MÄKILÄHTÖ?

blondie-90

moi, kertokaa helppoja tapoja lähteä mäkilähdöstä? ku mulla ei oikeen suju, itse teen yleensä niin että painan kytkimen pohjaan ja jalkajarrun, sitten alan suunnilleen puoleen väliin löysäämään kytkintä ja otan jarrun pois ja lisään kaasua ja päästän kytkimen, mutta suurin ongelma on se että aina kun olen liikeenteessä niin auto sammuu mäkilähdössä, silloin kun ajo-opettajan kanssa tyhjässä mäessä harjoitellaan, lähtee ihan hyvin.? kertokaa teidän hyviä mäkilähtötekniikoita?

14

11151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa

Teen saman kuin sinä, mutta tuo "puoleen väliin" kytkimen nostaminen pitää tarkentaa: Kun kytkin ja jarru on pohjassa, päästä kytkintä kunnes alat kuulla tasaista hurinaa. Tämä on kytkimen ns. "tuntumakohta". Sitten kun kuulet hurinaa, päästä jarru ja paina nopeasti hieman kaasua, ja auton pitäisi lähteä pehmeästi ja hitaalla vauhdilla etenemään. Siitä sitten vain kytkin kokonaan ylös ja lisää kaasua vauhtia lisätäksesi.

• Äiti/poliisi

kytkin pohjassa, jalka jarrulla.

Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös.

Automaatilla näin: jalka jarrulta kaasulle, ja kaasua.

• Nimetön

Eix mäkilähtö tarkoita sitä, että ensin ollaan paikoillaan käsijarrun varassa!?!

Sitten hieman kaasua ja kytkintä varovaisesti ylöspäin niin, että auto alkaa jo juuri ja juuri liikehtiä (nytkähtää) eteenpäin, jolloin käsijarru vapautetaan salamannopeasti.

• Äiti/poliisi
        Nimetön kirjoitti:

Eix mäkilähtö tarkoita sitä, että ensin ollaan paikoillaan käsijarrun varassa!?!

Sitten hieman kaasua ja kytkintä varovaisesti ylöspäin niin, että auto alkaa jo juuri ja juuri liikehtiä (nytkähtää) eteenpäin, jolloin käsijarru vapautetaan salamannopeasti.

Tuollainen käsijarrun kanssa touhuaminen, mitenkäs sitten jos alle tuleekin auto jossa on sähköinen käsijarru tai vaikkapa jalkakäyttöinen?

Eli ei kannata alkuunkaan opetella tuollaisia "huonoja" tapoja, joihin kuuluu juurikin käsijarrun käyttö mäkilähdössä, peruttaminen vain "katsomalla" taakse, ei onnistu kaikissa autoissa, liikkellelähtö ilman kaasua (onnistuu autokoulun 2008vm dieselillä, ei omalla 1986 opelilla)

• käsivalintaisella

vaihteistolla saada autoa noin liikkeelle.
        Ä/p ei ole muita opettanut?

• Äiti/poliisi
        käsivalintaisella kirjoitti:

vaihteistolla saada autoa noin liikkeelle.
        Ä/p ei ole muita opettanut?

Lähde heti vyöryämään taaksepäin jumalattomalla vauhdilla vaikka päästäisikin jarrun, jostain vain tällainen harkakuva tullut.

Joten tuo kertomani tapa toimii erittäin hyvin kunhan sen tekee ripeästi, ite olen tuolla tavalla lähtenyt ylämäkeen niin 700 kiloisella micralla, kuin 150 kiloisella kevarilla, 3000 kiloisella pakettiautolla

• käsivalintaisella
        Äiti/poliisi kirjoitti:

Lähde heti vyöryämään taaksepäin jumalattomalla vauhdilla vaikka päästäisikin jarrun, jostain vain tällainen harkakuva tullut.

Joten tuo kertomani tapa toimii erittäin hyvin kunhan sen tekee ripeästi, ite olen tuolla tavalla lähtenyt ylämäkeen niin 700 kiloisella micralla, kuin 150 kiloisella kevarilla, 3000 kiloisella pakettiautolla

sanojesi mukaan

"Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös."

tasamaalla tai ylämäessä, niin siinä seisot kone sammuneena tai mustaa viivaa jättäneenä.
        Erittäin rankkaa voimansiirrolle, varsinkin kytkimelle ja renkaille.

Et siis käytä tuota omassa -86 Opelissasi, mutta muissa. Hyvä ettet käytä omaasi noin ja rikot vain lainavehkeet. Hieno periaate.

• Äiti/poliisi
        käsivalintaisella kirjoitti:

sanojesi mukaan

"Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös."

tasamaalla tai ylämäessä, niin siinä seisot kone sammuneena tai mustaa viivaa jättäneenä.
        Erittäin rankkaa voimansiirrolle, varsinkin kytkimelle ja renkaille.

Et siis käytä tuota omassa -86 Opelissasi, mutta muissa. Hyvä ettet käytä omaasi noin ja rikot vain lainavehkeet. Hieno periaate.

Ei sitä kytkintä tietenkään pamauttamalla ylös nosteta, vaan ihan normaalisti, siinä sitä konetta kulutetaan että aletaan kytkintä luistattamaan ja puoli minuttia ennen lähtöä

• mummi 75 v

Autokoulunopettajani neuvoi suunnilleen näin:
      käsijarru kiinni, vaihde ykköselle,kytkin pohjassa, ja kun valo vaihtuu vihreäksi, nostetaan hiljalleen kytkintä ja painetaan hiljalleen kaasua, kunnes moottorin ääni muuttuu selvästi erilaiseksi. Sitten irrotetaan käsijarru, lisätään kaasua ja annetaan mennä. Tällä systeemillä minä lähden viikottain ylämäestä liikennevaloista. Harjoittelu tekee mestarin!

• joo-o..

kyllä sen mäkilähdön oppii kun harjoittelee, pian huomaat, ettet edes mieti koko mäkilähtöä vaan se sujuu itsestään.

nyt kun asiaa mietin niin itse toimin varmaankin näin:

eli olen mäessä kytkin ja jalkajarru pohjassa, vaihde ykkösellä.

nostan jalan jarrulta ja samalla hetkellä painan sopivasti kaasua ja nostan kytkimen nopeasti.. mutta ehkä tuo itse kertomasi tapa on helpompi aloittelijalle ja noin autokoulussakin taidettiin neuvoa

• 16 vuotta ajanut nainen

Lahdessa normaalireiteilläni on niin monet jyrkät mäkilähdöt, että täällä on ollut pakko oppia tuo mäkilähtö. En todellakaan uskaltaisi lähteä ilman käsijarrua!

Eli lähden valoista niin kuin Pohjanmaan lakeuksillakin, mutta pidän käsijarrua tuntumassa, kunnes auto lähtee/nytkähtää eteenpäin.

Lahdessa on muutenkin sellainen liikennekulttuuri, että jalankulkijoille ei anneta tietä ja liikennevaloissa tullaan ihan puskuriin kiinni, että jos käsijarrua et käytä, niin tuon 20 sentin taaksuluisumisen pysäyttää se takanasi ollut auto.

• joo-o1231
        16 vuotta ajanut nainen kirjoitti:

Lahdessa normaalireiteilläni on niin monet jyrkät mäkilähdöt, että täällä on ollut pakko oppia tuo mäkilähtö. En todellakaan uskaltaisi lähteä ilman käsijarrua!

Eli lähden valoista niin kuin Pohjanmaan lakeuksillakin, mutta pidän käsijarrua tuntumassa, kunnes auto lähtee/nytkähtää eteenpäin.

Lahdessa on muutenkin sellainen liikennekulttuuri, että jalankulkijoille ei anneta tietä ja liikennevaloissa tullaan ihan puskuriin kiinni, että jos käsijarrua et käytä, niin tuon 20 sentin taaksuluisumisen pysäyttää se takanasi ollut auto.

siis kyllä ilman käsijarrua pystyy lähtemään jyrkästäkin mäestä, pienikoneisilla bensa-autoilla voi olla vaikeampaa mutta onnistuu niilläkin jos on "taitava" kuski.

omalla 2 litraisella dieselillä mäkilähdöt ilman turhia käsijarrukikkailuja onnistuu vaivatta.

• blondie-90

tiedättekö mikä tuohon sitten on syynä kun mulla nytkähtää ja sammuu auto tolla tavalla? ja kun kerroitte että käsijarrua käyttäessä lisäätte vähän kaasua ja hitaasti kytkintä ylös niin kumpaa teette ensin vähän kaasua vai kytkintä ylös? ja sitten vasta kun nuo on tehty nii se käsijarru ylös?

• ajokortin saanut

Mulle opetettiin kaksi tapaa mäkilähdössä. Ensimmäinen oli se, että painettiin kytkintä ja jarrua. Kytkin nostettiin siihen "vetokohtaan" ja pidettiin siinä, ja sen jälkeen jarru vaihdettiin nopesti kaasuksi ja sitten mentiin.

Toinen tapa, mitä toinen opettaja suosi, oli se misä käytettiin käsijarrua. Mutta mää en henk.kohtasesti tykänny käyttää sitä tyyliä. Eli vedettiin käsijarru kunnolla, ja sitten nostettiin kytkintä ja painettiin kaasua ja laskettiin käsijarru. Lähti ku tykinsuusta, ja jollei sitä tyylii osaa niin kytkin voi ruveta "vähän" haisemaan "^^

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe