verikokeen suunnaton pelko!

ei tuu mitään!!

tämä asia alkaa oikeasti vaikuttaa elämääni jo ärsyttävän paljon!
niin pieni asia kun verikoe on.. se tekee elämästäni helvettiä kun sellainen on tiedossa!
ja huomenaamulla pitäisi mennä!
en pelkää yhtään sormenpäästä otettavaa koetta,en rokotteita,eli kyse ei sinänsä ole piikkikammosta. vaan laskimoverikoe.. oksettaa jo koko sana! kun ajattelen toimenpidettä etukäteen niin vatsa menee sekaisin,päähän tulee hutera olo ja tuntuu oikeasti etten selviä siitä. ja koko naurettava tilanne on ohi alle 5 minuutissa!
vihaan sitä huonoa oloa mikä mulle aina tulee kokeen ottamisen jälkeen. pyörryttää,silissä sumenee ja korvissa soi.. voi hitto miten mä selviän?!

25

9823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisitko

      pyytää että pääset makuulle? Jos tiedät että alkaa pyörryttää. Ja varaa jotain makeaa mukaan.

      Minulta lähti viimeksi verikokeessa taju kankaalle.

      • aloittaja.....

        joo,aina ne otetaan multaki makuultaan,ja aina mulla on jotain karkkia taskussa.ei auta,kun se ahdistus on niin hirveä sinne mennessä! nyt ajattelin että joudun ehkä turvautumaan pieneen määrään rauhoittavaa lääkettä,ennen kuin lähden.. :( oikeesti multa sekoo pää tämän asian kanssa..


      • hyvä idea
        aloittaja..... kirjoitti:

        joo,aina ne otetaan multaki makuultaan,ja aina mulla on jotain karkkia taskussa.ei auta,kun se ahdistus on niin hirveä sinne mennessä! nyt ajattelin että joudun ehkä turvautumaan pieneen määrään rauhoittavaa lääkettä,ennen kuin lähden.. :( oikeesti multa sekoo pää tämän asian kanssa..

        ottaa rauhoittavia jos ahdistaa noin paljon, kunhan se ei vaikuta siihen testiin.


      • Itse pelon voittanut
        hyvä idea kirjoitti:

        ottaa rauhoittavia jos ahdistaa noin paljon, kunhan se ei vaikuta siihen testiin.

        Mä pelkään aika montaa hullua asiaa, kuten hampaiden paikkausta ym.pikkujuttua (jotka kasvaa omassa mielessä suuren suuriksi. :) ), mutta verikoetta en pelkää. Varmaan minäkin pelkäisin, jos joskus olisi jotakin ikävää sattunut verikokeessa, enkä olisi keksinyt aikanaan yhtä juttua... :

        Mulla on semmoinen ajatusstrategia, että olen jo aika pienestä asti pyrkinyt saamaan jännittävään tilanteeseen kiinnostuksensiemenen mieleeni. Eli vaikka verikoe. Sehän sattuu, neula laitetaan ihon alle, verta otetaan purkkiin. Olenkin tietoisesti yrittänyt ajatella, että voi ku hieno juttu se on. Ensinnä veri on yksi tärkeä elämän edellytys, veri on meidän elämän neste. Tai mitenkä sen sanoisi. Äärettömän hieno juttu kumminkin ! Sattuminenkin kuuluu asiaan, mutta se on se pieni hetki. Olen tahallisesti opettanut itseni myös katsomaan kun piikki laitetaan ja otetaan putkiloon verta. En ihan heti, mutta pikkuhiljaa. Siis en pelkää verikoetta ! En nyt voi sanoa että siitä nautinkaan, mutta ei se paha juttu ole mulle.

        Ymmärrän varsin hyvin teitä, jotka sitä kammoksuvat. Teillä on varmaan joku ikävä kokemus historiassa, tai kokonaisuudessaan kaikki vereen liittyvät jutut ahdistavat. Oletko miettinyt, mistä se pelko on saanut alkunsa ?

        Ehkä teidänkin kantsisi kokeilla semmoista positiivista ajatuskokeilua, koska se varmasti auttaa ! Sitten voitte olla ylpeitä itsestänne, ja muutenkin, palkitse itsesi pelottavan asian kohtaamisesta ! Ja huumoria mukaan, koittakaa keksiä koko toimenpiteestä jokin hulvaton puoli. Ihan mitä vaan mikä keventää oloa !

        Nyt kun sulla on huomenna se verikoe, niin toivon sulle paaaaaaljon voimahippusia, rohkeutta ja uskoa itseesi ! Toivottavasti omasta jutustani oli pikkuisen apua.


      • sivusta.
        Itse pelon voittanut kirjoitti:

        Mä pelkään aika montaa hullua asiaa, kuten hampaiden paikkausta ym.pikkujuttua (jotka kasvaa omassa mielessä suuren suuriksi. :) ), mutta verikoetta en pelkää. Varmaan minäkin pelkäisin, jos joskus olisi jotakin ikävää sattunut verikokeessa, enkä olisi keksinyt aikanaan yhtä juttua... :

        Mulla on semmoinen ajatusstrategia, että olen jo aika pienestä asti pyrkinyt saamaan jännittävään tilanteeseen kiinnostuksensiemenen mieleeni. Eli vaikka verikoe. Sehän sattuu, neula laitetaan ihon alle, verta otetaan purkkiin. Olenkin tietoisesti yrittänyt ajatella, että voi ku hieno juttu se on. Ensinnä veri on yksi tärkeä elämän edellytys, veri on meidän elämän neste. Tai mitenkä sen sanoisi. Äärettömän hieno juttu kumminkin ! Sattuminenkin kuuluu asiaan, mutta se on se pieni hetki. Olen tahallisesti opettanut itseni myös katsomaan kun piikki laitetaan ja otetaan putkiloon verta. En ihan heti, mutta pikkuhiljaa. Siis en pelkää verikoetta ! En nyt voi sanoa että siitä nautinkaan, mutta ei se paha juttu ole mulle.

        Ymmärrän varsin hyvin teitä, jotka sitä kammoksuvat. Teillä on varmaan joku ikävä kokemus historiassa, tai kokonaisuudessaan kaikki vereen liittyvät jutut ahdistavat. Oletko miettinyt, mistä se pelko on saanut alkunsa ?

        Ehkä teidänkin kantsisi kokeilla semmoista positiivista ajatuskokeilua, koska se varmasti auttaa ! Sitten voitte olla ylpeitä itsestänne, ja muutenkin, palkitse itsesi pelottavan asian kohtaamisesta ! Ja huumoria mukaan, koittakaa keksiä koko toimenpiteestä jokin hulvaton puoli. Ihan mitä vaan mikä keventää oloa !

        Nyt kun sulla on huomenna se verikoe, niin toivon sulle paaaaaaljon voimahippusia, rohkeutta ja uskoa itseesi ! Toivottavasti omasta jutustani oli pikkuisen apua.

        en tiedä muista, mutta minä en pelkää ollenkaan verta enkä kipua, lähinnä se pyörtyminen on aika epämiellyttävää. Kai siitä huomaa, kuinka helppoa olisi kuolla= tajunta sammuu.


      • piikkikammoinen
        Itse pelon voittanut kirjoitti:

        Mä pelkään aika montaa hullua asiaa, kuten hampaiden paikkausta ym.pikkujuttua (jotka kasvaa omassa mielessä suuren suuriksi. :) ), mutta verikoetta en pelkää. Varmaan minäkin pelkäisin, jos joskus olisi jotakin ikävää sattunut verikokeessa, enkä olisi keksinyt aikanaan yhtä juttua... :

        Mulla on semmoinen ajatusstrategia, että olen jo aika pienestä asti pyrkinyt saamaan jännittävään tilanteeseen kiinnostuksensiemenen mieleeni. Eli vaikka verikoe. Sehän sattuu, neula laitetaan ihon alle, verta otetaan purkkiin. Olenkin tietoisesti yrittänyt ajatella, että voi ku hieno juttu se on. Ensinnä veri on yksi tärkeä elämän edellytys, veri on meidän elämän neste. Tai mitenkä sen sanoisi. Äärettömän hieno juttu kumminkin ! Sattuminenkin kuuluu asiaan, mutta se on se pieni hetki. Olen tahallisesti opettanut itseni myös katsomaan kun piikki laitetaan ja otetaan putkiloon verta. En ihan heti, mutta pikkuhiljaa. Siis en pelkää verikoetta ! En nyt voi sanoa että siitä nautinkaan, mutta ei se paha juttu ole mulle.

        Ymmärrän varsin hyvin teitä, jotka sitä kammoksuvat. Teillä on varmaan joku ikävä kokemus historiassa, tai kokonaisuudessaan kaikki vereen liittyvät jutut ahdistavat. Oletko miettinyt, mistä se pelko on saanut alkunsa ?

        Ehkä teidänkin kantsisi kokeilla semmoista positiivista ajatuskokeilua, koska se varmasti auttaa ! Sitten voitte olla ylpeitä itsestänne, ja muutenkin, palkitse itsesi pelottavan asian kohtaamisesta ! Ja huumoria mukaan, koittakaa keksiä koko toimenpiteestä jokin hulvaton puoli. Ihan mitä vaan mikä keventää oloa !

        Nyt kun sulla on huomenna se verikoe, niin toivon sulle paaaaaaljon voimahippusia, rohkeutta ja uskoa itseesi ! Toivottavasti omasta jutustani oli pikkuisen apua.

        voi kiitos, tämä auttoi! Kokeilen


    • Micke880

      Mul itelläni on tosi paha verikoefobia... Mä en pelkää maailmas mitään muuta niin paljo ku sitä. Jos pitäs valita, et meeks mä verikokeisiin vai tapaks mä itteni, ni kyl mä siihen jälkimmäiseen päätysin...

      Mut tietysti mun pitää käydä verikokeis aika useesti... Bentsojen avul se onnistuu ja sit on sellasii puudutuslaastareit... Niin ja makuuasentoon tietysti täytyy käydä, ei se muuten onnistu.

      Kyynärtaipeest se ei tietysti onnistu noist bentsoist huolimatta, mut sen voi ottaa myös kämmenseläst, ku vaan muistaa pyytää. Sillon se ei ainakaan mua pelota niin paljoo...

      • et ole ainut

        Itse en pelkää verikoetta,vaan sitä pyörrytystä.Se tulee,vaikka olen jo valmiiksi makuulla,mutta en kuitenkaan ole pyörtynyt.Sano hoitajalle,että sinua pyörryttää helposti,ja pyydä päästä makuulle.Kyllä hoitaja huolehtii sitten.Tarvittaessa voit olla makuulla tai istua tuolilla jonkin aikaa verikokeen jälkeen.


      • saluki

        Hei,

        voisitteko kertoa mikä olisi hyvä paikka pääkaupunkiseudulla ottaa verinäyte? Onko jotain pelkoklinikkaa tms.? Etsi paikkaa, jossa suostuttaisiin ottamaan koe kämmenselästä. Olen tätä pyytänyt terveysasemalla, mutta eivät ole suostuneet.

        Kiitos jo etukäteen vastauksista.


    • bioa

      Kerro ihmeessä kuinka selvisit tilanteesta!?

      Itse olen juuri se henkilö joka ottaa verinäytteitä päivittäin ja voin sanoa, että pelkosi on suhteellisen yleistä. Siitä on hyvä mainita näytteenottajalle ja pyytää päästä makuulle. Makuulla voi olla pidemmän aikaa ja senkin jälkeen voi vielä hiukan istua ja antaa verenpaineen ja ajatuksen tasaantua. Pyörtyminen saattaa tulla vasta hetken päästä, silloin kun huomataan että se on ohi ja tsemppaus loppuu.. Riippuu siitä pelkääkö verta, piikkiä, pyörtymistä vai tilannetta ylipäätään. Pelon syy on hyvä tiedostaa.

      Itse en suosittelisi pyytämään näytteen ottamista käden päältä, sillä useimmiten se sattuu kyynärtaivetta enemmän.

      Pistäminen ei yleensä satu juuri ollenkaan. Usein kuultu kommentti on, että "siinäkö se oli.. olen psyykannut itseäni koko päivän". Tuntuu, että jos ihmiset käyttäisivät edes puolen siitä energiasta, minkä käyttävät verikokeen pelkäämiseen, positiiviseen ajatuskulkuun, niin varmasti asia olisi helpompi kohdata. Voi ne onnen hetket, kun pelkäävä saa positiivisen kokemuksen ilman lääkkeitä tai puudutteita! Siitä huomaa miten iso pelko se voi olla, mutta iso on tyydytys kun asiasta on selvinnyt.

      Positiiviset kokemukset kannattaa laittaa mieleen ja kelata niitä ennen seuraavaa näytteenottoa, sillä se hetki tulee vielä kuitenkin!

    • verikammoinen

      Pelkään verikokeita enemmän kuin mitään. Kerran olen oksentanu verikokeissa ja kerran pyörtynyt melkei. Tipuin siitä tuolilta mut heräsin heti. Nyt on koulussa tulossa veriarvojen mittaus ja tiedän että en kestä sitä;S

    • Optimistisusi

      ...löytyy täältäkin. Sen lisäksi, että pelkään hillittömän paljon verikokeita, pelkään myös verenpaineen mittaamista ja mitä tahansa muuta vereen tai verenkiertoelimistöön liittyvää. Pelkästään tämän palstan lukeminen teki pahaa ja tuli todella levoton olo.
      Itseltäni on jouduttu ottamaan verikokeita viime vuonna varmaan neljään kertaan, niitä edeltävä kerta oli pari vuotta sitten. Yllättäen siihen alkoi jollain tavalla tottua kolmannella kerralla. Tiesi jo valmiiksi, minne pitää mennä ja miten asiat hoituu. Pelkoa tottuminen ei kuitenkaan poistanut, joten lääkkeiden tai jonkin muun sijasta väsytin itseni uuvuksiin. Pakotin itseni valvomaan verikoetta edeltävän yön, nukuin korkeintaan pari tuntia ja menin paikalle kahdeksalta päästäkseni sieltä mahdollisimman pian takaisin nukkumaan. Yliväsyneenä (ainakin itselläni) se suunnaton pelko ei ehtinyt iskeä tajuntaan, mutta se pieni jännitys sai kuitenkin pysymään liikkeessä.
      Mutta tosiaan, minun on hankalaa vältellä verta ja muita vastaavia aiheita, lukiossa kun olen. Viime vuonna katsottiin terveystiedon tunnilla video pallolaajennusleikkauksesta. Olisi varmaan pitänyt pyytää opettajalta lupa mennä käytävään siksi aikaa, sen verran huono ja levoton olo siitä tuli. No, menneet on kuitenkin menneitä.

    • Minkkisystem

      Hei !

      Minulla on myös sama kammo.. Nyt tuossa tunnin päästä pitäisi mennä verikokeen uhriksi.
      Hieman kyllä helpotti kun luin kommentteja, mutta minusta tuntuu silti että helpompi olisi olla istualteen ja ottaa normaalisti kyynärvarresta, siihen olen kuitenkin "tottunut".
      Pelottaa niin vietävästi. Mitä teen ?

      Pelkään sitä kipua, sitä tunnetta ja tiedostusta että neula on mun ihon alla, sitä että nään omaa vertani purkissa.

    • toimii......

      Sama ongelma..itsellä auttaa emla laastari.käyn hakemassa sen 45min ennen näytteenottoa, niin kerkiää vaikuttaa.kipua ei enää tunne ja jos oikein mukava täti on saa ajatukset pois verestä ja siitä että piikki lihan alla...huuiiih

    • Laaksoska

      Itselläni ei ole pelkoa, ei neuloja eikä verta kohtaan. Jostain syystä taas vanhemmiten silmissä pimenee verikokeen jälkeen. Teininä oli tuota paljon, sitten meni reilu vuosikymmen ettei kertaakaan. Googlella löytyy englanniksi tietoa, tämä on hyvinkin yleistä. Johtuu kehon ylireagoimisesta (kroppa salpaa verenkiertoa aivoihin, kun ei "tajua" että kyse on vaan verikokeesta) eikä ole vaarallista. Ei tarvitse siis olla edes pelkoa tai jännitystä verikokeesta, neuloista tai veren näkemisestä, taju voi silti lähteä.

      • ...

        Olikohan se Lääkärit-tv-sarjassa, jossa neuvottiin että kun yskii piston aikana, niin oma huomio kiinnittyy tilanteesta riittävästi pois eikä pistoa huomaa. Kannattaa mainita terkkarille, että koettaa tällaista keinoa. Mutta se on tosiaan sekunnin murto-osa, kun neula on ihosta läpi, pieni nipistys, enkä minä ainakaan tunne neulaa enää sen jälkeen. On niitä sellaisia puudutuslaastareitakin apteekissa, voihan niitä kokeilla, molempiin kyynärtaipeisiin siltä varalta että toisessa on liian heikko suoni.


    • TraumanSaanut

      mulla on huomenna verikoe...mä pelkään niitä sen takia koska kun olin 5v mulle annettiin verikoe ilman ouudutetta koska se oli unohtunu. Siitä tuli siis trauma ja pelkään niitä AIVAN KAMALASTI!! jos mulla olisi toinen vaihtoehto verikokeissa kuten vaikka virtsatesti tai joku mu...multa otetaan joka vuosi verikoe sen takia koska mulla on lääkitys joka auttaa mua keskittymään esim kouluasioissa sun muissa mutta viime aikoina en ole mennyt ottamaan sitä lääkettä ja ihan hyvi on mennyt eli musta tuntuu että otan näitä verikokeita ihan turhaan. auttakaa mua tämän trauman kanssa! mun elämä on yhtä helvettiä koska joka päivä kun herään eka asia joka mieleen tulee on verikoe!!! A.P.U.A!!!!

    • pelkuri

      Minä pelkää verenpaineenmittausta niin paljon että se nousee ihan heti ,ja niskat kiristyy ja posket kuumottaa ,lisäksi pulssi lyö lujaa ja sit on koko päivä pilalla kun ei saa oikeaa tulosta,tämä vaiva on ollut jo nuoresta asti,onko jollain niksiä millä tämä onnistuisi?Pelkuri.

    • labrassa15krtkäynyt

      Minullakin on/on ollut verikokeen suhteen pelko. En pelkää neulaa, vaan sitä, että se sattuu niin paljon, että vedän käteni pois ja neula menee kädestä läpi (vaikka onkin aika epätodennäköistä). Siinä ei auta muu, kuin aika ja kärsivällisyys. Se ei auta asiaa, jos se otetaan väkisin vaan pahentaa. Kannattaa ottaa Emla-puudutus laastari tai mikä nyt lie, sitten onkaan. Kärsivällinen hoitajakin auttaa asiaa, jos hän vain kuuntelee sinua ja etenee sitä mukaa mitä sinä pystyt. Mullekkin tulee nykyään aina hirvee olo, kun odotan labran aulassa. Tulee pyörryttävä nolo kädet ja jalat tärisee. Oloni pahenee entisestään, kun käteen laitetaan se remmi ja kiristetään. Kokeen jälkeen on aina helpottunut olo eikä pyörrytä. On otettu 7 putkiloa, joten kokemusta on siitäkin. Tiedän, että viesti on jo aikas vanha, mutta kirjoitin nyt kummiski, et silleen mulla.

    • voin samaistua

      Itsellänikin on verikokeen pelko niin suuri että se saa sekoomaan,vaikka kokeisiin olisikin aikaa vielä paljon.Apteekista on saatavilla myös puuduttavia emla-laastareita.Kokeet kannattaa tosiaan ottaa makuullaan. olin kerran pyörtyä ja sain vettä nalle puh mukista.xD!silloin olin aivan transsissa ja koe tuntui aivan itikan pistolta.olin ennen koetta käyttänyt emlaa,joten koe ei sattunut.silti pelottaa.

    • se tuntuu kivalta

      Oikeesti ei se satu yhtään ennen pelkäsin piikkei jostai syystä. Enään en pelkää se tuntuu
      kivalta. Verikoe on helppo ja hyödyllinen testi terveyden suhteen.

    • hyvä vitsi

      Hyvä vitsi se sattuu ihan liikaa

    • Pelokas..

      Jännä juttu, minä en enää pelkää verikoetta, mutta inhoan esimerkiksi rokotteita, joista tulee hetkeksi se kiristävä kipu lihakseen.

      Kaikkia verikoetta pahempia operaatioita pelkään pirusti. Minulta on ihan pienenä puhkaistu tärykalvo ja se sattui aivan kamalasti ja pelästyinkin hirveästi kun en ymmärtänyt yhtään mitä ollaan tekemässä. En ymmärrä miksei mitään puudutusta laitettu, kun olen myöhemmin kuullut, että aikuisillekin on samassa tilanteessa jo kauan sitten laitettu puudutuksia. Siitä on mielestäni jäänyt jokin kammo, samoin kamalista hampaiden paikkauksista lapsena, kun mitään puudutuksia ei harrastettu.

      Olen törmännyt moneen lääkäriin ja hammaslääkäriin, jotka ovat sanoneet jotain ilkeää, kun on kertonut pelostaan. En luota enää yhtään mihinkään hoitohenkilökuntaan enkä todellakaan kerro peloistani. Puren hammasta ja kun se on ohi, juoksen kovaa. Kuvaannollisesti.

    • verikokeeseen ekaa kerta

      Pure vaikka kieleen niin saat siirettyä sen kivun muaalle jos se sattu paljon.

    • Anonyymi

      En itekkään pelkää neuloja tai muita teräviä esineitä taikka sitä että teen neulalla reiän ihooni jotta saan finnin pois, vaikka se tuntuu hieman repämukavaölta. Verikokeet ja rokotukset ovat järkyttäviä. Paitsi ne sormesta otettavat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe