Hemoblobiini arvot aneemisilla ???

Mammutti79

Millaisia hemoglobiini arvoja teillä muilla aneemisilla on? Mikä olisi ns alaraja?

18

1563

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miimi

kun aloin odottaa niin oli 132hb nyt se on tippunu 93 vaikka syöny 2rauta tabua päivässä ja pinaattilettu sekä pienellä maksamakkara kuurilla ollut.

ei oo kuiteskaan neuvila täti mitään hälyyttävää mulle kertonu, nousee sit synnytyksen jälkeen. rv40 3

• meppe

parhaimmillaan edellisessä raskaudessa oli 80. Nyt oon pyrkiny että pysyis yli sen 115 missä ainakin meillä pidetään sitä että alkaa tartteemaan ekstraa.

maksalaatikkoa, pinaattilettuja ja puolukkahilloa sekä multitabs raskaus tabletteja oon vetäny ja niillä tähän asti pärjänny.

• +++

Kannattaa vaihtaa rautavalmiste toiseen, jos ei hemoglobiini nouse 2 tablettia/vrk syömällä.

Mulla oli hemoglobiiniarvo 99, kun minulla todettiin raudanpuuteanemia. Tuo hemoglobiiniarvo ei yksistään riitä anemiadiagnoosiin, mutta minulla oli toinen rauta-arvo (en muista nimeä) 4, kun sen pitäisi olla jotain 40-50 vähintään.

Ainut rautavalmiste, jolla sain rauta-arvot nousemaan, oli Obsidan. Tiedän kyllä ihmisiä, joilla se ei imeydy, mutta joku muu imeytyy. Eli kannattaa kokeilla eri valmisteita

• glysiinistä pää kipeeksi
        +++ kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa rautavalmiste toiseen, jos ei hemoglobiini nouse 2 tablettia/vrk syömällä.

Mulla oli hemoglobiiniarvo 99, kun minulla todettiin raudanpuuteanemia. Tuo hemoglobiiniarvo ei yksistään riitä anemiadiagnoosiin, mutta minulla oli toinen rauta-arvo (en muista nimeä) 4, kun sen pitäisi olla jotain 40-50 vähintään.

Ainut rautavalmiste, jolla sain rauta-arvot nousemaan, oli Obsidan. Tiedän kyllä ihmisiä, joilla se ei imeydy, mutta joku muu imeytyy. Eli kannattaa kokeilla eri valmisteita

6.1. Apuaineet   

Väriaineet titaanidioksidi (E 171), punainen ja keltainen rautaoksidi(E 172),

Laktoosimonohydraatti,

Mikrokiteinen selluloosa,

Natriumtärkkelysglykolaatti,

Magnesiumstearaatti,

Vedetön kolloidinen piidioksidi,

Askorbiinihappo,

Hypromelloosi,

Hydroksipropyyliselluloosa,

Natriumlauryylisulfaatti,

Polysorbaatti 80,

O-asetyylitrietyylisitraatti,

Talkki,

Liivate,

Glysiini,

Metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri (1:1) 30-prosenttinen dispersio

• Obsidan
        glysiinistä pää kipeeksi kirjoitti:

6.1. Apuaineet   

Väriaineet titaanidioksidi (E 171), punainen ja keltainen rautaoksidi(E 172),

Laktoosimonohydraatti,

Mikrokiteinen selluloosa,

Natriumtärkkelysglykolaatti,

Magnesiumstearaatti,

Vedetön kolloidinen piidioksidi,

Askorbiinihappo,

Hypromelloosi,

Hydroksipropyyliselluloosa,

Natriumlauryylisulfaatti,

Polysorbaatti 80,

O-asetyylitrietyylisitraatti,

Talkki,

Liivate,

Glysiini,

Metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri (1:1) 30-prosenttinen dispersio

"Askorbiinihappo,
        hypromelloosi,
        hydroksipropyyliselluloosa, natriumlauryylisulfaatti,
        polysorbaatti 80, metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri (1:1), 30-prosenttinen dispersio, o-asetyylitrietyylisitraatti,
        talkki,
        liivate,
        selluloosa mikrokiteinen,
        väriaineet titaanidioksidi (E 171)
        ja keltainen, musta ja punainen rautaoksidi (E 172)"

Elintarvikkeissa ainesosaluettelossa mainitaan kaikki siinä järjestyksessä, mitä ainetta on eniten, on ekana jne... Ei taida ola sama näissä tuotteissa? Miksi noin erilaisia - tämä siinä itsehoitovalmisteessa...???

• väitös apuaineesta
        Obsidan kirjoitti:

"Askorbiinihappo,
        hypromelloosi,
        hydroksipropyyliselluloosa, natriumlauryylisulfaatti,
        polysorbaatti 80, metakryylihappo-etyyliakrylaattikopolymeeri (1:1), 30-prosenttinen dispersio, o-asetyylitrietyylisitraatti,
        talkki,
        liivate,
        selluloosa mikrokiteinen,
        väriaineet titaanidioksidi (E 171)
        ja keltainen, musta ja punainen rautaoksidi (E 172)"

Elintarvikkeissa ainesosaluettelossa mainitaan kaikki siinä järjestyksessä, mitä ainetta on eniten, on ekana jne... Ei taida ola sama näissä tuotteissa? Miksi noin erilaisia - tämä siinä itsehoitovalmisteessa...???

http://www.wealthpartners.net/pdf/0535.pdf

• Tristar

viime raskauden aikana huiteli 90 tietämillä, nyt se on 100 ja raskaudesta kuitenkin kolme vuotta aikaa. Ei saa nousemaan, rautakuurilla nytkin... muutama kuukausi vuodesta popsi rautaa.

Edellisille, jos rautakuurista huolimatta ei nouse, ensimmäinen juttu on lukea nappien ottamisohjeet pakkauksesta. Jotkin otetaan ruuan kanssa, jotkin tyhjään vatsaan eikä tuntiin saa mitään syödä. Mikä tahansa maitotuote, kahvi, tee ja muut monivitamiinit (joissa kalsiumia vaikka) saattavta estää imeytymisen kokonaan.

Varmaan olette huomanneetkin, mutta muistan itse joskus napanneeni kuukausikaupalla kalsium- ja rautatabletit yhtä aikaa tajuamatta yhtään että se on täysin sama kuin ei rautaa ottaisi ollenkaan.

• rakennusainetta kahdelle
    • rv15+2

arvot 116 ja pysyneet siinä silti terkka määräsi absidania syödä ilman sitä tablettikuorta niin 3 per päivä!!!
      koska se kuori aiheuttaa minulle pahoinvointia niin on pitänyt syödä sitten ne rakeet sieltä sisältä lusikan ja veden kanssa, mutta en nyt 3kpl ota per päivä vaan kaksi, järki huutaa jo kolmannelle ei-sanaa.
      lekurikin ihmetteli et miksi 3 koska ihan hyvä tuo 116:kin on...tiedä sitten paljoko se terkka haluaisi sen olevan, varmaan 150

• hb 87

lääkäri ei ole ollenkaan huolissaan!!! jo viittä eril. lääkettä kokeiltu, yhdestäkään ei apua. Pelottaa jaksaako sunnyttää, kun nytkin jo jatkuva väsy ja heikotus lisäksi supistelee aikalailla. Täytyy tieten mennä tjuttomaksi ennekuin reagoivat mitenkään. Kuitenkin pitäisi pystyä huolehtimaan 7 henkisestä perheestäkin tässä samalla. Käskevät levätä, joo hyvä vitsi!!!!

• proteiinia ja b12-vitamiinia
        hb 87 kirjoitti:

lääkäri ei ole ollenkaan huolissaan!!! jo viittä eril. lääkettä kokeiltu, yhdestäkään ei apua. Pelottaa jaksaako sunnyttää, kun nytkin jo jatkuva väsy ja heikotus lisäksi supistelee aikalailla. Täytyy tieten mennä tjuttomaksi ennekuin reagoivat mitenkään. Kuitenkin pitäisi pystyä huolehtimaan 7 henkisestä perheestäkin tässä samalla. Käskevät levätä, joo hyvä vitsi!!!!

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/elaine.html

• toivon sinulle
        hb 87 kirjoitti:

jaksamista, niin nyt on 8sas tulollaan?? jos oikein tajusin siis. on ne lekurit kans, heleppo niiden on sanoa tollasta, koita viedä sille kaikki 7 henkeä hoidettavaksi, eiköhän sitten pidä suunsa kiinni

• antaa eri tulokset

Mun neuvolatäti passitti mut suoniverikokeeseen, kun sormenpäästä ei irronnut satastakaan hemppaa. Kyynertaipeesta sitten löytyikin melkein 120.
      Ääreisverenkierto voi kuulemma olla sen verran huono, että tulokset on tuollaisia.
      Syön kyllä rautaakin...

• näin meilläkin

Mutkin lähetettiin suoniverikokeeseen, kun sormenpäästä lukema oli 82. Lukema sitten taipeesta kaiken kaivamisen jälkeen oli huikeet 77. Tämä siis loppuraskaudesta ja olin syönyt rautaa koko ajan.

Tuossa jo joku viisas sanoikin, että ei mm. rautatabuja kahvin kera aamulla, eikä myöskään kalsiumtablettien kera. Itse ainakin söin niitä väärin ja siinä varmaan syy, miksi hb pääsi noin huonolle mallille. Mainittakoon, että se tosiaan TUNTUI, kaikki liikkuminen oli likimain tuskaa, kun pelkkä rappusten nousu hengästytti- ja aiemmin olin kuitenkin ollut aktiiviliikkuja ja varsin hyväkuntoinen!

• imeytyy parhaiten
        näin meilläkin kirjoitti:

Mutkin lähetettiin suoniverikokeeseen, kun sormenpäästä lukema oli 82. Lukema sitten taipeesta kaiken kaivamisen jälkeen oli huikeet 77. Tämä siis loppuraskaudesta ja olin syönyt rautaa koko ajan.

Tuossa jo joku viisas sanoikin, että ei mm. rautatabuja kahvin kera aamulla, eikä myöskään kalsiumtablettien kera. Itse ainakin söin niitä väärin ja siinä varmaan syy, miksi hb pääsi noin huonolle mallille. Mainittakoon, että se tosiaan TUNTUI, kaikki liikkuminen oli likimain tuskaa, kun pelkkä rappusten nousu hengästytti- ja aiemmin olin kuitenkin ollut aktiiviliikkuja ja varsin hyväkuntoinen!

Rautatabletin kanssa EI SAA JUODA MAITOA, EIKÄ OTTAA KALSIUMTABLETTEJA, eikä muitakaan kalsiumvalmisteita, esim juustoa/viiliä jne. Koska KALSIUM ESTÄÄ RAUDAN IMEYTYMISEN!
        Sen sijaan rautatabletin kanssa kannattaa JUODA TUOREMEHUA tai SYÖDÄ HEDELMÄ, että saa C-vitamiinia. Raudan imeytymisen vaikutusta TEHOSTAA C-VITAMIINI!

• lääkelaitoksen sivuilta
        imeytyy parhaiten kirjoitti:

Rautatabletin kanssa EI SAA JUODA MAITOA, EIKÄ OTTAA KALSIUMTABLETTEJA, eikä muitakaan kalsiumvalmisteita, esim juustoa/viiliä jne. Koska KALSIUM ESTÄÄ RAUDAN IMEYTYMISEN!
        Sen sijaan rautatabletin kanssa kannattaa JUODA TUOREMEHUA tai SYÖDÄ HEDELMÄ, että saa C-vitamiinia. Raudan imeytymisen vaikutusta TEHOSTAA C-VITAMIINI!

"Jotkut vihannesten ainesosat (fytaatit, oksalaatit ja fosfaatit) sekä juomat kuten kahvi, tee tai maito, estävät raudan imeytymistä suoliston alueelta.

...tulisi sen vuoksi ottaa aina tyhjään mahaan tai väliajan ruokailusta tulisi olla riittävän pitkä (noin 2 tuntia).

Tetrasykliinien samanaikainen anto estää sekä tetrasykliinien että raudan imeytymistä.

Rautalääkitys vähentää kinolonien, kuten ofloksasiini, siprofloksasiini, norfloksasiini ja levofloksasiini, imeytymistä. Näitä yhdistelmiä tulee välttää.

Metyylidopan hypotensiivinen vaikutus vähenee rautalääkityksen yhteydessä.

Levodopa, kolestyramiini ja antasidit (Ca2 , Mg2 , Al3 -suolat) estävät raudan imeytymistä. Penisillamiini ja oraaliset kultayhdisteet imeytyvät huonommin, jos niitä käytetään yhdessä raudan kanssa.

Ruoansulatuskanavan limakalvon ärsytys voi lisääntyä annettaessa samanaikaisesti suun kautta salisylaatteja, fenyylibutatsonia tai oksifenbutatsonia.

Rautalääkitys estää tyroksiinin imeytymistä. In vitro tyroksiini ja rauta muodostavat liukenemattomia komplekseja. Rautalääkitys voi estää klodronaatin imeytymistä."

Laitoin kaikki, vaikka eihän odottava äiti syö mitään lääkeitä - mut noin siellä lukee.

Moni lääke voi kumota toisnsa vaikutuksen mut esim tuo teollinen askorbiinihappo NÄRÄSTÄÄ, kuten kaikki muutkin hapot, joten kannattaa ottaa vaikkapa kaalta - siinäkin on luonnollista C-vitamiinia, mutta myös kalsiumia. Fineli kertoo ne asiat hyvin.

• kaikki vaikuttaa tosiaan
        lääkelaitoksen sivuilta kirjoitti:

"Jotkut vihannesten ainesosat (fytaatit, oksalaatit ja fosfaatit) sekä juomat kuten kahvi, tee tai maito, estävät raudan imeytymistä suoliston alueelta.

...tulisi sen vuoksi ottaa aina tyhjään mahaan tai väliajan ruokailusta tulisi olla riittävän pitkä (noin 2 tuntia).

Tetrasykliinien samanaikainen anto estää sekä tetrasykliinien että raudan imeytymistä.

Rautalääkitys vähentää kinolonien, kuten ofloksasiini, siprofloksasiini, norfloksasiini ja levofloksasiini, imeytymistä. Näitä yhdistelmiä tulee välttää.

Metyylidopan hypotensiivinen vaikutus vähenee rautalääkityksen yhteydessä.

Levodopa, kolestyramiini ja antasidit (Ca2 , Mg2 , Al3 -suolat) estävät raudan imeytymistä. Penisillamiini ja oraaliset kultayhdisteet imeytyvät huonommin, jos niitä käytetään yhdessä raudan kanssa.

Ruoansulatuskanavan limakalvon ärsytys voi lisääntyä annettaessa samanaikaisesti suun kautta salisylaatteja, fenyylibutatsonia tai oksifenbutatsonia.

Rautalääkitys estää tyroksiinin imeytymistä. In vitro tyroksiini ja rauta muodostavat liukenemattomia komplekseja. Rautalääkitys voi estää klodronaatin imeytymistä."

Laitoin kaikki, vaikka eihän odottava äiti syö mitään lääkeitä - mut noin siellä lukee.

Moni lääke voi kumota toisnsa vaikutuksen mut esim tuo teollinen askorbiinihappo NÄRÄSTÄÄ, kuten kaikki muutkin hapot, joten kannattaa ottaa vaikkapa kaalta - siinäkin on luonnollista C-vitamiinia, mutta myös kalsiumia. Fineli kertoo ne asiat hyvin.

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/anemia.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe