Pakulla välimerelle?

transporter

Ideana poiketa Transportterilla etelään syksymmällä. Ainoa tavoite oleskella kuukausi tai pari jossain välimeren rannalla ajankohdan painottuessa loppuvuoteen. Ajokki tällä hetkellä enempi ihan nomraali paku, jossa ideana majoittaa kaksi henkeä. Parempi kai tuo pakun takaosa kuin teltta. Pientä tuuletusta ja muuta fiksausta homma vaatii,

Sitten kysymyksiin:

-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?
-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
-Voiko eteläisessä euroopassa "asua" autossa kuinka vapaasti, siellä kun ei jokamiehen oikeutta taida juurikaan olla missään.
-Suomessa ei kiinteää makuusijaa saa autoon laitella, mutta miten on ulkomaiden laita. Saako ajonaikana olla pakun pohjalla patja tms.?
-Turvallisuus, miten kannattaa hommaan varautua?
-Ajoneuvon huolto lienee simppeliä joka paikassa ympäri eurooppaa?
-Mukaan kemiallinen vessa, vaan onko tuolla kuinka tyhjennysmahdollisuuksia?
-Liikenne, mitä maita kannattaa välttää?


Lämpötilahan tuolla etelässä saattaa, ainakin Espanjan suunnalla, painua talvella miinuksen puolelle. Tästä suomalainen ajokokemus on plussana ja matkalle lähdetään kitkoilla tai uusilla kesärenkailla. Välillä majoitusta hostelleissa mutta suurin osa ajasta olisi tarkoitus oleskella ns. tien päällä.

Tässäpä ajatuksia ensialkuun, lieneekö kellä kommentoitavaa tai edes varoituksen sanasia?

14

2626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuossa..

      -Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?
      ei taida kovin paljoa löytyä maksullisia tien pätkiä tai tunneleita. Suunnittele reitti vaikka viamichelin.com tai navigaattoreistakin löytyy ei maksulliset reitit.

      -Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
      hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi.

      -Voiko eteläisessä euroopassa "asua" autossa kuinka vapaasti, siellä kun ei jokamiehen oikeutta taida juurikaan olla missään.
      näyttää moottoriteiden varsilla huoltiksien pihoilla porukkaa yöpyvän autoissaan, ei yleensä kukaan tule kolkuttelemaan jos ei päiväkausia majaile. Tosin ainakin saksan leirintäalueet on halpoja, nuku vaikka autossa, on meinaa jossain peseydyttäväkin ja leirintäalueet on siistejä.

      -Suomessa ei kiinteää makuusijaa saa autoon laitella, mutta miten on ulkomaiden laita. Saako ajonaikana olla pakun pohjalla patja tms.?
      suomen laki ei ole siellä voimassa ja patjanhan voi suomessakin kiinnittää liinalla vaikka seinää vasten laillisesti. Kuorma pitää olla riittävästi sidottu joten ehkä se patja pitää olla kiinni jos joku sitä katselisi. Keski-Euroopassa rakentavat paljon pakuista matkailuautoja joten ehkä siellä ei ole verotuksellista intressiä kyttäillä moisia.

      -Turvallisuus, miten kannattaa hommaan varautua?
      maalaisjärki mukaan, yövy vartioiduilla alueilla jos et hotelleissa majoitu. Joku etap hotelli maksaa noin 40e/yö.

      -Ajoneuvon huolto lienee simppeliä joka paikassa ympäri eurooppaa?
      kannattaa katsoa suomessa se auton kunto, huoltotoimenpiteinä reissussa siten riittää nesteiden tarkistus ym.
      Jos auto hajoaa niin korjaamoja on monenlaisia ulkomaillakin, tuskin suomea kalliimpia.

      -Mukaan kemiallinen vessa, vaan onko tuolla kuinka tyhjennysmahdollisuuksia?
      mahtaako olla tarpeellinen? eikö ämpäri ja muovipussi aja saman asian... heittää sitten roskikseen jos iso hätä niin yllättää ettei normaali levähdysalueelle kerkeä.

      -Liikenne, mitä maita kannattaa välttää?
      lomien ja juhlapyhien aikoja kannattaa välttää, moottoritiet voi tukkeutua pahasti. Muuten liikenne on sujuvampaa kuin suomessa ja muut liikkujat huomioidaan. Isojen kaupunkien keskustoihin ei kannata lähteä jollei ole pakko, jossain saksan kaupungeissa on jopa kiellettyä jos ei ole "vihreätä plankettia" ikkunassa.


      Perinteinen ruotsin läpi tanskan kautta on hyvä ja edullinen. Turvallisempi kuin via baltica, idän liikennekulttuuri ja tiet on vielä mitä on.
      Turku-Tukholma on pakullekin edullinen, päivävuorolla menee ja ottaa halvan hytin niin voi sit nukuttua ajaa yön läpi saksaan asti. Ja jos kaksi kuskia niin jo matka taittuu vuorokaudessa pitkälle.

      • poik

        Yllä ihan asia tietoa mutta kyllä jo viisi vuotta sitten meno balttian kautta oli sujuvaa ainoastaan puolan läpi matka sujui hitaasti koska moottoriteitä ei ole joka paikassa.


      • Käynnyt.

        "-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?"

        Puola,osa motareista maksullisia,maksetaan ohimennessä,samoin Kroatia,halvalla pääsee.

        Slovakia,Tsekki,Unkari,Itävalta,maksutarra lasiin,1 viikko -10 päivää 6-7€

        Slovenia,siirtyy ilmeisesti heinäkuun alusta maksutarraan,6kk 17,50€???aiemmin maksettiin käytön mukaan ohimennessä koppiin.

        Sveitsi,maksutarra,28€ vuosi.

        Noi tarrat kannattaa ostaa,käryäminen ilman saattaa maksaa 500€ ja maksu peritään heti.

        "-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
        hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi."

        Omavastuu varkausvakuutuksessa voi olla 25% tai 300€,40t€ pakusta se ero voi olla 10.000€,voihan tuo tietysti olla pikkuraha jollekin;)


      • maksuihin
        Käynnyt. kirjoitti:

        "-Kaikenmaailman tietullit ja maksu huolettavat, kannattaisiko matkaretti suunnitella balttianmaiden kautta ja enempi idän kautta etelään?"

        Puola,osa motareista maksullisia,maksetaan ohimennessä,samoin Kroatia,halvalla pääsee.

        Slovakia,Tsekki,Unkari,Itävalta,maksutarra lasiin,1 viikko -10 päivää 6-7€

        Slovenia,siirtyy ilmeisesti heinäkuun alusta maksutarraan,6kk 17,50€???aiemmin maksettiin käytön mukaan ohimennessä koppiin.

        Sveitsi,maksutarra,28€ vuosi.

        Noi tarrat kannattaa ostaa,käryäminen ilman saattaa maksaa 500€ ja maksu peritään heti.

        "-Miten vakuutukset pelittävät tällaisella automatkalla?
        hyvin pelittää. Hanki vakuutusyhtiöstä green card vaikkei se pakollinen ole. On ilmainen ja samalla saa yleensä hyvän oppaan kuinka toimia mahdollisissa vahinkotilanteissa. Yhtiöillä voi olla omavastuissa tms. pieniä eroja, kysy siis vakuutusyhtiöstäsi."

        Omavastuu varkausvakuutuksessa voi olla 25% tai 300€,40t€ pakusta se ero voi olla 10.000€,voihan tuo tietysti olla pikkuraha jollekin;)

        Latinomaissa, Italia, Ranska, Espanja, moottoriteillä maksuveräjät.

        Itse olemme varsinkin Espanjassa pihistäneet ajamalla maksuttomia 4-kaistateitä tai tavallisia maanteitä ainoastaan ohittaen suuremmat kaupungit lyhyillä, maksullisilla pätkillä.

        Italiassa teiden rakennuskustannuksista riippuvat matkakohtaiset maksut.
        = vähemmän siltoja ja varsinkin tunneleita -> halvempaa.

        Myös pitemmät tunnelit ovat maksullisia.
        Varsin Itävallassa ja jossain määrin myös Espanjassa.

        Motarihuoltamoiden parkkipaikat ovat hyviä tauko- ja koisimispaikkoja.
        Myymälät ja kuppilat auki ympäri vuorokauden.
        Vessat käytettävissä.
        Joissakin myös suihkut.


    • lisuutta

      hakee, niin unohda turku tukhola.Finnlink naatalista kapelsär ruotsi.Ruoka , hytti ja auto samalla hinnalla ja nopea (8h).saksan läpi ilmaiseksi kaikki tiet ja sieltä ranskan kautta kiertäen italiaan on halvin.Itä puolella ei taida olla enää puolan jälkeen ainoatakaan ilmaista maata ajaa läpi.

      • säästääkö

        mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.

        Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa.


      • Käynnyt.
        säästääkö kirjoitti:

        mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.

        Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa.

        "Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa."

        Tai paremminkin vakuutusehdot ja omavastuut,tosin sehän on ihan oma valinta haluaako maksaa vakuutusturvasta vai tyhjästä;)

        Fennia Autoliitto taikka Volvo tai Renault ja Volvia niin pääsee 300€ omavastuulla myös Baltiassa.

        Muilla yhtiöillä se omavastuu on 20-25% vahingon määrästä.

        Edelleen,ehdottomasti soitto omaan yhtiöön ennen lähtöä.

        Vakuutusyhtiön vaihto parempaan vaatii sitten uuden rekisteriotteen hakemisen viikon sisällä vaihdosta.


      • aine maksaa
        säästääkö kirjoitti:

        mutta itäpuolen laiva ja polttoainekulut ovat selkeästi pienemmät. Loppupeleissä kiinni mihin menee. Haasteena via balticalla on vakuutukset, ainakin jos kaskoa haluaa.

        Välimeren leirintäalueet (italia, ranska) ovat monesti luxus tasoisa.

        siellä itäreitillä saman joskus, joskus hiukan alle, mutta usein enemmän kuin saksassa.Ja ne itä kautta kulkijessa tulevat tieverot ovat ne joista se hinnan ero tulee.Ei ilmaisia moottoriteitä, kuten saksassa.Ja näitä ilmaisia löytyy möys ranskasta.Michelin kartoissa ne on merkittynä.Ja ne poltto-aine kulut kun ajellaan 1000km enemmän ovat paljon isommat, kun lopulta sitä hinta eroa hinnassa ei ole.Ja laiva maksaa pakulla ruotsiin alle satasen kahdelta aterioineen, joten sekään ei ole sen kalliimpi


    • huolla

      Näytti olevan niin tyhjentäviä opastuksia,
      että annan pienen muistutuksen.
      Auton kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota.
      Suomen Transporttereissa on erilaisia osia kuin esim. Ranskassa. Omakohtainen ikävä yllätys.
      Sopivien osien tilaaminen Saksasta tai Suomesta
      voi sekoittaa matkasuunnitelmat.
      Transportterilla on seikkailtu. Korjaamoja on tarvittu. Palvelua on sitten löytynyt molemmista ääripäistä.
      Tsemppiä reissuun.

    • Muista päiväpeitteet.

      Isosuiset kuspullot mukaan, öitä varten. Siinä se. Kävimme transportterilla euroopassa 2000. Vesi kympin kraanakannuissa molemmille, vesi lämpiää päiväsaikaan, siten voi illalla peseytyä, toisen avustaessa. Käyttäkää rekkaparkkeja, sekä paikkoja missä on muitakin, yöpyä voi melkein missä tahansa. Jopa nollakeleillä, kaksi ihmistä lämmittää kotteroa, niin että voi yöpyä. Kuumuus voi olla ongelma kesäaikaan. Väliseinä pois, jotta ajotilaan pääsee tarvittaessa.....mahd. häiriköt, meillä ei ollut. Lisäksi pikkujakkara "kenkien solmimista" varten...ei muutakuin menoksi, via baltikaa......

    • Teemuna

      Laita kattoluukku ja tuloilmalle joku venttiili. Osta kemssa, jonka huomaat olevan välttämätön ja pieni jääkaappi. Kaasugrilli tietenkin. Retkipöytä ja pari tuolia. Asennuta ulkopuolelta kytkettävät sähköt, jotta voit leirintäalueella kytkeytyä siihen ja keittää vaikka aamukahvit. Lämpöäkin voi sillä ylläpitää. Muista, että aika monella etelän kämppärillä sulakkeet ovat vain 6A. Kämppäreistä puhun siksi, että vaatehuoltoakin on suoritettava ja majoituskustannuksissa säästät. Paneloi jonkun verran, se luo viihtyisyyttä enemmän, eristää kuumaa ja kylmää ja mahdollistaa kaikenlaisia ripustuksia. Käytä Googlea, sieltä löydät maksulliset tiet ym. Mukavaa reissua.

    • pakulla etelään

      ollaan heitelty emännän kaa parin tonnin transporttereilla kuukauden surffikeikkoja lähieurooppaan, asuskeltu pakussa rantaparkkiksilla meren rannalla. biltemasta se kaasukeitin(liesimalli) ja auringos lämpeevä retkisuihkupussi on ollu gurui. pääasias kaikki safkat kokkailtu kans autos tai grillillä rannalla. surffispoteil on lähes aina pakukansaa seurana asustelemas.

      nyt ollaa lähös lokakuun tienoilla koko talveks eteläeurooppaan pakulla. mukava ja toimiva kontin sisustus on aika kingii pidemmil reissuil.. kandee suunnitella ja rakennella hyvi! taittuvat ruokapöydät ja sängyt ym. esim sähkönen vesihana ei oo kallis eikä paha fiksaus, löytyy temasta. tsemii!

    • Srgän
    • T4.

      Pakulla on mukava reissata, Mahtuu roinaakin kyytiin.
      Suht pienellä kulutuksella pääsee jos malttaa olla hurjastelematta motareilla.
      T4 Transporter menee ainakin henkilöautopaikalle laivoilla, Siinä säästää muutaman euron.

      Mulla ollut Autoliiton Turva Green Card vakuutusyhtiöstä, Ei kai sen ihmeempiä tarvitsekaan.
      Muutaman kerran on tullut nukuttua autossa, Ainakin Saksassa ja Tanskassa ollut rauhallista huoltiksen pihoillakin. Yleensä tulee käytettyä halpishotelleja: Formule1 ja Etap, Useimmiten läppärillä tulee varattua hotelli jo aiemmin päivällä. Niin ainakin saa varmasti huoneen.

      Huono puoli on tuo auton korkeus, Aika moni parkkipaikka tuolla Rivieralla oli puomitettu 1.8m korkeuteen........ Ei oikein meinannut välillä löytyä paikkaa minne auton olisi saanut sopimaan.

      Maaliskuun lopulla olisi taas tarkoitus suunnistaa jonnekin....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe