Jeanetta Wanessa ottaa naimisiin mennessään miehensä sukunimen,
        joka on hieman hienompi kuin Löppönen?

        Jeannette Wanessa Löppönen-Möttönen? Jeannette Wanessa Löppönen-af-Granström? Jeannette Wanessa Virtanen? Jeannette Wanessa von Stroil?

        Mistä tiedät, meneekö hän ylipäätään naimisiin? Tai jos meneekin, niin ottaako miehensä sukunimeä? On aika epätodennäköistä, että aatelisia tai ruotsinkielisiä riittäisi joka jeannettelle Suomessa.


      • annetaan kaikkien kukien ku...
        anna esimerkki kirjoitti:

        Jeannette Wanessa Löppönen-Möttönen? Jeannette Wanessa Löppönen-af-Granström? Jeannette Wanessa Virtanen? Jeannette Wanessa von Stroil?

        Mistä tiedät, meneekö hän ylipäätään naimisiin? Tai jos meneekin, niin ottaako miehensä sukunimeä? On aika epätodennäköistä, että aatelisia tai ruotsinkielisiä riittäisi joka jeannettelle Suomessa.

        Jeanette-nimisiä on vähän vaille 900 ja Wanessa-nimisiä vain viisi.
        On sangen epätodennäköistä, että joku näistä Wanessa-nimisistä omistaisi Jeanette-etunimen,
        ja että sukunimi olisi Möttönen tai Löppönen.

        Eikä tarvi mennä naimisiinkaan, nimen voivaihtaa muutenkin. Sukukirjoista saattaa löytyä joku von Stroil-niminenkin ;)

        Jos tämä samainen tyyppi oikeasti kärsii alkuperäisestä sukunimestään, nyt aika varmasti hän naimisiin mennessään ottaa miehensä sukunimen.

        Eiköhän tämä nyt riitä jo vastaukseksi?


    • ...

      onko mitää järkee valittaa joittenkii toisten antamist nimist! ei tarvii puuttuu toisten asioihin. ja nimen voi vaihtaa eli siitä ei välttämättä kärsitä koko loppu elämää!!
      itse en näe mitään huonoa ja rumaa esim. nimessä sara se on kaunis ja ehkä yleinen mutta mitä väliä jos se on yleinen??

      sitäpaitsi harva lapsi tykkää omasta nimeestään!

      • silmätön!

        EN VALITTANUT, esitin kritiikkiä ja yritin herättää keskustelua - taisin onnistua yli odotusten, koska täällä jotkut huutavat naama punaisena ;) Ja taisin osua joidenkin kohdalla melko ARKAAN PAIKKAAN, kun noin primitiivisä reaktioita tulee. Ettet vaan sinäkin ole antanut kullannupullesi niin hienoa ja ainutlaatuista etunimeä, että lapsi vielä vihaa sinua kunhan kasvaa?
        Sanon nyt viimeisen kerran: antakaa kakaroillenne millaisia nimiä haluatte, vähänkö se minua kiinnostaa enää. Sitten kun joka toisella suomalaisella lapsella on sama etunimi, niin olette kaikki varmaan kovin tyytyväisiä!


      • juhannus meni jo
        silmätön! kirjoitti:

        EN VALITTANUT, esitin kritiikkiä ja yritin herättää keskustelua - taisin onnistua yli odotusten, koska täällä jotkut huutavat naama punaisena ;) Ja taisin osua joidenkin kohdalla melko ARKAAN PAIKKAAN, kun noin primitiivisä reaktioita tulee. Ettet vaan sinäkin ole antanut kullannupullesi niin hienoa ja ainutlaatuista etunimeä, että lapsi vielä vihaa sinua kunhan kasvaa?
        Sanon nyt viimeisen kerran: antakaa kakaroillenne millaisia nimiä haluatte, vähänkö se minua kiinnostaa enää. Sitten kun joka toisella suomalaisella lapsella on sama etunimi, niin olette kaikki varmaan kovin tyytyväisiä!

        Et taida itsekään ymmärtää, mitä kirjoitat!
        Ensin ihmettelet, kuinka omituisia nimiä ihmiset antavat lapsilleen,
        ja nyt joka toisella lapsella on pian juuri tällainen nimi.
        Eikö se kerro siitä, että ihmisten nimimaku on muuttumassa, eikä Raamatulliset nimet enää kiinnosta?!


      • aloittaja
        juhannus meni jo kirjoitti:

        Et taida itsekään ymmärtää, mitä kirjoitat!
        Ensin ihmettelet, kuinka omituisia nimiä ihmiset antavat lapsilleen,
        ja nyt joka toisella lapsella on pian juuri tällainen nimi.
        Eikö se kerro siitä, että ihmisten nimimaku on muuttumassa, eikä Raamatulliset nimet enää kiinnosta?!

        Kohtahan joka toisella lapsella ON omituinen etunimi, kun vanhemmat niitä kilvan vääntävät ja lapsilleen antavat. Vai eikö sinun mielestäsi? Miten onkaan oman pääsi laita. Minä nautiskelin juhannuksen aikana kaksi tölkkiä laadukasta ulkomaan olutta, muut hoitelivat sen suomalaisen litkun lipittämisen kiitettävästi, kiitos kysymästä.


      • muotinimeksi
        aloittaja kirjoitti:

        Kohtahan joka toisella lapsella ON omituinen etunimi, kun vanhemmat niitä kilvan vääntävät ja lapsilleen antavat. Vai eikö sinun mielestäsi? Miten onkaan oman pääsi laita. Minä nautiskelin juhannuksen aikana kaksi tölkkiä laadukasta ulkomaan olutta, muut hoitelivat sen suomalaisen litkun lipittämisen kiitettävästi, kiitos kysymästä.

        Jos omituiset/erikoiset nimet yleistyvät niin paljon, että niitä on joka toisella,
        niin eikö ne sitten olekin jo muotinimiä?
        Eli kun ihmiset totuvat näihin "omituisiin" nimiin,
        ne eivät enää ole omituisia.
        Kauitta aikojen on ollut ns. omituisia nimiä,
        kun joku on uskaltautunut antamaan lapselleen massasta poikkeavan nimen.
        Monet "oikeatkin" nimet ovat olleet ensin omitusia ja lempiniminä käytettyjä, esim. Ville, Kalle, Eetu jne, eikä ne ole yhtään omituisia enää.


      • vastauksia
        muotinimeksi kirjoitti:

        Jos omituiset/erikoiset nimet yleistyvät niin paljon, että niitä on joka toisella,
        niin eikö ne sitten olekin jo muotinimiä?
        Eli kun ihmiset totuvat näihin "omituisiin" nimiin,
        ne eivät enää ole omituisia.
        Kauitta aikojen on ollut ns. omituisia nimiä,
        kun joku on uskaltautunut antamaan lapselleen massasta poikkeavan nimen.
        Monet "oikeatkin" nimet ovat olleet ensin omitusia ja lempiniminä käytettyjä, esim. Ville, Kalle, Eetu jne, eikä ne ole yhtään omituisia enää.

        Jospa ihmiset antaisivatkin noita "omituisia" ja "lempiniminä" käytettyjä nimiä lapsilleen, mutta kun ei! Ja oikeammin olisi sanoa, että kallet, villet ja eetut eivät ole olleet varsinaisesti mitään lempinimiä, vaan suomenkielisiksi muuntuneita muotoja henkilön oikeasta etunimestä, esim. Ville on voinut olla kirkonkirjoihin merkittynä vaikkapa Viljami, Eetu on voinut olla Edvard, Kalle taas vaikkapa Karl jne. Monet etunimet kun Suomessakin ovat olleet näitä 'ulkomaankielisiä', joita arkipuheessa ei ole käytetty.
        Oli miten oli, itse en totu tekemällä tehtyihin, massasta poikkeaviin nimiin. Mutta nykyihmisen helmasyntihän onkin, että pitää kynsin hampain erottua muista ja olla niin yksilöllistä että, vaikka siinä mentäisiin ojasta allikkoon.


    • sisiliskosisko

      kastetut palstalla oli nimi Charlotte Rosamarie Christelin ********* (sukunimeä en viitsi laittaa, mutta oli joka tapauksessa samaa tyyliä kuin Mäkinen tai Lahtinen)

      Vrk:n sivuilta ilmeni, ettei yhtään Christeliniä ole olemassakaan, ja toivon syvästi että lehdessä oli painovirhe. Tarkistin sen nimittäin vielä uudelleen.

      Kyllä silmät vähän pyöristyi kun kyseisen nimen luin. Nimi on hurjan pitkä, ja nostan kyllä pikkuiselle hattua kun oppii koko nimensä lausumaan. Vanhemmat on selvästi vain halunneet tunkea kaikki kauniit nimet yhden lapsen taakaksi. Pelkkä Rosa Marie olisi jo voinut riittää. Mutta vanhempien asiahan tämä on. Kukin tyylillään.

      • Anonyymi

        Hei lehdessä ei ollut painovirhettä enkä sanoisi että olisi vanhempani laittaneet nimeni minulle "taakaksi" nopeaa opin nimeni lausumaan. taidat olla vain kateellinen ettei vanhempasi sinulle yhtä kaunista nimeä keksineet. terveisin Charlotte Rosamarie Christelin ********


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe