Paljonko puuta pitäisi kulua

Lekaa vai ei

Minulla on v. -75 rakennettu 120 m2 yksitasoinen omakotitalo. Takalla lämmitettävää tilaa on noin 100 m2. Lämmityksestä noin 80-90 % tulee takan poltosta, jota harrastan pakkasilla joka päivä, ja muulloinkin tarvittaessa ( noin 150 päivänä vuodessa). Loppu ehkä noin 15 % on öljy/sähkö -lämmitystä.

Takka on alkuperäinen tiilitakka. Melko leveä 120 cm, mutta ei kovin syvä 40 cm piipu, korkeus 150 cm. Poskikanavat on, mutta silti takan kyljet lämpenevät todella hitaasti. Pitää polttaa 3-4 h päivässä. Takka pysyy sitten kosketuslämpimänä seuraavaan iltapäivään. Pari vuotta sitten hankin takkasydämen. Puun tarve putosi melkein puoleen, mutta polttoaika kasvoi vielä noin tunnilla. Tähän pienimpään takkasydänmalliin saa niin pienen liekin, että puuta kuluu pakostikin vähän. Pitkä polttoaika on toisaalta hyvä, koska ilmankierto lämmittää koko ajan huonetta, mutta toisaalta ei olisi oikein aikaa/halua joka ilta poltella 4 tuntia. Puuta kuluu vuodessa ehkä 6-8 mottia.

Olen kahden vaiheilla siinä, että iskenkö takan palasiksi vai jatkanko vielä muutaman vuoden. Taitaa tuo puun kulutus olla kuitenkin ihan kohtuullisen pieni nykyisiinkin huipputakkoihin nähden?, mutta ainakin aikaa säästäisi, jos olisi parempi takka? Puunkulutusta ei voi suoraan verrata uuteen taloon, koska eristys ei ole ihan nykypäivää vastaava. Hitaasta lämpenemisestä on myös se hyöty, että mikään huone ei lämpene liikaa, vaikka polttelisi pakkasilla yli 5 tuntia. Olen kokeillut polttaa joskus vain pari tuntia, mutta ei se pinta ole jälkeenpäinkään paljon lämmennyt, eli pakko polttaa vähintään 3 h jos haluaa edes vähän lämpimän pinnan. Ainoa kohta, joka lämpenee nopeasti on tulipesän yläpuoli takan etupinnalla. Lattiasta 30 cm korkeudelle ei tule oikeastaan mitään lämpöä. Lämpö siis siirtyy johtumalla, eikä sillä, että tuli kävisi koskettamassa pintoja. Kuitenkin takan lämpöteho on pakostikin melko hyvä, jos noin vähällä puulla koko kämppä lämpeää, ja asun sentään melko pohjoisessa.

15

2701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan ihan

kohdallaan, jos mun e-suomessa oleva 696m3 lammitalo vie puuta vastavirtaleivinuunilla 2m3 vuodessa, puulämmityskausi huhti-lokakuu.

Talvellakin saisi pelkällä uunilla huoneilman lämpimäksi, mutta lattia jää kylmäksi, siksi emme polta puuta talvella kuin jos lämpötila äkisti putoaa yli 10 astetta ja lattialämmitys ei pysy mukana.

• hukkaan?

Meillä tiilitakalla paras tulos tuli kun lämmitti pesällisen puita ja heti kun viimeinen kekäle sammui niin pelti kiinni. sitten kesti jonkun aikaa ja takka oli lämmin. Kovilla pakkasilla aamulla ja illalla ja muuten riitti yksi pesällinen päivässä. Kun poltat pitkiä aikoja kerrallaan niin lämpöhän menee koko ajan hukkaan piipusta.

• tai siis

pelti pistettiin kiinni jo silloin kun pesä oli punainen. Eli silloin kun liekki sammui.

• tuo pellin sulkeminen
        tai siis kirjoitti:

pelti pistettiin kiinni jo silloin kun pesä oli punainen. Eli silloin kun liekki sammui.

Varmaan menee pellin sulkemista odotellessa osa lämmöstä harakoille. Se on minun ja emännän kestokiista, eli hänellä on se muuttumaton mielipide, että peltiä ei saa laittaa kiinni jos vähänkin punaista näkyy. Siihen ei edes auta hankkimani häkävaroitin, eikä se, että nuohooja totesi kääntöpellin olevan kiinniasennossakin 1,5 cm raollaan. Viimeinen tunti menee hiilloksen kanssa puljatessa, ja nimenomaan sen takia, että tuo 400 -mallin takkasydän on vedoltaan niin susi, vaikka puuta kovasti säästääkin. Toisaalta olen itsekin sitä mieltä, että en halua ottaa häkän kanssa mitään riskiä, vaan mieluummin pelaan varman päälle. Minun molemmista aivosoluista ei enää niin väliä, mutta lapsilla on vielä elämä edessä.

• polttaa yksi
        tuo pellin sulkeminen kirjoitti:

Varmaan menee pellin sulkemista odotellessa osa lämmöstä harakoille. Se on minun ja emännän kestokiista, eli hänellä on se muuttumaton mielipide, että peltiä ei saa laittaa kiinni jos vähänkin punaista näkyy. Siihen ei edes auta hankkimani häkävaroitin, eikä se, että nuohooja totesi kääntöpellin olevan kiinniasennossakin 1,5 cm raollaan. Viimeinen tunti menee hiilloksen kanssa puljatessa, ja nimenomaan sen takia, että tuo 400 -mallin takkasydän on vedoltaan niin susi, vaikka puuta kovasti säästääkin. Toisaalta olen itsekin sitä mieltä, että en halua ottaa häkän kanssa mitään riskiä, vaan mieluummin pelaan varman päälle. Minun molemmista aivosoluista ei enää niin väliä, mutta lapsilla on vielä elämä edessä.

pesällinen puita. heti kun palaa kunnolla, niin ilmaluukku mahdollisimman pienelle. kun liekki on sammunut niin pelti kiinni. näin lämpöä ei mene hukkaan. jos pidät takassa pitkään tulta, niin takka ei kuitenkaan pysty ottamaan lämpöä siitä vastaan.

• osta uusi

Jotenkii tuo tuntuu oudolta et poltellaan tulia neljä tuntii päivässä ja vuodessa kuiteskin vaan 6-8 kuutioo.
      Ja siitä miiluttamisesta on kyl luovuttu jo sukupolvi sit, vaikka joku sitä aina ehdottaakin. Puun poltosta kyl löytyy ihan faktatietookin paljon. 100 neliön ala lämpee uudella uunilla/takalla alle tunnissa/päivä! Se teidän vanha takka on jotenkii väärin tehty.

• se takka tosiaan on

Minustakin se takka on varsin outo. Jopa niin outo, että saattaa uuden takan laittaminen sille kohtaa olla melko hankalaa. Takan syvyys ulkoapäin on vain 40 cm, ja kuitenkin tulipesä on suunnilleen saman syvyinen. Poskikanavat johtavat suoraan piippuun molemmilta puolilta. Piippu sitten joltain korkeudelta kapenee yhdeksi hormiksi, ja välikatosta samaan 123 cm leveään piippuun yhtyy kolme ilmastointihormia ( alipaine ). Näyttäisi siltä, että jos takan purkaa pois, niin kantavana rakenteena toimiva piippu purkautuu myös alaosasta takimmaista tiiliriviä lukuunottamatta, jolloin helvetin iso piippu jää puoliksi tyhjän päälle roikkumaan. Tiilet menevät jopa niin, että joka toisessa tiilessä puolitiiltä on takan puolella ja toinen puoli piipun puolella.

Olen kyllä kokeillut poltella mahdollisimman suurella vedolla, ja joskus myös kituuttamalla. Mitään nopeaa lämpenemistä ei tule edes suurella vedolla. Kahdessa tunnissa takan sivut eivät lämpene juuri ollenkaan, ja jos silloin lopettaa polttamisen, niin varsin kylmäksi takka jää. Takan oma tulitiilisydän on eroitettu muusta tiilestä noin 1 cm ilmaraolla, joten sekin lienee haitta lämmönjohtumisen kannalta. Mutta kyllä sitä puuta vaan vähän kuluu, kun tuo Harvian 400 takkasydän ei ime kuin muutaman klapin kerrallaan.
        Takkasydämen hankkimisen jälkeen takan sytyttäminen on ollut myös melko herkkää hommaa. Jos polttamisesta on yli 3 vuorokautta niin alkaa savua tupruttamaan tupaan, jos ei huolellisesti herkistele tuohella tai kuumailmapuhaltimella sivuluukun kautta. Ensi viikonloppuna pitäisi takkaedustajan tulla katsomaan, saa nähdä mikä on tuomio. Pahimmillaan on vielä niin, että tuohon 40 cm syvyyteen ei mitään isompaa takkaa saa, ja sen pitemmälle ei betonivaluu riitä. Takan paikka on kuitenkin ihan optimaalinen, joten mitään uutta piippua en mielellään virittelisi muualle taloon.

• Onpa viritys.
        se takka tosiaan on kirjoitti:

Minustakin se takka on varsin outo. Jopa niin outo, että saattaa uuden takan laittaminen sille kohtaa olla melko hankalaa. Takan syvyys ulkoapäin on vain 40 cm, ja kuitenkin tulipesä on suunnilleen saman syvyinen. Poskikanavat johtavat suoraan piippuun molemmilta puolilta. Piippu sitten joltain korkeudelta kapenee yhdeksi hormiksi, ja välikatosta samaan 123 cm leveään piippuun yhtyy kolme ilmastointihormia ( alipaine ). Näyttäisi siltä, että jos takan purkaa pois, niin kantavana rakenteena toimiva piippu purkautuu myös alaosasta takimmaista tiiliriviä lukuunottamatta, jolloin helvetin iso piippu jää puoliksi tyhjän päälle roikkumaan. Tiilet menevät jopa niin, että joka toisessa tiilessä puolitiiltä on takan puolella ja toinen puoli piipun puolella.

Olen kyllä kokeillut poltella mahdollisimman suurella vedolla, ja joskus myös kituuttamalla. Mitään nopeaa lämpenemistä ei tule edes suurella vedolla. Kahdessa tunnissa takan sivut eivät lämpene juuri ollenkaan, ja jos silloin lopettaa polttamisen, niin varsin kylmäksi takka jää. Takan oma tulitiilisydän on eroitettu muusta tiilestä noin 1 cm ilmaraolla, joten sekin lienee haitta lämmönjohtumisen kannalta. Mutta kyllä sitä puuta vaan vähän kuluu, kun tuo Harvian 400 takkasydän ei ime kuin muutaman klapin kerrallaan.
        Takkasydämen hankkimisen jälkeen takan sytyttäminen on ollut myös melko herkkää hommaa. Jos polttamisesta on yli 3 vuorokautta niin alkaa savua tupruttamaan tupaan, jos ei huolellisesti herkistele tuohella tai kuumailmapuhaltimella sivuluukun kautta. Ensi viikonloppuna pitäisi takkaedustajan tulla katsomaan, saa nähdä mikä on tuomio. Pahimmillaan on vielä niin, että tuohon 40 cm syvyyteen ei mitään isompaa takkaa saa, ja sen pitemmälle ei betonivaluu riitä. Takan paikka on kuitenkin ihan optimaalinen, joten mitään uutta piippua en mielellään virittelisi muualle taloon.

Remontti odottaa jos aiot kunnialla selvitä asiastas.!Saat piipun uuden takan päälle.Kyllä takas pitää tuntua lämpö pesällisen jälkeen.! Kahden pesällisen jälkeen kuoritakka puskee lämpöä 4t päästä jo seuraavaan päivään saakka.!Olen muurannut liki 100 toimivaa takkaa.!

• osta uusi
        se takka tosiaan on kirjoitti:

Semmone vanhanajan pönttöuuni menee melko pieneen tilaan. Niitä peltikuoria valmistetaan vielä. Ne uunit on ainakii tehokkaita lämmittäjiä.

• öljykattilakin on?

Kun poltat öljyä tuon 15% lämmitykseen. Lämmitätkö käyttövedenkin itse? Jos pannuhuoneessa on tilaa niin lopeta tuo uunin kanssa leikkiminen, kanna öljykattila pellolle ja laita tilalle puukattila (mikäli piippua on 6 metriä niin alapalo tai käänteispaloinenkin käy,muuten yläpalo) ja sinne varaaja lämminvesikierrukalla. Voit polttaa leikkimättä uunillisen puita ja saat tasaisen lämmön taloosi patteriverkoston kautta. Jos olet matkoilla niin napsauta sähkövastus päälle.

• ei kiinnosta

Minulla on kolme vuotta vanha Arimax öljykattila, joka on tällä hetkellä kytketty sähkövastukselle. Sähkövastus pitää kattilaveden noin 60-70 C, ja jos ei tehot riitä, niin öljypoltin kytkeytyy 50 C kohdalla avuksi. Toistaisesti on sähkövastus riittänyt, aloitin huhtikuussa. Silloin kun valitsin kattilaa, niin kaksoispesäkattila olisi ollut noin tonnin kalliimpi, ja myyjä sanoi, että puita saa lisäillä pakkasilla 3 tunnin välein. Ajattelin, että paljon mieluummin polttelen 4 tuntia olohuoneessa takkaa illalla TV-katselun lomassa, ja kuivatan vaatteita/vaihdan huoneilmaa takan ansioista, kun ramppaan ulkokautta talon toiseen päähän. Pitäähän niitä puita toki iso korillinen ulkoa hakea nytkin suunnilleen joka toinen päivä. Lämpimän käyttöveden suhteen tuo kaksoispesäkattila olisi ollut ihan hyvä, etenkin poltella juuri ennen kulutushuippua ( koko perheen saunomista ). En kuitenkaan vaihda noin uutta kattilaa, ja pannuhuoneen piippukin on vain reilun 3 metrin mittainen. Kokonaisuudessa olen kyllä varsin tyytyväinen talon lämmitykseen, kun vaihtoehtoja on kolme ( öljy, sähkö, takka ), mutta kun takka on niin hidas, niin sitä ei voi klo. 21 jälkeen enää sytyttää, jos haluaa nukkumaan ennen klo. 01.

Muutenkin olen sitä mieltä, että hetken huumassa ei välttämättä kannata luopua öljyvaihtoehdosta. Vaakakuppi voi vielä joskus kääntyä öljylle edulliseksi, vaikka se nyt onkin sikahintaista.

• H.J.
        ei kiinnosta kirjoitti:

Minulla on kolme vuotta vanha Arimax öljykattila, joka on tällä hetkellä kytketty sähkövastukselle. Sähkövastus pitää kattilaveden noin 60-70 C, ja jos ei tehot riitä, niin öljypoltin kytkeytyy 50 C kohdalla avuksi. Toistaisesti on sähkövastus riittänyt, aloitin huhtikuussa. Silloin kun valitsin kattilaa, niin kaksoispesäkattila olisi ollut noin tonnin kalliimpi, ja myyjä sanoi, että puita saa lisäillä pakkasilla 3 tunnin välein. Ajattelin, että paljon mieluummin polttelen 4 tuntia olohuoneessa takkaa illalla TV-katselun lomassa, ja kuivatan vaatteita/vaihdan huoneilmaa takan ansioista, kun ramppaan ulkokautta talon toiseen päähän. Pitäähän niitä puita toki iso korillinen ulkoa hakea nytkin suunnilleen joka toinen päivä. Lämpimän käyttöveden suhteen tuo kaksoispesäkattila olisi ollut ihan hyvä, etenkin poltella juuri ennen kulutushuippua ( koko perheen saunomista ). En kuitenkaan vaihda noin uutta kattilaa, ja pannuhuoneen piippukin on vain reilun 3 metrin mittainen. Kokonaisuudessa olen kyllä varsin tyytyväinen talon lämmitykseen, kun vaihtoehtoja on kolme ( öljy, sähkö, takka ), mutta kun takka on niin hidas, niin sitä ei voi klo. 21 jälkeen enää sytyttää, jos haluaa nukkumaan ennen klo. 01.

Muutenkin olen sitä mieltä, että hetken huumassa ei välttämättä kannata luopua öljyvaihtoehdosta. Vaakakuppi voi vielä joskus kääntyä öljylle edulliseksi, vaikka se nyt onkin sikahintaista.

Pannuhuoneessa ramppaamisen ei tarvitsekaan kiinnostaa, jos on tehokas kattila ja iso varaaja. Tällöin ainoastaan pakkaskeleillä tarvitsee käydä pannuhuoneessa edes kerran päivässä sytyttämässä tulet.

• säästää
        H.J. kirjoitti:

Pannuhuoneessa ramppaamisen ei tarvitsekaan kiinnostaa, jos on tehokas kattila ja iso varaaja. Tällöin ainoastaan pakkaskeleillä tarvitsee käydä pannuhuoneessa edes kerran päivässä sytyttämässä tulet.

Pikän pennin kun on puukattila.Eikä tarvi kuin joka toinenpäivä"Rampata" laiskalle sekin on liikaa.Mielummin kyttää läpivetohorotakan palamista yökaudet.Ja ihmettelee kun ei lämpiä.! Suotakoon se hänelle.!

• vastaa
        säästää kirjoitti:

Pikän pennin kun on puukattila.Eikä tarvi kuin joka toinenpäivä"Rampata" laiskalle sekin on liikaa.Mielummin kyttää läpivetohorotakan palamista yökaudet.Ja ihmettelee kun ei lämpiä.! Suotakoon se hänelle.!

Kiitoksia kun suot minulle tämän ilon. Tosin kun kyttään takkaa yökaudet, niin silloin ei tarvitse ihmetellä sitä, että se ei lämpeä. Kyllä se sillä 3 tunnin poltto 1 tunnin hiillosteluajalla lämpenee, ja lämpöä riittää vuorokaudeksi. Iso puukattila kuulostaa kyllä ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta joskus pitemmällä tulevaisuudessa, mutta niin kuulostaa takan uusiminenkin. On se takka kuitenkin hyvä paikka kuivata hanskoja ja kenkiä, ja kun kämpässä ei ole ilmastointia, niin takka vaihtaa paljon tehokkaammin huoneilmaa, kuin pelkät alipainehormit.

Ja mitä laiskuuteen tulee, niin olen sen verran laiska, että en ostanut yhdistelmäkattilaa, jonka myyjä sanoi, että pannuhuoneessa pitää käydä kolmen tunnin välein lisäämässä puita, mutta jos puita pitäisi lisätä kerran vuorokaudessa, niin ei vaikuta pahalta. Mikä on tuollaisen kattilan hinta? Nykyinen kattilani maksoi 1150 euroa, ja vaihtoehtoinen yhdistelmäkattila olisi tuolloin ollut 2000 euroa.

• hintoja listattuna
        vastaa kirjoitti:

Kiitoksia kun suot minulle tämän ilon. Tosin kun kyttään takkaa yökaudet, niin silloin ei tarvitse ihmetellä sitä, että se ei lämpeä. Kyllä se sillä 3 tunnin poltto 1 tunnin hiillosteluajalla lämpenee, ja lämpöä riittää vuorokaudeksi. Iso puukattila kuulostaa kyllä ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta joskus pitemmällä tulevaisuudessa, mutta niin kuulostaa takan uusiminenkin. On se takka kuitenkin hyvä paikka kuivata hanskoja ja kenkiä, ja kun kämpässä ei ole ilmastointia, niin takka vaihtaa paljon tehokkaammin huoneilmaa, kuin pelkät alipainehormit.

Ja mitä laiskuuteen tulee, niin olen sen verran laiska, että en ostanut yhdistelmäkattilaa, jonka myyjä sanoi, että pannuhuoneessa pitää käydä kolmen tunnin välein lisäämässä puita, mutta jos puita pitäisi lisätä kerran vuorokaudessa, niin ei vaikuta pahalta. Mikä on tuollaisen kattilan hinta? Nykyinen kattilani maksoi 1150 euroa, ja vaihtoehtoinen yhdistelmäkattila olisi tuolloin ollut 2000 euroa.

http://www.puuenergia.fi/koneet/kiinteat_kattilat_08.pdf

Yläpalokattila maksaa vähemmän kun öljykattila vuoden öljyt. (tosin laskukaava pätee vain jos lämmittää pelkällä öljyllä).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4387
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27