Kummityttöni täyttää kohta 18 ja mietin lahjaa. Olmme aina ostaneet jotain isompaa lahjaksi hänelle, kun me kummitukset= 3 kpl laitamme rahamme yhteen. Nyt kustannamme hänelle ajokortin yhteislahjana. Toisten mielestä nyt kummius loppuu, eli lahjojen osto loppuu, muistamme vain kahveilla ja korteilla... Onko tämä yleinen käytäntö?
Olen kaikessa hiljaisuudessa kerännyt hänelle perustamalleni tilille kuukausittain tietyn summan rahaa, aina hänen syntymästään saakka, ja mietin nyt, milloin olisi oikea hetki antaa tuo tili hänen käyttöönsä... Kertokaa mitä käytäntöjä teillä on ollut!? Kiitos.
miten kun kummilapsi täyttää 18
9
3805
Vastaukset
- mapee
Monen mielestä lahjakummius päättyy ripariin. Sen jälkeen muistetaan juuri täysi-ikäisyyttä ja valmistujaisia sun muita kuten muutkin tutut ja ystävät.
Meillä miehellä on kummilapsia jo aikuisia, joita tulee jelpittyä vanhan kummiuden nimissä. Eli kun suhde on ollut tietynlainen aikanaan niin eihän se muutu vaan pysyy läheisempänä edelleen iän karttuessa.
Tuosta talletuksesta. Muistathan tehdä lahjailmoituksen sillä lahjasi on lahjaveron piiriin kuuluva mikäli summa ylittää rajat. Niin ja mukaan laskettaneen tuo ajokorttiin menevä raha koska on saman ajan sisällä...- sen omistajasta
Jos tili on avattu kummitytön nimiin ja siihen on 18-vuoden aikana talletettu rahaa pienissä summissa, se ei ylitä lahjaveron summaa, koska lahjan saa antaa joka vuosi, jolloin summa nolliintuu...
- mapee
sen omistajasta kirjoitti:
Jos tili on avattu kummitytön nimiin ja siihen on 18-vuoden aikana talletettu rahaa pienissä summissa, se ei ylitä lahjaveron summaa, koska lahjan saa antaa joka vuosi, jolloin summa nolliintuu...
Lahja katsotaan silloin saaduksi kun se annetaan käyttöön. Eli vaikka sitä on kerätty aikojen saatossa ja pienissä summiss aniin haltuun saaminen ratkaisee. Näin ainakin verottaja ilmoittaa..
Lisäksi lahjoituksia tarkastellaan muistaakseni kolmen vuoden aikana nykyisin. Eli ensimmäisestä lahjoituksesta kaksi vuotta eteenpäin ja sitten vasta tilanne nollaantuu. Tuona aikana kaikki rahalahjat ja muu lahjoitus huomioidaan..
Suosittelen lahjaveroilmoitusta ihan varmuuden vuoksi. Homma on helppo ja esim siitä 4000:sta eurosta menee satkun paikkeilla vero pienimmillään ja isoimmillaankin tuplat.. Jos se mätkäistään jälkeenpäin se on aina korotettu!
J ajos vero aei mene niin se oli pieni vaiva. Tosin asia saattaa selvitä jo soittamalla verotoimistoon vaikka netistäkin löydät hyvät ohjeet.. - maksa
mapee kirjoitti:
Lahja katsotaan silloin saaduksi kun se annetaan käyttöön. Eli vaikka sitä on kerätty aikojen saatossa ja pienissä summiss aniin haltuun saaminen ratkaisee. Näin ainakin verottaja ilmoittaa..
Lisäksi lahjoituksia tarkastellaan muistaakseni kolmen vuoden aikana nykyisin. Eli ensimmäisestä lahjoituksesta kaksi vuotta eteenpäin ja sitten vasta tilanne nollaantuu. Tuona aikana kaikki rahalahjat ja muu lahjoitus huomioidaan..
Suosittelen lahjaveroilmoitusta ihan varmuuden vuoksi. Homma on helppo ja esim siitä 4000:sta eurosta menee satkun paikkeilla vero pienimmillään ja isoimmillaankin tuplat.. Jos se mätkäistään jälkeenpäin se on aina korotettu!
J ajos vero aei mene niin se oli pieni vaiva. Tosin asia saattaa selvitä jo soittamalla verotoimistoon vaikka netistäkin löydät hyvät ohjeet..vittu mitä urpoja!! Vai että lahjaveroja.
- ei maksa
maksa kirjoitti:
vittu mitä urpoja!! Vai että lahjaveroja.
Verottaja saa tiedon kaikesta pankkitilille laitetusta tulosta.
Mutta, lahjavero katsotaan jokaisen lahjoittajan kohdalta erikseen. Eli kaksi kummia voi antaa verottomasti 7998 euroa, verottajan sivuilta löytyy tarkemmat tiedot.
- kummityttö
Rippilasten muistaminen päättyy ripariin.
- Kirjoittelin
Olen tällä hetkellä aikuinen kolmekymppinen nainen ja jos muistan omalta kohdaltani asiaa..kummini lopettivat muistamisen,kun pääsin ripille. Ennen ripillepääsyä kummini muisti minua jouluisin, mutta ei syntymäpäivisin tai muuten.
Tuntuu uskomattoman hienolta, kun luki tätä aloitusta, että jotkut kummit muistavat rahallisesti. On valtavan hieno asia, koska useinkaan lapsella ei ole paljon mitään ennen kuin lähtee omaan talouteen. 18- vuotiaalla kun on varmasti paljon sellaista, mhin tarvitsee rahaa.- ja kypsyydestä
Jos on tehnyt toisen nimellä talletuksen, niin se voi jo sopimuslähtökohtaisesti olla sellainen, että omistus- ja käyttöoikeus siirtyy ko. henkilölle esim. 18v jälkeen. Tällaisia tilejä ovat esimerkiksi monet vanhempien omille lapsilleen avaamat tilit. Sitten kun lapsi täyttää 18v, niin tilin käyttöoikeus siirtyy sitten lapselle, vaikka vanhemmat mielensä muuttaisivatkin.
Toisaalta jos talletukset ovat omalla nimellä, niin sitten rahojen käyttöoikeus siirtyy sitten kuin niin itse haluaa.
Itse miettisin sitä, miten kypsä 18v on todella ottamaan ne rahat vastaan ja miten paljon hän juuri nyt niitä tarvitsee. Osa 18vee on niin huithapeleita, että törsäävät kummin vaivalla säästämät roposet taivaan tuuliin ihan surutta. Jos nuorella ei ole mitään selkeää tarvetta (asunnon osto, opiskelu kotipaikkakunnan ulkopuolella) niin lykkäisin rahoja esim. valmistujaislahjaksi, tai antaisin niitä osissa opiskelun tueksi.
Jos vielä ajokortinkin sponssaa, niin sitten voisi miettiä, että kolmen vuoden päästä antaa ne rahat, paljonko niitä nyt sattuu olemaankin.Tai jos niitä on yli 3999 euroa (veroton lahjoitus) niin antaa sen ja kolmen vuoden välein lisää.
Itse en ymmärrä tällaista, että kummilapselle kannetaan ja annetaan kaikki mahdollinen nenän eteen ja upotetaan hurjia määriä rahaa siihen. Ajokorttiinkin rahat? Wouw! Eipä olisi itselle tullut aikanaan mieleenkään, että kummit voisivat sellaisia maksella. Mutta jokainenhan saa tehdä omilla rahoillaan mitä itse tykkää, lähtien siitä, että itse todella haluaa lahjoittaa jollekin kummilapselle pyytettömästi sellaisia summia ilman tunnetta siitä, että näin kuuluu tehdä tai näin minun odotetaan tekevän.
- pienesti
Kustannatte ajokortin?
kyllä on kallis lahja, vaikka teitä on kolme.
Rahat, joita olet kerännyt kuukausittain voisit antaa kun täyttää 20 ja voisit kertoa että kummin velvollisuus loppuu kun pääsee ripiltä.
Kummilapsesi ei varmasti ymmärrä, kun olette totuttanut hänet suuriin lahjoihin.
Ei taida kummilapsesi koskaan alkaa kummiksi, kun ehkä luulee että kummeus on kallista.
Kummin tarkoitus ei ole rahan syytäminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059