Tarvitsisin pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan pihaani vähän puuston uusimista ja havupuita. Enemmän varjopuolelle haluaisin 2 kaunista havua, toisen sinivihreän ja toinen voisi olla jokin n. 2 metrinen tuija. sinivihreä saisi olla isokin. Maa on savimaata. Mitkä olisi helppoja ja varmoja? Sitten auringonpuolelle ajattelin ensin katajaa mutta se ei kuulemma olekaan hyvä kaveri orapihlaja-aidan viereen (kantaa jotain sientä, joka haitallinen orapihlajalle), mutta jonkin kapean haluaisin (savimaa, paahteinen paikka). Ideoita?
Havupuu ehdotuksia
3
736
Vastaukset
- miriam
Sinertäväneulasista tulee mieleen harmaapihta. Sietää varjoa ja savista maatakin jos sinne laittaa hyvän salaojituksen. Kasvaa noin 20 metriseksi. Seuraksi sille voisi käydä vaikkapa riippakanadanhemlokki tai muu pienikasvuinen hemlokki (esim. "Jeddeloh" tai "Nana") tai sitten japaninmarjakuusi "Nana" tai euroopanmarjakuusi "Repandens". Aurinkoiselle puolelle pihaa ehdotan vuorimännyn kartiomaista lajiketta "Columnaris" tai pilarimäntyä tai surukuusta (jos saa olla reilusti korkeutta). Etupihallekin on syytä laittaa salaojitus sekä parantaa maata hiekan ja turpeen avulla vähemmän saviseksi.
- picea mariana
Erittäin vaatimaton ja kestävä, sinivihreä, 15-20 metriä pitkä kapealatvuksinen puu.
- poopii
Kiitos vinkeistä. Marjakuusi viehättää... onkohan ne marjat kivannäköiset??? Sitä ei kai tarvii suojata kuten kartiovalkokuusta (joka sekin on kiva)?
Tuo Columnaris lajike vaikuttaa myös huipulta (vuorimänty). Onko kellään tietoa mistä sitä saisi läheltä pääkaupunkiseutua???
Noihin ihan isoihin puihin en oikein lämpene.. Kiitos kaikille!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005308418Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4363224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61975Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571123Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17756Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57702Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28653Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?60650En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36617- 34588