vilja-allergia

Äiskä07

Miten teillä muilla on vilja-allergia ilmennyt alle vuoden ikäisellä?

6

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuttiSucks

      kova ummetus. Jätettiin maito ja viljatuotteet kokonaan. 1-vuotiaana Kelan vaatimassa testauksessa 1 rkl puuroa puhkaisi 10 minuutissa hurjat sykkivät nokkosihottumat kasvoille.

      • tytöllä...

        imetin kaksi kuukautta, lapsella oli ihan hirveät vatsavaivat, lopetin imetyksen kaikki vaivat loppui..

        5kk iässä annoin kauravelliä/vehnävelliä, tuli vatsa aivan löysälle, ja punaisia näppyjä keho täyteen..

        neuvolassa lähetettiin verikokeisiin, nyt tyttö 8kk ja hänellä todettiin siis keliakia..

        neuvolassa myöhemmin jutustelua, : kun olen imettänyt, tytöllä siis silloin jo ollut allergiaa (kun itse olen syönyt vaaleata leipää) niin siitä se sitten on johtunut..

        tosi kurja juttu, sen kanssa täytyy vaan alkaa elämään..
        neuvolassa myös ehdotettiin menoa ravitsemusterapeutille(oliskohan ollut semmoinen) joku kuitenkin tällainen joka opastaa syömis asioissa, kuitenkin viljatuotteet niin tärkeät ihmiselle!


      • Nimetön
        tytöllä... kirjoitti:

        imetin kaksi kuukautta, lapsella oli ihan hirveät vatsavaivat, lopetin imetyksen kaikki vaivat loppui..

        5kk iässä annoin kauravelliä/vehnävelliä, tuli vatsa aivan löysälle, ja punaisia näppyjä keho täyteen..

        neuvolassa lähetettiin verikokeisiin, nyt tyttö 8kk ja hänellä todettiin siis keliakia..

        neuvolassa myöhemmin jutustelua, : kun olen imettänyt, tytöllä siis silloin jo ollut allergiaa (kun itse olen syönyt vaaleata leipää) niin siitä se sitten on johtunut..

        tosi kurja juttu, sen kanssa täytyy vaan alkaa elämään..
        neuvolassa myös ehdotettiin menoa ravitsemusterapeutille(oliskohan ollut semmoinen) joku kuitenkin tällainen joka opastaa syömis asioissa, kuitenkin viljatuotteet niin tärkeät ihmiselle!

        Onko tytölläsi keliakia vai vilja-allergia? Nehän ovat eri asioita.


      • TuttiSucks
        tytöllä... kirjoitti:

        imetin kaksi kuukautta, lapsella oli ihan hirveät vatsavaivat, lopetin imetyksen kaikki vaivat loppui..

        5kk iässä annoin kauravelliä/vehnävelliä, tuli vatsa aivan löysälle, ja punaisia näppyjä keho täyteen..

        neuvolassa lähetettiin verikokeisiin, nyt tyttö 8kk ja hänellä todettiin siis keliakia..

        neuvolassa myöhemmin jutustelua, : kun olen imettänyt, tytöllä siis silloin jo ollut allergiaa (kun itse olen syönyt vaaleata leipää) niin siitä se sitten on johtunut..

        tosi kurja juttu, sen kanssa täytyy vaan alkaa elämään..
        neuvolassa myös ehdotettiin menoa ravitsemusterapeutille(oliskohan ollut semmoinen) joku kuitenkin tällainen joka opastaa syömis asioissa, kuitenkin viljatuotteet niin tärkeät ihmiselle!

        Jos lapsellasi todella todettiin keliakia, on se ikävämpi juttu. Vauvaikäisillä kuitenkin yleisimmmin taitaa olla juuri tuota vilja-allergiaa eikä keliakiaa. Allergiana mennee ohi samoihin aikoihin kuin maitoyliherkkyyskin, 3-4 vuoden ikään mennessä. Keliakia taitaa olla koko iän riesa.

        Minkä ikäinen lapsesi on nyt? Joko Kelan vaatimat testit sairaalassa on tehty? Niitä ei tehdä kai missään ennen yhden vuoden ikää, koska Kelassa katsovat, ettei lapsi ravitsemuksellisesti tarvitse kotimaisia viljatuotteita ennen sitä. Testauksen jälkeen saat lääkäriltä todistuksen, jolla voi hakea Kelasta tukea, taisi olla 70 euron luokkaa kuukaudessa.

        Lisäksi enemmän kuin oudolta kuulostaa tuo neuvolan ohje, että ehkä kannattaisi mahdollisesti poiketa ravitsemusterapeutin luona. On kyse sitten allergiasta tai keliakiasta, lienee enemmän kuin suotavaa käydä kysymässä oikeanlaisesta ruokavaliosta asiantuntevilta ihmisiltä. Siellä saat kattavaa tietoa mm. kaikista niistä tuoteselosteitten nimikkeistä, joita sinun tulee välttää; pelkkä "vehnäjauho"-tekstin puuttuminen ei aina kerro koko totuutta.

        Mitä ohjeita neuvolassa sait kotimaisten viljojen korvaamiseksi? Se ei ole halpaa puuhaa, osaavat kaupassa ottaa gluteenittomista tuotteista hintaa!


    • keliakia

      lääkri sanoi meille ettei noin pienellä voi olla keliakia

      • sairastunut keliakiaan alle...

        Itse sairastuin keliakiaan alle 1 vuotiaana. Ja tämä tapahtui 70-luvun loppu puolella, jolloin ko. taudista ei ollut tällaista määrää tietoa, kuin tänä päivänä.

        Minulla se havaittiin siten, että pituuskasvuni pysähtyi täysin, ja maha oli todella turvoksissa. => Lähete Tampereelle, jossa olin tutkittavana noin viikon verran. Diagnoosina keliakia.

        Itse en ole koskaan kokenut sairauttani riesaksi, vaikka se kulkee mukanani hautaan asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe