Ideana poiketa Transportterilla etelään syksymmällä. Ainoa tavoite oleskella kuukausi tai pari jossain välimeren rannalla ajankohdan painottuessa loppuvuoteen. Ajokki tällä hetkellä enempi ihan nomraali paku, jossa ideana majoittaa kaksi henkeä. Parempi kai tuo pakun takaosa kuin teltta. Pientä tuuletusta ja muuta fiksausta homma vaatii,
Sitten kysymyksiin:
-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?
-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
-Voiko eteläisessä euroopassa "asua" autossa kuinka vapaasti, siellä kun ei jokamiehen oikeutta taida juurikaan olla missään.
-Suomessa ei kiinteää makuusijaa saa autoon laitella, mutta miten on ulkomaiden laita. Saako ajonaikana olla pakun pohjalla patja tms.?
-Turvallisuus, miten kannattaa hommaan varautua?
-Ajoneuvon huolto lienee simppeliä joka paikassa ympäri eurooppaa?
-Mukaan kemiallinen vessa, vaan onko tuolla kuinka tyhjennysmahdollisuuksia?
-Liikenne, mitä maita kannattaa välttää?
Lämpötilahan tuolla etelässä saattaa, ainakin Espanjan suunnalla, painua talvella miinuksen puolelle. Tästä suomalainen ajokokemus on plussana ja matkalle lähdetään kitkoilla tai uusilla kesärenkailla. Välillä majoitusta hostelleissa mutta suurin osa ajasta olisi tarkoitus oleskella ns. tien päällä.
Tässäpä ajatuksia ensialkuun, lieneekö kellä kommentoitavaa tai edes varoituksen sanasia?
Pakulla välimerelle?
14
2683
Vastaukset
- tuossa..
-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?
ei taida kovin paljoa löytyä maksullisia tien pätkiä tai tunneleita. Suunnittele reitti vaikka viamichelin.com tai navigaattoreistakin löytyy ei maksulliset reitit.
-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi.
-Voiko eteläisessä euroopassa "asua" autossa kuinka vapaasti, siellä kun ei jokamiehen oikeutta taida juurikaan olla missään.
näyttää moottoriteiden varsilla huoltiksien pihoilla porukkaa yöpyvän autoissaan, ei yleensä kukaan tule kolkuttelemaan jos ei päiväkausia majaile. Tosin ainakin saksan leirintäalueet on halpoja, nuku vaikka autossa, on meinaa jossain peseydyttäväkin ja leirintäalueet on siistejä.
-Suomessa ei kiinteää makuusijaa saa autoon laitella, mutta miten on ulkomaiden laita. Saako ajonaikana olla pakun pohjalla patja tms.?
suomen laki ei ole siellä voimassa ja patjanhan voi suomessakin kiinnittää liinalla vaikka seinää vasten laillisesti. Kuorma pitää olla riittävästi sidottu joten ehkä se patja pitää olla kiinni jos joku sitä katselisi. Keski-Euroopassa rakentavat paljon pakuista matkailuautoja joten ehkä siellä ei ole verotuksellista intressiä kyttäillä moisia.
-Turvallisuus, miten kannattaa hommaan varautua?
maalaisjärki mukaan, yövy vartioiduilla alueilla jos et hotelleissa majoitu. Joku etap hotelli maksaa noin 40e/yö.
-Ajoneuvon huolto lienee simppeliä joka paikassa ympäri eurooppaa?
kannattaa katsoa suomessa se auton kunto, huoltotoimenpiteinä reissussa siten riittää nesteiden tarkistus ym.
Jos auto hajoaa niin korjaamoja on monenlaisia ulkomaillakin, tuskin suomea kalliimpia.
-Mukaan kemiallinen vessa, vaan onko tuolla kuinka tyhjennysmahdollisuuksia?
mahtaako olla tarpeellinen? eikö ämpäri ja muovipussi aja saman asian... heittää sitten roskikseen jos iso hätä niin yllättää ettei normaali levähdysalueelle kerkeä.
-Liikenne, mitä maita kannattaa välttää?
lomien ja juhlapyhien aikoja kannattaa välttää, moottoritiet voi tukkeutua pahasti. Muuten liikenne on sujuvampaa kuin suomessa ja muut liikkujat huomioidaan. Isojen kaupunkien keskustoihin ei kannata lähteä jollei ole pakko, jossain saksan kaupungeissa on jopa kiellettyä jos ei ole "vihreätä plankettia" ikkunassa.
Perinteinen ruotsin läpi tanskan kautta on hyvä ja edullinen. Turvallisempi kuin via baltica, idän liikennekulttuuri ja tiet on vielä mitä on.
Turku-Tukholma on pakullekin edullinen, päivävuorolla menee ja ottaa halvan hytin niin voi sit nukuttua ajaa yön läpi saksaan asti. Ja jos kaksi kuskia niin jo matka taittuu vuorokaudessa pitkälle.- poik
Yllä ihan asia tietoa mutta kyllä jo viisi vuotta sitten meno balttian kautta oli sujuvaa ainoastaan puolan läpi matka sujui hitaasti koska moottoriteitä ei ole joka paikassa.
- Käynnyt.
"-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?"
Puola,osa motareista maksullisia,maksetaan ohimennessä,samoin Kroatia,halvalla pääsee.
Slovakia,Tsekki,Unkari,Itävalta,maksutarra lasiin,1 viikko -10 päivää 6-7€
Slovenia,siirtyy ilmeisesti heinäkuun alusta maksutarraan,6kk 17,50€???aiemmin maksettiin käytön mukaan ohimennessä koppiin.
Sveitsi,maksutarra,28€ vuosi.
Noi tarrat kannattaa ostaa,käryäminen ilman saattaa maksaa 500€ ja maksu peritään heti.
"-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi."
Omavastuu varkausvakuutuksessa voi olla 25% tai 300€,40t€ pakusta se ero voi olla 10.000€,voihan tuo tietysti olla pikkuraha jollekin;) - maksuihin
Käynnyt. kirjoitti:
"-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?"
Puola,osa motareista maksullisia,maksetaan ohimennessä,samoin Kroatia,halvalla pääsee.
Slovakia,Tsekki,Unkari,Itävalta,maksutarra lasiin,1 viikko -10 päivää 6-7€
Slovenia,siirtyy ilmeisesti heinäkuun alusta maksutarraan,6kk 17,50€???aiemmin maksettiin käytön mukaan ohimennessä koppiin.
Sveitsi,maksutarra,28€ vuosi.
Noi tarrat kannattaa ostaa,käryäminen ilman saattaa maksaa 500€ ja maksu peritään heti.
"-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi."
Omavastuu varkausvakuutuksessa voi olla 25% tai 300€,40t€ pakusta se ero voi olla 10.000€,voihan tuo tietysti olla pikkuraha jollekin;)Latinomaissa, Italia, Ranska, Espanja, moottoriteillä maksuveräjät.
Itse olemme varsinkin Espanjassa pihistäneet ajamalla maksuttomia 4-kaistateitä tai tavallisia maanteitä ainoastaan ohittaen suuremmat kaupungit lyhyillä, maksullisilla pätkillä.
Italiassa teiden rakennuskustannuksista riippuvat matkakohtaiset maksut.
= vähemmän siltoja ja varsinkin tunneleita -> halvempaa.
Myös pitemmät tunnelit ovat maksullisia.
Varsin Itävallassa ja jossain määrin myös Espanjassa.
Motarihuoltamoiden parkkipaikat ovat hyviä tauko- ja koisimispaikkoja.
Myymälät ja kuppilat auki ympäri vuorokauden.
Vessat käytettävissä.
Joissakin myös suihkut.
- lisuutta
hakee, niin unohda turku tukhola.Finnlink naatalista kapelsär ruotsi.Ruoka , hytti ja auto samalla hinnalla ja nopea (8h).saksan läpi ilmaiseksi kaikki tiet ja sieltä ranskan kautta kiertäen italiaan on halvin.Itä puolella ei taida olla enää puolan jälkeen ainoatakaan ilmaista maata ajaa läpi.
- säästääkö
mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.
Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa. - Käynnyt.
säästääkö kirjoitti:
mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.
Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa."Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa."
Tai paremminkin vakuutusehdot ja omavastuut,tosin sehän on ihan oma valinta haluaako maksaa vakuutusturvasta vai tyhjästä;)
Fennia Autoliitto taikka Volvo tai Renault ja Volvia niin pääsee 300€ omavastuulla myös Baltiassa.
Muilla yhtiöillä se omavastuu on 20-25% vahingon määrästä.
Edelleen,ehdottomasti soitto omaan yhtiöön ennen lähtöä.
Vakuutusyhtiön vaihto parempaan vaatii sitten uuden rekisteriotteen hakemisen viikon sisällä vaihdosta. - aine maksaa
säästääkö kirjoitti:
mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.
Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa.siellä itäreitillä saman joskus, joskus hiukan alle, mutta usein enemmän kuin saksassa.Ja ne itä kautta kulkijessa tulevat tieverot ovat ne joista se hinnan ero tulee.Ei ilmaisia moottoriteitä, kuten saksassa.Ja näitä ilmaisia löytyy möys ranskasta.Michelin kartoissa ne on merkittynä.Ja ne poltto-aine kulut kun ajellaan 1000km enemmän ovat paljon isommat, kun lopulta sitä hinta eroa hinnassa ei ole.Ja laiva maksaa pakulla ruotsiin alle satasen kahdelta aterioineen, joten sekään ei ole sen kalliimpi
- huolla
Näytti olevan niin tyhjentäviä opastuksia,
että annan pienen muistutuksen.
Auton kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.
Suomen Transporttereissa on erilaisia osia kuin esim. Ranskassa. Omakohtainen ikävä yllätys.
Sopivien osien tilaaminen Saksasta tai Suomesta
voi sekoittaa matkasuunnitelmat.
Transportterilla on seikkailtu. Korjaamoja on tarvittu. Palvelua on sitten löytynyt molemmista ääripäistä.
Tsemppiä reissuun. - Muista päiväpeitteet.
Isosuiset kuspullot mukaan, öitä varten. Siinä se. Kävimme transportterilla euroopassa 2000. Vesi kympin kraanakannuissa molemmille, vesi lämpiää päiväsaikaan, siten voi illalla peseytyä, toisen avustaessa. Käyttäkää rekkaparkkeja, sekä paikkoja missä on muitakin, yöpyä voi melkein missä tahansa. Jopa nollakeleillä, kaksi ihmistä lämmittää kotteroa, niin että voi yöpyä. Kuumuus voi olla ongelma kesäaikaan. Väliseinä pois, jotta ajotilaan pääsee tarvittaessa.....mahd. häiriköt, meillä ei ollut. Lisäksi pikkujakkara "kenkien solmimista" varten...ei muutakuin menoksi, via baltikaa......
- Teemuna
Laita kattoluukku ja tuloilmalle joku venttiili. Osta kemssa, jonka huomaat olevan välttämätön ja pieni jääkaappi. Kaasugrilli tietenkin. Retkipöytä ja pari tuolia. Asennuta ulkopuolelta kytkettävät sähköt, jotta voit leirintäalueella kytkeytyä siihen ja keittää vaikka aamukahvit. Lämpöäkin voi sillä ylläpitää. Muista, että aika monella etelän kämppärillä sulakkeet ovat vain 6A. Kämppäreistä puhun siksi, että vaatehuoltoakin on suoritettava ja majoituskustannuksissa säästät. Paneloi jonkun verran, se luo viihtyisyyttä enemmän, eristää kuumaa ja kylmää ja mahdollistaa kaikenlaisia ripustuksia. Käytä Googlea, sieltä löydät maksulliset tiet ym. Mukavaa reissua.
- pakulla etelään
ollaan heitelty emännän kaa parin tonnin transporttereilla kuukauden surffikeikkoja lähieurooppaan, asuskeltu pakussa rantaparkkiksilla meren rannalla. biltemasta se kaasukeitin(liesimalli) ja auringos lämpeevä retkisuihkupussi on ollu gurui. pääasias kaikki safkat kokkailtu kans autos tai grillillä rannalla. surffispoteil on lähes aina pakukansaa seurana asustelemas.
nyt ollaa lähös lokakuun tienoilla koko talveks eteläeurooppaan pakulla. mukava ja toimiva kontin sisustus on aika kingii pidemmil reissuil.. kandee suunnitella ja rakennella hyvi! taittuvat ruokapöydät ja sängyt ym. esim sähkönen vesihana ei oo kallis eikä paha fiksaus, löytyy temasta. tsemii! - Srgän
http://valimerelle.blogspot.com/2011/01/citroen-bx-van-90-ryhma-sitruuna.html
2 hengen pakettiauto, isot tilat makailla. Ei hullumpi. Lämpötiloista ei niin väliä kun kesällä menevät, kunhan ei keittäisi. - T4.
Pakulla on mukava reissata, Mahtuu roinaakin kyytiin.
Suht pienellä kulutuksella pääsee jos malttaa olla hurjastelematta motareilla.
T4 Transporter menee ainakin henkilöautopaikalle laivoilla, Siinä säästää muutaman euron.
Mulla ollut Autoliiton Turva Green Card vakuutusyhtiöstä, Ei kai sen ihmeempiä tarvitsekaan.
Muutaman kerran on tullut nukuttua autossa, Ainakin Saksassa ja Tanskassa ollut rauhallista huoltiksen pihoillakin. Yleensä tulee käytettyä halpishotelleja: Formule1 ja Etap, Useimmiten läppärillä tulee varattua hotelli jo aiemmin päivällä. Niin ainakin saa varmasti huoneen.
Huono puoli on tuo auton korkeus, Aika moni parkkipaikka tuolla Rivieralla oli puomitettu 1.8m korkeuteen........ Ei oikein meinannut välillä löytyä paikkaa minne auton olisi saanut sopimaan.
Maaliskuun lopulla olisi taas tarkoitus suunnistaa jonnekin....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070