Esimerkillistä toimintaa

Seurannut

Kiitos palstan vapaasta keskustelusta.
Esimerkki miten sananvapautta noudatetaan Suomi24 foorumeilla.

24

1633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puli-ukko

Tämä alkaa olla kun entisessä neuvostoliitossa tai nyky venäjällä, finnejä saa heidän aluellaan kohdella miten vaan mutta jos vaikka asiasta sanoo on rasisti. Olen asunu 10v.ruotsink. aluella ja tiedätte oman suhtautumisenne toiseks vihatumpia venäläisten jälkeen.
      Kiitos palstan vapaasta keskustelusta.

• Jos sananvapautta on kirjoittaa, kuinka ihana maa Ruotsi on Ahvenmaapalstalle ja joka toisessa viestissä väittää, että ahvenmaalaiset ovat homoja, olen ymmärtänyt sananvapauden väärin. Minun todella täytyy pysyä poissa tältä palstalta.

• puli-ukko
        ahvennainen kirjoitti:

Jos sananvapautta on kirjoittaa, kuinka ihana maa Ruotsi on Ahvenmaapalstalle ja joka toisessa viestissä väittää, että ahvenmaalaiset ovat homoja, olen ymmärtänyt sananvapauden väärin. Minun todella täytyy pysyä poissa tältä palstalta.

te ne sitten poistatte. en ole lukenu homoista mitään.eikä siitä ruotsin ruotsalaiset ole pahastunu vaikka heitä on kauttaaikojen sanottu H. taidatte tosiaan elää vielä 40 luvulla. se kalikka kilahtaa mihin se vai mitenkä se oli.

• puli-ukko kirjoitti:

te ne sitten poistatte. en ole lukenu homoista mitään.eikä siitä ruotsin ruotsalaiset ole pahastunu vaikka heitä on kauttaaikojen sanottu H. taidatte tosiaan elää vielä 40 luvulla. se kalikka kilahtaa mihin se vai mitenkä se oli.

Mutta mitä tekemistä esim kirjoituksella Ruotsalaisuus on kunnia asia Ahvenanmaalla on tämän palstan kanssa? Ahvenmaalaiset eivät ihaile Ruotsia eikä Ahvenmaa kuulu Ruotsiin. Minusta täällä voisi keskustella asiallisesti ja kriittisestikin, mutta ihan älyttömyyksiä ei minusta pidä kirjoittaa.

• puli-ukko
        ahvennainen kirjoitti:

Mutta mitä tekemistä esim kirjoituksella Ruotsalaisuus on kunnia asia Ahvenanmaalla on tämän palstan kanssa? Ahvenmaalaiset eivät ihaile Ruotsia eikä Ahvenmaa kuulu Ruotsiin. Minusta täällä voisi keskustella asiallisesti ja kriittisestikin, mutta ihan älyttömyyksiä ei minusta pidä kirjoittaa.

sosialinen en katso ikään väriin taikka muutenkaan syrjiminen ei kuulu katekoriani on vaan niin asuessani R.kielisellä aluella en työn-välityksestä ole saanu tälle P.kunnalle yhtään työhön osoitusta vaikka mulle sopivia on ollu..kysyin heiltä että onko tämä jotain rasismia sen jälkeen ei ole tullu yhtään yhteyden ottoa. 10v. työttömänä. Tiedän että r.k. haluaa omia se on aivan selvä niin minäkin tekisin. Hyvää Juhannusta sinne saarelle.

• Ruotsissa asuva pohjalainen
        ahvennainen kirjoitti:

jossa leikkimielisesti verrattiin Suomem ja Ruotsin tämän hetkistä sosiaalipolitiikkaa, joka kylläkin oli aivan totta.

• Metsäläisenä
        ahvennainen kirjoitti:

Aika selvästi on tullut esille se, että Ahvenanmaalla seurataan vain ruotsin asioita.
        Ahvenanmaalaiset nuoret opiskelevat ruotsissa Ahvenanmaalaiset lukevat ruotsalaisia lehtiä ja katsovat Ruotsin TV:n lähetykset.
        Eikö kaikki ole selvästi ruotsalaisuutta?

Mitä Ahvenanmaalla on suomalaista muu kuin, että se kuuluu Suomeen?
        Luulisin myös, että monikaan Ahvenanmaan nuorisosta ei tiedä paljoakaan Suomesta maantieteellisesti tai yleensä muutenkaan mitään?

Kiinnostaako Ahvenanmaalaisia mikään Suomeen liittyvä asia?
        Ahvenanmaalaiset matkustavat mieluummin ruotsiin ja käyvät siellä ostoksilla ja pitävät Ruotsia kuin kotimaanaan.
        Ruotsalaisissa oppikirjoissa, mitä luultavasti Ahvenanmaan kouluissa luetaan. Annetaan niissä suomalaisista vääränlaista tietoa.
        Suomalaiset ovat muka juoppoja ja puukkoontarttuvia metsäläisiä, mitä ruotsalaiset opettavat lapsilleen suomalaisten olevan.

• Joskus käynyt
        ahvennainen kirjoitti:

Monesti tässä palstalla on kirjoitettu ihan normaalia historiantietoa Ahvenanmaasta, mutta sitä eivät jotkut vain ole kestäneet ja ne on poistettu.

Sensuurin kyllä ymmärtää jos kirjoitukset liittyvät jotenkin yksityiseen henkilöön.

Jos arvostelee politiikkaa on se mielestäni kansalaisen sananvapautta ja myöskin oikeus.

Ruotsalaisuus näyttää olevan arka-asia Suomessa eikä siitä uskalla poliitikotkaan puhua mitään.

• tonkija
        Metsäläisenä kirjoitti:

Aika selvästi on tullut esille se, että Ahvenanmaalla seurataan vain ruotsin asioita.
        Ahvenanmaalaiset nuoret opiskelevat ruotsissa Ahvenanmaalaiset lukevat ruotsalaisia lehtiä ja katsovat Ruotsin TV:n lähetykset.

Luulisin myös, että monikaan Ahvenanmaan nuorisosta ei tiedä paljoakaan Suomesta maantieteellisesti tai yleensä muutenkaan mitään?

Ahvenanmaalaiset matkustavat mieluummin ruotsiin ja käyvät siellä ostoksilla ja pitävät Ruotsia kuin kotimaanaan.
        Ruotsalaisissa oppikirjoissa, mitä luultavasti Ahvenanmaan kouluissa luetaan. Annetaan niissä suomalaisista vääränlaista tietoa.
        Suomalaiset ovat muka juoppoja ja puukkoontarttuvia metsäläisiä, mitä ruotsalaiset opettavat lapsilleen suomalaisten olevan.

Hyvä ihminen mikä kapea-alainen mielikuvitus sinulla on. Jos Ahvenanmaalta edestakainen matka Ruotsiin kestää n. 4 tuntia ja vastaavasti esim. Turkuun n.10-11 tuntia, niin missä itse kävisit. Itse asun puolen tunnin matkan päässä Porvoosta, en minä silloin Tampereen torille lähde.

Opiskelu on sama asia. Televisiota katsotaan sieltä mistä lähetys tulee omalla äidinkielellä. Niin myös Pohjanmaan rannikolla. Ei sinuakaan välttämättä viehätä venäjänkieliset lähetykset.

Ahvenanmaan nuorison tietämystä vaan arvelet. Ota siitä selvää. Ei ole vaikeaa. Itse olen vuosittain käynyt Ahvenanmaalla 1-2 kertaa ja kyllä siellä tunnetaan maantiede, jopa historia.

Käy tutustumassa niihin oppikirjoihin vaikkapa Maarianhaminan oivassa kirjastossa, joista luulottelet nuorten oppivan väärää tietoa suomalaisista. Ei semmoista tietoa ole edes Ruotsin koululaitoksen oppikirjoissa.

• rise.against
        Metsäläisenä kirjoitti:

Ollaan sitte semmosia ku toivotaa. Ahvenanmaalle lomalle kaljapullo yhessä ja puukko toisessa kädessä. ^^

• Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

Turha väittää, että Ahvenanmaalaiset eivät seuraisi Ruotsin asioita.
        Moni Ahvenanmaalla käyneistä tietää ja on nähnyt mitä siellä seurataan, eli ruotsalaisuus on Ahvenanmaalaisille se tärkein asia.
        Pitääkö jonkun suomalaiseksi esittäytyvän kirjoitella täysin aivopestyn suuhun laitettuja perättömyyksiä tälläkin palstalla?
        Palstalla ei voi keskustella asioista jotka käsittävät Ahvenanmaan kielipolitiikkaa.
        Ruotsalaisten järjestämä sensuuri poistattaa kaikki kielisyrjintää koskevat kirjoitukset.

• viihtyvä
        Seurannut kirjoitti:

Turha väittää, että Ahvenanmaalaiset eivät seuraisi Ruotsin asioita.
        Moni Ahvenanmaalla käyneistä tietää ja on nähnyt mitä siellä seurataan, eli ruotsalaisuus on Ahvenanmaalaisille se tärkein asia.
        Pitääkö jonkun suomalaiseksi esittäytyvän kirjoitella täysin aivopestyn suuhun laitettuja perättömyyksiä tälläkin palstalla?
        Palstalla ei voi keskustella asioista jotka käsittävät Ahvenanmaan kielipolitiikkaa.
        Ruotsalaisten järjestämä sensuuri poistattaa kaikki kielisyrjintää koskevat kirjoitukset.

Et viitsisi Lukenut. Olet sentään saanut itsellesi oikolukijan.

• ruotsissa:/
        ahvennainen kirjoitti:

Jos sananvapautta on kirjoittaa, kuinka ihana maa Ruotsi on Ahvenmaapalstalle ja joka toisessa viestissä väittää, että ahvenmaalaiset ovat homoja, olen ymmärtänyt sananvapauden väärin. Minun todella täytyy pysyä poissa tältä palstalta.

Mitä niin ihanaa Ruotsissa on kun harva se viikko ettei tapahdu arvokuljetusryöstöjä, lapset eivät saa pyytää synttäreilleen ketä haluavat,määrätyissä virastoissa ei saa antaa suomenkielistä neuvontaa edes suomenkielentaitoinen virkailia, ym..ym?

• Seurannut
        ruotsissa:/ kirjoitti:

Mitä niin ihanaa Ruotsissa on kun harva se viikko ettei tapahdu arvokuljetusryöstöjä, lapset eivät saa pyytää synttäreilleen ketä haluavat,määrätyissä virastoissa ei saa antaa suomenkielistä neuvontaa edes suomenkielentaitoinen virkailia, ym..ym?

Ahvenanmaallahan ruotsalaiset ryöstivät pankin ja ryöstäjät ovat edelleen vapaalla.

Onko tuossa mitään eroa sama toiminta Ahvenanmaallakin mitä Ruotsissa?

Löytyykö Ahvenanmaalla edes virkailijaa joka pystyisi antamaan mitään neuvoa suomenkieliselle?

Kielisortoa Ruotsissa ja Ahvenanmaalla, ym, ym

• Maryann22
        Seurannut kirjoitti:

Ahvenanmaallahan ruotsalaiset ryöstivät pankin ja ryöstäjät ovat edelleen vapaalla.

Onko tuossa mitään eroa sama toiminta Ahvenanmaallakin mitä Ruotsissa?

Löytyykö Ahvenanmaalla edes virkailijaa joka pystyisi antamaan mitään neuvoa suomenkieliselle?

Kielisortoa Ruotsissa ja Ahvenanmaalla, ym, ym

Olen suomenruotsalainen nainen ja asun Hämeessä jo kuudetta vuotta. Minua ihmetyttää tuo suomalaisten valitus ahvenanmaalaisista! Ahvenanmaa elää turismilla ja kyllä siellä palvellaan muillakin kuin ruotsin kielellä! Mutta täällä Hämeenperällä ollaan ummikkosuomalaisia. Menkää nyt itseenne! Suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja on kielilaki joka ei valitettavasti toteudu joka puolella suomea. Terveyspalveluja ei meidän perhe saa omalla äidinkielellämme. Muissakin virastoissa on saanut taistella! Itselleni on huudeltu "saatanan hurri" kun olen puhunut kännykkään ruotsia...joskus englantia! Hämäläiset luulevat että suomi on maailman valtakieli!

• ja virallisesti.
        Maryann22 kirjoitti:

Olen suomenruotsalainen nainen ja asun Hämeessä jo kuudetta vuotta. Minua ihmetyttää tuo suomalaisten valitus ahvenanmaalaisista! Ahvenanmaa elää turismilla ja kyllä siellä palvellaan muillakin kuin ruotsin kielellä! Mutta täällä Hämeenperällä ollaan ummikkosuomalaisia. Menkää nyt itseenne! Suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja on kielilaki joka ei valitettavasti toteudu joka puolella suomea. Terveyspalveluja ei meidän perhe saa omalla äidinkielellämme. Muissakin virastoissa on saanut taistella! Itselleni on huudeltu "saatanan hurri" kun olen puhunut kännykkään ruotsia...joskus englantia! Hämäläiset luulevat että suomi on maailman valtakieli!

Erittäin hyvää suomen kieltä ainakin kirjoitat. Olet varmasti itsekin sen huomannut mitä kieltä täällä Suomessa kuitenkin virallisesti enimmäkseen käytetään. Eikä se (suomen)ruotsi ainakaan ole mikään maailman valtakieli. Tiesitkö muuten, että Suomessa puhutaan n. 60 eri ruotsin murretta. Missään päin Suomea ei puhuta oikeata ruotsia. Kyllä on Tampereella aika turha mennä ruotsiksi mitään palveluita kyselemään. Yhtä hyvin ymmärretään kuin Ahvenanmaalla suomea. Miksi muuten Tampere on suomenruotsiksi Tammerkoski?

• Helsinfors
        ja virallisesti. kirjoitti:

Erittäin hyvää suomen kieltä ainakin kirjoitat. Olet varmasti itsekin sen huomannut mitä kieltä täällä Suomessa kuitenkin virallisesti enimmäkseen käytetään. Eikä se (suomen)ruotsi ainakaan ole mikään maailman valtakieli. Tiesitkö muuten, että Suomessa puhutaan n. 60 eri ruotsin murretta. Missään päin Suomea ei puhuta oikeata ruotsia. Kyllä on Tampereella aika turha mennä ruotsiksi mitään palveluita kyselemään. Yhtä hyvin ymmärretään kuin Ahvenanmaalla suomea. Miksi muuten Tampere on suomenruotsiksi Tammerkoski?

Nyslott=Savonlinna???

• ruotsi.
        Helsinfors kirjoitti:

Nyslott=Savonlinna???

Kyllä vähän väkisin keksityiltä nämä ruotsinkieliset väännökset kuulostavat. Pakko kai niitä on ruotsinmielisten ollut keksiä että saadaan Suomi näyttämään kaksikieliseltä ja -mieliseltä :)

• Maryann22
        ja virallisesti. kirjoitti:

Sinulle "ja virallisesti": Totta kai osaan suomea koska olen kotoisin kaksikielisestä kaupungista! Ei ole ruotsi tai suomenruotsi valtakieli mutta me suomenruotsalaiset emme kuvittelekaan että pärjäisimme maailmalla opiskelematta muita kieliä. Itse puhun ruotsin lisäksi kolmea muuta kieltä! Ja mitä tulee murteisiin niin suomen kielessä niitä murteita onkin! Ja yksi niistä vaikeimmista on Tampereen "kiäli"!

Omat ahvenanmaalaiset ystäväni ovat sitä mieltä että on ihan meidän mannersuomalaisten vika jos meihin suhtaudutaan huonosti på Åland!

• kuule.
        Maryann22 kirjoitti:

Sinulle "ja virallisesti": Totta kai osaan suomea koska olen kotoisin kaksikielisestä kaupungista! Ei ole ruotsi tai suomenruotsi valtakieli mutta me suomenruotsalaiset emme kuvittelekaan että pärjäisimme maailmalla opiskelematta muita kieliä. Itse puhun ruotsin lisäksi kolmea muuta kieltä! Ja mitä tulee murteisiin niin suomen kielessä niitä murteita onkin! Ja yksi niistä vaikeimmista on Tampereen "kiäli"!

Omat ahvenanmaalaiset ystäväni ovat sitä mieltä että on ihan meidän mannersuomalaisten vika jos meihin suhtaudutaan huonosti på Åland!

Nyt on sellainen laji menossa missä ei ssälipisteitä jaeta. Eikai se mikään itsestäänselvyys ole että ruotsinkielisenä osaat myös suomea. Se on tietenkin erittäin hieno asia ja melkein välttämätöntä niinkuin sen olet itsekin huomannut. Tärkein asiahan tässä kaksikielisyydessä tietysti on mitä se kaikki kaksinkertainen työ tulee yhteiskunnalle maksamaan 5%:n takia. Ja kyllä niillä Ahvenanmaallakin ehkä hieman olisi asenteissa varaa parantaa suhtautumistaan suomalaisina suomen kieleen.

• ???
        kuule. kirjoitti:

Nyt on sellainen laji menossa missä ei ssälipisteitä jaeta. Eikai se mikään itsestäänselvyys ole että ruotsinkielisenä osaat myös suomea. Se on tietenkin erittäin hieno asia ja melkein välttämätöntä niinkuin sen olet itsekin huomannut. Tärkein asiahan tässä kaksikielisyydessä tietysti on mitä se kaikki kaksinkertainen työ tulee yhteiskunnalle maksamaan 5%:n takia. Ja kyllä niillä Ahvenanmaallakin ehkä hieman olisi asenteissa varaa parantaa suhtautumistaan suomalaisina suomen kieleen.

Tämän tarinan kun saisi selkokiellä. Minkä kielinen on tämä "kuule"?

• vapisuttaa
        kuule. kirjoitti:

En paljoa paskaakaan tuosta vuodatuksesta ymmärtänyt, mutta jotain 5%sta oli varmaan puhe. Mikä se viis prossaa siellä Ahvenanmaalla on? Niitähän on ainakin 95%. Kyllä ne hommansa hoitaa.

Katotaan me vaan itse kun savolaiset valtaa muun Suomen.

• oli varmaan
        vapisuttaa kirjoitti:

En paljoa paskaakaan tuosta vuodatuksesta ymmärtänyt, mutta jotain 5%sta oli varmaan puhe. Mikä se viis prossaa siellä Ahvenanmaalla on? Niitähän on ainakin 95%. Kyllä ne hommansa hoitaa.

Katotaan me vaan itse kun savolaiset valtaa muun Suomen.

vastaus edelliseen viestiin. Eli ruotsinkielisten määrä koko Suomessa. Määrä kyllä vähenee koko ajan mutta tilastojen mukaan tasan 5. Näyttää varmaan hienommalta. Lukekaa tällainen kirja kun Virtuaalivaltion varjossa. Mielenkiintoista tekstiä.

• Turmiolan Tommi
        ahvennainen kirjoitti:

Ruotsalaisuudella ei ole mitään tekemistä Ahvenanmaalaisten kanssa?
        Onko mitään kulttuurista eroa Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä tai yhdistääkö heitä mikään samanlaisuus?
        Onko mitään mikä pitäisi olla erilaista mikä heillä tällä hetkellä on?
        Ahvenanmaalaiset eivät välitä sen taivaallista ruotsalaisista tai matkusta sinne koskaan?
        Suomalaisuus on suuressa suosiossa Ahvenanmaalaisten keskuudessa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      65
      2957
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2083
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1668
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1520
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1267
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1150
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1107
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe