Kerran kummi, aina kummi??

kirkosta eronnut

Miten se menee, jos on aikaisemmin kuulunut kirkkoon ja on kummi mutta myöhemmin eronnut kirkosta. Jatkuuko kummeus siitä huolimatta?

6

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eronneena
    • mapee

      kummius on pysyvä asia, mutta eipä kummius ole samaa enää kun lapsi on aikuinen tai kun muuten elinolot muuttuu. Toisaalta jo snuori eroaa kirkosta niin mitä svirkaa kummillakaan on silloin? Tokihan nuori tarvitsee luotettavia aikuisia ympärilleen ja kirkosta eronnut kummi voi olla tällainen!

      Jos ottaa eron jostakin niin ei kai sen yhteisön säännöt enää velvoita silloin? Aattele ny ite!

      • kirkosta eronnut

        Toisaalta en ole kummilapseni kanssa uskonasioista puhunut silloinkaan kun vielä kuuluin kirkkoon. Lähinnä kummius on ollut itselleni jonkinlainen "taakka": rahanmenoa merkkipäivinä, jouluna...jne.


      • ihanko?
        kirkosta eronnut kirjoitti:

        Toisaalta en ole kummilapseni kanssa uskonasioista puhunut silloinkaan kun vielä kuuluin kirkkoon. Lähinnä kummius on ollut itselleni jonkinlainen "taakka": rahanmenoa merkkipäivinä, jouluna...jne.

        Olisitko alun alkaen ajatellut ennen kuin suostuit kummiuteen, jos koet sen taakkana??

        Sinä olet sitoutunut tähän lapseen ja luvannut olla hänen elämässään. Tämä ei kirkollisveron maksamattomuuden myötä mihinkään katkoa, tämä lupaus.

        Olen ollut ristiäisissä, joissa kristinuskoon kastettu lapsi on saanut jo lähtökohtaisesti kummin, joka ei kuulu kirkkoon. Hänen nimeään ei toki kirkon kirjoihin merkitty, mutta yhtä kaikki oli mukana seremonissa - ja on mukana arjessa.


    • niin eroat

      myös kummeudesta.
      Pistä poikki myös kaikki suhteet niihin sukulaisiin jotka vielä kuuluu kirkkoon, ilman sitä olet vielä sen entisen kummilapsen kirkkoon kuulumaton riippaakivi ja erosi kirkosta ei ole täydellinen, koska entinen kummilapsi muistuttaa siitä ajasta jatkuvasti.

    • kumina niin kauan kuin henk...

      Meillä ei kummius ole ollut siitä kiinni, kuuluuko kirkkoon vai ei.
      Pääsääntö on se haluaako olla lapsen elämässä nyt ja aina.
      Ei siis myöskään sen vuoksi, että saisi lahjoja, vaan olla mukana, niin iloissa kuin suruissakin.

      Nyt lapsi päätti koulun ja menee lukioon ja edelleen olen mukana, kaverina, kummina,, ihan miten hän haluaa.
      Lapsi itse sanoi, että kun rippiikä lopettaa kummiuden, hän haluaa, että olen hänelle se sama tuki ja turva kuin ennenkin!
      No, sitähän ollaan.
      Se ei ole rahasta kiinni, vaan siitä että haluaa olla lähellä ja apuna silloin kuin toinen on maassa ja tarvitsee apua, tai iloisen jutun tapahtuessa olla taas läsnä ja iloita hyvästä tuurista, saavutuksesta, vaikka hyvästä säästä.

      Nytkin minulla on rippilahja vielä hankkimatta, kun en ole löytänyt sellaista, mitä lapsi toivoi saavansa. kun tulee eteen, niin ostan ko. lahjan heti. Lapsi on samoilla kannoilla kanssani, ei kannata ostaa sellaista joka ei tunnu "tää on mun", koska sitten ei käytä ja on ihan turhakkeena laatikon pohjalla.
      Ulkomailta olen löytänyt monasti kaikkea erikoista ja todella ollutkin sitten tervettulleena lahjana.
      Eikä sen aina tarvitse olla kallista, kun näkee vaivaa, voi lahjan jopa tehdä itse tai saada tosi löytöjä kun jaksaa hiukan odottaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe