KYSYMYS TÄRKEIMMÄSTÄ KÄSKYSTÄ
Mark.12:28-34 (Rinnakkaisteksti:Matt.22:34-40)
--
12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
12:34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
Kysymys tärkeimmästä käskystä, Mark.12:28-34
74
995
Vastaukset
Eräs lainopettaja tulee Jeesuksen tykö.
Hänen kysymyksensä koskee lakia.
Lainopettajien raamatuntutkistelussahan painopiste oli käskyjen tulkinnassa ja määrittelyssä, mikä niistä on suurin tai pienin, mitkä raskaita tai helppoja noudattaa.
Jeesukselta mies kysyy: ”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä”? (28).
Kysymyksen esittäjä oli liikkeellä vilpittömällä mielellä. Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita.
Jeesus liittää vastauksessaan kirjanoppineelle Israelin uskontunnustuksen ”Jumala on yksi ainoa” (5.Moos.6:4,5) rinnalle rakkauden käskyn (29-31).
Nämä kaksi käskyä ovat lain ydin.
Rakkaus-käsky on yli kaiken ulkonaisen uhrimenon (33).
Sydänjuuriin menevä rakkauden velvoitus on mahdollista vain sille, joka uskoo yhteen ainoaan Jumalaan.
Tähän käskyyn apostolit usein palaavat ja sitä eri puolilta selittävät (Room. 13:9, Gal. 5:14, 1. Tim. 1:5, Jaak. 2:8).
Kirjanoppineen vastaus (32.33) Jeesuksen sanoihin oli osoitus siitä, että hän oli päässyt lähelle Jumalan valtakuntaa (34).Virsi 80
--
1.
Rakkauden, armon lähde
Jeesus ompi pohjaton!
Ken ois kuollut synnin tähden,
niin kuin Jeesus kuollut on?
Ken ois eestä pilkkaajainsa,
vainoojainsa, murhaajainsa
käynyt kovaan kuolohon?
2.
Jeesus on sen yksin tehnyt,
yksin hän, ei kukaan muu.
Hän on vaivat, tuskat nähnyt,
joit ei kertoa voi suu.
Nöyränä hän kaiken kantoi,
nöyränä hän henkens antoi
vuoteenansa ristinpuu.
3.
Minkä tähden kaiken vaivan
Jeesus kärsinyt on niin?
Rakkaudestansa aivan
meihin kurjiin syntisiin
Jeesus astui kuolon vaivaan
avatakseen meille taivaan,
meidän tähden kärsi niin.
4.
Miksi tuskan kalvaa annat
sieluas, sä syntinen?
Miksi syntein taakkaa kannat?
Katso, Kristus kantoi sen!
Sovitusta saarnatahan,
rohkaistu siis uskomahan
anteeksanto syntien.
5.
Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,
vaikka rintaas tuska suuri
kalvaa liekein polttavin.
Kaikkein synnit Jeesus kantoi,
kaikkein tähden itsens antoi
ristiin, kärsimyksihin.- Jeesus kantoi,
Tapio522 kirjoitti:
Virsi 80
--
1.
Rakkauden, armon lähde
Jeesus ompi pohjaton!
Ken ois kuollut synnin tähden,
niin kuin Jeesus kuollut on?
Ken ois eestä pilkkaajainsa,
vainoojainsa, murhaajainsa
käynyt kovaan kuolohon?
2.
Jeesus on sen yksin tehnyt,
yksin hän, ei kukaan muu.
Hän on vaivat, tuskat nähnyt,
joit ei kertoa voi suu.
Nöyränä hän kaiken kantoi,
nöyränä hän henkens antoi
vuoteenansa ristinpuu.
3.
Minkä tähden kaiken vaivan
Jeesus kärsinyt on niin?
Rakkaudestansa aivan
meihin kurjiin syntisiin
Jeesus astui kuolon vaivaan
avatakseen meille taivaan,
meidän tähden kärsi niin.
4.
Miksi tuskan kalvaa annat
sieluas, sä syntinen?
Miksi syntein taakkaa kannat?
Katso, Kristus kantoi sen!
Sovitusta saarnatahan,
rohkaistu siis uskomahan
anteeksanto syntien.
5.
Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,
ristiin, kärsimyksihin.Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,
ristiin, kärsimyksihin. - to...
tämän, käskyn tuli kolmiyhteinen jumaluus johon Jeesus itsekin lopulta liitettiin? Entä jos rakkauskäsky käy yli uhrimenojan niin miksi israelilaisille määrättiin kovia rangaistuksia juuri ulkoisten menojen noudattamatta jättämisestä, suurin osa lakia käsittelee juuri uhreja, mutta ei saanut mitään rangaistusta jos ei rakastanut lähimmäistä, päin vastoin vihollisen sai tappaa. Monesti myös vihollisen lapset, naiset, vanhukset ja karjan. Selitä ristiriita.
Jeesus kantoi, kirjoitti:
Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,
ristiin, kärsimyksihin."Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,.."
--
RUKOUS
Herra, minä tunnustan sinun totuutesi valossa,
että olen tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin, teoin ja laiminlyönnein.
Minun tulisi rakastaa sinua, Jumalani ja Vapahtajani, yli kaiken,
mutta olen rakastanut itseäni enemmän kuin sinua.
Sinä olet antanut minulle lähimmäisen,
että rakastaisin häntä niin kuin itseäni.
Olen kuitenkin ollut itsekäs ja käteni on ollut hidas auttamaan.
Sen tähden käyn eteesi ja tunnustan syntini ja syyllisyyteni.
Tuomitse minut, Jumala, mutta älä hylkää minua.
Minulla ei ole mitään muuta pakopaikkaa,
kuin sinun sanomaton laupeutesi".- puhut lain alaisuuden
to... kirjoitti:
tämän, käskyn tuli kolmiyhteinen jumaluus johon Jeesus itsekin lopulta liitettiin? Entä jos rakkauskäsky käy yli uhrimenojan niin miksi israelilaisille määrättiin kovia rangaistuksia juuri ulkoisten menojen noudattamatta jättämisestä, suurin osa lakia käsittelee juuri uhreja, mutta ei saanut mitään rangaistusta jos ei rakastanut lähimmäistä, päin vastoin vihollisen sai tappaa. Monesti myös vihollisen lapset, naiset, vanhukset ja karjan. Selitä ristiriita.
aikakaudesta, jota ei ole eletty ennen Egyptin orjuudesta vapautumista, eikä sen jälkeen, kun Jeesus palautti tänne Aabrahamin uskon.
Tuo aikakausi kesti vain määrätyn ajan ja vieläkin monet pyrkivät siinä ajassa elämään, mutta me, jotka uskomme Jeesukseen uskomme sen, että rakkaus antaa oikeuden uskoa Uhrin sovitukseen, ei mikään muu. Rakkaus on lain täyttymys.
Rakkaus on lain täyttänyt ja tästä voisivat sinulle kertoa kaikki, ennen lain alaiskautta eläneet uskovaiset, sillä Jumala hylkäsi heidät, jotka eivät koskaan tahtoneet vapaasta tahdostaan uskoa siihen, että rakkaus on elämä, mutta uskovaiset, jotka sen uskoivat elävät, eli kuten Raamattu kertoo, Aabraham ottaa helmaansa uskovaiset, sillä hänelle lupaus annettiin siitä, että hänessä kaikki kansat tulevat siunatuksi. Aabraham uskoi, eikä epäillyt. to... kirjoitti:
to..."...suurin osa lakia käsittelee juuri uhreja.."
--
Enää ei tarvita uhreja, koska Jeesus "on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä" (Hebr. 9:26).
--
1. Kor. 1:18-25
RISTIN SAARNAN HULLUUS
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet?
Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.- kaskun
to... kirjoitti:
Kuule Israel.... kuvaa käskyn kohdentuvan suoraan vain Israelille. Jeesus toimi Israelin liiton sisällä olevien ihmisten keskuudessa ja on luonnollista, että tämä äskeinen vastaus oli juutalaisen sanomana oikea. Ja on yhä!
Mutta pakanoilla ei ollut tuolloin, eikä tullut kristinuskon mukanakaan Mooseksen lain noudattamista velvoitteena.
Jeesus sanoo jättävänsä Mooseksen ennalleen!
Kristinuskossa me kunnioitamme Jeesuksen lähettäjää siten, että otamme vastaan Jeesuksen opetuksen Jumalan lähettämänä Sanana, mutta siten, että huomioimme ne asiat, jotka kuuluivat Israelille erityisesti. kaskun kirjoitti:
Kuule Israel.... kuvaa käskyn kohdentuvan suoraan vain Israelille. Jeesus toimi Israelin liiton sisällä olevien ihmisten keskuudessa ja on luonnollista, että tämä äskeinen vastaus oli juutalaisen sanomana oikea. Ja on yhä!
Mutta pakanoilla ei ollut tuolloin, eikä tullut kristinuskon mukanakaan Mooseksen lain noudattamista velvoitteena.
Kristinuskossa me kunnioitamme Jeesuksen lähettäjää siten, että otamme vastaan Jeesuksen opetuksen Jumalan lähettämänä Sanana, mutta siten, että huomioimme ne asiat, jotka kuuluivat Israelille erityisesti.Joh. 1:17
"Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta".- osalta uudistettu.
kaskun kirjoitti:
Kristinuskossa me kunnioitamme Jeesuksen lähettäjää siten, että otamme vastaan Jeesuksen opetuksen Jumalan lähettämänä Sanana, mutta siten, että huomioimme ne asiat, jotka kuuluivat Israelille erityisesti.Jeremia 31
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. - lapset.
osalta uudistettu. kirjoitti:
Jeremia 31
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.Roomalaiskirje 9
1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi. to... kirjoitti:
to...mutta ei saanut mitään rangaistusta jos ei rakastanut lähimmäistä, päin vastoin vihollisen sai tappaa. Monesti myös vihollisen lapset, naiset, vanhukset ja karjan. Selitä ristiriita".
--
RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE
Matt.5:38-48
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
--
Jeesuksen käskyjenselitys Hänen pitämässään Vuorisaarnassa (Matt.5.-7. luvut)kiteytyy lopulta lähimmäisenrakkauden sanomaksi.
Juutalaisillehan oli opetettu jo Hammurabin vahvistamaa periaatetta ”silmä silmästä ja hammas hampaasta” (j. 38).
Rangaistuksen tuli siten vastata rikoksen seuraamusta.
Jeesus taas neuvoo seuraavilla (39-42) esimerkeillään luopumaan oikeudenmukaisenkin hyvityksen vaatimisesta.
Rakkauden kultainen sääntö on hyvä pitää mielessä: ”Mitä et tahdo tehtävän itsellesi, sitä ei sinunkaan pidä tehdä toiselle” (Matt. 7:12).
Tämä on vaikea läksy.
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).- kirjoittamasi
Tapio522 kirjoitti:
to...mutta ei saanut mitään rangaistusta jos ei rakastanut lähimmäistä, päin vastoin vihollisen sai tappaa. Monesti myös vihollisen lapset, naiset, vanhukset ja karjan. Selitä ristiriita".
--
RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
--
Jeesuksen käskyjenselitys Hänen pitämässään Vuorisaarnassa (Matt.5.-7. luvut)kiteytyy lopulta lähimmäisenrakkauden sanomaksi.
Juutalaisillehan oli opetettu jo Hammurabin vahvistamaa periaatetta ”silmä silmästä ja hammas hampaasta” (j. 38).
Jeesus taas neuvoo seuraavilla (39-42) esimerkeillään luopumaan oikeudenmukaisenkin hyvityksen vaatimisesta.
Rakkauden kultainen sääntö on hyvä pitää mielessä: ”Mitä et tahdo tehtävän itsellesi, sitä ei sinunkaan pidä tehdä toiselle” (Matt. 7:12).
Tämä on vaikea läksy.
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).lauseen opetus vaatii välillä täydellistä itsensä kieltämistä, mutta kun siihen suostuu, saa siihen voiman Jumalalta.
- kaskun
Jeremia 31
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.Jae 31 ainitsee Israelin ja Juudan heimot uuden liiton saajiksi.
MUTTA 33 jae puhuu Israelin heimosta mutta ei mainitsekaan enää Juudan heimoa!
Voiko sen selittää?
Juudan heimoa edustavat/tivat juutalaiset, ja jo tuolloin oli Israel jakaantuneena osin tietämättömiin.
Israel mainitaan siksi, että Israel oli nimellinen Mooseksen liiton saajakansa.
Jesaja puhuu Israelista kärsivänä Herran palvelijana ja vain Jeesus ristillä ollessaan edusti ISRAELIA ja juutalaiset Juudan heimoa.
Juutalaisilla on annettuna tehtävänä pitää Vanha Liitto olemassaolevana, sillä ilman heitä ei olisi sovituskaan voimassa.
Roomalaiskirje:
11:15 Sillä jos heidän hylkäämisensä(* on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
(* se että juutalaiset hylkäävät Evankeliumin, on pakanoille siunauksena, eikä niinkuin usein tulkitaan, että Jumala on hyljännyt juutalaiset. - to...
Tapio522 kirjoitti:
--
Enää ei tarvita uhreja, koska Jeesus "on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä" (Hebr. 9:26).
--
RISTIN SAARNAN HULLUUS
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.ottaa suurimman käskyn VT:stä joka samassa laissa väittää että eläinuhrit ovat ikuisia määräyksiä, jos ne kuitenkin olivat tilapäisiä? Nehän eivät mitenkään poistaneet syntiä ja osa niistä oli kiitos-ja puhdistusuhreja joilla ei ylipäänsä ollut synnin kanssa mitään tekemistä, toisin kuin Hebrealaiskirje väittää. Esimerkiksi synnytys saastutti naisen, mutta synnyttäminen ei ollut syntiä, mutta jotta saastumisen tilasta päästiin pois tarvittiin tietty eläinuhri.
- Diana*
Tapio522 kirjoitti:
--
--
RISTIN SAARNAN HULLUUS
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.,,ihannoida tyhmyyttä ja uskoa hullutusta.
Jumala ei puhu hullutusta, eikä vaadi ihmistä uskomaan hullutuksia, ainoastaan Paavali tekee niin. Tuo ei ole edes Jeesuksen opetusta.
Tämä hullutus on todella aiheuttanut juutalaisille pahennusta ja kärsimystä niin, ettei sillä enää tulisi kerskata. - Diana*
Jeremia 31
34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. - hyljännyt, vaan
kaskun kirjoitti:
Jae 31 ainitsee Israelin ja Juudan heimot uuden liiton saajiksi.
Voiko sen selittää?
Juudan heimoa edustavat/tivat juutalaiset, ja jo tuolloin oli Israel jakaantuneena osin tietämättömiin.
Jesaja puhuu Israelista kärsivänä Herran palvelijana ja vain Jeesus ristillä ollessaan edusti ISRAELIA ja juutalaiset Juudan heimoa.
Juutalaisilla on annettuna tehtävänä pitää Vanha Liitto olemassaolevana, sillä ilman heitä ei olisi sovituskaan voimassa.
Roomalaiskirje:
11:15 Sillä jos heidän hylkäämisensä(* on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
(* se että juutalaiset hylkäävät Evankeliumin, on pakanoille siunauksena, eikä niinkuin usein tulkitaan, että Jumala on hyljännyt juutalaiset.juutalaiset ovat yhäkin Jumalan hylkäämisessä, sillä tähän heidän on vaikea taipua, mutta taivuttava on, jos tahtoo tulla jaloon öljypuuhun oksastetuksi:
Roomalaiskirje 2
25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?
27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. - siinä tilanteessa
Diana* kirjoitti:
Jumalan kansan osalta, mutta emme heidän osaltaan, jotka ovat kutsun alla, eli heille Jumalan opettajat ja profeetat kertovat evankeliumista. Me, jotka uskomme Jeesukseen, saamme aivan kaiken Häneltä ja näin emme ole kenenkään opetuksen tarpeessa ja totisesti me elämme täytetyssä laissa, eli emme riko Jumalan käskyjä ja koska laki on puolestamme täytetty me saamme voiman elää siinä, Jeesuksen teossa.
- to...
Tapio522 kirjoitti:
--
RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE
--
Tämä on vaikea läksy.
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).jos laissa oli määräys silmä silmästä ja hammas hanpaasta, miksi Jeesus vetoaa siihen lakiin? Miksi ottaa yhtä käskyä sieltä missä kaikki pitää muuttaa? Minkä osan Moseksen laista Jeesus itse piti? Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen? Kuolleita on helpompi rakastaa kuin eläviä?
- Diana*
kaskun kirjoitti:
Jae 31 ainitsee Israelin ja Juudan heimot uuden liiton saajiksi.
Voiko sen selittää?
Roomalaiskirje:
(* se että juutalaiset hylkäävät Evankeliumin, on pakanoille siunauksena, eikä niinkuin usein tulkitaan, että Jumala on hyljännyt juutalaiset.,,tuon ihan omassa päässäsi, nyt kyllä jo naurattaa....
Pahempaa hullutusta ei enää voisi keksiä. - Diana*
siinä tilanteessa kirjoitti:
Jumalan kansan osalta, mutta emme heidän osaltaan, jotka ovat kutsun alla, eli heille Jumalan opettajat ja profeetat kertovat evankeliumista. Me, jotka uskomme Jeesukseen, saamme aivan kaiken Häneltä ja näin emme ole kenenkään opetuksen tarpeessa ja totisesti me elämme täytetyssä laissa, eli emme riko Jumalan käskyjä ja koska laki on puolestamme täytetty me saamme voiman elää siinä, Jeesuksen teossa.
....uudelleen teksti Uudesta Liitosta.
- ensin
Diana* kirjoitti:
....uudelleen teksti Uudesta Liitosta.
tarkistaisit onko sinussa laki avoinna ja voitko lukea sitä. Jos on, niin varmaankin saat huonon omantunnon, kun rikot Jumalan kirjoittamaa lakia, vaikkapa valehtelemalla, varastamalla, tai mitä tahansa teetkään rikkoen kahta suurta käskyä, näitä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäsi, sillä nuo kaksi käskyä pitävät sisällään juuri nuo älä varasta, älä tapa, älä sano väärää todistusta.......käskyt.
Eli väitätkö, että laki ei ole sisimpääsi kirjoitettu. Onkin eri asia kykenetkö sitä pitämään, sillä vaatimus on kova ja ihmisen pitää yltää korkealle hengelliselle tasolle kyetäkseen pitämään jokaisen Jumalan käskyn.
Jeesus täytti nämä käskyt ja vuodatti Pyhän Henkensä kautta omiinsa rakkauden ja kuten ymmärrät, rakkaus ei riko käskyjä, se on mahdotonta, eli Jumalan kansalla, Israelilla on erikoisoikeus elää täytetyssä laissa, eli rakkaudenlaissa ja se on yksinomaan Jeesuksen teko. - tätä tärkeää
to... kirjoitti:
jos laissa oli määräys silmä silmästä ja hammas hanpaasta, miksi Jeesus vetoaa siihen lakiin? Miksi ottaa yhtä käskyä sieltä missä kaikki pitää muuttaa? Minkä osan Moseksen laista Jeesus itse piti? Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen? Kuolleita on helpompi rakastaa kuin eläviä?
asiaa, että Mooseksen laki oli väliaikainen ja siksi liitonarkin vierelle laitettu.
Ihmiset olivat siihen aikaan kovapäisiä, melkein yhtä kovapäisiä, kuin on nyt tämän ajan ihmiset ja siksi Jumala antoi kovat lait tämän kansan hillitsemiseksi jotta koko kansa ei saastuisi.
Nyt Jeesus on tuonut armon ja armahduksen, mutta tänäänkin kovapäiset ihmiset elävät syyn ja seurauksen laissa ja siksi maailma on sekaisin. Synti tuo kurjuuden ja nämä, jotka eivät koskaan ota armoa vastaan, menettävät kaikki oikeutensa, vaikka täällä olisivat kuinka ylpeitä ja kerskaavia. - Diana*
ensin kirjoitti:
tarkistaisit onko sinussa laki avoinna ja voitko lukea sitä. Jos on, niin varmaankin saat huonon omantunnon, kun rikot Jumalan kirjoittamaa lakia, vaikkapa valehtelemalla, varastamalla, tai mitä tahansa teetkään rikkoen kahta suurta käskyä, näitä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäsi, sillä nuo kaksi käskyä pitävät sisällään juuri nuo älä varasta, älä tapa, älä sano väärää todistusta.......käskyt.
Eli väitätkö, että laki ei ole sisimpääsi kirjoitettu. Onkin eri asia kykenetkö sitä pitämään, sillä vaatimus on kova ja ihmisen pitää yltää korkealle hengelliselle tasolle kyetäkseen pitämään jokaisen Jumalan käskyn.
Jeesus täytti nämä käskyt ja vuodatti Pyhän Henkensä kautta omiinsa rakkauden ja kuten ymmärrät, rakkaus ei riko käskyjä, se on mahdotonta, eli Jumalan kansalla, Israelilla on erikoisoikeus elää täytetyssä laissa, eli rakkaudenlaissa ja se on yksinomaan Jeesuksen teko.Meinaatko, että lapsi on valmis tietämään oikean ja väärän, kun hänet kastetaan Jeesuksen nimeen.
( Täytetyn lain liittoon.)
Minä väitän, että ei, vaan se tulee opettaa hänelle. Et sinäkään tietäisi, miten laki kehoittaa toimimaan, ellei sinua olisi siihen kasvatettu.
Joten, vaikka kuinka elät täytetyssä laissä, ei laki sinun sisällesi ole itsestään tullut.
On täytynyt turvautua kirjaimeen, vai mitä?
Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja? - että laki
Diana* kirjoitti:
Meinaatko, että lapsi on valmis tietämään oikean ja väärän, kun hänet kastetaan Jeesuksen nimeen.
Minä väitän, että ei, vaan se tulee opettaa hänelle. Et sinäkään tietäisi, miten laki kehoittaa toimimaan, ellei sinua olisi siihen kasvatettu.
Joten, vaikka kuinka elät täytetyssä laissä, ei laki sinun sisällesi ole itsestään tullut.
Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja?on luontainen, sisäämme kirjoitettu ja se ei tule kasteessa, vaan on jo meissä. Lapselle tulee opettaa Jumalan tiet, kuten Jeesus sanoikin, että kastakaa ja opettakaa, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät sitä vaivaa näe, että lapsiaan opettaisivat mihinkään.
Kuitenkin jo aivan pieni lapsi ahdistuu ja kokee omantunnon syytöksiä tehdessään pahaa. Pieni lapsi on vielä herkkä ja ymmärtämätön ja tekee useinkin pahaa ja kärsii siitä itse ja jos vanhemmat välinpitämättömyydellään vahvistavat tätä lapsensa pahantekemistä, niin lapsi kasvaa uskomaan, että se on oikein ja näin hänenkin laki jää lukematta ja hiljalleen tämä lapsi paatuu, eikä erota enää hyvää pahasta.
Vielä on ne geeniperimät, joista voidaan tämän päivän tutkimisilla nähdä melkoisesti, jopa sen onko ihminen suvusta jossa uskotaan Jumalaan, vai omaako perimän, joka on hyljännyt Jumalan.
Ihminen muuttuu sen mukaiseksi mitä hän edustaa ja siksi uskovaisesta sukukunnasta syntynyt lapsi on eriasemassa, kuin lapsi, joka on syntynyt suvun kautta, jossa ei uskoa tunnusteta. Kuitenkin Jeesus toi tasa-arvon, eli kutsun aivan jokaiselle ja meidän tehtävämme on välittää se kutsu, mutta ikävä kyllä joudumme alati näkemään, että monet ajavat etsiviä pakosalle lihantuotteillaan.
Kuten näet, uskon evoluutioteoriaan, jossa laji kehittyy lajin sisällä, mutta toiseksi laji ei muutu. että laki kirjoitti:
on luontainen, sisäämme kirjoitettu ja se ei tule kasteessa, vaan on jo meissä. Lapselle tulee opettaa Jumalan tiet, kuten Jeesus sanoikin, että kastakaa ja opettakaa, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät sitä vaivaa näe, että lapsiaan opettaisivat mihinkään.
Kuitenkin jo aivan pieni lapsi ahdistuu ja kokee omantunnon syytöksiä tehdessään pahaa. Pieni lapsi on vielä herkkä ja ymmärtämätön ja tekee useinkin pahaa ja kärsii siitä itse ja jos vanhemmat välinpitämättömyydellään vahvistavat tätä lapsensa pahantekemistä, niin lapsi kasvaa uskomaan, että se on oikein ja näin hänenkin laki jää lukematta ja hiljalleen tämä lapsi paatuu, eikä erota enää hyvää pahasta.
Vielä on ne geeniperimät, joista voidaan tämän päivän tutkimisilla nähdä melkoisesti, jopa sen onko ihminen suvusta jossa uskotaan Jumalaan, vai omaako perimän, joka on hyljännyt Jumalan.
Ihminen muuttuu sen mukaiseksi mitä hän edustaa ja siksi uskovaisesta sukukunnasta syntynyt lapsi on eriasemassa, kuin lapsi, joka on syntynyt suvun kautta, jossa ei uskoa tunnusteta. Kuitenkin Jeesus toi tasa-arvon, eli kutsun aivan jokaiselle ja meidän tehtävämme on välittää se kutsu, mutta ikävä kyllä joudumme alati näkemään, että monet ajavat etsiviä pakosalle lihantuotteillaan.
Kuten näet, uskon evoluutioteoriaan, jossa laji kehittyy lajin sisällä, mutta toiseksi laji ei muutu."Väitän, että laki on luontainen, sisäämme kirjoitettu ja se ei tule kasteessa, vaan on jo meissä".
---
Ihmisillä on yleisinhimillinen taju oikeasta ja väärästä, jonka perusteella hän voi arvioida tekojaan.
Ihminen ei kuitenkaan ilman Jumalan erityistä ilmoitusta ole kykenevä täysin tuntemaan koko Jumalan tahtoa.
Room. 2:14,15
--
2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
--
Raamattu sanoo Pyhästä Hengestä:
"... hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:..(Joh. 16:8).
Pyhän Hengen saamisen Raamattu liittää kasteeseen (Apt. 2:38, Apt. 19:1-7, Joh. 3:5).Diana* kirjoitti:
Diana: "Laki ei poistu minnekään, vaan
jokainen noudattaa sitä sydämmestään".
--
Miksi sitten on maailmassa niin paljon pahaa:
sotia, vihamielisyyttä, riitaa, kateellisuutta, vihaa, eriseurasuutta, lahkoja, haureutta, epäjumalanpalvelusta jne...?- hän.
Tapio522 kirjoitti:
"Armo kuuluu sulle juuri,
sulle, raukka kurjinkin,.."
--
RUKOUS
Herra, minä tunnustan sinun totuutesi valossa,
että olen tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin, teoin ja laiminlyönnein.
Minun tulisi rakastaa sinua, Jumalani ja Vapahtajani, yli kaiken,
mutta olen rakastanut itseäni enemmän kuin sinua.
Sinä olet antanut minulle lähimmäisen,
että rakastaisin häntä niin kuin itseäni.
Olen kuitenkin ollut itsekäs ja käteni on ollut hidas auttamaan.
Sen tähden käyn eteesi ja tunnustan syntini ja syyllisyyteni.
Tuomitse minut, Jumala, mutta älä hylkää minua.
Minulla ei ole mitään muuta pakopaikkaa,
kuin sinun sanomaton laupeutesi".>>>mutta älä hylkää minua.
Diana* kirjoitti:
Meinaatko, että lapsi on valmis tietämään oikean ja väärän, kun hänet kastetaan Jeesuksen nimeen.
Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja?Diana: "Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja"?
--
Hyvä kysymys!
Meissä oleva ”vanha ihminen” tahtoo estää Jumalan tahdon toteutumisen elämässämme. Tahtomme ei millään suostu taipumaan Jumalan tahtoon.
Mutta ”Hengen kuljetettavana” (Gal.5:18) oleminen merkitsee sitä, että ”olemme moitteettomia ja puhtaita ja tahrattomia Jumalan lapsia kieron ja nurjan sukukunnan keskellä” (Filipp. 2:15).
Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä- vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
Filipp. 3:12-14
--
3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
--
Paavali luottaa ja pitäytyy yksin Kristukseen. Siinä on hänen turvansa.
Jotkut taas vaativat, että kristityn tuli olla täydellinen ja se olisi mahdollista lakia noudattamalla.
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti.
Sitä päämäärää kohti olemme matkalla.hän. kirjoitti:
>>>mutta älä hylkää minua.
Ps. 103:8
"Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa".
-
Olkaamme mekin armahtavaisia ja pitkämielisiä toinen toisiamme kohtaan!to... kirjoitti:
jos laissa oli määräys silmä silmästä ja hammas hanpaasta, miksi Jeesus vetoaa siihen lakiin? Miksi ottaa yhtä käskyä sieltä missä kaikki pitää muuttaa? Minkä osan Moseksen laista Jeesus itse piti? Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen? Kuolleita on helpompi rakastaa kuin eläviä?
to..."Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen"?
---
Tätä onkin vaikea käsittää.
---
Hb 7:19
- sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
Hb 7:22
...niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.- Diana*
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Laki ei poistu minnekään, vaan
jokainen noudattaa sitä sydämmestään".
--
Miksi sitten on maailmassa niin paljon pahaa:
sotia, vihamielisyyttä, riitaa, kateellisuutta, vihaa, eriseurasuutta, lahkoja, haureutta, epäjumalanpalvelusta jne...?..että mitään tiedän Uutta Liittoa ei ole olemassakaan.....vielä.
Koko VT;n ajatus Uudesta Liitosta sijoittuu aikaan, kun Israel on palannut takaisin maahansa.
Jos Teidän kuvittelema Jeesuksen takaama Uusi Liitto olisi voimassa ja takuutuote, niin maailma olisi erilainen.
Vielä menee aikaa, ja jotain , ehkä paljonkin asioita tapahtuu.
Mutta Jeesus on huono takuumies, eikä tarvitse tulla takaisn. - Diana*
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja"?
--
Hyvä kysymys!
Meissä oleva ”vanha ihminen” tahtoo estää Jumalan tahdon toteutumisen elämässämme. Tahtomme ei millään suostu taipumaan Jumalan tahtoon.
Mutta ”Hengen kuljetettavana” (Gal.5:18) oleminen merkitsee sitä, että ”olemme moitteettomia ja puhtaita ja tahrattomia Jumalan lapsia kieron ja nurjan sukukunnan keskellä” (Filipp. 2:15).
Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä- vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
--
3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
--
Jotkut taas vaativat, että kristityn tuli olla täydellinen ja se olisi mahdollista lakia noudattamalla.
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti.
Sitä päämäärää kohti olemme matkalla......missään ei sanota, että laki pitää taydellisesti pystyä noudattamaan, tai että ihmisen tulee olla täydellinen. Kristityt taistelee kynsin hampain lakia vastaan, luulleen että pitää "niska limassa" ( niinkuin Yakov sanoo ) elämänsä vain lakia noudattaa, tai muuten iänkaikkinen helvetin tuli odottaa.
Tarvitaan siis ihmisuhri sovitustyöhön, ajattele nyt, luuletko että Kaikkeuden Luoja kaipaa Ihmisuhreja. Minulla on hänestä kyllä miljoona kertaa korkeampi mielikuva.
En voi ajatella asiaa myöskään niin, että Jumala on uhri ja tulee uhraamaan itse itsensä, itselleen, lepyttääkseen itsensä. - Diana*
Tapio522 kirjoitti:
to..."Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen"?
---
---
- sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
...niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.Jos Jeesuksen takaama liitto on parempi, niin miksi kysellä sitten; minkä takia maailmassa on niin paljon laittomuudesta johtuvaa hulluutta.
Eletään armotalouden aikaa, täytetyn Lain Liitossa. Takuumiehenä Jeesus Kristus.
Ja kaikki meni niin hulluksi, että enää ei auta muu kuin; Aloittaa kaikki alusta. - to...
Tapio522 kirjoitti:
---
---
...niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.Hb 7:22
...niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut." että Jeesus on YHWH:ea parempi. Kaksi jumalaa, toinen toista parempi? Yksi ei voi olla itseään parempi.YHWH takasi ensimmäisen liiton, väittipä vielä että se on ikuinen, mutta se olikin huono, peruttiin, tuli uusi parempi liitto ja sille parempi takaajakin.
"to..."Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen"?
---
Tätä onkin vaikea käsittää. " Mikä vastaus tämä on? Lähimmäisiä joko rakastetaan tai ei.Eivät he välillä voi olla tuhottavaa biomassaa, välillä rakkauden kohteita. - to...
Tapio522 kirjoitti:
Joh. 1:17
"Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta".armelias vaikka ilmoitti olevansa "Joka aamu Herran armo on uusi, suuri on hänen uskollisuutensa"
"Sinun armosi ulottuu taivaisiin, sinun uskollisuutesi ylös pilviin". tai totuus:"Totuus on sinun sanasi perusta, oikeat ja ikuiset ovat sinun päätöksesi". Mikä oli väärää tai valhetta Yhwh:n opetuksissa ja jos jokin oli, miksi kristinusko jäi riippumaan noihin opetuksiin vaikka sillä oli itsellään nyt suurempi totuus? - Eija_Moilanen
to... kirjoitti:
...niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut." että Jeesus on YHWH:ea parempi. Kaksi jumalaa, toinen toista parempi? Yksi ei voi olla itseään parempi.YHWH takasi ensimmäisen liiton, väittipä vielä että se on ikuinen, mutta se olikin huono, peruttiin, tuli uusi parempi liitto ja sille parempi takaajakin.
"to..."Jos vihollisia pitää rakastaa miksi YHWH määräsi ne usein tapettaviksi, jopa lapsineen päivineen"?
---
Tätä onkin vaikea käsittää. " Mikä vastaus tämä on? Lähimmäisiä joko rakastetaan tai ei.Eivät he välillä voi olla tuhottavaa biomassaa, välillä rakkauden kohteita.Onko rakkautta katsoa vierestä kun pahaa tapahtuu? Vai onko rakkautta estää se vaikka väkivalloin? Vai olisiko rakkautta paeta tilanteesta ja antaa muiden märäntyä rauhassa?
Mikään noista ratkaisusta ei miellytä minua.
Olisiko rakkautta se, että Jumala syntyisi ihmiseksi ja maistaisi omaa lääkettään? Siis sitä, että mitä on olla ihminen? - to...
Tapio522 kirjoitti:
Ps. 103:8
"Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa".
-
Olkaamme mekin armahtavaisia ja pitkämielisiä toinen toisiamme kohtaan!Uuteen testamenttiin viitaten että Yhwh:n opetuksista puuttui armo, miten se on mahdollista jos Yhwh itse oli armollinen?
- to...
Eija_Moilanen kirjoitti:
Onko rakkautta katsoa vierestä kun pahaa tapahtuu? Vai onko rakkautta estää se vaikka väkivalloin? Vai olisiko rakkautta paeta tilanteesta ja antaa muiden märäntyä rauhassa?
Mikään noista ratkaisusta ei miellytä minua.
Olisiko rakkautta se, että Jumala syntyisi ihmiseksi ja maistaisi omaa lääkettään? Siis sitä, että mitä on olla ihminen?silloinhan hän tietää kaiken ilman että hänen itsensä pitää kirjaimellisesti olla tietyssä tilanteessa.Jos kaikkitietävä kaiken luoja ei tiedä mitä omat luodut kokevat, hän ei ole kaikkitietävä.Rakkauttaan kaikkivaltias voinee osoittaa parhaiten kaikkivaltiudellaan, ei rupeamalla ihmiseksi, mitä se auttaa? Eihän jumalalla voi olla todellista ihmisen osaa, ei jumala kuole vuosia kituen syöpään, ei jumalalta näänny lapsia nälkään, ei jumala tule raiskatuksi ja joudu elämään lopun ikää jonkun tällaisen asian kanssa joka on rikkonut ihmisen.
- to...
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Missä se taas sanotaan, että ihmisen pitää olla täydellinen lain noudattaja"?
--
Hyvä kysymys!
--
--
Sitä päämäärää kohti olemme matkalla.mukavan helpotuksen:"Jotkut taas vaativat, että kristityn tuli olla täydellinen ja se olisi mahdollista lakia noudattamalla.
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti."
Paavali kuitenkin -väärin -väittää että Israelin laki vaati täydellisyyttä.Näin se uskonnoissa menee:meille riittää kun yritetään,mutta nuo toiset, niiden pitää olla täydellisiä, jos eivät ole, niitä rangaistaan. - Eija_Moilanen
to... kirjoitti:
silloinhan hän tietää kaiken ilman että hänen itsensä pitää kirjaimellisesti olla tietyssä tilanteessa.Jos kaikkitietävä kaiken luoja ei tiedä mitä omat luodut kokevat, hän ei ole kaikkitietävä.Rakkauttaan kaikkivaltias voinee osoittaa parhaiten kaikkivaltiudellaan, ei rupeamalla ihmiseksi, mitä se auttaa? Eihän jumalalla voi olla todellista ihmisen osaa, ei jumala kuole vuosia kituen syöpään, ei jumalalta näänny lapsia nälkään, ei jumala tule raiskatuksi ja joudu elämään lopun ikää jonkun tällaisen asian kanssa joka on rikkonut ihmisen.
ei auta. Osallistumisesta on enemmän hyötyä ihmisen kannalta. Mitä hyötyä on sellaisesta Jumalasta joka kaikkitietävänä nyökyttelee tuonpuoleisessa ja ei osallistu luotujensa kärsimyksiin?
- to...
Eija_Moilanen kirjoitti:
ei auta. Osallistumisesta on enemmän hyötyä ihmisen kannalta. Mitä hyötyä on sellaisesta Jumalasta joka kaikkitietävänä nyökyttelee tuonpuoleisessa ja ei osallistu luotujensa kärsimyksiin?
on kaikkivaltias, kaiken luoja, joka jo ennalta näki luomakuntansa kärsimykset - ei vain ihmisten - ja silti loi kaiken kuten loi ja katsoo päältä. Millä lailla luoja nyt osallistuu -luoja joka voi POISTAA kaiken kärsimyksen.Kärsimyshän on turhaa, minkä tahansa päämääränsä luoja voi saavuttaa ilman luotujen kärsimystä, JOS on kaikkivaltias.
- Diana*
Eija_Moilanen kirjoitti:
Voisko olla niin, että ne annetut ohjeet kannattaisi ottaa ihan vakavasti, eikä sitten napista kuin muistutus tulee.
Miksi pitäisi antaa vain hyvää, jos ihminen on totttelematon, tekeekö isä ja äiti niin.
Jos lapsi sylkee silmille ja vähät välittää opetuksista,
niin vanhemman kuuluu ottaa joskus myös lujasti kiinni. Se ei ole miellyttävää kummastakaan osapuolesta, mutta lopputulos on varmasti hyvä molemmille.
Kyllä ihmisenkin tulis tutkia myös itseään, mitä on tehty väärin nyt kun kärsimys tai mikä tahansa kolhu yllättää, mutta ei, jopa Piispoja myöten napistaan, kuten esim. tsunamin aikaan, Huovinen ; Missä Jumala oli, kääntikö hän selkänsä, vai nukkuiko. - ...
Tapio522 kirjoitti:
--
Hyvä kysymys!
--
--
Sitä päämäärää kohti olemme matkalla.yllä olevissa viesteissä jo kerrotaan, laki (tai VT tai juutalaisuus) ei todellakaan vaatinut / vaadi täydellisyyttä eikä armo ollut / ole VT:lle / juutalaisuudelle / YHWH:lle tuntematon. Vastakkainasettelu "laki vs. armo" (ja siihen liittyen samastukset VT / juutalaisuus = lakiuskonto vs. UT / kristinusko = armoon perustuva uskonto) ei pidä paikkansa.
Siihen, että Paavalin nykyään ymmärretään asettaneen laki ja armo vastakkain, on erityisesti vaikuttanut Lutherin uskonelämän vaiheet: ensin hän pyrki vanhurskauttamaan itsensä room.kat:n opin ja tapojen mukaan, sitten – turhautuneena – hän oppi Paavalin kirjeistä armon merkityksen. Hänen uskonnollisen reformaationsa ytimeksi tästä lähtien tuli vastakkainasettelu lain ja armon välillä ja se oli suunnattu silloista room.kat:sta kirkkoa vastaan. Tämä Lutherin omassa tilanteessa syntynyt vastakkainasettelu on päätynyt virheellisesti määrittelemään myös juutalaisuuden ja kristinuskon suhdetta sekä myös siksi tavaksi, jolla Paavalin kirjoituksia laista ja armosta yleisesti on ymmärretty.
Jeesuksen ajan juutalaisuus ei kuitenkaan opettanut Jumalan yhteyteen pääsemistä / pelastusta / vanhurskautumista tms. laintekojen kautta (kuten ei VT tai juutalaisuus nykyäänkään) vaan pelastus tuli Jumalan armosta; lain noudattaminen oli vain se tapa, jolla elettiin juutalaisena (sekä yksilönä että kansana) Jumalan yhteydessä.
UT:n kuvaukset kiistoita lain ja armon oikeasta suhteesta toisiinsa (esim. Apt 15:stä tai Paavalin Roomalais- ja Galatalaiskirjeet) olivat silloisten kristittyjen omaa sisäistä kiistaa niiden välillä, jotka vaativat pakanuudestakin kristinuskoon kääntyneiltä juutalaisten tapojen noudattamista ja niiden, jotka eivät sitä vaatineet. Siksi ne eivät sovellu kuvaamaan VT:n tai juutalaisuuden (silloisen tai myöhemmänkään) näkemystä armosta ja laista.
http://www.jcrelations.net/en/?item=789
http://www.angelfire.com/journal/althehare/judaism.html - kaskun
to... kirjoitti:
Efesolaiskirje:
2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Jeesus poisti sen vihollisuuden joka syntyi Israelin ja pakanoiden välille aiheuttaen Jumalan tottelemiseen liittyvän syyn sotimiseen.
Jumalahan asetti Israelille nuhteettomuuden ehdoksi menestymiselle kansojen keskuudessa.
Pakanakansojen vihollisuuden kautta Jumala saattoi rangaistuksen Israelille ja Israelin nuhteettomuus olisi ollut ruoskana pakanoiden rankaisemiseksi näiden vääryyksiin. Mutta kun esikoinen ei ollut nuhteeton, oli ehdon kautta Jumalakin voimaton estämään vääryyden pakanakansoissa. Diana* kirjoitti:
.....missään ei sanota, että laki pitää taydellisesti pystyä noudattamaan, tai että ihmisen tulee olla täydellinen. Kristityt taistelee kynsin hampain lakia vastaan, luulleen että pitää "niska limassa" ( niinkuin Yakov sanoo ) elämänsä vain lakia noudattaa, tai muuten iänkaikkinen helvetin tuli odottaa.
Tarvitaan siis ihmisuhri sovitustyöhön, ajattele nyt, luuletko että Kaikkeuden Luoja kaipaa Ihmisuhreja. Minulla on hänestä kyllä miljoona kertaa korkeampi mielikuva.
En voi ajatella asiaa myöskään niin, että Jumala on uhri ja tulee uhraamaan itse itsensä, itselleen, lepyttääkseen itsensä.Diana: "Yritä sinäkin pohtia näitä asioita ja Paavalin hullutuksia omassa päässäsi, eikä vain; Paavali on tätä mieltä, tai tuota".
---
Kristityille apostolit, joihin Paavalikin kuuluu, ovat esimerkkejä uskonvaelluksesta.
Omiin järjenpäätelmiin en voi luottaa.
Hebr. 13:7
"Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa".- paljon -
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Yritä sinäkin pohtia näitä asioita ja Paavalin hullutuksia omassa päässäsi, eikä vain; Paavali on tätä mieltä, tai tuota".
---
Kristityille apostolit, joihin Paavalikin kuuluu, ovat esimerkkejä uskonvaelluksesta.
Omiin järjenpäätelmiin en voi luottaa.
Hebr. 13:7
"Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa".tiennyt Jeesuksesta (jota ei ollut koskaan tämän eläessä edes tavannut) tai Jeesuksen opetuksista ja opetti sellaistakin, mikä oli vastoin tämän opetuksia, mm. tuossa uskonvaelluksessa.
http://faithfutures.org/Jesus/Jesus_Paul.pdf to... kirjoitti:
on kaikkivaltias, kaiken luoja, joka jo ennalta näki luomakuntansa kärsimykset - ei vain ihmisten - ja silti loi kaiken kuten loi ja katsoo päältä. Millä lailla luoja nyt osallistuu -luoja joka voi POISTAA kaiken kärsimyksen.Kärsimyshän on turhaa, minkä tahansa päämääränsä luoja voi saavuttaa ilman luotujen kärsimystä, JOS on kaikkivaltias.
to..."...joka jo ennalta näki luomakuntansa kärsimykset - ei vain ihmisten - ja silti loi kaiken kuten loi ja katsoo päältä..."
---
Taas kerran on tunnustettava, että meidän vaikea ymmärtää kaikkia Jumalan aivoituksia.
Tekikö Jumala virheen luodessaan ihmisen, jota sitten myöhemmin katui?
"..niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä" (1.Moos. 6:6).
Uskon kuitenkin, ettei Jumala jättänyt meitä oman onnensa nojaan.
Joh.3:16 !!!- Eija_Moilanen
Diana* kirjoitti:
Voisko olla niin, että ne annetut ohjeet kannattaisi ottaa ihan vakavasti, eikä sitten napista kuin muistutus tulee.
Miksi pitäisi antaa vain hyvää, jos ihminen on totttelematon, tekeekö isä ja äiti niin.
niin vanhemman kuuluu ottaa joskus myös lujasti kiinni. Se ei ole miellyttävää kummastakaan osapuolesta, mutta lopputulos on varmasti hyvä molemmille.
Kyllä ihmisenkin tulis tutkia myös itseään, mitä on tehty väärin nyt kun kärsimys tai mikä tahansa kolhu yllättää, mutta ei, jopa Piispoja myöten napistaan, kuten esim. tsunamin aikaan, Huovinen ; Missä Jumala oli, kääntikö hän selkänsä, vai nukkuiko.Ei paljon auta, jos menisin sanomaan tuon vaikka Zimbabwen presidentille.
Laitan kuitenkin tähän osan virren sanoista, jotka on tehnyt eräs keskitysleiri vanki joka odotti joka aamu yö, että olikohan nyt hänen vuoronsa kuolla. Yhtenä aamuyönä hänen vuoronsa tuli. Jokainen me joudumme itse valitsemaan. Kukaan ei voi tehdä sitä toisen puolesta, vaikka moneen voi toisen ihmisen pakottaa.
"Jos ahdistuksen tie on edessämme,
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse meille rauhan valmistaa."
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/86746181a029c63cc2256f8800506d14/aab95b7f60e052d2c2256db00040c5ff?OpenDocument - to...
Tapio522 kirjoitti:
to..."...joka jo ennalta näki luomakuntansa kärsimykset - ei vain ihmisten - ja silti loi kaiken kuten loi ja katsoo päältä..."
---
Taas kerran on tunnustettava, että meidän vaikea ymmärtää kaikkia Jumalan aivoituksia.
Tekikö Jumala virheen luodessaan ihmisen, jota sitten myöhemmin katui?
"..niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä" (1.Moos. 6:6).
Uskon kuitenkin, ettei Jumala jättänyt meitä oman onnensa nojaan.
Joh.3:16 !!!että kaikkitietävyys ja katumus eivät sovi samaan persoonaan. Ei voi ajatella että luojalle tulee jokin asia yllätyksenä, jonka jälkeen hän katuisi omia tekojaan. Hänen tekonsa ja ohjeensa eivät silloin ole "täydelliset".
... kirjoitti:
yllä olevissa viesteissä jo kerrotaan, laki (tai VT tai juutalaisuus) ei todellakaan vaatinut / vaadi täydellisyyttä eikä armo ollut / ole VT:lle / juutalaisuudelle / YHWH:lle tuntematon. Vastakkainasettelu "laki vs. armo" (ja siihen liittyen samastukset VT / juutalaisuus = lakiuskonto vs. UT / kristinusko = armoon perustuva uskonto) ei pidä paikkansa.
Siihen, että Paavalin nykyään ymmärretään asettaneen laki ja armo vastakkain, on erityisesti vaikuttanut Lutherin uskonelämän vaiheet: ensin hän pyrki vanhurskauttamaan itsensä room.kat:n opin ja tapojen mukaan, sitten – turhautuneena – hän oppi Paavalin kirjeistä armon merkityksen. Hänen uskonnollisen reformaationsa ytimeksi tästä lähtien tuli vastakkainasettelu lain ja armon välillä ja se oli suunnattu silloista room.kat:sta kirkkoa vastaan. Tämä Lutherin omassa tilanteessa syntynyt vastakkainasettelu on päätynyt virheellisesti määrittelemään myös juutalaisuuden ja kristinuskon suhdetta sekä myös siksi tavaksi, jolla Paavalin kirjoituksia laista ja armosta yleisesti on ymmärretty.
Jeesuksen ajan juutalaisuus ei kuitenkaan opettanut Jumalan yhteyteen pääsemistä / pelastusta / vanhurskautumista tms. laintekojen kautta (kuten ei VT tai juutalaisuus nykyäänkään) vaan pelastus tuli Jumalan armosta; lain noudattaminen oli vain se tapa, jolla elettiin juutalaisena (sekä yksilönä että kansana) Jumalan yhteydessä.
UT:n kuvaukset kiistoita lain ja armon oikeasta suhteesta toisiinsa (esim. Apt 15:stä tai Paavalin Roomalais- ja Galatalaiskirjeet) olivat silloisten kristittyjen omaa sisäistä kiistaa niiden välillä, jotka vaativat pakanuudestakin kristinuskoon kääntyneiltä juutalaisten tapojen noudattamista ja niiden, jotka eivät sitä vaatineet. Siksi ne eivät sovellu kuvaamaan VT:n tai juutalaisuuden (silloisen tai myöhemmänkään) näkemystä armosta ja laista.
http://www.jcrelations.net/en/?item=789
http://www.angelfire.com/journal/althehare/judaism.html...:"Hänen uskonnollisen reformaationsa ytimeksi tästä lähtien tuli vastakkainasettelu lain ja armon välillä ja se oli suunnattu silloista room.kat:sta kirkkoa vastaan".
---
Martti Luther
Kirjasta: Mannaa Jumalan lapsille
Room.10:4.
"Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo".
”Niiden, jotka eivät tunne oikein Kristuksen vanhurskautta, täytyy välttämättä tehdä Kristuksesta laki ja laista Kristus.
He näet opettavat, että vaikka usko Kristukseen vanhurskauttaakin, sen ohessa on lisäksi pidettävä Jumalan käskyt, sillä on kirjoitettu: "Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
Näin heti kielletään Kristus ja kumotaan usko, kun laille omistetaan se, mikä kuuluu ainoastaan Kristukselle.
Jos Kristukselle annetaan hänen oikea nimensä, hän on meidän vanhurskauttajamme ja Vapahtajamme kaikesta synnistä.
Jos taas annan tämän kunnian laille, se onkin vanhurskauttajani, joka vapauttaa minut synneistäni, koska teen sen tekoja.
Näin laista on tullut Kristus, ja Kristus on kokonaan kadottanut nimensä, virkansa ja kunniansa.
Hän on muuttunut sen lain palvelijaksi, joka syyttää, kauhistaa, paljastaa ja lähettää syntisen lain luo, joka voisi vanhurskauttaa hänet.
Mutta lain tehtävänähän tämä kaikki on.
Kristuksen varsinaisena tehtävänä on ottaa vastaan lain vianalaiseksi osoittama syntinen ja vapauttaa hänet synneistään, jos hän uskoo evankeliumiin.
"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo”.
(Luther)paljon - kirjoitti:
tiennyt Jeesuksesta (jota ei ollut koskaan tämän eläessä edes tavannut) tai Jeesuksen opetuksista ja opetti sellaistakin, mikä oli vastoin tämän opetuksia, mm. tuossa uskonvaelluksessa.
http://faithfutures.org/Jesus/Jesus_Paul.pdfApostoli Paavali ei ole väärällä tavalla vaatimaton.
Hän voi jopa suositella itseään.: ”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” (1. Kor. 11:1)
Jokainen meistäkin tarvitsee mallin, jota seurata.
Mallina oleminen on vastuullista.- kaskun
Diana* kirjoitti:
Kyllä ihmisenkin tulis tutkia myös itseään, mitä on tehty väärin nyt kun kärsimys tai mikä tahansa kolhu yllättää, mutta ei, jopa Piispoja myöten napistaan, kuten esim. tsunamin aikaan, Huovinen ; Missä Jumala oli, kääntikö hän selkänsä, vai nukkuiko.//////Jos lapsi sylkee silmille ja vähät välittää opetuksista,
niin vanhemman kuuluu ottaa joskus myös lujasti kiinni. Se ei ole miellyttävää kummastakaan osapuolesta, mutta lopputulos on varmasti hyvä molemmille. //////
Sinä et ole elänyt näköjään lasten kanssa, kun noin sanot?
Jos tuollainen tilanne tulee, on vikaa jo vanhemmissakin. - Diana*
Eija_Moilanen kirjoitti:
Ei paljon auta, jos menisin sanomaan tuon vaikka Zimbabwen presidentille.
Laitan kuitenkin tähän osan virren sanoista, jotka on tehnyt eräs keskitysleiri vanki joka odotti joka aamu yö, että olikohan nyt hänen vuoronsa kuolla. Yhtenä aamuyönä hänen vuoronsa tuli. Jokainen me joudumme itse valitsemaan. Kukaan ei voi tehdä sitä toisen puolesta, vaikka moneen voi toisen ihmisen pakottaa.
"Jos ahdistuksen tie on edessämme,
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse meille rauhan valmistaa."
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/86746181a029c63cc2256f8800506d14/aab95b7f60e052d2c2256db00040c5ff?OpenDocument..enkä tarkoittanut mitään keskitysleirejä, sanoessani, että tulee tutkia myös itseään, kun onnettomuutta tapahtuu.
Vähän alhainen yhdistäminen sinulta.
Holokausti leinee asia, jota kukaan ei ymmärrä, miksi on tapahtunut.
Vainot ja onnettomuudet, jotka vuosituhansien aikana ovat tulleet juutalaisen kansan osaksi, eivät ole todistus siitä, että Jumalan tuomio lepää sen yllä. Niihin on syynä myös pakanakansojen viha. Sakarja sanoo; Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella. Suurella vihalla minä olen vihastunut suruttomiin pakanoihin, jotka, kun minä vähän vihastuin, auttoivat onnettomuutta tapahtumaan. 1:14-15
Pakanakansat ja erittäinkin itseään kristityiksi kutsuvat pakanakansat ovat katsoneet voivansa vainota juutalaisia joutumatta itse tekemään tiliä siitä.
Jeremian mukaan: Heidän vihollisensa sanovat, // Emme joudu syynalaisiksi, sillä he ovat tehneet syntiä Herraa vastaan, vanhurskauden asumusta, Herraa, heidän isiensä toivoa//
Näin kai keistitytkin luulevat.
Ei Israelin Jumala ole niiden kauhistuttavien vainojen takana, joita on esiintynyt kautta aikojen. Eräänä päivänä hän kutsuu kansat tilille siitä väkivallasta, jolla ne ovat kohdelleet Hänen omaisuuskansaansa. - kaskun
to... kirjoitti:
ottaa suurimman käskyn VT:stä joka samassa laissa väittää että eläinuhrit ovat ikuisia määräyksiä, jos ne kuitenkin olivat tilapäisiä? Nehän eivät mitenkään poistaneet syntiä ja osa niistä oli kiitos-ja puhdistusuhreja joilla ei ylipäänsä ollut synnin kanssa mitään tekemistä, toisin kuin Hebrealaiskirje väittää. Esimerkiksi synnytys saastutti naisen, mutta synnyttäminen ei ollut syntiä, mutta jotta saastumisen tilasta päästiin pois tarvittiin tietty eläinuhri.
Esikoisen puolesta uhraaminen oli vertauskuvallista kuten synnyttämisen jälkeinen uhraaminenkin.
Lue Raamattu läpi ajatuksen kanssa ja rukoillen, että sewn salaisuuksia avautuisi sinunkin ymmärrykseesi.
Raamatun kertomusten tapahtumat ovat esikuvallisia ja ne ovat vastaavia kuin ennakkotapaukset oikeuskäytännössä tuomioistuimissa. Kun johonkin asioaan on tehty periaatteellinen säädös, se kattaa kaikki mahdolliset vastaavanlaiset tilanteet muissakin yhteyksissä. Siihenhän Paavalikin monin kohdin viittaa. - Diana*
kaskun kirjoitti:
//////Jos lapsi sylkee silmille ja vähät välittää opetuksista,
niin vanhemman kuuluu ottaa joskus myös lujasti kiinni. Se ei ole miellyttävää kummastakaan osapuolesta, mutta lopputulos on varmasti hyvä molemmille. //////
Sinä et ole elänyt näköjään lasten kanssa, kun noin sanot?
Jos tuollainen tilanne tulee, on vikaa jo vanhemmissakin..... ehkä oli vähän liioittelua sana "sylkee", mutta sellaistakin kai tapahtuu, jopa kouluissa tänä päivänä, muusta nimittelystä puhumattakaan,
( olen kuullut)
Se onko minulla lapsia tai ei, ei ole palstan aihe. - kaskun
Diana* kirjoitti:
,,ihannoida tyhmyyttä ja uskoa hullutusta.
Jumala ei puhu hullutusta, eikä vaadi ihmistä uskomaan hullutuksia, ainoastaan Paavali tekee niin. Tuo ei ole edes Jeesuksen opetusta.
Tämä hullutus on todella aiheuttanut juutalaisille pahennusta ja kärsimystä niin, ettei sillä enää tulisi kerskata.Kirjoitit vahingossa ihan asiaakin joukkoon!
>>>>>> - Eija_Moilanen
Diana* kirjoitti:
..enkä tarkoittanut mitään keskitysleirejä, sanoessani, että tulee tutkia myös itseään, kun onnettomuutta tapahtuu.
Vähän alhainen yhdistäminen sinulta.
Holokausti leinee asia, jota kukaan ei ymmärrä, miksi on tapahtunut.
Vainot ja onnettomuudet, jotka vuosituhansien aikana ovat tulleet juutalaisen kansan osaksi, eivät ole todistus siitä, että Jumalan tuomio lepää sen yllä. Niihin on syynä myös pakanakansojen viha. Sakarja sanoo; Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella. Suurella vihalla minä olen vihastunut suruttomiin pakanoihin, jotka, kun minä vähän vihastuin, auttoivat onnettomuutta tapahtumaan. 1:14-15
Pakanakansat ja erittäinkin itseään kristityiksi kutsuvat pakanakansat ovat katsoneet voivansa vainota juutalaisia joutumatta itse tekemään tiliä siitä.
Jeremian mukaan: Heidän vihollisensa sanovat, // Emme joudu syynalaisiksi, sillä he ovat tehneet syntiä Herraa vastaan, vanhurskauden asumusta, Herraa, heidän isiensä toivoa//
Näin kai keistitytkin luulevat.
Ei Israelin Jumala ole niiden kauhistuttavien vainojen takana, joita on esiintynyt kautta aikojen. Eräänä päivänä hän kutsuu kansat tilille siitä väkivallasta, jolla ne ovat kohdelleet Hänen omaisuuskansaansa.ollut mikään alhainen yhdistäminen vaan elämän realiteettia. Opettele kunnioittamaan muiden mielipiteitä vaikka ajattelet erilailla. Kiitos.
- tuhat ja yksi
Diana* kirjoitti:
Kyllä ihmisenkin tulis tutkia myös itseään, mitä on tehty väärin nyt kun kärsimys tai mikä tahansa kolhu yllättää, mutta ei, jopa Piispoja myöten napistaan, kuten esim. tsunamin aikaan, Huovinen ; Missä Jumala oli, kääntikö hän selkänsä, vai nukkuiko.Niin juutalaiset kirjoitukset Uuteen Testamenttiin, kuin piispa Huovisen sanonnat tsunaami katsarofin jälkeenkin !
Huovinen esitti lähinnä kysymysten muodossa, etsien samalla vastauksia ,joita hänkään ei löytänyt !
Tapahtumat ja varsinkin sen laajuus ja tuho ei vastannut hänenkään Jumal käsitettään eikä siellä ollut valmista vastausta , senkään onnettomuuden surun ja murheen keskellä missä oli ja hän mainitsi ettei ollut enää sanoja millä lohduttaa ihmisiä !
Missä Jumala oli tsunaamin syntyessä ?
Eikö hänen asettamat valtameren rajat pitäneet ?
Nukkuiko Jumala Estonian onnettomuus yönä ?
Koska ette vastaa (oikein!?)
Vastaan aluksi ; Jumala ei kääntänyt selkäänsä Tsunaamille ei nukkunut Estonian yössä !
Jumala (käsitteemme !)käsite ei vastaa todellisuutta, koska harha uskomuksilla on täytetty ajatuksemme syntymästämme lähtien ! - tuhat ja yksi
Diana* kirjoitti:
.... ehkä oli vähän liioittelua sana "sylkee", mutta sellaistakin kai tapahtuu, jopa kouluissa tänä päivänä, muusta nimittelystä puhumattakaan,
( olen kuullut)
Se onko minulla lapsia tai ei, ei ole palstan aihe.Repiäkkö kuriton kakara tukasta ,autonalle juoksemasta ,vai haudata se ?
Lainsäätäjät ovat joutuneet menemään hitusen liian pitkälle suojellakseen lasta ,lasten pahoin pitelyä vastaan ,jotta ihmisiin syntyisi jo lapsena sisäinen ohje ! LASTA EI SAA LYÖDÄ !
EI PAHOINPIDELLÄ ! Eikä jättää heitteelle !
Ja jos ei jaksa sanoo ettei jaksa ja luovuttaa lapsen jonkun toisen hoitoon hetkeksi (tai kokonaan !) - tuhat ja yksi
kaskun kirjoitti:
Efesolaiskirje:
2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Jeesus poisti sen vihollisuuden joka syntyi Israelin ja pakanoiden välille aiheuttaen Jumalan tottelemiseen liittyvän syyn sotimiseen.
Jumalahan asetti Israelille nuhteettomuuden ehdoksi menestymiselle kansojen keskuudessa.
Pakanakansojen vihollisuuden kautta Jumala saattoi rangaistuksen Israelille ja Israelin nuhteettomuus olisi ollut ruoskana pakanoiden rankaisemiseksi näiden vääryyksiin. Mutta kun esikoinen ei ollut nuhteeton, oli ehdon kautta Jumalakin voimaton estämään vääryyden pakanakansoissa.Joo oH !Kaskun en ymmärrä tuota !
Ja vielä voimaton Kaikkivaltias Kaikenluonut Jumala !? tuhat ja yksi kirjoitti:
Niin juutalaiset kirjoitukset Uuteen Testamenttiin, kuin piispa Huovisen sanonnat tsunaami katsarofin jälkeenkin !
Huovinen esitti lähinnä kysymysten muodossa, etsien samalla vastauksia ,joita hänkään ei löytänyt !
Tapahtumat ja varsinkin sen laajuus ja tuho ei vastannut hänenkään Jumal käsitettään eikä siellä ollut valmista vastausta , senkään onnettomuuden surun ja murheen keskellä missä oli ja hän mainitsi ettei ollut enää sanoja millä lohduttaa ihmisiä !
Missä Jumala oli tsunaamin syntyessä ?
Eikö hänen asettamat valtameren rajat pitäneet ?
Nukkuiko Jumala Estonian onnettomuus yönä ?
Koska ette vastaa (oikein!?)
Vastaan aluksi ; Jumala ei kääntänyt selkäänsä Tsunaamille ei nukkunut Estonian yössä !
Jumala (käsitteemme !)käsite ei vastaa todellisuutta, koska harha uskomuksilla on täytetty ajatuksemme syntymästämme lähtien !tuhat ja yksi: "Nukkuiko Jumala Estonian onnettomuus yönä" ?
---
Monilla herää mieleen myös kysymys: "Olivatko hukkuneet syntisempiä, kuin jotkut muut"?
Ovatko onnettomuudet tai sairaudet Jumalan rangaistus?
--
Juutalaiset yleisesti ajattelivat- kuten varmaan moni meistäkin- että erilaiset onnettomuudet ja kärsimys olivat synnin seurausta ja Jumalan kosto.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Eri yksilöiden syntisyyttä Jumalan silmissä meidän on mahdotonta luokitella.
Näitä onnettomuuksia ajatellessamme meidän tulisi miettiä ensimmäiseksi, mikä on minun tilani Jumalan silmissä.
”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).- tuhat ja yksi
Tapio522 kirjoitti:
tuhat ja yksi: "Nukkuiko Jumala Estonian onnettomuus yönä" ?
---
Monilla herää mieleen myös kysymys: "Olivatko hukkuneet syntisempiä, kuin jotkut muut"?
Ovatko onnettomuudet tai sairaudet Jumalan rangaistus?
--
Juutalaiset yleisesti ajattelivat- kuten varmaan moni meistäkin- että erilaiset onnettomuudet ja kärsimys olivat synnin seurausta ja Jumalan kosto.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Eri yksilöiden syntisyyttä Jumalan silmissä meidän on mahdotonta luokitella.
Näitä onnettomuuksia ajatellessamme meidän tulisi miettiä ensimmäiseksi, mikä on minun tilani Jumalan silmissä.
”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).Jos niin on ja on myös juutalaiset ajattelivat että onnettomuudet johtuivat kansan synneistä (synnistä ,mikäpä tuo synti lieneekin ?)
Ja niin se sinne V.T. kirjoituksiin on kirjoitettukin .
Ja jos U.T. puhuu ettei onnettomuus johdu synnistä niin siinä on ero !
Sen mukaan ajatellen Jumala ei rankaise synnin tähden !? Ihmisiä ,Kansoja , ei lomalaisiakaan !?
Mutta silloinhan Uusi ja Vanha Testamentti eivät ymmärrä toisiaan ?
Kuka valehtelee kun kerrotaan niiden käyvän yksiin?
Vanhan Testamentin kertomukset kertovat eri asioista mitä Uusi Testamentti sanoo niiden kertovan !
Sairaudet eivät ole yleensä kenenkään synnin seuraus samoin ei yleensä vajaakykyisenä syntyminenkään !Jokin vain klikkaa tai se vain kuuluu epätäydelliseen luomakuntaan ! - tuhat ja yksi
Eija_Moilanen kirjoitti:
ollut mikään alhainen yhdistäminen vaan elämän realiteettia. Opettele kunnioittamaan muiden mielipiteitä vaikka ajattelet erilailla. Kiitos.
Ja on lupa olla loukkaantumatta vaikka mielipidettä loukataan , kaikki kaikki me ollaan väärässä vaikka oikeassa haluttaisiin olla !
Kuolleella on paremmat oltavat keskitysleirillä ,kuin elävällä!
Mutta meillä on toisinpäin niin kauan kuin elämme on mahdollisuus te tehdä voimiemme ,tiedon,taidon ja miksipä ei uskonkin mukaan niitä tekoja joihin pystymme . - tuhat ja yksi
to... kirjoitti:
että kaikkitietävyys ja katumus eivät sovi samaan persoonaan. Ei voi ajatella että luojalle tulee jokin asia yllätyksenä, jonka jälkeen hän katuisi omia tekojaan. Hänen tekonsa ja ohjeensa eivät silloin ole "täydelliset".
Kun ajattelemme selvästi ja hyväksymme sen ajattelun, että ihmiset ovat aikojen kulussa krjoittaneet Pyhät kirjoituksensa ja siellä he päättelevät ajatuksiaan oman ymmärryksensä
mukaan ! - to....
tuhat ja yksi kirjoitti:
Kun ajattelemme selvästi ja hyväksymme sen ajattelun, että ihmiset ovat aikojen kulussa krjoittaneet Pyhät kirjoituksensa ja siellä he päättelevät ajatuksiaan oman ymmärryksensä
mukaan !kysyä miten uskovat ratkaisevat tämän.Ongelma on heillä eikä siitä pääse yli.Niiden jotka tarjoavat raamattua ratkaisuksi ja elämänohjeeksi on osattava antaa ratkaisu niihinkin pulmiin jotka raamattu itse luo.
- to...
tuhat ja yksi kirjoitti:
Jos niin on ja on myös juutalaiset ajattelivat että onnettomuudet johtuivat kansan synneistä (synnistä ,mikäpä tuo synti lieneekin ?)
Ja niin se sinne V.T. kirjoituksiin on kirjoitettukin .
Ja jos U.T. puhuu ettei onnettomuus johdu synnistä niin siinä on ero !
Sen mukaan ajatellen Jumala ei rankaise synnin tähden !? Ihmisiä ,Kansoja , ei lomalaisiakaan !?
Mutta silloinhan Uusi ja Vanha Testamentti eivät ymmärrä toisiaan ?
Kuka valehtelee kun kerrotaan niiden käyvän yksiin?
Vanhan Testamentin kertomukset kertovat eri asioista mitä Uusi Testamentti sanoo niiden kertovan !
Sairaudet eivät ole yleensä kenenkään synnin seuraus samoin ei yleensä vajaakykyisenä syntyminenkään !Jokin vain klikkaa tai se vain kuuluu epätäydelliseen luomakuntaan !ymmärrämme syy-seuraussuhteet toisin kuin muinaisuuden kansat. Ne, israelilaiset mukaan luettuna, näkivät kaikessa vain jumalien/henkien toimintaa.Luonnononnettomuudet,sairaudet,sodissa häviöt, kaikki johtuivat tästä. Myös hyvät asiat, rikkaus ja terveys, oli saatu jumalilta koska oli noudatettu heidän ohjeitaan ja/tai palvottu heitä oikein (sen mukaan mitä kukin jumala vaati).Ei ollut "rationaalisia" selityksiä, joihin me nyt perustamme maailmankuvamme.Uusi testamenttikin selittää sairauksien syyksi jos ei ehkä syntiä, niin riivajahenkiä.
- tuhat ja yksi
to... kirjoitti:
ymmärrämme syy-seuraussuhteet toisin kuin muinaisuuden kansat. Ne, israelilaiset mukaan luettuna, näkivät kaikessa vain jumalien/henkien toimintaa.Luonnononnettomuudet,sairaudet,sodissa häviöt, kaikki johtuivat tästä. Myös hyvät asiat, rikkaus ja terveys, oli saatu jumalilta koska oli noudatettu heidän ohjeitaan ja/tai palvottu heitä oikein (sen mukaan mitä kukin jumala vaati).Ei ollut "rationaalisia" selityksiä, joihin me nyt perustamme maailmankuvamme.Uusi testamenttikin selittää sairauksien syyksi jos ei ehkä syntiä, niin riivajahenkiä.
Uuden Testamentin ajoista tietämys lisääntynyt ja voimme sanoa ihan rehellisesti, että nykyään tiedetään sairauksistakin enemmän kuin Jeesus Nasaretilainen aikanaan !
Kaatumatautinen epileptikko ei enää ole pahojen henkien riivaama ! - tuhat ja yksi
to.... kirjoitti:
kysyä miten uskovat ratkaisevat tämän.Ongelma on heillä eikä siitä pääse yli.Niiden jotka tarjoavat raamattua ratkaisuksi ja elämänohjeeksi on osattava antaa ratkaisu niihinkin pulmiin jotka raamattu itse luo.
Uskovien konstein vaan sekasorto vain pahenee ja sitten ,kun ei enää ole selitystä he tyrmäävät "Pyhän Hengen " tietämättömyyteen kyselijän . Ja itsekkään eivät kerro miten uskovat , " ei helmiä sikojen eteen",,,ja "koira palaa oksennukselleen ".
- 119:sta
Psalmit 119
1 Autuaat ne, joiden tie on nuhteeton, jotka Herran laissa vaeltavat!
2 Autuaat ne, jotka ottavat vaarin hänen todistuksistaan, jotka etsivät häntä kaikesta sydämestänsä,
3 jotka eivät vääryyttä tee, vaan vaeltavat hänen teillään!
4 Sinä olet asetuksesi säätänyt, että niitä tarkasti noudatettaisiin.
5 Oi, jospa minun vaellukseni olisi vakaa, niin että noudattaisin sinun käskyjäsi!
6 Silloin minä en joudu häpeään, kun katselen kaikkia sinun käskyjäsi.
7 Minä kiitän sinua vilpittömällä sydämellä, kun opin sinun vanhurskautesi oikeudet.
8 Minä noudatan sinun käskyjäsi, älä minua peräti hylkää.
9 Kuinka voi nuorukainen pitää tiensä puhtaana? Siten, että hän noudattaa sinun sanaasi.
10 Minä etsin sinua kaikesta sydämestäni, älä salli minun eksyä pois sinun käskyistäsi.
11 Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan.
12 Kiitetty ole sinä, Herra, opeta minulle käskysi.
13 Huulillani minä julistan kaikki sinun suusi oikeudet.
14 Minä iloitsen sinun todistustesi tiestä, niinkuin kaikkinaisesta rikkaudesta.
15 Minä tutkistelen sinun asetuksiasi ja katselen sinun polkujasi.
16 Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota.
17 Tee palvelijallesi hyvin, että minä eläisin ja noudattaisin sinun sanaasi.
18 Avaa minun silmäni näkemään sinun lakisi ihmeitä.
19 Minä olen muukalainen maan päällä; älä salaa minulta käskyjäsi.
20 Minun sieluni hiukeaa ikävöidessäni alati sinun oikeuksiasi.
21 Sinä nuhtelet julkeita, kirotuita, jotka poikkeavat pois sinun käskyistäsi.
22 Poista minun päältäni häväistys ja ylenkatse, sillä minä otan sinun todistuksistasi vaarin.
23 Ruhtinaatkin istuvat ja pitävät neuvoa minua vastaan, mutta palvelijasi tutkistelee sinun käskyjäsi.
24 Sinun todistuksesi ovat minun iloni, ne ovat minun neuvonantajani.
25 Minun sieluni on vaipunut tomuun; virvoita minua sanasi jälkeen.
26 Minä kerron vaellukseni, ja sinä vastaat minulle; opeta minulle käskysi.
27 Saata minut ymmärtämään asetustesi tie, niin minä tutkistelen sinun ihmeitäsi.
28 Minun sieluni itkee murheesta; vahvista minua sanasi jälkeen.
29 Käännä minusta pois valheen tie, ja anna armostasi minulle lakisi.
30 Minä olen valinnut totuuden tien, olen asettanut eteeni sinun oikeutesi.
31 Minä riipun kiinni sinun todistuksissasi, Herra, älä anna minun joutua häpeään.
32 Minä juoksen sinun käskyjesi tietä, sillä sinä avarrat minun sydämeni.
33 Opeta minulle, Herra, käskyjesi tie, niin minä seuraan sitä loppuun asti.
34 Anna minulle ymmärrys ottaakseni sinun laistasi vaarin ja noudattaakseni sitä kaikesta sydämestäni.
35 Anna minun vaeltaa sinun käskyjesi polkua, sillä sitä minä halajan.
36 Anna minun sydämeni taipua sinun todistuksiisi, ei väärän voiton puoleen.
37 Käännä silmäni pois turhuutta katselemasta, anna minun saada virvoitus sinun teilläsi.
38 Anna palvelijallesi toteutua lupauksesi, joka on annettu sinua pelkääville.
39 Poista minusta häväistys, jota pelkään, sillä sinun oikeutesi ovat hyvät.
40 Katso, minä ikävöitsen sinun asetuksiasi; virvoita minua vanhurskaudellasi.
41 Tulkoon minulle sinun armosi, Herra, sinun apusi, sinun lupauksesi jälkeen,
42 että minä voisin vastata herjaajalleni; sillä sinun sanaasi minä turvaan.
43 Älä ota peräti pois minun suustani totuuden sanaa, sillä sinun oikeuteesi minä panen toivoni.
44 Minä tahdon alati noudattaa sinun lakiasi, aina ja iankaikkisesti.
45 Silloin minä vaellan avaralla paikalla; sillä sinun asetuksiasi minä kysyn.
46 Minä puhun sinun todistuksistasi kuningasten edessä, enkä häpeään joudu.
47 Minä iloitsen sinun käskyistäsi, jotka ovat minulle rakkaat.
48 Minä kohotan käteni sinun käskyjesi puoleen, jotka ovat minulle rakkaat, ja tutkistelen sinun säädöksiäsi.
49 Muista sana, jonka olet palvelijallesi puhunut, sillä sinä olet antanut minulle toivon.
50 Se on minun lohdutukseni kurjuudessani, että sinun lupauksesi minua virvoittaa.
51 Julkeat pilkkaavat minua kovin, mutta sinun laistasi minä en poikkea.
52 Herra, minä ajattelen sinun tuomioitasi, tuomioitasi hamasta ikiajoista asti, ja minä saan lohdutuksen.
53 Minut valtaa palava vihastus jumalattomien tähden, jotka hylkäävät sinun lakisi.
54 Sinun käskysi ovat minun ylistysvirteni minun muukalaisuuteni majassa.
55 Yöllä minä ajattelen sinun nimeäsi, Herra, ja minä noudatan sinun lakiasi.
56 Tämä on minun osakseni suotu: että otan vaarin sinun asetuksistasi.
57 Herra on minun osani; minä olen päättänyt noudattaa sinun sanojasi.
58 Minä etsin sinun mielisuosiotasi kaikesta sydämestäni; ole minulle armollinen lupauksesi mukaan.
59 Minä tutkin teitäni, ja käännän askeleeni sinun todistustesi puoleen.
60 Minä riennän viivyttelemättä noudattamaan sinun käskyjäsi.
61 Jumalattomain paulat piirittävät minua, mutta minä en unhota sinun lakiasi.
62 Puoliyöstä minä nousen kiittämään sinua sinun vanhurskautesi oikeuksista.
63 Minä olen kaikkien niiden ystävä, jotka sinua pelkäävät ja noudattavat sinun asetuksiasi.
64 Maa on täynnä sinun laupeuttasi, Herra; opeta minulle käskysi.
65 Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra.
66 Opeta minulle hyvä ymmärrys ja tieto, sillä sinun käskyihisi minä panen uskallukseni.
67 Ennenkuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi.
68 Sinä olet hyvä, ja hyvin sinä teet; opeta minulle käskysi.
69 Julkeat tahraavat minua valheillansa, mutta minä otan sinun asetuksistasi vaarin kaikesta sydämestäni.
70 Heidän sydämensä on turta kuin ihra, mutta minä iloitsen sinun laistasi.
71 Hyvä oli minulle, että minut nöyryytettiin: niin minä opin sinun käskysi.
72 Sinun suusi laki on minulle kalliimpi kuin tuhannet kappaleet kultaa ja hopeata.
73 Sinun kätesi ovat minut tehneet ja valmistaneet; anna minulle ymmärrys oppiakseni sinun käskysi.
74 Sinua pelkääväiset näkevät minut ja iloitsevat, sillä minä panen toivoni sinun sanaasi.
75 Herra, minä tiedän, että sinun tuomiosi ovat vanhurskaat, ja uskollisuudessasi sinä olet minut nöyryyttänyt.
76 Sinun armosi olkoon minun lohdutukseni, niinkuin sinä olet palvelijallesi luvannut.
77 Tulkoon minulle sinun laupeutesi, että minä eläisin; sillä sinun lakisi on minun iloni.
78 Joutukoot julkeat häpeään, sillä he sortavat minua syyttä; minä tutkistelen sinun asetuksiasi.
79 Kääntykööt minun puolelleni ne, jotka sinua pelkäävät ja jotka sinun todistuksesi tuntevat.
80 Pysyköön sydämeni vakaana sinun käskyissäsi, etten minä häpeään joutuisi.
81 Sinun apuasi minun sieluni ikävöitsee, sinun sanaasi minä panen toivoni.
82 Minun silmäni ikävöitsevät sinun sanaasi; minä kysyn: "Milloin lohdutat minua?"
83 Sillä minä olen kuin nahkaleili savussa, mutta sinun käskyjäsi minä en unhota.
84 Kuinka harvat ovat palvelijasi päivät! Milloin sinä tuomitset minun vainoojani?
85 Julkeat kaivavat minulle kuoppia, ne, jotka eivät elä sinun lakisi mukaan.
86 Kaikki sinun käskysi ovat todet; syyttä he minua vainoavat; auta minua.
87 He ovat minut miltei tuhonneet tässä maassa, mutta minä en ole hyljännyt sinun asetuksiasi.
88 Virvoita minua armosi jälkeen, niin minä noudatan sinun suusi todistuksia.
89 Iankaikkisesti pysyy sinun sanasi, Herra, vahvana taivaissa.
90 Sinun uskollisuutesi kestää polvesta polveen, sinä perustit maan, ja se pysyy.
91 Sinun järjestyksesi mukaan ne pysyvät vielä tänä päivänä, sillä ne kaikki ovat sinun palvelijoitasi.
92 Ellei sinun lakisi olisi ollut minun iloni, olisin menehtynyt kurjuuteeni.
93 En minä ikinä unhota sinun asetuksiasi, sillä niillä sinä minua virvoitat.
94 Sinun omasi minä olen, pelasta minut, sillä sinun asetuksiasi minä kysyn.
95 Jumalattomat väijyvät minua, tuhotakseen minut, mutta minä tarkkaan sinun todistuksiasi.
96 Kaikella täydellisellä on rajansa-sen olen nähnyt-mutta sinun käskysi ovat ylen avarat.
97 Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen.
98 Sinun käskysi tekevät minut vihollisiani viisaammaksi, sillä ne ovat minun omani iankaikkisesti.
99 Minä olen kaikkia opettajiani taitavampi, sillä minä tutkistelen sinun todistuksiasi.
100 Minä olen ymmärtäväisempi kuin vanhat, sillä minä otan vaarin sinun asetuksistasi.
101 Minä pidätän jalkani kaikilta pahoilta teiltä, noudattaakseni sinun sanaasi.
102 Minä en poikkea sinun oikeuksistasi, sillä sinä neuvot minua.
103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.
104 Sinun asetuksistasi minä saan ymmärrystä; sentähden minä vihaan kaikkia valheen teitä.
105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.
106 Minä olen vannonut ja tahdon sen täyttää: noudattaa sinun vanhurskautesi oikeuksia.
107 Minä olen kovin vaivattu; Herra, virvoita minua sanasi jälkeen.
108 Kelvatkoot sinulle, Herra, minun suuni vapaaehtoiset uhrit, ja opeta minulle oikeutesi.
109 Minun henkeni häälyy alati kämmenelläni, mutta sinun lakiasi minä en unhota.
110 Jumalattomat virittävät pauloja minun eteeni, mutta sinun asetuksistasi minä en eksy.
111 Sinun todistuksesi ovat minun ikuinen perintöosani, sillä ne ovat minun sydämeni ilo.
112 Minä olen taivuttanut sydämeni pitämään sinun käskysi, aina ja loppuun asti.
113 Kaksimielisiä minä vihaan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.
114 Sinä olet minun suojani ja kilpeni, sinun sanaasi minä panen toivoni.
115 Luopukaa minusta, te pahantekijät, minä tahdon ottaa Jumalani käskyistä vaarin.
116 Tue minua lupauksesi jälkeen, että minä eläisin, äläkä anna minun joutua toivossani häpeään.
117 Vahvista minua, että minä pelastuisin, niin minä katselen alati sinun käskyjäsi.
118 Sinä hylkäät kaikki, jotka sinun käskyistäsi eksyvät, sillä heidän kavaluutensa on turha.
119 Kaikki maan jumalattomat sinä heität pois niinkuin kuonan; sentähden minä rakastan sinun todistuksiasi.
120 Sinun peljättävyytesi edessä minun ruumiini vapisee, ja minä pelkään sinun tuomioitasi.
121 Minä teen oikeuden ja vanhurskauden, älä jätä minua sortajaini käsiin.
122 Ole palvelijasi puolusmies hänen parhaaksensa, älä salli julkeain minua sortaa.
123 Minun silmäni hiueten halajavat sinun apuasi ja sinun vanhurskaita lupauksiasi.
124 Tee palvelijallesi armosi jälkeen ja opeta minulle käskysi.
125 Minä olen sinun palvelijasi, anna minulle ymmärrys, että minä sinun todistuksesi tuntisin.
126 On aika Herran tehdä tekonsa: he ovat rikkoneet sinun lakisi.
127 Sentähden minä rakastan sinun käskyjäsi enemmän kuin kultaa, enemmän kuin puhtainta kultaa.
128 Sentähden minä vaellan kaikessa suoraan, kaikkien sinun asetuksiesi mukaan; kaikkia valheen teitä minä vihaan.
129 Ihmeelliset ovat sinun todistuksesi, sentähden minun sieluni ottaa niistä vaarin.
130 Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.
131 Minä avaan suuni ja huohotan, sillä minä halajan sinun käskyjäsi.
132 Käänny minun puoleeni, ole minulle armollinen, niinkuin on oikein niitä kohtaan, jotka sinun nimeäsi rakastavat.
133 Tee minun askeleeni vakaviksi sanallasi äläkä salli minkään vääryyden minua hallita.
134 Päästä minut ihmisten sorrosta, niin minä noudatan sinun asetuksiasi.
135 Kirkasta kasvosi palvelijallesi ja opeta minulle käskysi.
136 Minun silmistäni vuotavat kyynelvirrat, kun sinun lakiasi ei noudateta.
137 Sinä olet vanhurskas, Herra, ja sinun tuomiosi ovat oikeat.
138 Sinä olet säätänyt todistuksesi vanhurskaudessa ja suuressa uskollisuudessa.
139 Minun kiivauteni kuluttaa minut, sillä minun vihamieheni unhottavat sinun sanasi.
140 Sinun sanasi on hyvin koeteltu, ja sinun palvelijasi rakastaa sitä.
141 Minä olen vähäinen ja halveksittu, mutta minä en unhota sinun asetuksiasi.
142 Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun lakisi on totuus.
143 Hätä ja ahdistus ovat minut saavuttaneet, mutta sinun käskysi ovat minun iloni.
144 Sinun todistuksesi ovat iankaikkisesti vanhurskaat; anna minulle ymmärrys, että minä eläisin.
145 Kaikesta sydämestäni minä huudan; vastaa minulle, Herra. Minä tahdon ottaa sinun käskyistäsi vaarin.
146 Minä huudan sinua, pelasta minut, niin minä noudatan sinun todistuksiasi.
147 Jo ennen aamun valkenemista minä huudan, sinun sanoihisi minä panen toivoni.
148 Jo ennen yön vartiohetkiä minun silmäni tutkistelevat sinun puhettasi.
149 Kuule minun ääneni armosi jälkeen; Herra, virvoita minua oikeutesi mukaan.
150 Lähellä ovat ilkeät vainoojat, jotka ovat kaukana sinun laistasi.
151 Lähellä olet sinä, Herra, ja kaikki sinun käskysi ovat todet.
152 Jo aikoja minä olen tiennyt sinun todistuksistasi, että sinä olet ne perustanut iäti pysyviksi.
153 Katso minun kurjuuttani ja pelasta minut, sillä minä en unhota sinun lakiasi.
154 Aja minun asiani ja lunasta minut, virvoita minua lupauksesi jälkeen.
155 Kaukana on pelastus jumalattomista, sillä he eivät kysy sinun käskyjäsi.
156 Herra, sinun armahtavaisuutesi on suuri, virvoita minua oikeutesi mukaan.
157 Monta on minulla vainoojaa ja vihamiestä, mutta sinun todistuksistasi minä en poikkea.
158 Minä näen uskottomat, ja minua iljettää, sillä he eivät noudata sinun sanaasi.
159 Huomaa, että minä rakastan sinun asetuksiasi. Herra, virvoita minua armosi jälkeen.
160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.
161 Ruhtinaat vainoavat minua syyttä, mutta minun sydämeni pelkää sinun sanojasi.
162 Minä riemuitsen sinun puheestasi, niinkuin suuren saaliin saanut.
163 Valhetta minä vihaan ja inhoan, mutta sinun lakiasi minä rakastan.
164 Seitsemästi päivässä minä ylistän sinua sinun vanhurskautesi oikeuksien tähden.
165 Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule.
166 Minä odotan sinulta pelastusta, Herra, ja täytän sinun käskysi.
167 Minun sieluni noudattaa sinun todistuksiasi, ja suuresti minä niitä rakastan.
168 Minä noudatan sinun asetuksiasi ja sinun todistuksiasi, sillä kaikki minun tieni ovat sinun edessäsi.
169 Herra, suo minun valitukseni tulla sinun kasvojesi eteen, anna minulle ymmärrys sanasi jälkeen.
170 Tulkoon minun anomiseni sinun kasvojesi eteen, pelasta minut lupauksesi mukaan.
171 Vuodattakoot minun huuleni ylistystä, sillä sinä opetat minulle käskysi.
172 Minun kieleni veisatkoon sinun lupauksistasi, sillä kaikki sinun käskysi ovat vanhurskaat.
173 Sinun kätesi olkoon minun apuni, sillä minä olen valinnut sinun asetuksesi.
174 Minä ikävöitsen pelastusta sinulta, Herra, ja sinun lakisi on minun iloni.
175 Saakoon minun sieluni elää ja ylistää sinua, ja sinun oikeutesi minua auttakoot.
176 Minä olen eksyksissä kuin kadonnut lammas; etsi palvelijaasi, sillä minä en unhota sinun käskyjäsi.- tuhat ja yksi
Mutta tuhannet tulkinnat on siitäkin tehty jokaisen maun mukaan , toisen vääryys on toisen oikeus !
Se jo näkyy siinä Psalmissakin;
>> Ruhtinaatkin istuvat pitävät neuvoa minua vastaan,mutta palvelijasi tutkistelee sinun käskyjäsi.>>
No miten se on kun sanotaa ettei muuta esivaltaa ole kuin Jumalan asettamaa ? - to...
tuhat ja yksi kirjoitti:
Mutta tuhannet tulkinnat on siitäkin tehty jokaisen maun mukaan , toisen vääryys on toisen oikeus !
Se jo näkyy siinä Psalmissakin;
>> Ruhtinaatkin istuvat pitävät neuvoa minua vastaan,mutta palvelijasi tutkistelee sinun käskyjäsi.>>
No miten se on kun sanotaa ettei muuta esivaltaa ole kuin Jumalan asettamaa ?koska täälläkin on kerrottu Paavalin vaatimuksesta olla esivallalle alamainen. Kumpaa pitää noudattaa, Jumalan käskyjä vai esivallan niistä ehkä kovastikin poikkeavia lakeja, ne kun selvästi usein ovat ristiriidassa.
- tuhat ja yksi
to... kirjoitti:
koska täälläkin on kerrottu Paavalin vaatimuksesta olla esivallalle alamainen. Kumpaa pitää noudattaa, Jumalan käskyjä vai esivallan niistä ehkä kovastikin poikkeavia lakeja, ne kun selvästi usein ovat ristiriidassa.
Kuin umpiuskovaisen.
Koska ei ole muuta kuin ihmisten tekemiä lakeja!
Jumalan laeiksi sanotaan uskonnon muovaamaa vanhaa käytäntöä, jota vallalla oleva uskonto toteuttaa ja ilmaisee sen Kaikkivaltiaan Jumalan tahtona .
Esivallan laki on taas sen valtajärjestelmän käsissä kuka kulloinkin vallassa on.( Ministerit ja eduskunta / hallitus vaihtuvat) mutta valtajärjestelmä pysyy !
Kirkko rukoilee hallituksen ja esivallan puolesta joka sunnuntai niin he ovat yhtä ja ovat olleet ( jostain Bysantista kirkon ja ihmisten tuhosta saakka !)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888149
- 896238
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344741- 503245
- 363234
- 442789
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462730- 462687
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562602