MÄKILÄHTÖ?

blondie-90

moi, kertokaa helppoja tapoja lähteä mäkilähdöstä? ku mulla ei oikeen suju, itse teen yleensä niin että painan kytkimen pohjaan ja jalkajarrun, sitten alan suunnilleen puoleen väliin löysäämään kytkintä ja otan jarrun pois ja lisään kaasua ja päästän kytkimen, mutta suurin ongelma on se että aina kun olen liikeenteessä niin auto sammuu mäkilähdössä, silloin kun ajo-opettajan kanssa tyhjässä mäessä harjoitellaan, lähtee ihan hyvin.? kertokaa teidän hyviä mäkilähtötekniikoita?

14

11469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa

      Teen saman kuin sinä, mutta tuo "puoleen väliin" kytkimen nostaminen pitää tarkentaa: Kun kytkin ja jarru on pohjassa, päästä kytkintä kunnes alat kuulla tasaista hurinaa. Tämä on kytkimen ns. "tuntumakohta". Sitten kun kuulet hurinaa, päästä jarru ja paina nopeasti hieman kaasua, ja auton pitäisi lähteä pehmeästi ja hitaalla vauhdilla etenemään. Siitä sitten vain kytkin kokonaan ylös ja lisää kaasua vauhtia lisätäksesi.

    • Äiti/poliisi

      kytkin pohjassa, jalka jarrulla.

      Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös.

      Automaatilla näin: jalka jarrulta kaasulle, ja kaasua.

      • Nimetön

        Eix mäkilähtö tarkoita sitä, että ensin ollaan paikoillaan käsijarrun varassa!?!

        Sitten hieman kaasua ja kytkintä varovaisesti ylöspäin niin, että auto alkaa jo juuri ja juuri liikehtiä (nytkähtää) eteenpäin, jolloin käsijarru vapautetaan salamannopeasti.


      • Äiti/poliisi
        Nimetön kirjoitti:

        Eix mäkilähtö tarkoita sitä, että ensin ollaan paikoillaan käsijarrun varassa!?!

        Sitten hieman kaasua ja kytkintä varovaisesti ylöspäin niin, että auto alkaa jo juuri ja juuri liikehtiä (nytkähtää) eteenpäin, jolloin käsijarru vapautetaan salamannopeasti.

        Tuollainen käsijarrun kanssa touhuaminen, mitenkäs sitten jos alle tuleekin auto jossa on sähköinen käsijarru tai vaikkapa jalkakäyttöinen?

        Eli ei kannata alkuunkaan opetella tuollaisia "huonoja" tapoja, joihin kuuluu juurikin käsijarrun käyttö mäkilähdössä, peruttaminen vain "katsomalla" taakse, ei onnistu kaikissa autoissa, liikkellelähtö ilman kaasua (onnistuu autokoulun 2008vm dieselillä, ei omalla 1986 opelilla)


      • käsivalintaisella

        vaihteistolla saada autoa noin liikkeelle.
        Ä/p ei ole muita opettanut?


      • Äiti/poliisi
        käsivalintaisella kirjoitti:

        vaihteistolla saada autoa noin liikkeelle.
        Ä/p ei ole muita opettanut?

        Lähde heti vyöryämään taaksepäin jumalattomalla vauhdilla vaikka päästäisikin jarrun, jostain vain tällainen harkakuva tullut.

        Joten tuo kertomani tapa toimii erittäin hyvin kunhan sen tekee ripeästi, ite olen tuolla tavalla lähtenyt ylämäkeen niin 700 kiloisella micralla, kuin 150 kiloisella kevarilla, 3000 kiloisella pakettiautolla


      • käsivalintaisella
        Äiti/poliisi kirjoitti:

        Lähde heti vyöryämään taaksepäin jumalattomalla vauhdilla vaikka päästäisikin jarrun, jostain vain tällainen harkakuva tullut.

        Joten tuo kertomani tapa toimii erittäin hyvin kunhan sen tekee ripeästi, ite olen tuolla tavalla lähtenyt ylämäkeen niin 700 kiloisella micralla, kuin 150 kiloisella kevarilla, 3000 kiloisella pakettiautolla

        sanojesi mukaan

        "Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös."

        tasamaalla tai ylämäessä, niin siinä seisot kone sammuneena tai mustaa viivaa jättäneenä.
        Erittäin rankkaa voimansiirrolle, varsinkin kytkimelle ja renkaille.

        Et siis käytä tuota omassa -86 Opelissasi, mutta muissa. Hyvä ettet käytä omaasi noin ja rikot vain lainavehkeet. Hieno periaate.


      • Äiti/poliisi
        käsivalintaisella kirjoitti:

        sanojesi mukaan

        "Jalka jarrulta kaasulle ja kaasua, kytkin ylös."

        tasamaalla tai ylämäessä, niin siinä seisot kone sammuneena tai mustaa viivaa jättäneenä.
        Erittäin rankkaa voimansiirrolle, varsinkin kytkimelle ja renkaille.

        Et siis käytä tuota omassa -86 Opelissasi, mutta muissa. Hyvä ettet käytä omaasi noin ja rikot vain lainavehkeet. Hieno periaate.

        Ei sitä kytkintä tietenkään pamauttamalla ylös nosteta, vaan ihan normaalisti, siinä sitä konetta kulutetaan että aletaan kytkintä luistattamaan ja puoli minuttia ennen lähtöä


    • mummi 75 v

      Autokoulunopettajani neuvoi suunnilleen näin:
      käsijarru kiinni, vaihde ykköselle,kytkin pohjassa, ja kun valo vaihtuu vihreäksi, nostetaan hiljalleen kytkintä ja painetaan hiljalleen kaasua, kunnes moottorin ääni muuttuu selvästi erilaiseksi. Sitten irrotetaan käsijarru, lisätään kaasua ja annetaan mennä. Tällä systeemillä minä lähden viikottain ylämäestä liikennevaloista. Harjoittelu tekee mestarin!

    • joo-o..

      kyllä sen mäkilähdön oppii kun harjoittelee, pian huomaat, ettet edes mieti koko mäkilähtöä vaan se sujuu itsestään.

      nyt kun asiaa mietin niin itse toimin varmaankin näin:

      eli olen mäessä kytkin ja jalkajarru pohjassa, vaihde ykkösellä.

      nostan jalan jarrulta ja samalla hetkellä painan sopivasti kaasua ja nostan kytkimen nopeasti.. mutta ehkä tuo itse kertomasi tapa on helpompi aloittelijalle ja noin autokoulussakin taidettiin neuvoa

      • 16 vuotta ajanut nainen

        Lahdessa normaalireiteilläni on niin monet jyrkät mäkilähdöt, että täällä on ollut pakko oppia tuo mäkilähtö. En todellakaan uskaltaisi lähteä ilman käsijarrua!

        Eli lähden valoista niin kuin Pohjanmaan lakeuksillakin, mutta pidän käsijarrua tuntumassa, kunnes auto lähtee/nytkähtää eteenpäin.

        Lahdessa on muutenkin sellainen liikennekulttuuri, että jalankulkijoille ei anneta tietä ja liikennevaloissa tullaan ihan puskuriin kiinni, että jos käsijarrua et käytä, niin tuon 20 sentin taaksuluisumisen pysäyttää se takanasi ollut auto.


      • joo-o1231
        16 vuotta ajanut nainen kirjoitti:

        Lahdessa normaalireiteilläni on niin monet jyrkät mäkilähdöt, että täällä on ollut pakko oppia tuo mäkilähtö. En todellakaan uskaltaisi lähteä ilman käsijarrua!

        Eli lähden valoista niin kuin Pohjanmaan lakeuksillakin, mutta pidän käsijarrua tuntumassa, kunnes auto lähtee/nytkähtää eteenpäin.

        Lahdessa on muutenkin sellainen liikennekulttuuri, että jalankulkijoille ei anneta tietä ja liikennevaloissa tullaan ihan puskuriin kiinni, että jos käsijarrua et käytä, niin tuon 20 sentin taaksuluisumisen pysäyttää se takanasi ollut auto.

        siis kyllä ilman käsijarrua pystyy lähtemään jyrkästäkin mäestä, pienikoneisilla bensa-autoilla voi olla vaikeampaa mutta onnistuu niilläkin jos on "taitava" kuski.

        omalla 2 litraisella dieselillä mäkilähdöt ilman turhia käsijarrukikkailuja onnistuu vaivatta.


    • blondie-90

      tiedättekö mikä tuohon sitten on syynä kun mulla nytkähtää ja sammuu auto tolla tavalla? ja kun kerroitte että käsijarrua käyttäessä lisäätte vähän kaasua ja hitaasti kytkintä ylös niin kumpaa teette ensin vähän kaasua vai kytkintä ylös? ja sitten vasta kun nuo on tehty nii se käsijarru ylös?

    • ajokortin saanut

      Mulle opetettiin kaksi tapaa mäkilähdössä. Ensimmäinen oli se, että painettiin kytkintä ja jarrua. Kytkin nostettiin siihen "vetokohtaan" ja pidettiin siinä, ja sen jälkeen jarru vaihdettiin nopesti kaasuksi ja sitten mentiin.

      Toinen tapa, mitä toinen opettaja suosi, oli se misä käytettiin käsijarrua. Mutta mää en henk.kohtasesti tykänny käyttää sitä tyyliä. Eli vedettiin käsijarru kunnolla, ja sitten nostettiin kytkintä ja painettiin kaasua ja laskettiin käsijarru. Lähti ku tykinsuusta, ja jollei sitä tyylii osaa niin kytkin voi ruveta "vähän" haisemaan "^^

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4353
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1996
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1657
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe