Kerran kummi, aina kummi??

kirkosta eronnut

Miten se menee, jos on aikaisemmin kuulunut kirkkoon ja on kummi mutta myöhemmin eronnut kirkosta. Jatkuuko kummeus siitä huolimatta?

6

925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eronneena
    • mapee

kummius on pysyvä asia, mutta eipä kummius ole samaa enää kun lapsi on aikuinen tai kun muuten elinolot muuttuu. Toisaalta jo snuori eroaa kirkosta niin mitä svirkaa kummillakaan on silloin? Tokihan nuori tarvitsee luotettavia aikuisia ympärilleen ja kirkosta eronnut kummi voi olla tällainen!

Jos ottaa eron jostakin niin ei kai sen yhteisön säännöt enää velvoita silloin? Aattele ny ite!

• kirkosta eronnut

Toisaalta en ole kummilapseni kanssa uskonasioista puhunut silloinkaan kun vielä kuuluin kirkkoon. Lähinnä kummius on ollut itselleni jonkinlainen "taakka": rahanmenoa merkkipäivinä, jouluna...jne.

• ihanko?
        kirkosta eronnut kirjoitti:

Toisaalta en ole kummilapseni kanssa uskonasioista puhunut silloinkaan kun vielä kuuluin kirkkoon. Lähinnä kummius on ollut itselleni jonkinlainen "taakka": rahanmenoa merkkipäivinä, jouluna...jne.

Olisitko alun alkaen ajatellut ennen kuin suostuit kummiuteen, jos koet sen taakkana??

Sinä olet sitoutunut tähän lapseen ja luvannut olla hänen elämässään. Tämä ei kirkollisveron maksamattomuuden myötä mihinkään katkoa, tämä lupaus.

Olen ollut ristiäisissä, joissa kristinuskoon kastettu lapsi on saanut jo lähtökohtaisesti kummin, joka ei kuulu kirkkoon. Hänen nimeään ei toki kirkon kirjoihin merkitty, mutta yhtä kaikki oli mukana seremonissa - ja on mukana arjessa.

• niin eroat

myös kummeudesta.
      Pistä poikki myös kaikki suhteet niihin sukulaisiin jotka vielä kuuluu kirkkoon, ilman sitä olet vielä sen entisen kummilapsen kirkkoon kuulumaton riippaakivi ja erosi kirkosta ei ole täydellinen, koska entinen kummilapsi muistuttaa siitä ajasta jatkuvasti.

• kumina niin kauan kuin henk...

Meillä ei kummius ole ollut siitä kiinni, kuuluuko kirkkoon vai ei.
      Pääsääntö on se haluaako olla lapsen elämässä nyt ja aina.
      Ei siis myöskään sen vuoksi, että saisi lahjoja, vaan olla mukana, niin iloissa kuin suruissakin.

Nyt lapsi päätti koulun ja menee lukioon ja edelleen olen mukana, kaverina, kummina,, ihan miten hän haluaa.
      Lapsi itse sanoi, että kun rippiikä lopettaa kummiuden, hän haluaa, että olen hänelle se sama tuki ja turva kuin ennenkin!
      No, sitähän ollaan.
      Se ei ole rahasta kiinni, vaan siitä että haluaa olla lähellä ja apuna silloin kuin toinen on maassa ja tarvitsee apua, tai iloisen jutun tapahtuessa olla taas läsnä ja iloita hyvästä tuurista, saavutuksesta, vaikka hyvästä säästä.

Nytkin minulla on rippilahja vielä hankkimatta, kun en ole löytänyt sellaista, mitä lapsi toivoi saavansa. kun tulee eteen, niin ostan ko. lahjan heti. Lapsi on samoilla kannoilla kanssani, ei kannata ostaa sellaista joka ei tunnu "tää on mun", koska sitten ei käytä ja on ihan turhakkeena laatikon pohjalla.
      Ulkomailta olen löytänyt monasti kaikkea erikoista ja todella ollutkin sitten tervettulleena lahjana.
      Eikä sen aina tarvitse olla kallista, kun näkee vaivaa, voi lahjan jopa tehdä itse tai saada tosi löytöjä kun jaksaa hiukan odottaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe