Olen kuullut, että työuupumuksen takia ei saisi palkallista sairaslomaa, vaan diagnoosin pitäisi olla masennus tai joku muu ns. oikea sairaus. Pitääkö tämä paikkansa? Itse pitäisi käydä kyseisen ongelman takia lääkärissä, mutta jos saan vaan palkatonta sairaslomaa en voi sille jäädä. Kuitenkin töissä on paha olla: en saa öisin nukuttua, vapaiden alkamisena ajattelen vain, että pian pitäisi taas mennä töihin, suutun helposti ja olen koko ajan jännittynyt, edes työkaverien kanssa ei juttu luista, kotonakaan en jaksa tehdä mitään. Mistä apu?
Burnout ja sairasloma
9
3337
Vastaukset
- yksvaann
Jos työ stressaa kunnolla niin silloin pitää ottaa lomaa koska kärsiihän työkin siitä.
Luulisi kyllä että loma on palkallista. - paikkansa.
Käytännössähän, jos burn outin takia on niin huonossa kunnossa että on työkyvytön, lääkäri keksii siihen jonkun muun diagnoosin, yleensä juuri tuo masennustila, jolla saa rahaa.
Ensisijainen keino burn outissa on pitää lomaa, ei siis sairaslomaa, onnistuisiko neuvottelu pomosi kanssa? Jos ei niin käy lääkärin puheilla sitten. - Uneton Pohjois-Savosta
Itselläni diagnoosi vaikea debressio. Ja oikeasti vaan opiskelustressi. Töitä ja opiskelua 7 vuotta yhteensoittoon ilman lomia, koska lomien aikaan just sijaisa tarvitaan. Ja lopulta kun jäin työttömäksi lähdin jatkokouluttamaan itseäni ja siinäkin piti käydä lomat töissä jotta jotenkin pärjää.ei ihme että tulee burnout. Lääkäri osasi olla kaukaa viisas että kirjoitti diagnoosiksi masennuksen jotta sain palkallista saikkua. Nyt jo puoli vuotta.
- loma ei sairas
Pitää paikkansa, niinkuin muut kertovat. Mulle kyllä on käynyt niinkin, että sama masennus, saman psykiatrin lausunto ei yhtäkkiä ollutkaan minkään arvoinen kelalle. Olin parantunut kelan papereissa.
olin tuolloin työtön ja onneksi pystyi saamaan työttömyysturvaa taannehtivasti. Olin yksi selvästi sairas työttömyystilastoissa. Enkä ainoa.- vittuuntunut
syyllistynyt hoitovirheeseen tehtyään diagnoosin näkemättä potilasta. haasta se sika paskiainen oikeuteen
- sairautena
Vaikka työuupumusta ei pidetä sairautena, en usko, että (ainakaan kaikki) lääkärit kirjoittaisivat ns. väärän diagnoosin vain siksi, että potilas saisi sairausajan palkkaa tai sairauspäivärahaa. Käsitykseni mukaan diagnoosi on masennus tms. siksi, että työuupumus on edennyt niin pitkälle, että henkilö on oikeasti sairastunut masennukseen. Muitakin diagnooseja toki on.
Jos lääkäri antaa sinulle sairauslomaa työuupumusdiagnoosilla, niin sinunhan ei ole pakko jäädä sairauslomalle. Ja miksi ei: kun et ole sairas! Minun mielestäni kyllä pahasti työuupunut on mitä suurimmassa määrin sairas ja työkyvytön, mutta minua viisaammat ovat päättäneet, että näin ei virallisesti ole.
Käy nyt ensin lekurilla ja murehdi vasta sitten, voitko jäädä sairauslomalle vai et. Ja jos et heti pääse / joudu sairauslomalle, niin kyllä se työuupumus vielä masennukseksi tai muuksi "oikeaksi sairaudeksi" pian muuttuu :( - timpse
Jep,jep onpas kumma, mitenkä asiat muuttuvat
yhteiskunnassa. Vuonna 92 uupumus joka tittelillä,
oli aina sairausloman peruste.
Onko yhteiskunta nykyään kestämättömän tilanteen
edessä. Ei voida, vaikka nähdään asian totuus.- burnout
Totta, että työuupumuksesta saa usein vain diagnoosin f32 tms. luokituksella. Työpaikkakiusaamisesta saman. Työyhteisön ongelmat siirretään yksilön ongelmiksi jotka yksilön itsensä on hoidettava. Vaikka olisi kuinka ahdistava työyhteisö, epätasainen työnjako tai kohtuuttomat paineet, diagnoosi katsotaan vain työntekijän syyksi. Useinhan uupunut tai kiusattu lähtee ja tätä tapahtuu pitkään, ennen kuin asiaan puututaan. Mutta tämä uusliberalismi jyllää maassamme ja heikot sortuu elon tiellä. Olemme kulutushyödykkeitä ja harva työpaikka satsaa työssä jaksamiseen, muuten kuin puheen tasolla.
- työkyvyttömyyseläkkeellä
Minä vajosin useamman vuoden aikana ensin burn out -tilaan ja lopulta vaikeaan masennukseen, kun en ajoissa viheltänyt peliä poikki. Masennuksen pohjalla on järkyttävän kamalaa ja tie sieltä terveiden kirjoihin on käsittämättömän pitkä ja tuskallinen.
Tee ihan mitä tahansa, mutta älä anna itsesi vajota masennukseen. Saatat menettää terveytesi jopa pysyvästi - silloin ei ole enää mitään iloa palkallisesta sairaslomasta eikä eläkkeestä. Elämä voi mennä lopullisesti pilalle, jos joutuu oikein pohjalle. Kun masennus pääsee riittävän pahaksi ja ihminen on siinä tilassa liian kauan, voivat aivot vaurioitua pysvästi. Surullista mutta totta.
Sinulla on vielä tilaisuus viheltää peli poikki - tee se ajoissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816