Olen muuttamassa Turkuun opiskelemaan. Mitä mieltä olette Yo-talojen kerroskeittiöllisestä yksiöstä ja Yo-kylän yhteisyksiöstä, eli solukolmiosta? Kokemuksia? Tarkoituksena olisi saada suhteellisen halpa asunto läheltä keskustaa. Muutkin kommentit ja vinkit ovat tervetulleita!
Yo-kylä ja Yo-talot
12
8165
Vastaukset
- jahdjka
yo-talot remontoidaan lähivuosina (alkaa ensi vuonna muistaakseni) joten sinne ei kannata hakeutua, en edes tiedä että ottavatko enää "uusia" asukkaita sinne ennen remonttia. kannattaa kysyä suoraan tys:iltä. muuten talojen sijainti on hyvä: kauppakorkea on vastapäätä ja yliopisto melkein vieressä. en ole siellä itse asunut joten asuntoja en voi kommentoida.
yo-kylässä olen asunut, sijainti oli mielestäni tosi hyvä. kävellen pääsi nopeasti yliopistolle, pyörällä tietenkin vielä nopeammin ;) erinomaiset bussiyhteydet keskustaan, tosin sinnekin jaksaa hyvin kävellä/pyöräillä. yo-kylän soluasunnoista ei itsellä kokemuksia, asuin itäisen puolen yksiössä. oletko harkinnut kerroskeittiöllistä yksiötä yo-kylästä? sen saa tietääkseni helposti ja on edullinen ja ainakin kaverit ovat kyllä viihtyneet siellä ihan hyvin.- Asukki..
..bileitä pidän viikottain ja naapurit harvoin valittavat. Ovat tervetulleita mukaan ja kyllä niihin on hyvin tututustunutkin. Voin suositella lämpimästi. Hyvät ulkoilumaastot ihan vieressä ja viihteeltä kotiutuessa ei tarvi taksiin turvautua. Upee paikka kertakaikkiaan!
- asustanut
Asukki.. kirjoitti:
..bileitä pidän viikottain ja naapurit harvoin valittavat. Ovat tervetulleita mukaan ja kyllä niihin on hyvin tututustunutkin. Voin suositella lämpimästi. Hyvät ulkoilumaastot ihan vieressä ja viihteeltä kotiutuessa ei tarvi taksiin turvautua. Upee paikka kertakaikkiaan!
Jeee! Asuin ennen muinoin 1970-luvulla Yo-kylässä sen ollessa vielä verrattain uusi. Silloinkin oli hyvä meininki. Silloin oli disco (Rosengarden peilisaleineen) maan alla. Ja Pub katutasossa. Pieni ruokakauppa vieressä meni päivittäin kiinni klo 17:00 jotain. Ei taida noita biletyspaikkoja enää olla?
- ---------------------
Asuin ekan opiskeluvuoteni juuri noissa yo-kylän itä-puolen yhteisyksiöissä. Se vuosi oli todella jees! Hyvässä kunnossa olevia kämppiä (perusparannuksesta ei ole pitkä aika) ja jotenkin se tunnelma yo-kylässä vain on kiva. Sen vuoden jälkeen olikin sitten vaikea siitä huoneesta luopua, kun kärräsin kamani poikaystävän kanssa yhteiseen kaksioomme toiseen Tys:n kohteeseen.
Yo-taloista en tiedä muuta kuin että aika meluisia ovat. :D Eli jos on herkkä melulle, niin silloin ei ehkä paras vaihtoehto.
Sen kuitenkin sanon, jotta Yo-kylä on tosi jees (melko turvallinen paikka, palvelut ja yliopistp lähellä ja kaikin puolin mukava) Tys:llä on hyvä asua!
Onnea opiskelupaikasta! - entinen 6 C:n asukas
Näin on. Jos et halua asua madonnäköisten lattialla ja kylppärissä vilistävien hyönteisten kanssa, kannattaa mieluummin hakea suntoa yo-talosta.
- talosta, kylästä ja toukista
Asuin pari ekaa vuotta länsipuolen yo-kylässä, jossa oli kerroskeittiö 11 muun kanssa. Ihan hyvä ratkaisu, vähän siellä taisi lainata joskus joku toisten tavaroita. Ai niin sitten se bilogian opiskelija syötti banaanikärpäsiä siellä yhteiskeittiössä, mistä ei ollut ihan kiva juttu. Ja sama tyyppi soitteli jotain kotimaista musaa kovalla keskellä yötä, taisi kajahtaa.
Sen jälkeen itäpuolen yhteisasunnossa tyttöystävän kanssa, mutta tämä ei liene kyseessä. Useilta olen kuullut itäpuolen ns. soluista erilaisilla kokemuksilla. Siellä itäpuolella oli kavereilla niitä sokeritoukkia, meillä parinsadan metrin päässä ei ollut.
Nykyisessä asunnossa on myös jo sokeritoukkia, vaikka aivan uusi asunto on tai oli jokin aika sitten. Kaupungin asiantuntija sanoi, että niitä tulee tietylle alueelle väkisin yhteisten viemärien kautta.
- apua kaipaava
Otin vastaan Yo-taloista sen kerroskeittiöllisen yksiön. Sijainti ratkas aika pitkälle valinnan. Eiköhän tuossa asunnossa siihen remonttiin asti asu, ainakin toivottavasti.:) Kiitos kommenteista ja laittakaa ihmeessä lisää, niin tietää mihin on joutumassa!
- eisittenmikko
Etäisyydet länsipuolelta ovat todella hyvät. Pyörällä pääsee nopeasti joka paikkaan kampuksella ja keskustassa, ja kävellenkin, jos ei ole kauhea kiire. Toisaalta liikenteen melu ei häiritse ja hieno jokiranta on ääressä. Mielestäni Turun parhaita paikkoja.
Yhteiskeittiölliset yksiöt ovat sen verran pieniä ja komeroita niukasti, että jos ei ole ahkera pitämään kamojaan järjestyksessä, niin enemmän ja vähemmän järkky poikamieskaaos on silmissä koko ajan. Tai mulla ainakin oli. Kuuluu tietty opiskelijaelämään.
Naapureihin tutustuu jos on itse asialla, järjestää bileitä ja käyttää yhteiskeittiötä. Mä asuin semmoisessa, missä oli lisäksi oma pikkukeittiö kämpässä yhdellä seinällä. Halutessaan sai olla rauhassa kuin hautausmaalla eikä naapureista välttämättä tiennyt yhtään mitään.
Pyykkääminen alkoi jossain vaiheessa ottaa päähän. Pesukonevuoro täytyy varata viikon tai kaksi etukäteen. Mulla oli vaikeuksia elää niin suunnitelmallisesti. Tästä on tosin aikaa. Mahdollisesti systeemejä on kohennettu tähän mennessä.
Tällä hetkellä on muuten yo-kylän pääväylä Inspehtorinkatu revitty auki ja tehty paikalla melkoinen kaivanto. Toivottavasti katu tulee takaisin lukukauden alkuun mennessä. - eisittenmikko
Anteeksi vaan, lukihäiriö iski. Katoin ensin, että olit menossa yo-kylään.
Ylioppilastalon melutaso on voimakkasti riippuvainen asuinkerroksesta. Katutasossa ja kellareissa on osakuntien biletiloja, joista lähtee tilaisuuden tulleen ääntä. Mitä korkeammalla asut, sen vähemmän tuo luultavasti haittaa. - apua kaipaava
eisittenmikko kirjoitti:
Anteeksi vaan, lukihäiriö iski. Katoin ensin, että olit menossa yo-kylään.
Ylioppilastalon melutaso on voimakkasti riippuvainen asuinkerroksesta. Katutasossa ja kellareissa on osakuntien biletiloja, joista lähtee tilaisuuden tulleen ääntä. Mitä korkeammalla asut, sen vähemmän tuo luultavasti haittaa.Asuntoni on onneksi talon ylimmistä kerroksista, että ehkä se melu ei sinne niin kantautuisi. Saahan sitä jotain elonääniä kuulua (ainakin joskus), ettei ihan tunnu kuin mummojen talossa asuisi.:) Aika paljon riippuu varmaan naapureista noissa yläkerroksissa se melun taso. Että pitää toivoa hyviä naapureita...:)
- NostalgiaYo
Ei ollut opiskelijapojalle Yo- eli Jou-kylää parempaa paikkaa... voi niitä aikoja! Sinne!
- Anonyymi
....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782