kelpaako kummiksi?

syrjivät-kirkot

Muistan lukeneeni jostakin että kummiksi kelpaa vain kirkkoon kuuluva. Okey.
Mutta aloin pähkäilemään onko kummin pakko kuulua juuri samaan uskontoon/kirkkoon?
Minun tapauksessa olen "normi" ev.lut ja haluaisin pyytää katolisen velipuoleni lapseni viralliseksi kummiksi. Eikö se käy?
Kiitos asiallisista vastauksista ja miksei asiattomistakin.Hyvää juhannusta! pysykää pinnalla.

6

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ei

      Velipuolesi voi olla kummi, mutta lapsi tarvitsee silti lisäksi kaksi evl.lut-kummia. Alla lainaus sivustolta http://evl.fi/


      "Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä. ---

      Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina."

      • mapee

        tuo tämän lisäksi on aika huono ilmaisu sillä itse tajuaisin sen niin että edellä lueteltujen lisäksi voi kummina toimia myös katolinen tai ortodoksi eli siis niinä kahtena kummina.

        Väittämään en ala, mutta joskus tuo sanamuoto on ollut paljon fiksumpi..


      • mayya
        mapee kirjoitti:

        tuo tämän lisäksi on aika huono ilmaisu sillä itse tajuaisin sen niin että edellä lueteltujen lisäksi voi kummina toimia myös katolinen tai ortodoksi eli siis niinä kahtena kummina.

        Väittämään en ala, mutta joskus tuo sanamuoto on ollut paljon fiksumpi..

        voiko kummi olla muslimi?tarkastetaanko se jotenkin?? en nyt kaipaa kummiksi jotain ihmistä joka paasisi uskonnosta vaan jotain uskollista ihmistä joka olisi aina lapseni lähellä.


      • mapee
        mayya kirjoitti:

        voiko kummi olla muslimi?tarkastetaanko se jotenkin?? en nyt kaipaa kummiksi jotain ihmistä joka paasisi uskonnosta vaan jotain uskollista ihmistä joka olisi aina lapseni lähellä.

        Miksi Keskustapuolue ottaisi Vihreän liiton edustajan vaalilistoilleen tai antaisi sille ministerin salkun? Sama pätee uskontoon. Miksi kummiksi eli lapsen uskonnollista kasvua tukemaan kelpaisi ihminen joka ei itse usko?

        Johonkin uskovia ihmisiä on varmaan vaikka kuinka. Joku uskoo jumalaan, joku johonkin muuhun tai vaikka halpaan humalaan ja joku saatanaan, joku mihin vaan..


    • Kuten sinulle jo todettiinkin, voit pyytää velipuoltasi. Lapsella tulee olla kaksi luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia, mutta näiden lisäksi (ei siis sijasta) kelpaa kummiksi myös sellaiseen kirkkoon kuuluva, joka tunnustaa lapsikasteen.

      Toisaalta katolinen kirkko on esittänyt jäsenistölleen toivomuksen, etteivät katolilaiset ryhtyisi muiden kirkkojen kummeiksi. Sinuna siis harkitsisin vielä kerran, koska velipuolesi voi joutua hankalaan välikäteen.

      • kyllä voi, kunhan ekumeeninen

        Velipuolesi voi hyvin olla kummi! Ei hän mihinkään "välikäteen kuulu". Lapsella täytyy silti olla 2 evlutkummia (siis konfirmoituja ja kirkkoon kuuluvia). Näiden kahden pakollisen kummin lisäksi voi kummeina toimi katolinen tai ortodoksi, eli kunhan on ekumeeninen, niin "pääsee" kirkon kirjoille kummiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe